Hoioi,
De Braziliaanse liefde blijft te sterk:) Daarom de vraag, wie kan mij praktisch advies geven voor als je in Brazilie trouwt. Welke papieren heb ik precies nodig, ik krijg namelijk steeds verschillende antwoorden.
obrigada
marrit
Hoioi,
De Braziliaanse liefde blijft te sterk:) Daarom de vraag, wie kan mij praktisch advies geven voor als je in Brazilie trouwt. Welke papieren heb ik precies nodig, ik krijg namelijk steeds verschillende antwoorden.
obrigada
marrit
oi Marrit,
in het geval dat je zelf richting Brazilië zou komen wonen …
neem je best eens contact op met Mirlens (Mirjam) hier op het Brazilië-forum
zij is nogal wat bezig met dergelijke procedures en kan je vast verder helpen
btw, verblijf je nu al in Brazilië ? in welke streek ?
tropische groet
ixke
Hoi Ixke
aardig van je dat je overal zo snel op reageert! Ik ga zeker contact opnemen! Op moment verblijf ik nog niet in Brazil(ik zat over mn limiet heen+mn vriend was 2x3 maanden hier). Verblijf zou zijn in Recife (PE), maar kan ivm werk nog veranderen. Waar zit jij eigenlijk? Begreep dat jij al vrij lang in Brazilië woont?
Groetjes Marrit
Hey maritt,
Ik ben nu inmiddels 1jaar getrouwd hier in brazilie. Wat ik officieel nodig had waren een uitreksel van het geboorteregister en een apparte verlaring dat ik nog ongehuwd was (beiden inclusief stempel van het consulaat in rotterdam) Daarbij had ik ook een bewijs van goed gedrag nodig deze werd geaccepteerd zonder stempel. Voor een verblijfsvergunning hadden we echter dit document wel met stempel nodig maar dat hebben we gelukkig kunnen aanvechten en dankzij de officiele vertaling die ook bevestigde dat het document legaal was werd alles goedgekeurd.
Wat je precies nodig hebt verschilt per cartorio en geef daarom niet meteen op. Ik heb er in onze stad(Sao luis) 3 bezocht voordat ik een redelijke had gevonden. Brazilianen houden vaak van moeilijk doen en helemaal tegenover buitenlanders. Ik moest vanwege mijn verblijfsvergunning snel trouwen maar die andere 2 wilden eerst een aanvraag doen bij mijn gemeentehuis in nederland zodat mijn familie en andere bekenden in nederland eventueel een bezwaar konden aantekenen.
Maargoed ik hoop dat je hier iets mee kunt. Die documenten moet je trouwens laten vertalen in het portugees door een officiele vertaler maar dat zou ik ivm de prijs in Brazilie doen.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
MVG,
Jaco Louwerse
Oeps Uittreksel van de burgerlijke stand (plus stempel) vergeten die dus ook. Ik geloof trouwens dat dat in the end voldoende was ook als bewijs dat ik nog ongehuwd was.
Hoi Jaco
bedankt voor je bericht! Dit zijn echt praktische tips, dus ik weet nu wat ik alvast mee kan nemen! Weet jij trouwens of het volgende mogelijk is?
Ik wil eerst 6 maanden kijken wat de mogelijkheden zijn, en wordt het Brazilie(mn partner en ik zijn aan het dubben tussen Brazilie en NL, en Brazilie is in het voordeel nu:) en stel dat het Brazilie wordt, is het mogelijk om dan te trouwens in de 5de maand en niet het land te worden uitgekiept. Begrijp dat jij ook zoiets had gedaan?
obrigada!
marrit
Hoi Marrit, je ziet het helaas iets te simpel: trouwen en een visum zin 2 verschillende dingen. Als je trouwt heb je niet automatisch een visum. Het visum is een bureaucratisch traject met n heleboel documenten en stempels, waar ik je uiteraard mee kan helpen.
Trouwen is leuk voor de romantiek, maar betekent dus niet dat je dan meteen klaar bent!
