Trouwen in Turkije

Hey,

Ik ben heel benieuwd wat er allemaal gebeurd op een trouwdag in Turkije.
Welke vrouw kan mij vertellen wat er allemaal gebeurde op haar trouwdag met een Turkse man in Turkije?
Alvast heel erg bedankt!

hallo ,

zelf ben ik twee maanden geleden gehuwd in turkije enkel voor de wet .eerst en vooral heb je wel een aantal papieren nodig die je in orde moet maken alvorens je kunt huwen in turkije maar eenmaal dat allemaal gebeurd is gaat het eigenlijk allemaaal heel snel . op voorhand moet je langs het stadhuis gaan om er je papieren af te geven zodat ze alles in orde kunnen brengen ( die moeten wel allemaal vertaald zijn ) . die dag kan je dan ook een datum vastleggen. in de week gaat het allemaal heel vlug maar ben je van plan om in het weekend te trouwen dan moet je die datum toch wat op voorhand gaan vastleggen. mijn man en ik zijn in de week getrouwd daar ons feest maar over een paar maanden is hebben wij onze dag maar in beperkte familiekring gevierd enwas het geen noodzaak dat het in een weekend viel.
wij zijn getouwd om drie uur en 45 min later hadden we het stadhuis alweer verlaten. ook zijn er twee getuigen nodig maar familie kan geen getuige zijn dat vond ik wel jammer want ik had graag zijn broer als getuige gehad. wanneer een turkse man met een turkse vrouw trouwt neemt zij de naam van haar man over maar doordat de wetten in nederland en belgie anders liggen kan je dus niet alleen de naam van je man dragen maar zal je ook je meisjesnaam blijven behouden na het huwelijk.
de papieren die je nodig hebt zijn de volgende…

-je internationale geboorteakte ( staat ook in het turks vermeldt )
-je bewijs van woonst voor huwelijk of attest voor huwelijksbekwaamheid daarop staat je nationaliteit , adres en daarop word ook je burgelijke staat vermeldt het toont dus aan dat je ongehuwd bent)
-fotokopie van je paspoort

• eenmaal je in turkije bent moet je langs ht ziekenhuis gaan waar je een bloedttest moet doen en dan een papier moet ondertekenen dat je elkaar accepteert.
    -dan heb je nog een paar pas foto s nodig ik weet niet meer hoeveel precies maar met zes kom je zeker toe.

ik wens je heel veel geluk toe en een hele mooie dag …

vele groetjes 
     moest je nog vragen hebben mag je die altijd stellen

Hi,
Bedankt voor je reactie.
Het klinkt allemaal wel erg ingewikkeld.
Ik ga nu nog niet trouwen hoor, maar was gewoon nieuwsgierig.
Misschien dat ik over 2 jaar ofzo ga trouwen.

hallo ,

ikzelf ben 2 maand geleden gehuwd in turkije. mijn man en ik geven ons groot feest maar over enkele maanden dus toen we voor de wet gehuwd zijn was dat maar in beperkte familiekring. Eerst en vooral heb je wat papieren te regelen uiteindelijk niet zoveel maar je moet natuurlijk weten waar naartoe eenmaal je dat gedaan hebt en je papieren dus vertaald zijn kan je dus in de stad waar je gaat trouwen naar het stadhuis gaan waar je alles moet indienen . daar wordt dan ook meteen een datum vastgelegd. als je in de week trouwt kan dat meestal heel snel maar huw je in het weekend dan is het verstandig om die datum een tijdje op voorhand vast te leggen. de datum die je uitgestippeld hebt moet je daar dus zijn samen met 2 getuigen en die mogen geen familie zijn. dan worden de huwelijksvoorwaarden voorgelezen en de vrouw zet als eerste haar handtekening en dan pas de man later de getuigen. voor het trouwboekje wordt afgegeven is het in turkije een beetje traditie dat wie als eerste op de man of vrouw zijn voet trapt dan de baas in huis is :slight_smile: .
op een groot feest wordt er heel veel volk gevraagd . de vrouw draagt over haar trouwjurk een lint waar de genodigden goud kunnen op spellen en de man krijgt het geld . meer weet ik er voorlopig ook niet over …over een 3 weken vertrek ik naar ginds om er mij te vestigen en dan zullen we volop aan de voorbereidingen beginnen .
ik wens je heel veel geluk toe en alvast een hele mooie dag .

in verbandt met de papieren moest je niet weten wat je allemaal nodig hebt laat ik het je via deze weg wel eens weten
groetjes

sorry dat ik tweemaal mijn berichtje had verstuurd maar ik dacht dat het eerste niet was toegekomen :slight_smile:

groetjes eda

Originally posted by eda@18-05-2005, 21:19:28
** - eenmaal je in turkije bent moet je langs ht ziekenhuis gaan waar je een bloedttest moet doen en dan een papier moet ondertekenen dat je elkaar accepteert.
**

hoi eda,
leuk zeg dat je in turkije getrouwd bent en binnenkort een trouwfeest hebben !!
maar ik had ff een vraagje betreffende die bloedtest…waarom is dat precies??
was zomaar benieuwd, ga voorlopig nog niet trouwen hoor haha
(eerst m’n vriendje maar weer es zien v.d. zomer !!.. :rolleyes:

groetjes

*[SIZE=14][SIZE=7][color=gray]

