Hoi, ik ben ondertussen 6 maand in brasil geweest en op het laast dus beslist om te trouwen met mijn vriend. Nu was het niet zo simpel als ik dacht en lukte het niet meer om voor mijn 6e maand te trouwen!
Dus zijn wij alle 2 naar Belgie gekomen en gaan hier trouwen over 2 weken. Onze trouw is allemaal in orde en ook de legalisatie ervan kan op de ambassade maar nu over mijn visum voor Brasil???
Daar hebben ze mijn vriend verteld dat een visum 2 a 3 maand duurt?
Ik zou graag een week na mijn trouw willen vertrekken, maar ik zal mijn visum nodi hebben, of kan ik ook een nieuw paspoort aanvragen zodat er geen stempels in staan en weer als toerist binnen gaan en daar mijn visum aanvragen? Of moet dit echt hier gebeuren? Kan imand mij hier mee helpen met wat info?
oi vito
je truuk om met een nieuw paspoort binnen te komen zal geen probleem opleveren bij de luchthaven douane, ze gaan daar héél waarschijnlijk niet over vallen (in SSA bvb zijn ze super relax op dat gebied)
MAAR als je dan effektief je permanent visum gaat aanvragen nadien zou de kat wel op de mouw kunnen komen en zou men lastig kunnen doen
mijn advies : probeer het in in België klaar te krijgen VOOR je vertrekt, dan ben je gegarandeerd probleemvrij
suc6 nog
greetz from the tropIX
Hey, bedankt om je reactie!
Dus het is niet aan te raden om dit in Brasil te doen!
Ik hoop maar dat dit op een snelle manier kan gebeuren hier in belgie want we zijn het hier wel beu!! We willen zo snel mogelijk terug!!
En ook hoop ik dat ik men job aanbieding zo niet voorbij loop!!!
Dus nog maar eens bellen naar de ambassade en vragen wat de snelste oplossing is?
Groetjes
Vicky
tja wat Ixke zegt is 100% de zekerste oplossing, maar ik heb indertijd in een gelijke situatie gezeten en het in Brazilie gedaan. zonder problemen. Maar kan geluk geweest zijn. Als je dat toch ook mocht doen, waar ze bij mij wel erg op gelet hebben is dat ik t aanvroeg binnen de 3 maanden nadat ik in t aanvroeg.
Proficiat en veel succes
hoi, Ondertussen ben ik getrouwd en ook naar de ambassade geweest!
De legalisatie is bijna rond maar dan het visum probleem!! De procedure die zij vertelden was 3 tot 4 maanden, zolang kan ik echt niet wachten!
Ik heb ook een appartement waar de huur van moet betaald worden, en niet werken zo hou je geen centjes he!! Dus ik denk dat het een nieuw paspoort word? Ik ben buiten gegaan in salvador en ga weer binnen langs Natal zou dit problemen kunnen opleveren? Dus ga ik ervoor kiezen om mijn visum in brasil aan te vragen maar (Landcruiser) jij hebt het over 3 maanden nadat ik het aanvroeg. Kan je hier wat meer uitleg over geven?
Zijn er papieren die ik van hieruit al mee kan nemen?
Alle tips zijn welkom over een visum aanvraag in brasil?
Groetjes
Hoi,
Ondertussen heb ik toch maar de aanvraag gedaan hier in Brussel!!
Maar nadat ik het heb aangevraagd kan ik als toerist naar brasil reizen en binnen de 6 maand moet ik terug zijn om het visum op te halen.
Dus oplossing is er : wij kunnen naar brasil en visum is in aanvraag!!
Wij gellukkig en ook goed geholpen!!! :zon02:
oi Vito
als ik het goed voor heb (andere ‘braziliaanse’ forumleden mogen dit gerust bevestigen of tegenspreken hoor) dan ben je van de 6-maanden limiet vanaf eens je de aanvraag gedaan hebt
vergeet niet van alle documenten steeds bij de hand te hebben als je het land binnenkomt, kan je alles voorleggen en heb je geen probleempjes
tropische groet
ixke
Oi,
Ja idd als je het visum hier regelt heeft het meer voordelen!!!
Het is een aanvraag voor visum en werk tesamen. Als je dit in Brasil zou doen zou het allemaal appart moeten dus ook de rekeningen (al de betalingen ervoor) en de tijd!!!
Nu moet ik hier in Belgie enkel 2 documenten invullen (wel door partner ondertekend) voor het visum, copie paspoort, 3 pasfoto’s, en een papier van goed gedrag en zeden dat erkend vertaald is en dan gelegaliseerd door ministerie van justietie en ook ministerie van buitenlandse zaken dienst legalisatie. Daarna het hele bundeltje weer op de ambassade binnen brengen en alles word naar Brasil opgestuurd.
Als de papieren weer in Belgie zijn word ik verwittigd en kan ik ze komen ophalen. In de tijd die ertussen zit kan ik nog als toerist naar Brasil en kom ik na 3 maand weer naar belgie om mijn visum op te halen en ik kan weer terug!! Eenmaal aanvraag in Belgie gedaan kan je niet in Brasil deze papieren opvragen! Dus als mijn visum in Belgie is,dan heb ik 6 maand de tijd om deze op te halen!
Dus eind goed al goed!!!
tchau!!!
