Trouwen in Brazilië

Origineel gepost door Svenveer http://stijl.wereldwijzer.nl/images/buttons/viewpost.gif
Helemaal mee eens. Juridische hulp is nergens voor nodig. Het gaat er niet sneller door en verhoogd de kansen ook niet.

Er zijn wel twee uitzonderingen:
1 - VITEM op basis van werk in Brazilie, hier kan het nodig/handig zijn om iemand te hebben die de weg weet.
2 - VIPER op basis van een investering.

Ook ik ben hiermee eens.

1 - VITEM zo ie zo met meer dan enige hulp van een werkgever en je zal moeten weten op welk niveau en in welke branche BR op dat moment buitenlanders toelaat op de arbeidsmarkt (theoretisch moeten zij een gat vullen die BR nog niet kunnen invullen en ook is het de bedoeling dat zij die kennis overbrengen aan BRazilianen. Men zoekt hier dus naar mentoren in een specifieke branches.

2 - VIPER op basis van een investering, iets minder, het is zo ie zo een grote hulp als je BR kan spreken en lezen, theoretisch kun je het alleen, al die kleine stapjes moeten wel afgelegt worden.

Weet iemand van jullie ook of je direct je Viper moet aanvragen als je getrouwd bent of mag daar (eventueel) ook een periode tussen zitten?

Eigen keus wanneer je die aanvraag doet.
Je trouwd omdat je van de ander houd!

Omdat je met een BR getrouwd bent of met een samenlevings contract samenwoond, kun je een VIPER aanvragen.

Wanneer VIPER aanvragen staat dus los van hoelang je getrouwd bent, 1 dag of een eeuwigheid.
Wel is het zo dat als je langer dan 5 jaar getrouwd bent en je de aanvraag in R’dam indiend , je binnen een week een VIPER verkrijgt.

Aant POA /RS

“Als je aanvraag aangenomen wordt krijg je vervolgens een strookje papier met een stempel, nummer en je foto erop en daarmee kun je in Brazilie blijven totdat de uitspraak komt of je al dan niet in aanmerking komt voor een RNE.
Het duurt inderdaad wel langer als je het op deze manier doet, het in Brazilie aanvraagt, in mijn geval duurde dat bijna 3 jaar, maar op zich geen probleem vind ik. Het enige was 1x per jaar naar de PF om die verblijfsvergunning weer te laten verlengen.”

Ik heb nog een vraag over de periode dat het permanent visum is aangevraagd. Wij willen in februari 2011 trouwen in Rio. Het consulaat in Rotterdam vertelde me net dat ik, na het huwelijk, het visum voor permanent verblijf beter in Nederland kan aanvragen omdat ik, zolang ik het visum niet heb, daar ben als toerist (ook al ben ik getrouwd) en kan ik niet werken. Maar wat voor mij belangrijker is is de vraag of je in die periode mag je dan het land uit- (en vooral) weer in-reizen? Of ben je dan gehouden aan de restrictie van een toeristenvisum met maximaal 180 dagen?
Bovendien werd me verteld dat het visum vanuit Brazilie naar Nederland wordt opgestuurd en ik het dan binnen 5 werkdagen moet ophalen?! Wie weet hier meer van?

hartelijke groet,
Carolijn

Dat is onjuiste informatie. Tot een aantal jaren geleden was het inderdaad zo dat je alleen kon werken met een RNE. Inmiddels is het zo dat je ook een Carteira de Trabalho kan aanvragen met een protocol voor de aanvraag van een permanente verblijfsvergunning. Je hebt dan een verklaring van de Policia Federal nodig en die kan je een aantal dagen nadat je je aanvraag hebt ingediend krijgen. Daarmee kan je een Carteira de Trabalho aanvragen.

Ja hoor, maar niet langer dan twee weken tegelijk.

Dat is alleen zo als je het visum in Nederland aanvraagt. Als je het hier aanvraagt moet je het ook hier ophalen.

1 like

wat het reizen naar het buitenland betreft is er geen probleem. Wij zijn in die periode ook meermaals het land uit gegaan, ook een keer 3 maanden achter elkaar, nooit een probleem gehad met terug komen.
Inderdaad het ophalen van de uiteindelijke RNE is gewoon bij hetzelfde bureau van de PF waar je het aangevraagd hebt.