Originally posted by Von+21-05-2005, 20:37:36–><table border=‘0’ align=‘center’ width=‘95%’ cellpadding=‘3’ cellspacing=‘1’><tr><td>QUOTE (Von @ 21-05-2005, 20:37:36)</td></tr><tr><td id=‘QUOTE’><!–QuoteBegin–eda@18-05-2005, 21:19:28
** - eenmaal je in turkije bent moet je langs ht ziekenhuis gaan waar je een bloedttest moet doen en dan een papier moet ondertekenen dat je elkaar accepteert.
**

hoi eda,
leuk zeg dat je in turkije getrouwd bent en binnenkort een trouwfeest hebben !!
maar ik had ff een vraagje betreffende die bloedtest…waarom is dat precies??
was zomaar benieuwd, ga voorlopig nog niet trouwen hoor haha
(eerst m’n vriendje maar weer es zien v.d. zomer !!.. :rolleyes:

groetjes**
[/quote]

*[FONT=Times][COLOR=red]hey von ,

door de bloedtest weet je of je partner gezond is…stel,in het ergste geval,je partner heeft hiv met de bloedtest ben je daarvan dan op de hoogte en kan je voor jezelf uitmaken of je al dan niet wilt trouwen. dan moet je een formulier ondertekenen dat je je partner met/zonder ziekte aanvaardt. in veel gevallen doen ze de bloedtest ook niet hoor en is gewoon dat papier onderteken ook al voldoende als je je partner kent ben je meestal wel op de hoogte van elkaars gezondheidstoestand .
leuk dat je je vriendje terug gaat opzoeken in de zomer wanneer vertrek je en voor hoe lang ?? binnenkort vertrek ik word allemaal wel heel spannend maar ik kijk er erg naar uit :slight_smile:
vele groetjes eda </span></span>*

Hoi hoi, wij zijn 13 dagen geleden getrouwd in Turkije.
Beide zijn wij Nederlands.
Als je wilt dan kan ik je er meer over vertellen, wat je wel en niet nodig hebt en zo. De bloedtest is trouwens niet alleen voor HIV hoor. En met sommige uitslagen na die test mag je dus niet trouwen.
Trouwen in Turkije is inderdaad een hoop rompslomp maar uiteindelijk heel erg de moeite waard!!
:smiley:
Groetjes, Miranda

hey miranda ,

proficiat met je huwelijk :slight_smile: beiden zijn jullie nederlands… hoe komt het da je in turkije getrouwd bent ?
over die bloedtest…ook al heeft één van beiden een ziekte dan kan je volgens mij toch trouwen hoor alleen moet je dan papier tekenen dat je hiervan afweet en dat je daar mee akkoord gaat . volgens mij toch …

groetjes eda

Hoi hoi, dat we in Turkije getrouwd zijn is een heel verhaal.
Om kort te gaan: wij zouden eerder al gaan trouwen maar 1 dag ervoor overleed mijn vader. Hij was helemaal gek op Turkije en vnml. Dalyan. We zijn er al aantal keer met hem geweest en daardoor zelf er ook helemaal aan verknocht. Voor ons idee zou hij er nog meer ‘bij’ zijn als we daar trouwden.

Van de bloedtest … het kan hoor wat je zegt B) ons vertelden ze vanaf gemeentehuis aldaar. dat bij sommige uitslagen het huwelijk niet door kan gaan. Omdat bij 1 van ons HepB werd gevonden en we toch mochten trouwen weet ik dat het inderdaad met sommige uitslagen wel ok is. Maar we hebben na die uitslag zelf niet meer iets moeten tekenen hoor dat je op de hoogte bent ofzo.

Oja iemand schreef ook iets over pasfoto’s … 7 stuks willen ze daar hebben haha. Ik wist niet wat ik hoorde maar het was echt zo. Zowieso komt er van beide eentje in je trouwboekje, en van beide eentje in het trouwboek van de gemeente enz enz.

groetjes weer
Miranda

Hoihoi,

Kan iemand mij vertellen wat de korste tijd is tussen het aanvragen van een huwelijk en de voltrekking van het huwelijk zelf? Is dat een kwestie van dagen, weken of maanden? Ikzelf wil zo snel mogelijk trouwen met mijn Turkse vriend in Turkije maar ik weet niet zo goed of ik eerst moet gaan om aan te vragen en later terug gaan of dat het in een tijd kan. Wij willen in de week trouwen, niet in het weekend.

