Trouwen in Turkije

Hahahahaha…ja lachen of niet dan!! Ik had me er eigenlijk helemaal niet op voorbereid. Ik dacht dat het 's avonds ging gebeuren en wilde nog even de keuken opruimen en schoonmaken.
Opeens moesten we gaan zitten en opeens werd er getrouwd.

Dit kan alleen maar goed gaan aangezien we beiden al relaties achter de rug hebben gehad en mekaar weer terug hebben.

Als je de foto ook ziet: een keuken als Jan Steen en dan “netjes” posseren voor de foto…je kon mijn pyamabroek ook zien. Ik moet er wel bij zeggen dat we ons wel vantevoren onder de douche hebben gereinigd.

Na de hele gebeurtenis zijn we de dagen erna alleen maar leuke dingen gaan doen.

@Kadin, haha had het graag willen mee maken/zien :wink:

Nah, misschien ga ik het echt doen met een echte imam (zijn vader zegt dat hij het mag en kan doen maarruhhh). Maar dan zorg ik dat ik er wel feestelijker uitzie dan in die pyamabroek!!! Het ergste was nog dat de pyamabroek blauw/gestreept was en mijn coltrui zwart en de sluier was wit!!!

We zijn nu plannen aan het maken voor het TROUWEN VOOR DE WET! Moet nog heel veel regelen…

Maar nu moet ik echt kappen want dingen moeten nog ingepakt worden…

>>>:vak01:>>>:vak01:>>>:vak01:

Vorige week donderdag, vrijdag en zaterdag 2 verschillende turkse bruiloften meegemaakt.

Op donderdag naar een bruiloft geweest die zeer traditioneel was. De volgende dag naar een hennafeest in een vrij grote zaal in de beruchtste wijk van Izmir…de vader van de bruidegom werd gerold van zijn portemonnee…man had duizenden lira’s in zijn portemonnee…

Op zaterdag een hele moderne turkse bruiloft meegemaakt. Allereerst werd er in restaurant Kent getrouwd…in ieder geval daaronder… Toen een staande receptie en daarna werden genodigden begeleidt naar het restaurant erboven. Een kleine zaal waar heel waarschijnlijk maar 100 mensen inkonden maar er waren natuurlijk meer mensen aanwezig…ook ongenodigden…!!

Bruid en bruidegom gingen al 12 jaar met elkaar om en hadden niets met religie (zeiden ze). Dus er was geen nikah met imam. Bruid droeg geen rode lint om haar middel, er was geen gratis eten, geen gratis drinken, alleen chips en nootjes en een fles water op tafel!

Ik had zo’n honger en tijdens de bruiloft moest ik persee wat eten want anders ging ik van mijn stokje. We liepen naar een ander restaurant waar we patat en sigaret borek hadden gegeten en natuurlijk heerlijke warme capuchinno…

Er waren een heleboel onderdelen tijdens de moderne bruiloft wat ik maar niet begreep. Het schijnt dat men in de grote steden niet meer aan tradities en religie doen. Klopt dit?

Nee het ligt er niet aan of je in een grote stad woont in Turkije dat ligt aan het bruidspaar en de familie hoe de bruiloft is.

Ik ben pas getrouw in Turkije:kus:. Een tijdje geleden las ik op het forum het volgende berichtje van Gwen:

In Nederland kunnen ze bij de burgelijke stand nogwel eens moeilijk doen, ze zeggen dan dat dit trouwboekje geen internationale trouwakte is, mocht jouw of andere dit overkomen sta er dan op dat ze het
advies buro voor gemeentes in A’dam bellen voor informatie die zullen dan zeggen dat het wel in orde is.

Mijn gemeente (Weesp) doet dus inderdaad moeilijk (ze willen per se een internationale trouwakte en accepten niet het internationale trouwboekje, terwijl de gemeente in Istanbul stug volhoudt dat dat boekje goed is en dat er niet eens een internationale trouwacte bestaat). De gemeente Weesp weigert ook het advies buro voor gemeentes in A’dam te bellen… Heeft iemand hier heel toevallig een telefoonnumer of e-mail adres van het advies buro voor gemeentes in Amsterdam? Dan kan ik ze zelf bellen en misschien vragen of zij contact opnemen met de gemeente Weesp.

Groetjes,

Maria:wereld:

De internationale trouwakte bestaat wel degelijk, uit mijn hoofd formul B

Heet het in het Turks Furmul B?