Goede kennis van mij heeft na zijn trouwen niet zolang geleden een VIPER in Rotterdam aangevraagd, moest deze volgens zijn zeggen echter binnen 6 maanden ophalen na goedkeur / verstrekking en had ook 6 maanden na datum verstrekking om zich in BR te vestigen / verhuizen anders verviel de VIPER. Verhuis goederen mogen ook nog binnen een bepaalde tijd na vestiging in BR zonder invoer en dergelijke kosten BR binnen komen.

Het fijne van dit alles weet ik er zelf niet.
Voor mij is het zelf een hele tijd geleden dat ik naar BR terug verhuisde, Heb zelf 2 nat. (NL en BR) dus VIPER was geen issue wel de verhuisgoederen na een vestiging van langer dan een jaar (met bewijzen van) buiten BR.

Aant POA /RS

Hallo allemaal,

Dus als ik het bovenstaande allemaal goed begrijp, kan ik wel een vergunning aanvragen om te werken ook al is mijn aanvraag van verblijfsvergunning nog in aanvraag?

Dan heb ik nog een vraag: Ik wil dus met mijn vriend trouwen en daarna wil ik mijn verblijfsvergunning aanvragen. Voor beide zaken heb ik bepaalde papieren nodig (die hebben we al eerder besproken), is het nu zo dat ik van al deze papieren alles dubbel hier in Nederland moet aanvragen, aangezien ik zowel bij huwelijk als bij verblijfsvergunning aanvragen deze papieren nodig heb. Of heb ik alles maar 1x nodig omdat ik de papieren mag hergebruiken?

Groeten Teska

De benodigde documenten voor het trouwen in BR kunnen per cartorio verschilllen.

Met de kennis van mij die korte tijd geleden hier in BR is getrouwd, ben ik toen in de weer geweest om zijn zaken hier voor elkaar te krijgen, hij had volgens het eerst uitgekozen cartorio nodig:

-1 - Geboorte akte + gelegaliseerd consulaat BR in R´dam en daarna vertaald in BR door beedigd vertaler.

• 2 - gevens GBA met vermelding adres + gelegaliseerd consulaat BR in R´dam en daarna vertaald in BR door beedigd vertaler.
  • 3 - copie NL paspoort - geverifieerd bij een notaris in BR.
  • 4 - ongehuwdheids verklaring van 2 getuigen (bekenden) die de man menen te kennen en op gesteld door een notaris in land van herkomst **NL **(gelegaliseerd consulaat BR in R´dam en daarna vertaald in BR door beedigd vertaler <— deze verklaring is in NL niet te verkrijgen / op te stellen, in NL geeft alleen de burgelijke stand een verklaring van ongehuwd zijn af.
  • 5 - opgestelde huwelijkse voorwaarden door een ander cartorio.

Dus hield het nadat bleek dat hij nooit aan die eis - 4 - kon voldoen, en dit ook na uitleg van ons dat het niet in te willigen was omdat er nu eenmaal een centraal registratie systeem in NL is, een harde eis bleef van dit cartorio, werd na contact met NL consulaat generaal in SP besloten dat het verstandiger was een ander cartorio te zoeken, daar meerdere voor hem met de bescheiden die hij bij zich had in BR waren getrouwd.

Bij het 2de cartorio ging het stukken makkelijker.
Welliswaar ook het verzoek om:

• 1 - (geboorte akte)
  • 3 - (kopie paspoort) maar dit cartorio had aanvullende eis om dat er bij een andere notaris een kopie gemaakt werd en geverificeerd van de pagina van laatste binnenkomst (datum stempel PF op luchthaven) in BR ,
  • 4 - de ongehuwdheids verklaring van de NL gemeente (gelegaliseerd consulaat BR in R´dam en daarna vertaald in BR door beedigd vertaler) werd gewoon geaccepteerd en het cartorio was ook tevreden met zijn adres vermelding op dit document als residentie adres.
  • 5 - huwelijkse voorwaarden

Na inlevering van bovenstaande bij cartorio en tekenen van de documenten verzoek tot trouwen door 2 getuigen en de 2 geliefden konden zij na 20 dagen uiteindelijk trouwen.

Het cartorio gaf de originele NL geboorte akte weer terug aan de kennis van mij (cartorio had aan een gelegaliseerde copie voldoende) dus bij terug komst heeft hij deze weer gebruikt bij de aanvraag van zijn VIPER.