Groetjes
Katleen

Is er zo een haast bij om te trouwen ?

Nee, er is niet zo een haast bij om te trouwen, maar we willen nu eenmaal trouwen en omwille van de praktische regeling van alles ,niet alleen de trouw maar ook verlof op werk ( ik werk als zelfstandige en moet dus voor elke vrije dag lang op voorhand het een en ander regelen) zou ik het graag weten. Het is ook nog niet voor volgende week of zo, ik wil het gewoon weten.

ow okeej véél succes alvast !

Je zult eerst een aantal papieren in orde moeten maken in Nederland op het gemeentehuis, die je moet meenemen. Ook je vriend heeft de nodige papieren nodig. Bereid dat eerst goed voor.

Dank je voor je reactie.
De papieren zijn al allemaal in orde. Ik heb alles wat ik nodig heb en mijn vriend ook. Alleen het aanvragen en de medische controle moet nog gebeuren. Wij hebben alleen geen flauw idee hoelang het gemiddeld duurt tussen het aanvragen en de datum om werkelijk te trouwen. Mijn vriend kan het ook niet navragen want hij zit momenteel nog een aantal maanden vast op zijn werk waar hij niet weg kan. Vandaar dat ik hier eens wou informeren of iemand het weet. Kijk, hij is 30 en ik 29, dat wij gaan trouwen is geen onbezonnen beslissing of een puberale impuls dus maak je daar aub geen zorgen over. Ik zou alleen graag een idee hebben om alles praktisch te kunnen regelen, vooral ivm mijn werk, ik weet het, niet bijster romantisch maar zo is het nu eenmaal, het werk en het gewone leven gaat door.
Nogmaals bedankt voor de reactie,
groetjes
Katleen

Hallo Miranda,

Wat een mooie gedachte om in Turkije te trouwen waarbij je het idee heb dat je overleden vadre er ook een beetje bij is. Ik hoop dat jullie heel gelukkg worden samen,
Groetjes Rachel

@Eda
dag Eda, ik vraag me af hoe jij het stelt één jaartje verder? heb zelf ook plannen om met een turk te trouwen en me daar te vestigen (in 2007…spannend :smile: )

@katleen
dag katleen
een aantal vraagjes: hebben belgen dezelfde papieren nodig als de nederlanders? en het document van huwelijksbekwaamheid…wat voor een beest is dat? en de vertaling van al die documenten…moet dat door een beëdigde vertaler gebeuren en wat kost het dan?

alvast bedankt
groetjes,
nadia

hi Nadia,
Wat leuk dat je ook gaat trouwen met een Turk! Ik kijk er zelf ook heel erg naar uit!
Wat betreft de papieren, je hebt inderdaar dezelfde papieren nodig als de nederlanders, dat is gelijk. Wat wel verschilt is de manier waarop je ze kan verkrijgen. De internationale geboorteakte (hoeft niet vertaald te worden want is internationaal) en het uittreksel uit het geboorteregister (wel beëdigd vertaald) kan je gewoon op het gemeentehuis halen. Het document voor huwelijksbekwaamheid is iets anders.
Dit papier is bedoeld om aan te geven dat er geen wettelijke beletsels zijn tegen je huwelijk. Daarvoor moet je met de voorgaande papieren en met je paspoort en een kopie daarvan naar Ankara, de belgische ambassade daar. Ook je toekomstige moet met zijn papieren naar Ankara. Ik weet het, absurd maar er is geen andere mannier, geloof me, ik heb het ze gevraagd. Als je je samen hebt aangemeld daar (na afspraak) dan kan je na het afgeven van de papieren zo een attest ontvangen. Ik heb ook al ergens horen waaien dat ze dan een interview doen om te zien of het geen schijnhuwelijk is maar daar ben ik niet zeker van, daar hebben ze in Ankara niks van verteld.
De papieren die enkel in het nederlands, duits en frans zijn opgesteld moeten beëdigd in het turks vertaald worden voor de gemeente waar je wil trouwen. Dit moet gebeuren door een beëdigde vertaler (die van mij kost 1,12 euro per 60 aanslagen maar ik weet niet of dit duur is of niet) en daarna de vertaling laten aftekenen op het turks consulaat in Antwerpen, dus niet op de turkse ambassade in Brussel. Ik raad je ook aan overal voldoende kopies van te laten maken, ik heb de indruk dat iedere betrokken instantie wel een afschrift wil. En pasfoto’s, hopen pasfoto’s…Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Verder weet ik er ook nog niet meer van maar als ik meer nieuw heb dan laat ik het je weten, ok? Veel succes!
groetjes, Katleen

Bedankt voor de vlugge reactie kathleen!
maar begrijp even niet dat je eerst naar 1 document refereert (dat vertaald met worden) en dan over **papieren **(in het meervoud dus) spreekt

of heb ik te vlug gelezen en iets over het hoofd gezien?

thx!