Trouwen in Brazilie bezwaarschrift gemeentehuis Nederland

Vandaag ging ik met mijn verloofde naar een cartorio in Sao luis om te trouwen. Ik had netjes alle papieren met een stempeltje van het consulaat in rotterdam. We willen graag in brazilie blijven wonen en ik wil niet terug hoeven naar NL de federale politie vertelde me dat het vrij makkelijk was om te trouwen en een verblijfsvergunning te krijgen. Maar nu kregen we uitleg bij het cartorio dat er eerst een brief naar het gemeentehuis moet in Nederland waar mensen dus voor 2weken lang bezwaar kunnen aantekenen. Ik heb dit nog nooit in één reisforum gelezen over trouwen in brazilie en ik heb ook geen flauw idee wat geldige bezwaren zijn hiervoor. Ben een beetje bang want mijn familie is niet zo blij met mijn vertrek naar brazilie wat erg begrijpelijk is.

Sao luis heeft meerdere cartorios om te trouwen al weet ik niet of je overal kan trouwen als buitenlander. Zou ik opzoek moeten gaan naar een ander cartorio of is het systeem overal hetzelfde?

Graag zou ik wat meer informatie in het nederlands willen hebben want mijn portugees is nog in de lerende fase.

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.

Groeten,
Jaco Louwerse

je kunt ook een samenwoningscontract op laten stellen bij t cartorio. Simpele procedure.Daar wordt verder niet naar die genoemde formaliteit van t gemeentehuis gevraagd. Je hebt verder dezelfde rechten als getrouwden en kunt ook een verblijfsvergunning aanvragen.
Tenzij je persé wilt trouwen natuurlijk. En al bij een ander cartorio geprobeerd? Heb daar in t verleden ook al eens baat bij gehad als eentje moeilijk deed…

Bedankt voor je antwoord. we hebben inderdaad een ander cartorio gevonden en deze heeft die poespas niet. Alleen moesten al onze documenten vertaalt worden en dat gebeurt nu dan ook wat ons een 270real kost. Ook hebben ze een verklaring van goed gedrag nodig die ik heb maar voor een visumaanvraag. Ik weet dus niet of dat ding voor een trouwerij ook wordt goedgekeurd omdat er duidelijk staat dat het ministerie van justitie geen bezwaren heeft gevonden voor het geven van een bewijs van goed gedrag aangaande een “visumaanvraag bij de authoriteiten van Brazilie” Ik hoop dus dat het cartorio hierover niet moeilijk gaat doen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt voor de antwoorden

Groet,
Jaco Louwerse

waar jij het over hebt is ondertrouw dat is in Nederland altijd. Dan kan er inderdaad iemand nog bezwaar maken tegen het huwelijk. Je gaat dus altijd eerst in ondertrouw om daarna echt te mogen trouwen.

gr van Moira

Dat zal op zich geen probleem hoeven te zijn. Ik weet wel dat toen ik indertijd mijn verblijfsvergunning aanvroeg dat die verklaring van goed gedrag maar max 3 maanden oud mocht zijn.
De verklaring moest ook door ene beedigd vertaler vertaald worden en toen door t braziliaanse consulaat gezegeld worden zijnde een geldig document. Leuk heen en weer gestuur allemaal…

Oei… dat stomme papier heeft er 3maanden over gedaan om hier te komen. Verder kan ik aantonen dat ik sinds de afgifte van dat papier al die tijd al in brasil was. Ik kan dus niets verkeerd hebben gedaan in Nederland lijkt mij. Ik wilde het inderdaad ook laten bestempelen bij het braziliaanse consulaat in rotterdam maar deze stuurt geen papieren op en wil dat ik persoonlijk aanwezig ben om mijn papieren te bestempelen. Dus dat was voor mij niet mogelijk. Mijn papier is net een paar dagen ouder dan 3maanden en ik hoop dus dat ze niet zo moeilijk doen. :S Bedankt voor het antwoord en ik hoop dat alles inderdaad goed komt want ik heb nog maar 3maanden hier.

Groeten,
Jaco

vreemd dat je zelf ook aanwezig moet zijn, dat was bij mij niet t geval, maar ja t is al weer een paar jaar terug. Een contactpersoon in Nederland die t brengt en haalt zou ook niet gaan?