Net voor vertrek uit NL had hij zijn verzoek om afgifte goed gedrag verklaring bij de gemeente in NL ingediend en na terug komst in NL na 6 weken, had hij die gegeven ook thuis klaar liggen.
Samen met de huwelijksakte vertrekt door het cartorio in de hand kon hij direct na terugkomst bij het BR consulaat in R´dam de VIPER aanvraag doen.

Je hoeft volgens mij dus niet alles op voorhand dubbel aan te vragen (of in ieder geval niet meteen) wacht de afwikkeling van het trouwen in BR af, achteraf zie je wel wat je aan originele documenten overhoud en wat je weer zou moeten aanvragen.
In Brazilie is het gebruikelijk met gelegaliseerde kopieen van documenten te werken, kopieen worden vaak voor een paar reais bij een cartorio gemaakt en gelegaliseerd, doe wel eerst navraag bij de ontvanger of hij deze accepteerd.
De ongehuwdheids verklaring gemeente NL is na het trouwen trouwens zo ie zo niet meer te gebruiken!! Daarvoor staat dan de BR huwelijksakte.

Als ik goed geinformeerd ben heeft mijn kennis zijn VIPER nog niet ontvangen, maar voor hem nu nog geen probleem, hij is toch van plan pas in februari naar BR te emigreren.

Suc6 met het organiseren van het huwelijk, VIPER en de emigratie / verhuizing.

Aant POA /RS

Vreemde regel is dat inderdaad.Vreem want meestal wordt daar niet strikt op gelet.

Hallo,

Nog een aanvullende vraag over het aanvragen van een visto permanente (is dat hetzelfde als een VIPER?). Nadat we getrouwd zijn, wil ik die graag aanvragen. Maar mag/kan ik die in Brazilie aanvragen als ik nog in Nederland bij mijn gemeente ingeschreven sta?
hartlijke groet,
Carolijn
P.S. ik was al aan het ‘stressen’ over die verklaring van 2 getuigen, (hoe en wat moet er dan in staan) maar als dat wordt gevraagd, dan moet ik dus gewoon naar een ander cartorio gaan?! Echt heel fijn, al die informatie. Allen bedankt!

Trouwen doe je niet zo vaak, dus mijn ervaring is beperkt. Maar die regel met twee getuigen om te bewijzen dat je niet al getrouwd bent, is volgens mij ongebruikelijk. (Dat is de manier in Brazilië, omdat daar geen GBA - Gemeentelijke Basisadministratie - bestaat.)

Bij ons namen ze zonder meer genoegen met het internationale model uittreksel GBA, waarop in het Spaans (geen vertaling Portugees) ‘soltero’ (vrijgezel) stond. (Zelfs zonder beëdigde vertaling.) Toen ze dat gezien hadden was alles OK. Maar waarschijnlijk heb ik mazzel gehad.

Het internationale model geboorteakte [wel Portugese vertaling] accepteerden ze ook zonder beëdigde vertaling.

Nogmaals, ik denk wel dat ik mazzel had.

VIPER = VIsto PERmanente

Geen idee of het officieel mag, het kan echter wel. Het kan per slot van rekening ook zijn dat je gedeeltelijk in Brazilie en gedeeltelijk in NL gaat wonen dus moet je bij allebei ingeschreven staan is mijn boerenlogica.
Het is (officieel) wel zo dat als je gaat emigreren, zelfs al wanneer je langer dan 8 maanden op reis gaat, je uit moet laten schrijven.

Het kan per slot van rekening ook zijn dat je gedeeltelijk in Brazilie en gedeeltelijk in NL gaat wonen dus moet je bij allebei ingeschreven staan is mijn boerenlogica.
Het is (officieel) wel zo dat als je gaat emigreren, zelfs al wanneer je langer dan 8 maanden op reis gaat, je uit moet laten schrijven.

Volgens mij moet je altijd één hoofdvestiging kiezen (in verband met belastingen), ook als je in de praktijk in twee landen woont.

Je verblijfsvergunning aanvragen, terwijl je nog in Nederland ingeschreven staat, lijkt me niet meer dan logisch: je schrijft je pas uit, als je de toestemming om in BR te wonen hebt.

Ik verkeer in de mening dat je bij verblijf in één ander land voor meer dan zes maanden formeel al geacht wordt in dat land te wonen (dus je uit zou moeten schrijven). Dat wordt in de praktijk niet streng gecontroleerd / gehandhaafd. Ik dacht ook dat je bij een wereldreis de hele wereld om (meerdere landen kort verblijf), je niet hoeft uit te schrijven uit Nederland. Heb ik dat mis? Weet iemand dat precies?

