De benodigde documenten voor het trouwen in BR kunnen per cartorio verschilllen.
Met de kennis van mij die korte tijd geleden hier in BR is getrouwd, ben ik toen in de weer geweest om zijn zaken hier voor elkaar te krijgen, hij had volgens het eerst uitgekozen cartorio nodig:
-1 - Geboorte akte + gelegaliseerd consulaat BR in R´dam en daarna vertaald in BR door beedigd vertaler.
- 2 - gevens GBA met vermelding adres + gelegaliseerd consulaat BR in R´dam en daarna vertaald in BR door beedigd vertaler.
- 3 - copie NL paspoort - geverifieerd bij een notaris in BR.
- 4 - ongehuwdheids verklaring van 2 getuigen (bekenden) die de man menen te kennen en op gesteld door een notaris in land van herkomst **NL **(gelegaliseerd consulaat BR in R´dam en daarna vertaald in BR door beedigd vertaler <— deze verklaring is in NL niet te verkrijgen / op te stellen, in NL geeft alleen de burgelijke stand een verklaring van ongehuwd zijn af.
- 5 - opgestelde huwelijkse voorwaarden door een ander cartorio.
Dus hield het nadat bleek dat hij nooit aan die eis - 4 - kon voldoen, en dit ook na uitleg van ons dat het niet in te willigen was omdat er nu eenmaal een centraal registratie systeem in NL is, een harde eis bleef van dit cartorio, werd na contact met NL consulaat generaal in SP besloten dat het verstandiger was een ander cartorio te zoeken, daar meerdere voor hem met de bescheiden die hij bij zich had in BR waren getrouwd.
Bij het 2de cartorio ging het stukken makkelijker.
Welliswaar ook het verzoek om:
- 1 - (geboorte akte)
- 3 - (kopie paspoort) maar dit cartorio had aanvullende eis om dat er bij een andere notaris een kopie gemaakt werd en geverificeerd van de pagina van laatste binnenkomst (datum stempel PF op luchthaven) in BR ,
- 4 - de ongehuwdheids verklaring van de NL gemeente (gelegaliseerd consulaat BR in R´dam en daarna vertaald in BR door beedigd vertaler) werd gewoon geaccepteerd en het cartorio was ook tevreden met zijn adres vermelding op dit document als residentie adres.
- 5 - huwelijkse voorwaarden
Na inlevering van bovenstaande bij cartorio en tekenen van de documenten verzoek tot trouwen door 2 getuigen en de 2 geliefden konden zij na 20 dagen uiteindelijk trouwen.
Het cartorio gaf de originele NL geboorte akte weer terug aan de kennis van mij (cartorio had aan een gelegaliseerde copie voldoende) dus bij terug komst heeft hij deze weer gebruikt bij de aanvraag van zijn VIPER.
Net voor vertrek uit NL had hij zijn verzoek om afgifte goed gedrag verklaring bij de gemeente in NL ingediend en na terug komst in NL na 6 weken, had hij die gegeven ook thuis klaar liggen.
Samen met de huwelijksakte vertrekt door het cartorio in de hand kon hij direct na terugkomst bij het BR consulaat in R´dam de VIPER aanvraag doen.
Je hoeft volgens mij dus niet alles op voorhand dubbel aan te vragen (of in ieder geval niet meteen) wacht de afwikkeling van het trouwen in BR af, achteraf zie je wel wat je aan originele documenten overhoud en wat je weer zou moeten aanvragen.
In Brazilie is het gebruikelijk met gelegaliseerde kopieen van documenten te werken, kopieen worden vaak voor een paar reais bij een cartorio gemaakt en gelegaliseerd, doe wel eerst navraag bij de ontvanger of hij deze accepteerd.
De ongehuwdheids verklaring gemeente NL is na het trouwen trouwens zo ie zo niet meer te gebruiken!! Daarvoor staat dan de BR huwelijksakte.
Als ik goed geinformeerd ben heeft mijn kennis zijn VIPER nog niet ontvangen, maar voor hem nu nog geen probleem, hij is toch van plan pas in februari naar BR te emigreren.
Suc6 met het organiseren van het huwelijk, VIPER en de emigratie / verhuizing.
Aant POA /RS