In Nederland is het nog lastiger tegenwoordig!
meer info: info@mirjamlensink.nl
groetjes uit Porto seguro,
zuid-bahia
In Brazilie is het trouwen eigenlijk bijna het verkrijgen van een verblijfsvergunning. Althans dat is mijn ervaring. Ik ben in de 5e maand van mijn brazilieverblijf getrouwd op vrijdag en de maandag daarna had ik alle nodige stempels in mijn paspoort om te mogen bijven tot en met 2011. Na het laten zien van mijn trouwdocument was opeens alles mogelijk. Het is uiteraard wel een proces maar je moet je gewoon aan de regels houden. Na 6maanden kreeg ik een brief dat ik op moest komen draven omdat mijn aanvraag goed was gekeurd en toen kreeg ik een andere stempel in mijn paspoort en moest ik wat vingerafdrukken laten maken. Uiteraard is de policia federal dol op kleine bedragen die je voor veel kleine dingetjes moet betalen en vele kleinen maken een grotere maar dat bedrag is nou ook niet verschrikkelijk hoog. Ik weet dat het proces in Nederland vele malen moeilijker is tot aan onmogelijk als je geen leuke baan hebt daar.
De 1e keer was het gelloof ik 130reais en nu de 2e keer was het 180reais. Volgende keer voor mij is een officiele ID en een aanvraag voor naturalisatie en daarna is alles rond.
Ik weet niet wat jij zo moeilijk vond aan het vechten voor een verblijf in Brazilie maar ik ben best benieuwd? zou het dan zo verschillend zijn per policia federal?
De grote tip is zorg dat je een overvloed aan documenten mee neemt. Ik had bijvoorbeeld 2x een uittreksel van de burgerlijke stand meegenomen. Achteraf was die verklaring van goed gedrag ook niet slecht gewees als ik die 2x had gehad want het was een heel gevecht om die verklaring terug te krijgen bij het cartorio.
Anyway als je problemen ondervind bij een andere policia federal… probeer het hier in sao luis zou ik zeggen ik heb inmiddels een kleine vriendschap opgebouwd met die meneer van de policia federal
en dat werkt altijd in het voordeel. Als ze vrolijk zijn en een goed gevoel hebben met jou dan is er opeens een hoop meer mogelijk in Brazilie. Ga dan ook altijd als je iets wilt regelen met een smile op je face naar de betreffende instelling toe. Lach een beetje wees sociaal maak een opmerking van… oh wat is brasil toch mooi en iedereen staat voor je klaar
Misschien zijn er mensen die dit lezen en een beetje lachen maar dit is daadwerkelijk mijn ervaring na anderhalf jaar Brazilie. Ook moet je nooit opgeven want waar pietje nee zegt kan jantje echt ja zeggen op dezelfde vraag. Probeer het bij een ander dus.
Nog een tip dus neem twee exemplaren mee van eenzelfde document. Je hoeft ze gelukkig maar 1 keer te vertalen maar vraag de vertaler wel om een kopie die zij heeft gemaakt. Alles voorzien van een stempel moet werken. Als je alle documenten goed voor elkaar hebt dan kunnen ze geen nee zeggen.
Oh jah de policia federal gaat vragen om een creditkaart of een andere betaalpas waarmee je internationaal geld kan ontvangen zolang het ding maestro heeft en nog een redelijke geldigheidsdatum heeft is het wel goed maar hiermee willen ze weten dat je voor jezelf kan zorgen tijdens het langere verblijf want je mag niet werken totdat je aanvraag is goedgekeurd. Ze maken een kopie van je pas (gewoon met het kopieerapparaat)
Wees niet negatief… je staat aan het begin van een avontuur af en toe een tegenslag en vaak gaat het meezitten dat beloof ik je. Gewoon doen Brazil is in anyway makkelijker dan dat je je partner laat inburgeren in NL en ik denk dat de mogelijkheden in brazilie voor ons mensen met een opleiding veel zijn.
En… als je alle documenten in orde hebt kan er niets mis gaan. Neem eerder teveel mee dan te weinig.
Suc6 Groeten,
Jaco
Hoi jaco
Bedankt voor al je tips en adviezen, hier kan ik zeker wat mee! En zeker ik zie het als een groot avontuur waarin alles mogelijk is. Ik weet nu welke documenten ik nodig heb, en aan de hand van jouw tips moet het goedkomen:) (en anders kom ik gewoon naar Sao Luis:) :zon02:
het idee is om in augustus te gaan voor 6 maanden, en te kijken hoe het gaat, met als doel natuurlijk definitieve verblijven:)
nederland is inderdaad niet mogelijk voor mijn vriend, brazilie is wat dat betreft wat makkelijker.
