nieuw paspoort aanvragen (in Brazilie)

Ben al een poos in Brazilie, toeristenvisum (6 mnd) is verlopen en paspoort zelf verloopt ook over een paar maanden. Ik probeer nu werk te vinden bij een multinational en een werkvisum aan te vragen.

Mijn vraag is hoe te handelen; naar het NL consulaat gaan en daar eerst een nieuw paspoort aanvragen ( zetten zij daar een stempel o.i.d. in?) en vervolgens de aanvraag voor een werkvisum doen? Zal ik Brazilie dan uitmoeten en op een aangekondigde datum weer binnen komen en langs de PF gaan. Heeft iemand ervaring hiermee?
Hartelijk dank!

Gewoon nieuw paspoort aanvragen bij je consulaat en dan

hou je je gedeisd en doe je niks naar de buitenwereld toe waarbij je gaat opvallen en de dag dat je het land uit wil betaal je netjes je boete (8R$ per “illegale dag” met een maximum van 800R$)

het feit dat je je nou in een illegale situatie bevindt zal het je absoluut niet gemakkelijk maken om welke vergunning dan ook te bemachtigen … tenzij je (bijvoorbeeld) zwanger zou worden van een Braziliaanse man en hier je kind zou krijgen … moet je natuurlijk wel klaar voor zijn

dit laatste is uiteraard een hele “wilde suggestie” maar 1 die je het meeste kans biedt … misschien hebben andere lezers daar andere ideeën over, die we hier uiteraard graag zullen lezen :wink:

succes nog

het feit dat je je nou in een illegale situatie bevindt zal het je absoluut niet gemakkelijk maken om welke vergunning dan ook te bemachtigen … tenzij je (bijvoorbeeld) zwanger zou worden van een Braziliaanse man en hier je kind zou krijgen … moet je natuurlijk wel klaar voor zijn

Trouwen met die man lijkt me een minder wilde suggestie dan zwanger worden, al moet je ook daar klaar voor zijn. Als hij met dat trouwen aan het rekken is, zoals in een andere post van je het geval lijkt, is hij dat misschien niet. Om dat nu op te lossen met zwanger worden …

Een werkvisum krijg je niet zonder verblijfsvergunning, tenzij een werkgever je wil inhuren en aannemelijk kan maken dat er geen Brazilianen voor die functie zijn.

Lastige situatie. Waar je een relatie rustig kunt laten groeien, als je beiden in hetzelfde land woont, word je bij een relatie op afstand gedwongen snel besluiten te nemen: verhuizen, trouwen voor verblijfsvergunning en dat allemaal ook nog eens met enige cultuurshock | wennen aan een nieuwe wereld voor een van de partners. Niet eenvoudig.

Sterkte en succes.

Dat paspoort gebeuren weet ik niet. Maar een werkvisum kan alleen jouw toekomstige werkgever aanvragen, niet jijzelf.

Praktisch:

Hier paspoortinformatie, maar die had je vast al gevonden.

Dank allemaal :slight_smile:

Ja, het trouwplan is even de ijskast in, want vriend is gefocust op afstuderen. Beetje jammer dat hij zijn baan heeft opgezegd, want nu moet ik alleen de kosten dragen en heb niet eens een regelmatig inkomen (soms minder dan het minimum loon) en dat is best lastig leven in São Paulo…
Kinderen krijgen wil ik dus niet onder deze omstandigheden…
In ieder geval wil moet ik een steady cashflow genereren om hier voorlopig gewoon te kunnen blijven (leven ;-))

Ik probeer nu een huidige werkgever warm te maken om voor mij een werkvisum aan te vragen. Dan zal ik wel even het land uitmoeten (volgens horen zeggen kan dat ook Argentinie zijn) en dan op aangegeven datum weer het land inkomen). Vandaar dat een paspoort tzt wel nodig is.

Ander plan is als onderzoeker aan de slag te gaan bij een universiteit en de uni een onderzoek/werkvisum te laten aanvragen.

Of misschien moet ik gewoon meer geduld krijgen en vriend laten afstuderen, dan trouwen en daarna 3 mnd naar NL als honeymoon en tegelijkertijd permanent visum aanvragen en dan definitief terug naar Brasil… Best lastig allemaal ook omdat vriend wel naar NL wil, maar dan langer dan 3 mnd omdat hij daar denkt te willen werken en dat is nog vééél lastiger (voor mij) om dat te regelen dan hier een leven opbouwen.
Was best nerveus door dit alles, maar inmiddels weer optimistisch :slight_smile:
Dank voor de tips!

Estrella,

Een persoonlijke noot.

Je geeft hier wel wat delikate info aan … en ergens wil ik er een nog veel delikatere bemerking bij maken …

Als ik jou was zou ik toch een heel klein beetje uit mn doppen beginnen kijken, je zou niet de eerste gringo/gringa zijn die als de gedroomde “melkkoe” beschouwd wordt voor een aantal zaken en ik krijg hier zo licht het gevoel dat … enfin, ik hoop voor jou dat ik in deze helemaal fout zit :zon02:

In geval van nood mag je mij altijd contacteren via PM

Groet uit Salvador

IXke, ja eerlijk zijn bij mij alarmbellen zij al afgegaan hoor.
Ik ervaar deze periode ook als de ultiem relatietest… hehe. Ben dus al 2 jr samen, vriend heeft koudwatervrees om naar NL te gaan en hij wilde eerst ook helemaal niet. Hij heeft nog zo´n half jaar te gaan tot afstuderen en zegt dat ander werk zoeken nu niet handig is vanwege de tijdelijke aard (hij wil niet een baan aannemen en na 6 mnd opzeggen).
Ben alert hoor :slight_smile:
Dank

GOED !
Dat was mijn boodschap :zon02:
Sterkte en suc6 nog !

IX