Cartorio wil eigenlijk dus een verklaring van waar jij residentie hebt.
Als je aangeeft in BR te wonen kan hij genoegen nemen met deze door (hoofd) bewoner getekende verklaring en door notaris gelegaliseerd.
Vaak word in BR door een water en elektra rekening te overleggen, aan getoond wie (hoofd)bewoner op een adres is.
Echter als je een GBA verklaring , gelagaliseerd uit NL meeneemt zal hij deze waarschijnlijk ook accepteren.
Een verklaring via BR notaris is uiteindelijk wel stukken goedkoper!
Ik begrijp uit al deze info dat het een tijd kan duren voordat ik mag werken als ik in Brazilie trouw en daar de een viper en carteiro de trabalho aanvraag? Hoe lang ongeveer voor een carteiro de trabalho?
Als ik in Nederland trouw is het binnen max 6 weken geregeld? Maar hoeveel papieren moet hij regelen als we hier gaan trouwen? Ik zag dat er tussen trouwen en ondertrouw min 14 dagen moeten zitten.
En wat als ik in BR trouw en in NL mijn visum aanvraag? Heb je in Brazilie ook zoiets als ondertrouw dat er een aantal dagen tussen moeten zitten? En heb ik een CPF nodig als ik ga trouwen?
We zijn namelijk niet in de financiele positie dat ik lang zonder werk in Brazilie kan zitten. We besteden ons geld liever aan samenwonen.
Ja, maar als je echt niet de centen wil uitgeven kan je ook per procuratie trouwen. Je kan via een procuratie de “ondertrouw” aanvragen en je kan ook per procuratie trouwen, dan hoef je nederland pas uit als je je visum uit Rotterdam hebt ontvangen.
Op afstand trouwen? Ik denk dat het iets te ver gaat. Maar waar kan ik daar informatie over vinden op het web? Ik heb gegoogled, maar word er niet echt wijzer van.
Ja, je kan op afstand trouwen. Je moet dan een in het portugees opgestelde en door het consulaat erkende volmacht opsturen aan iemand die dan “in jouw plaats trouwt”.
Er zijn twee mogelijkheden (eigenlijk 3, maar de 3e is de som van 1 + 2):
Ik verblijf nu al 5 maanden in Brazilie en nu willen mijn vriend en ik graag trouwen. Alleen ik vraag me af of daar genoeg tijd voor is ? Want er moeten papieren uit Nederland komen zoals een letter van goed gedrag.
En kan ik dan ook gelijk in Brazilie blijven? Of moet ik er dan alsnog uit voor een bepaalde tijd. Is trouwen echt de beste manier om hier te blijven of heeft iemand een ander idee ?
Een werk vergunning duurt volgens mij heel lang voordat je die hebt en dan moet ik alsnog het land uit.
En dat bewijs van goed gedrag moet je persoonlijk bij de gemeente waar je ingeschreven staat aanvragen…
Houd er rekeking mee dat deze bij inlevering bij de PF niet ouder mag zijn dan 3 maanden!
PS hoop niet dat je enkel wil gaan trouwen om zo je verblijfsvergunning te bemachtigen. Samenwonen is ook al voldoende om dit te bewerkstelligen (reunião familiar)
PS hoop niet dat je enkel wil gaan trouwen om zo je verblijfsvergunning te bemachtigen. Samenwonen is ook al voldoende om dit te bewerkstelligen (reunião familiar)
Ben geen (ervarings) deskundige maar lijkt mij dat je bij “reunião familiar” toch op enige manier familie moet zijn, kijk hier voor info in het Braziliaans… cônjuge naar het nederlands vertaald staat als ik mij niet vergis toch voor echtgenoot en niet voor partner?
Maar Judith werk je in Brazilië (contract?), studeer je of heb je investeringsplannen, want misschien zit hierin de oplossing?
