.
Ik weet alleen dat als je documenten moet ondertekenen in het Turks (en bij wat er gezegd wordt tijdens een bruiloft…de echte dan) er officieel een tolk voor je aanwezig moet zijn. Zodat je kan verstaan wat er gezegd wordt en waar je “ja” op antwoord en dat je weet wat je ondertekend.
Eenelfje, jij hebt het over het wettelijke huwelijk. Maar de vraag gaat over het trouwen voor de islam (imam nikah).
Shemy: Ten eerste moet je dit alleen en echt alleen doen als je er zélf achterstaat. Doe het niet omdat zijn ouders dat zo graag willen, maar alleen als je je er zelf prettig bij voelt.
Verder kun je alleen een imam nikah doen als jij zelf christelijk, joods of islamitisch bent. Ben je ongelovig, dan kan de imam geen imam nikah sluiten.
Je vraagt of er familie bij kan zijn: over het algemeen is een imam nikah niets bijzonders. De imam komt naar je huis toe, in de woonkamer zijn jij en je vriend en twee getuigen, de imam spreekt de gelofte uit, jullie zeggen allebei 3 keer ja, er wordt gebeden en that’s it zo ongeveer. Dus ik zou niet daar speciaal familie uit Nederland voor laten overkomen.
Er wordt verder niets ondertekend, hoogstens een papier waarin je vriend belooft wat hij je zal schenken voor het huwelijk (zoveel goud bijvoorbeeld).
Verder is een imam nikah op geen enkele manier rechtsgeldig en kunnen nergens rechten of plichten aan worden ontleend. Laat je vriend van tevoren met de imam spreken en duidelijk maken dat jij geen moslima bent en dat ook niet wil worden.
Nogmaals: doe niets waar je zelf niet achterstaat. Zéker niet bij dit soort zaken. Bespreke het met je vriend. Het is iets van jou en hem, en hoe zijn familie erover denkt heeft niets met jullie te maken.
:hihi:
Hallo,
graag had ik een info gehad over het trouwen in Turkije
moeten de nodige papieren gelegaliseerd worden of niet
Kunnen jullie mij hierover inlichten?
:dag:
Jij hebt nodig:
- geboorte akte
- verklaring van huwelijksbevoegdheid
Beide stukken internationaal met apostille, das genoeg.
Heeey Eenelfje! leuk dat je er weer bent!
dank je wel
hallo
Wat moet er gebeuren, mijn Turkse vriend en ik willen trouwen
maar hij moet zijn legerdienst nog vervullen
Kan er mij iemand zeggen wat er gedaan kan worden?
:wub:
mijn vriend en ik willen in kemer trouwen maar hij woont oorspronkelijk in mersin… zijn ouders weten niet dat we gaan trouwen en dat wil hij zo houden… nu heeft hij bij de gemeente van kemer te horen gekregen dat hij alleen in mersin kan trouwen en dat zijn ouders op de hoogte gesteld kunnen worden ofzo? of ze papieren te zien krijgen waarop staat dat hij getrouwd is? weet iemand hier iets meer van??? want hij heeft nu het idee dat hij nu zijn familie op de hoogte MOET stellen… en dat we alleen in mersin kunnen trouwen…
Wat zijn de kosten van het officiële trouwen in Turkije? Dus alleen het trouwen zonder feest enzo.
hallo allemaal,
ik ga ook eindelijktrouwen met mijn turkse vriend (uit istanbul)
wij zijn al bijna 4 jaar samen ![]()
een vraagje de papieren die mijn vriend in turkije moet regelen zijn dat in feite dezelfde als die ik nodig heb? (waar eda een keurig lijstje van heeft opgemaakt) of heeft hij nog andere papieren nodig??
nog een vraagje… weet iemand of je het attest ook in istanbul bij het consulaat generaal kan halen?? dat zou ons heel wat geld en reizen besparen ![]()
en de laatste ;)… ik las dat de getuige geen familie mag zijn, ik mag dus niet mijn eigen zus als getuigen vragen?? is dat echt zo (zou wel jammer zijn…)
veel liefs jenna
Welkom Jennabs, bekijk deze sites even miss vind je hier de info waar je naar opzoek bent!
www.mfa.nl/ank
www.iks.nl
www.ind.nl
www.nl.org.tr/nl/indexnl.html
hoi sterretj
mag ik vragen hoelang jullie al samen zijn? En weet jij ook de reden waarom hij het zijn ouders niet wilt vertellen, ik moet eerlijk zeggen dat er bij mij een groot vraagteken tevoorschijn komt als ik dit lees… sorry wil je niet beoordelen, maar vraag me wel af waarom hij het zijn familie niet verteld heeft of wilt vertellen. Tenzij hij natuurlijk geen contact heeft met zijn familie.
groetjes tamara
hallo bellefleurtje
bedankt voor de sites
sommige ken ik al ja… maar ga ze donderdag eens ff
goed allemaal bekijken
dan heb ik er mooi de tijd voor
de vraag over gen heb ik al beantwoord gekregen, mijn virend heeft het daar nagevraagd dit is het geval: getuigen mogen geen ouders, broers of zussen zijn van de bruidspaar. andere familieleden zoals een oom of tante mag wel!! vraag niet waarom want dat hebben ze er niet bijgezegd
veel liefs!!
Jennabs, dat is mooi, dus vandaag kun je er eens goed voor zitten
heel veel succes!
Aha, over de getuigen is het idd wel jammer, sommige regeltjes zijn voor onze Hollandse begrippen erg vaag.
fijne dag!
Hallo,
Kan er iemand van jullie me vertellen hoelang het duurt na het huwelijk vooraleer mijn man naar Belgie kan komen?Of moeten er nog formaliteiten gebeuren
Graag een antwoord hierop aub
Groetjes
Volgens mij is deze topic ook in een andere topic besproken. Ik kan me vergissen hoor! Je moet niet vergeten om ook pasfoto’s te maken want daar wordt ECHT ALLES bewaard en opgevraagd.
Ikzelf ben getrouwd voor de imam (nikah). Het gebeurde in de keuken, ik in mijn pyamabroek en hij in zijn joggingpak. Bij het zitten met de imam (zijn vader) werd een witte sluier op mijn hoofd gelegd. Zijn neef en moeder waren getuige.
Na 3 keer ja zeggen en 1 kort gebed waren we religieus getrouwd. Het geheel duurde maar 15 minuten. Daarna was iedereen opeens weg want er moest eten gekookt worden en gebak gehaald worden.
's Avonds heel veel visite…
in pyama broek ook origineel ![]()
hoop dat het een hele fijne dag is geweest
en nog gefeliciteerd ![]()