Hoi,
Heb dus geprobeerd om met een nieuw paspoort terug in het land te geraken (na 6 maanden er al verbleven te hebben).
Wel ik kan jullie bij deze vertellen het lukt niet meer!!!
Ze werken met pc en weten exact hoeveel dagen je nog kan verblijven en hoeveel je er al bent geweest!
Ik had dus nog 1 dag over! Ze hebben mij 10 dagen gegeven om dit met het huwelijk op te lossen en dit met de FP te regelen!
Maar dit kan dus niet ik moet na 10 dagen het land uit of illegaal in het land verblijven!!
Conclusie: na 6 maanden Brasil moet je echt weer 6 maanden wachten eer je weer in het land mag!!! ( Ook als je visum is aangevraagd, pas als je dit in handen hebt teld dit!!!)
Je zou dan onderdak moeten vinden, tijdelijk, in bijvoorbeeld een leuke stad als Parijs.
Met een Nederlands paspoort mag je er wel een aantal maanden blijven, wat dacht je aan een goedkoop appartement aldaar?
Zo maak je van de nood toch een deugt…
P.S; wees voorzichtig met Air-France toestellen die vanaf Rio naar Parijs vliegen… ![]()
Tja dat is dan een flink nadeel als de de aanvraag vanuit NL / B doet.
Zoals Ixke zegt, als je het vanuit Brazilie aanvraagt vervalt die 6 maanden limiet wel. Dan krijg je een papiertje waar het protocolnr opstaat wat als je identificatiebewijs dient, en dat wordt gewoon steeds verlengd totdat er een besluit gekomen is of je al dan niet geaccepteerd wordt. Het proces duurt wel wat langer dan 6 maanden ( bij mij indertijd bijna 3 jaar…) maar ja dat maakt op zich ook niks uit
Dag Vitozky,
Een vraagje over dit onderwerp. Ik zit nu in dezelfde situatie als jij een tijdje geleden. Gehuwd, ik woon in sao Paulo en wacht op mijn visum dat in België moet uitgegeven worden. Ik ga eind december terug naar België, na 86 dagen brazilie. Dat wil dus zeggen dat ik nog 4 dagen over heb om het land terug binnen te komen, wat ik van plan ben als het visum echt te lang op zich laat wachten.
Mijn vraag is nu: welk smoesje kan ik verzinnen opdat ze me toch zouden binnen laten, ondanks het feit dat ik maar 4 dagen meer heb. Moet ik een retourticket boeken voor vertrek na 4 dagen, en nadien wijzigen? En tot slot: laten ze je na een illegaal verblijf binnen met je permanent visum, of doen ze dan moeilijk? Graag jullie tips en advies! Bedankt.
Als je het in Belgie zelf hebt aangevraagd dan zou ik gewoon in Belgie wachten totdat het klaar is. Duurt meestal tussen de 3 en 5 maanden.
En smoesje? Je kunt toch jouw visumaanvraag laten zien?
Trouwen hier en visum is een vrij simpel verhaal, je kan niet meer met een ‘schoon’ paspoort (lees: nieuw paspoort) binnenreizen over alle grensposten (met uitzonderingen van een zeer klein handje vol land grens posten, Caceres was bijvoorbeeld een paar maanden geleden toen ik daar was nog niet aangesloten). Op het moment dat je getrouwd bent en een permanencia aanvraag doet heb je alle rechten die bij een permanencia horen tijdelijk tot het systeem een beslissing heeft genomen (je kan zelfs bij minjus een declaratie ophalen en met die declaratie bij ministerie van werk een tijdelijk werkvergunning krijgen). Om hier te trouwen moet je naar een notaris gaan met de juiste documenten (in thuisland gehaald, gestempeld bij het braziliaanse consulaat en binnenlandse zaken). Deze moet je laten vertalen bij een overheids gecertificeerde (lees belachelijk duur) vertaler. Vervolgens publiceren ze je voorgenomen huwelijk en als er geen bezwaren zijn kan je een paar weken later trouwen en op die zelfde dag je permanencia opvragen. Als echter je visum binnen de procedure verstrijkt kan je voor een overstay gaan en een boete betalen per dag dat je te lang gebleven bent. Je kan trouwen op een illigaal verblijf (lees: overstay) en het moment dat je het land weer verlaat betaal je aan de grens de boete.
Als je al bent getrouwd in het buitenland moet je dit huwelijk laten legaliseren in Brazilie. Ik heb zelf nooit met deze procedure te maken gehad, maar ook dit kan je op een overstay doen. Ik zou er zelf voor kiezen om hier het te laten legaliseren ipv in Europa. Met al deze procedures heb je het gevoel dat je de eerste gringo bent die dit ooit doet en niemand heeft antwoorden, hier heb je de mogelijkheid om de verschillende instanties persoonlijk te bezoeken en de juiste stempels/papieren/etc op te halen. Zo zijn veel formulieren bijvoorbeeld onmogelijk in te vullen zonder een CPF. Dit nummer kan je bij mijn weten niet via een consulaat regelen. Echter dit nummer is de spil waar alles om draait. Mijn advies naar mensen die plannen hebben in BR (trouwen/wonen/werken/oid)… regel eerst een CPF.
CPF (belastingnummer) kan ook worden aangevraagd op het consulaat. Hier meer. In Brazilië gaat het wel sneller.
Ohh cool, wist ik niet!