Nee ik heb geen contract of investeringsplannen. Ik ben hier omdat ik graag bij mijn vriend wil zijn. Ik dacht dat ik wel even het land uit kon gaan en weer terug, maar dat blijkt even een tegenvaller te zijn
En als ik nu 2 of 3 maanden langer blijf dan mijn toeristen visa en gewoon betaal. Daarna gaan mijn vriend en ik naar Nederland en trouwen we daar.
Moet ik dan nog heel lang wachten voordat ik weer terug kan gaan ? En krijg ik dan alsnog problemen om Brazilie in te komen vanwege die overstay ?
PERMANENT VISA
Marriage to a Brazilian citizen or permanent resident
foreign citizen married to a Brazilian citizen or to an alien with a permanent residence permit to Brazil may apply for a permanent visa at the Consulate General. The visa application and the pertinent documentation must be lodged at the Consulate General. The Consulate General will then submit documentation to Brazilian home authorities. If the application is granted, the decision of the Brazilian home authorities will be published in this website at Authorized visas. The procedure takes around 3 MONTHS
Dit vond ik onder permanent visa info bij het Braziliaanse consulaat in Rotterdam. Duurt het nou Max 6 weken of 3 maanden ? Of begrijp ik het verkeert ?
Ik ben vorig jaar in Belgie getrouwd! Even kort mijn verhaal. Ik ben een dag voor mijn 6 maand om waren naar Belgie gereisd met mijn man. Wij zijn daar getrouwd op een 2 weken tijd met de juiste papieren. Deze hebben we laten legaliseren bij het consulaat en dit was op een week klaar. Dan het Visum. In Belgie zeiden ze me dat ik 2 keuzes had, of in Belgie aanvragen of in Brasil. Zij stelden me voor om dit in Belgie te doen omdat het veel sneller gaat en is ook wel zo. Heb dan besloten om dit ook te doen. Nadat we alle papieren bij elkaar hadden is het dossier bij de ambassade binnen gegaan en op 5,5 maand later kreeg ik bericht dat mijn visum klaar was. In die 5,5 maand ben ik ook weer naar Brasil gereisd. Toen ik binnen kwam als toerist zagen ze dat ik nog 1 dag had om in het land te verblijven. Ik heb mijn trouwakte en de legalisatie laten zien en ze hebben me 10 dagen krediet gegeven om dit met de federale politie op te lossen. Dus ik was binnen in Brasil voor 10 dagen. Ben dan naar FP gegaan en die melden mij dat ik niet legaal kon blijven tot ik mijn eerste papieren van het visum had. Maar ze vertelde me ook je kan illegal blijven en een boete betalen. En wachten op je visum hier, betaal wel de boete voor je het land weer uitgaat en je hebt geen problemen zei ze me. Dit heb ik ook gedaan en ik ben op en neer gereisd naar belgie om het op te halen en kwam zonder problemen het land weer in!! Ondertussen heb ik mijn volledig permanent visum al in handen. Wat ik van anderen hoor die hier 2 a 3 jaar over doen in Brasil. Veel succes!!!
Vraagje…maar je mag pas werken als je het permanent visum in handen hebt of krijg je een carteiro de trabalho eerder dan het permanente visum?
En wanneer schrijf je je uit in NL? Als je in Brazilie aan het werk bent of als je je permanente visum in handen hebt? En waar doe je belastingaangifte?
Goede vraag, kan je helaas geen antwoord geven of je dan eigenlijk al mag werken al zou ik denken van wel. Maar ga gewoon een carteira de trabalho aanvragen dan weet je t het meteen.
Uitschrijven in NL moet je officieel al als je langer dan 8 maanden weg bent, ook al ben je nog nergens anders ingeschreven.
Als je verder geen inkomsten meet hebt in NL en je inkomen in Brazilie ligt hoger dan het bedrag wat je mag verdienen zonder aangifte te moeten doen (momenteel net onder R$18.000 per jaar), of onroerend goed op je naam hebt staan dan moet je belastinaangifte in Brazilie doen.