Nog 1 vraagje dan, haha als je je verblijfsvergunning hebt, is het mogelijk om dan meteen aan de slag te gaan? En is het goed als ik volgend jaar wanneer ik in Brazilie ben, contact met je opneem?
bjs marrit
Hallo Marrit,
Als je een verblijfsvergunning aanvraagt wat jij dus waarschijnlijk pas na 5 maanden gaat doen krijg je eerst een stempel in je paspoort dat je mag blijven omdat je in aanvraag bent. Na 6maanden krijg je een goedkeuring thuisgestuurd en moet je je laten registreren. Na die 6maanden krijg je dus definitief verblijf en dan pas mag je officieel werken. Vrijwilligerswerk mag wel uiteraard en wat ik dus gedaan heb is mijn vrouw een bedrijfje laten opzetten en ik werkte daar in waarmee het geld dus op de rekening van mijn vrouw terecht kwam en ik dus officieel niets verdiende. Het opzetten van een firma stelt financieel niet zoveel voor je moet alleen wel af en toe heel lang wachten.
Uiteraard mag je altijd contact met me opnemen ik heb mijn MSN adres naar je priveberichten gestuurd.
Groeten,
Jaco
Hallo allemaal, ik heb zo wat gelezen en heb al veel ontdekt, maar toch weet ik nog niet goed hoe te beginnen…Zal ik eerst hier raad vragen, zal ik de ambassade eerst contacteren?
Het zit zo…Mijn vriend is Braziliaan en woont hier illegaal in België…Hij zou heel graag terug gaan naar zijn eigen land, hij kan als zuiderse man maar moeilijk aarden in het kille België.
Ik zelf wil heel graag meegaan met hem, om te kijken of ik daar zou kunnen wonen (ik denk van wel, ben er zelf lang geleden als rugzaktoerist naar toe geweest en ook al andere landen in Zuid-Amerika).
Ik weet dat trouwen de gemakkelijkste oplossing is om een visum te krijgen, maar ik wil niet zomaar even voor papieren trouwen, ik wil zijn familie leren kennen en hem als persoon in zijn eigen omgeving…
Ik zou ook graag ter plaatse mijn tijd ook nuttig willen besteden door vrijwilligerswerk te gaan doen in favella’s…(heb eerder met straatkinderen in Suriname gewerkt, en werk hier in België ook met kinderen en hun gezinnen die verwaarlozing etc kennen).
M.a.w. kan u mij tips geven om toch op een legale manier 1 jaar in Brazilie te verblijven?
Of wat is een eventueel alternatief? Ik zit ook met 1 jaar loopbaanonderbreking en heb dus geen geld om tussendoor een paar keer terug naar Belgie te vliegen…Ik heb ook gelezen dat een bezoekje aan een buurland niet meer werkt?
Je mag me steeds mailen op [EMAIL=“vscheers@hotmail.com”]vscheers@hotmail.com
Groetjes,
Vanessa
Zover ik weet is het alleen maar mogelijk om 6 maanden te blijven (na 3 maanden bij de FP verlengen), daarna een boete van R$8 per dag met een max van R$800. Een visum voor een studie schijnt wel makkelijk verkrijgbaar te zijn.
Vrijwilligerswerk in welke stad?
Je mag hier in Brazilie idd maximaal maar 6maanden per jaar verblijven als toerist net als dat in Nederland het geval is helaas. Wat je kan doen is dus 5maanden nemen voor een beslissing en in de 6e maand trouwen zodat je kan blijven of je gaat voor een illegale manier. Je kan namelijk Brazilie uit gaan door Frans Guyana (Daar gelden Europese regels) in te gaan en een uitstempel nemen bij de grens daar. Daarna kom je gewoon illegaal zonder stempeltje Brazilie weer in en ben je dus voor die tijd ongeregistreerd in Brazilie. Later als je dingen officieel wil gaan regelen ga je dus zonder stempel Brazilie uit weer naar Frans guyana en neem je een uitstempel naar Brazilie in je paspoort van de grens bij Frans guyana. Zo lijkt het alsof je al die tijd in Frans Guyana bent geweest en dat is gewoon legaal. Het enige wat je moet vermeiden is contact met politie in de tijd dat je ongeregistreerd in Brazilie bent wat naar mijn ervaring goed te doen is als normale Nederlander. Verder zou ik dan dus niet gaan werken in farfellas want daar is de kans dat je met politie in aanraking komt uiteraard groter.
En Brazilie is groot en ik weet niet waar je wilt verblijven. Als het Para is is dit een hele makkelijk en goedkope weg. Voor de mensen in het zuiden van brazilie gaat het wat reisgeld kosten. Maar het is goedkoper dan een ticket naar NL.