Ja Formul B

Dank je wel!

hai allemaal ben vanplan om eind juli naat turkije te gaan en daar te trouwen met mijn verloofde. mijn vraag is dat ik een kind heb uit een eerdere huwlijk. ik ben alleen voogd en hij heeft mijn achternaam. heb geen probleem met een vervelende ex. maar hoe zit het met mijn zoon als ik daar touw. krijg hij papieren van daar en hoe zit het met lange termijn visa heb de turkse consulaat gebeld maar kom er niet uit. help.

Ik weet niet hoe het zit met je zoon.

Ik weet wel wat over een lange termijn visa. Je kunt op 3 manieren een visa voor een jaar krijgen, welke je daarna kan verlengen (ik heb optie 1 gedaan):

1. Je hebt 10.000 dollar op een Turkse bankrekening staan (in theorie hoeft het er alleen maar 1 dag op te staan). Om een Turkse bankrekening te kunnen openen, moet je eerst een soort van belastingnummer aanvragen. Niet elke bank zal je een rekening geven, gewoon aan een paar banken vragen. Je kunt op het aanvraagformulier het beste invullen dat je als toerist verblijft.

OF

1. Je hebt een stukje grond of huis in Turkije (de waarde hiervan moet wel een bepaald bedrag zijn, maar je kan op de 1 of andere manier zelf de waarde aangeven). Je kunt op het aanvraagformulier het beste invullen dat je als toerist verblijft.

OF

1. je hebt een baan in Turkije LET OP: EERST WERKVERGUNNING AANVRAGEN

Let op dat je paspoort ook minimaal nog 1 jaar geldig is.

Als je getrouwd bent, heeft je partner als jij een lange termijn visa hebt automatisch ook recht op een lange termijn visa. Mijn man komt uit Irak en ik weet niet zeker of de regels nog anders zijn als je man uit Turkije komt.

SUCCES!

Hallo allemaal,

ben hele tijd weggeweest van hier maar vandaag weer terug.
Ik zie dat topic Trouwen in Turkije nog steeds aan de gang is en indien nodig help ik graag met info over het hoe en wat qua regeldingen/papieren om in Turkije te kunnen en mogen trouwen.
Van mij is inmiddels 5 jaar geleden en wellicht is er een en ander veranderd (ik hoop het want het was een lijdensweg om alles goed geregeld te krijgen) maar als wetten en voorwaarden zelfde zijn kan ik daar info over geven.

Voor de anderen die zelf alles al geregeld hebben : alvast een super geweldige dag toegewenst en uiteraard een gelukkig leven samen!

groetjes
Miranda

Hallo Dames,

Kizlar help help help !!!

Ik ga in januari 2011 trouwen.
Ik heb een turkse ID kaart. Zoals ik het heb begrepen hoef ik niets
te regelen vanuit Nederland. Maar er zijn een aantal stappen die ik
samen met mijn vriend moet ondernemen in Turkije. Wie weet welke stappen dit zijn en wat ik daar allemaal moet regelen==??

Groetjes,

Emine

selam eda

gordum ki sende bir evlilik yapmisin ilk oncelikle sizleri tebrik ederim :slight_smile:
simdi soyle bir durum soz konusu bende bir kizla cikiyorum uzun suredir ve evlenmeye karar verdik kiz istanbulda yasiyor oysa ben belcikada yasiyorum nerden baslyacam nasil yola cikicam bilemiyorum bana yardim edersen beni bilgilendirirsen cok sevinnirim belcikaya nasil getiricem hangi kagitlar lagzim onlari nasil ikna edebilirim pasport evliligi olmadigna cok merakla senden bilgi bekliyorum …

tesekkurler noro

Kan iemand een vertaling geven???

selam eda

gordum ki sende bir evlilik yapmisin ilk oncelikle sizleri tebrik ederim
simdi soyle bir durum soz konusu bende bir kizla cikiyorum uzun suredir ve evlenmeye karar verdik kiz istanbulda yasiyor oysa ben belcikada yasiyorum nerden baslyacam nasil yola cikicam bilemiyorum bana yardim edersen beni bilgilendirirsen cok sevinnirim belcikaya nasil getiricem hangi kagitlar lagzim onlari nasil ikna edebilirim pasport evliligi olmadigna cok merakla senden bilgi bekliyorum …

tesekkurler noro