Als het wel kan om mijn inschrijving in Nederland te handhaven naast een verblijfsvergunning in Brazilië, ben ik kandidaat. Iemand die dat precies weet? Naar ik begrijp kan dat dus niet in verband met belasting betalen.

niet noodzakelijk, bij ons (in de zeilerswereld) trekken mensen er soms op uit voor meerdere jaren, en dan kom je met een praktisch probleem te zitten natuurlijk want je moet ergens een (duidelijk fake) adres hebben …

nogal wat fransen blijven onder dit “statuut” wel eens een jaar of 2 in Brazilië hangen

Carolijnm,

ga bijvoorbeeld bij 2 cartorios langs in de stad waar je woont en vraag daar naar de minimaal benodigde bescheiden. Maak dan een keuze bij wie je het beste terecht kunt.

Mijn laatste cartorio ervaring was er ook weer één waar je deze materie ook niet bij de jongste bediende, die vangen je eerste lijns in Brazilie altijd op, moet neerleggen, (ook ik bega zo nu en dan blijkbaar nog de zelfde fout :crybaby: ).

Ik was vergeten te schrijven dat in eerste instantie al het aanwezige papierwerk volgens de jongste bediende in orde was, maar nadat de notaris zelf in het spel kwam was het opeens niet meer in orde.
Enige wat de jongste bediende dan nog zegt is ´Desculpo tá` en mag je de dag vervolgen met het gaan oplossen van jouw probleem.

In Brazilie is mijn ervaring , en ik bewonder de Brazilianen hierom, de gelatenheid en geduld waarmee iedereen zich steeds van het kastje naar het muurtje laat sturen.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een Braziliaan het zo zat was bij een loket en stennis maakte, na weer een afwijzing bij zijn / haar tigste bezoekje, om weer ergens iets op te moeten halen of kopieren.

Ik vraag tot vervelens door, wat niet Braziliaans is, bij voorkeur bij een leidinggevende die beslissingsbevoegdheid heeft, tot ik redelijke zekerheid heb dat ik bij terugkomst mijn zaken geregeld zal krijgen.
Ik probeer ook altijd een afspraak te maken met die leidinggevende voor het uiteindelijk indienen van mijn stukken, en neem van mij aan in Brazilie heb je voor alles heel veel papier, stempels en hand tekeningen nodig en gaat alles langs vele loketten en door heel veel handen. Wen daar alvast op voorhand aan, scheelt straks in het echt heel veel ergenis als je een meer efficiente Europese werkwijze gewend bent.

Aant POA /RS

ons aller probleem … denk ik

verder kan ik alleen maar beamen wat Aant zegt !

Hoewel niet direct betrekking hebbend op het onderwerp :
er bestaat een goede site door de overheid ontwikkeld en wel http://www.vertreknaarhetbuitenland.overheid.nl
Hier kun je voor jouw persoonlijke situatie bekijken wat je allemaal moet doen bij je vertrek uit Nederland. Een erg handige site.
Veel succes !

NB. ik woon ook sinds 2 jaar in Natal. Mocht je nog iets willen weten dan hoor ik het wel. Niet dat ik de wijsheid in pacht heb maar wie weet.

Hallo allemaal,
Als ik het zo lees, klopt het geloof ik aardig wat ik heb bedacht: ik neem alle mogelijke papieren gelegaliseerd mee (en nieuw op de lijst een bergje geduld, de ervaringen lezend) en dan ga ik er vanuit dat we op een goed moment kunnen trouwen. Vriendlief heeft inmiddels bij het cartorio opgevraagd wat er voor nodig is en heeft daar een tweetal papiertjes voor mee gekregen. Er staat 1 zin in die ik maar niet goed begrijp. Wil iemand 'em voor mij vertalen? “Declaracao de prórpio punho da pessoa onde o mesmo estaja hospedado, esta declaracao devera ser reconhecida firma e xerox autenticada da identidade da pessoa que atestou a residencia”.
Alvast bedankt als er een reactie op komt, ik ga nog even verder met huisraad uitzoeken…

Lijkt door die heerlijke officiele taal ingewikkelder dan het is. Het betekent slechts dat de persoon waar jij bij woont een handgeschreven verklaring moet schrijven.
Deze brief en de kopie ervan moeten door de notaris ´bezegeld´ worden.

1 like