Hmmm bedankt voor de interessante tips!!
Ik denk dat ik het ter plaatse wel zal moeten beslissen hoe ik het ga doen…Hangt ook een beetje af wat het gaat worden van werk, vrijwilligerswerk…K zal het nog wat afwachten en beginnen met een toeristenvisum. Maar is een toeristenvisum gewoon 3 maanden en kan dit ter plaatse geregeld worden tot 6 maanden of begint het toeristenvisum al vanaf 6 maanden. Hier in Brussel spreken de ambassadeurs geen nederlands en zijn ze heel erg onbeleefd en ongeduldig als je iets 2 keer vraagt…Ook mijn mails beantwoorden ze niet…Zelfs niet vanuit de belgische ambassade uit brazilie…tja…dan maar via wereldwijzer
We beginnen in uberlandia bij zijn familie. We willen salvador bezoeken om een beeld te krijgen van de staat daar en dan opnieuw naar Rio, omdat ik daar lang niet geweest ben en wil kijken of ik mer er nog even goed voel…Dan kijken wat voor ons beiden het beste gevoel geeft…en de meeste kansen om te werken
Groetjes
Vanessa
3maanden krijg je als je het land binnenkomt. Daarna zul je moeten verlengen bij de Policia federal naar 6maanden en wat belangrijk is is dat je een bewijs hebt dat je het land na die tijd wel verlaat. Dit kan trouwens ook een voorlopige boeking zijn dus het hoeft niets te kosten. Verder is belangrijk dat je een creditkaart of in iedergeval een bankpas die ook geld kan opnemen in het buitenland (bijv Maestro) kan laten zien zodat ze weten dat je niet op straat zal moeten gaan leven en dat je jezelf van geld kan voorzien als dat nodig is.
Met dit visum (het toeristenvisum dat je automatisch krijgt ) kun je trouwens helemaal niets en dus ook niet werken. Vrijwilligerswerk is wel een optie. Ik heb een bedrijf opgezet op naam van mijn vriendin en ben daar als “vrijwilliger” gaan werken erg simpel maar het werkt en het is legaal (dat ik uiteindelijk geld van mijn vriendin krijg daar heet niemand iets mee nodig). Verder als je ergens anders legaal zou willen gaan werken zou je een werkvisum moeten aanvragen maar daarbij is het dus handig dat je al contact hebt met het betreffende bedrijf waar je gaat werken en hiermee heb ik dus helemaal geen ervaring.
Braziliaanse consulaten zijn idd slecht ingesteld op contact met iemand die een andere taal spreekt als portugees. Je kan het ze niet kwalijk nemen want er zijn hier veel mensen (vooral in maranhao) die denken dat heel de wereld portugees spreekt en dat Holland en Belgie een Braziliaanse staat zijn die ze niet kennen. Ik heb me uren vermaakt hier in het binnenland met het uitleggen dat er andere landen bestaan waar ze andere talen spreken. Educatie laat te wensen over zal ik maar zeggen.
Voor een Europeaan is het denk ik relaxed om in Rio de Janeiro, Sao Paulo, Recife of iets dergelijks te wonen waar alles een beetje iets Europeser is ingesteld. Ik heb me een jaar vermaakt nu hier in Maranhao en ik moet zeggen dat het vermoeiend aan het worden is ook gewoon omdat ik wens eens normale aanspraak te hebben op niveau. Maargoed voor jou de keuze waar je naartoe gaat
Salvador de stad van de voodoo (macumba)zeggen ze hier
Ben er zelf nooit geweest maar ga er zeker ook eens een bezoekje brengen. De volgende tour staat gepland met kerst
Als je meer wilt weten… Seja bem vindo
Groeten,
Jaco
raar or niet Jaco, maar dat gevoel heb ik ook soms wel eens …
je mag het er natuurlijk met niemand over hebben want dan krijg je gelijk onder je neus dat je dan maar moet terugkeren naar je eigen land …
educatie … hmmmm
het land ontwikkelt zich vliegensvlug, de economie groeit als geen ander maar aan de basis valt nog heel wat te verrichten, en soms krijg je dat langs geen kanten uitgelegd, chauvinisme en conservatisme tiert soms welig
maar goed gelukkig zijn er ook zaken die positief zijn
tenslotte zijn wij, immigranten, die ons moeten aanpassen hier en niet omgekeerd (zoals in België en Frankrijk bvb)
tropische groet
ixke