Trouwen in Brazilië

Hoioi,

De Braziliaanse liefde blijft te sterk :wub: En na 3 jaar afstandsrelatie zijn mijn vriend en ik allebei toe aan stabiliteit. Echter het hele proces om in Nederland te wonen is niet haalbaar voor ons. Daarom hebben we toch maar besloten dat ik naar Brazilië toe kom…maar waar moet ik beginnen? Wat moet ik in Nederland regelen en wat daar? Ik ga overigens in Natal wonen. Daarom de vraag, wie kan mij praktisch advies geven voor als je in Brazilie trouwt. Welke papieren heb ik precies nodig, ik krijg namelijk steeds verschillende antwoorden. Tevens kan iemand mij ook vertellen of er zoiets als een samenlevingscontract bestaat in Brazilië want ik wil het wel graag goed op papier hebben.
obrigada
Teska

Hoi Teskinha,

Om in BR als NL met een BR te trouwen heb je nodig.

1. Een geboorteuittreksel -> gelegaliseerd bij het BR consulaat in R’dam -> deze in BR bij een beeidigd vertaler laten vertalen.
  2. Ongehuwdheids verklaring -> ook gelegaliseerd en vertaald. Veel cartorios is BR die geen ervaring hebben met huwlijken tussen EU en BR zullen vragen om een verklaring, opgemaakt bij een notaris, van 2 getuigen (mag geen familie zijn) , die beiden verklaren dat er geen belemmering is om een huwelijk aan te gaan en dat je niet getrouwd bent. Het kan enige moeite kosten de notaris te overtuigen dat de ongehuwdheids verklaring GBA zo’n verklaring overbodig maakt.
  3. Als eerder getrouwd geweest -> scheidings / overlijdens akte -> ook gelegaliseerd en vertaald.
  4. Paspoort of RNE.

Een samenlevings contract (dus als je ongehuwd wil samenwonen, bedoel je dat?) bestaat zeker in BR, deze is op te maken bij een cartorio.

Maar wat wil je goed op papier hebben??

Of bedoel je een soort van huwelijkse voorwaarden opstellen?

In BR kun je uit 4 typen huwelijkse voorwaarden kiezen. Maak je voor het huwelijk geen keuze dan is er automatisch sprake van de eerste optie.
Voor 2 t/m 4 moet je voor het huwelijk een akte laten opmaken.

1. Comunhão Parcial de Bens -> gebruikelijke huwelijkse voorwaarde: houd in het kort in dat alles wat opgebouwd is tijdens het huwelijk beide huwelijkspartners toekomt (dus 1 boedel vormt), alles van voor het huwelijk blijft ook tijdens het huwelijk van degene van wie het voor het huwelijk was, kan alleen op beider verzoek bij de rechtbank gewijzigd worden. Ook zaken als erfenissen komen niet samen in de boedel.
Is één van de huwelijks partners ouder dan 60 jaar of jonger dan 16 mag men alleen onder deze huwelijkse voorwaarden trouwen.

2. Comunhão Universal de Bens -> huwelijkse voorwaarde waarbij alles van voor als ook tijdens het huwelijk in 1 boedel terecht komt en dus van beide echtlieden is. Voor het huwelijk moet bij een Tabelionato de Notas een akte worden opgemaakt.

3. Separação Total de Bens -> huwelijkse voorwaarde waarbij alles zowel voor als ook tijdens het huwelijk blijft van ieder huwelijkspartner afzonderlijk. Voor het huwelijk moet bij een Tabelionato de Notas een akte worden opgemaakt.

4. Participação final nos aquestos -> huwelijkse voorwaarde waarbij alles zowel voor als tijdens het huwelijk blijft van beide huwelijkspartners afzonderlijk. dus zoals Separação Total de Bens echter bij scheiding of overlijden word al het opgebouwde / verkregene tijdens het huwelijk wel gedeeld met de andere (gewezen) partner. Voor het huwelijk moet bij een Tabelionato de Notas een akte worden opgemaakt.

Aant POA/RS

Hoi Aant,

Echt hartstikke bedankt voor het alles op een rijtje zetten, had ik echt even nodig. Ik bedoelde in eerste instantie het trouwen onder huwelijkse voorwaarden, dus ben heel blij met de uitleg die jij gegeven hebt. Een advocaat aldaar kan dus een van deze contracten voor ons opstellen? Hoe weet ik of die kan vertrouwen daar, ik hoor hier alleen maar cowboy verhalen over.

Echter omdat je ook met de suggestie samenlevingscontract kwam, vroeg ik mij toch ook af of ik hiermee ook een verblijfsvergunning kan krijgen. De reden waarom wij aan trouwen denken is omdat ik dan kan blijven wonen en (hopelijk) werken in Brazilië, maar eerlijk gezegd wil ik liever niet trouwen. Ik krijg er een beetje een angstig gevoel door omdat ik een aantal keren heb gezien dat bij scheiding de gehele Braziliaanse kant (inclusief familie) ervandoor ging met de inboedel omdat de partner immers een gringo was en in hun ogen toch wel genoeg had. Nou heb ik het volste vertrouwen in mijn partner, maar toch ik wil hier in de toekomst gewoon geen problemen over krijgen. (Klinkt misschien niet heel aardig maar ben door wat ik gezien heb gewoon toch ergens wat huiverig, hoeveel ik ook van mijn vriend hou)

Ik hoop dat jij of iemand anders me hier mee kan helpen. Alvast bedankt!

Teska

Teska, je hoeft niet naar een advocaat.

Deze procuracao zijn zo te downloaden van het internet.
Je hoeft alleen een keuze te maken onder welke voorwaarden je wil trouwen.
Thuis achter de computer jullie relevante info verwerken, uitprinten -> beiden gaan samen naar een Tabelionato de Notas en de door jouw opgestelde procuracao (verklaring van voorwaarden) word ingeschreven in een register.
Met het verkregen bewijs van inschrijving kun je daarna vervolgens bij een cartorio het huwelijk regelen.

Je hebt bij dit alles echt geen advocaat nodig, tenzij jij je geld in een bodemloze put wilt gooien (dan heb ik nog wel een goed doel in gedachten :zon02: )

Aant POA/RS

Teska, was een deel van jou vragen vergeten te beantwoorden.

Echter omdat je ook met de suggestie samenlevingscontract kwam, vroeg ik mij toch ook af of ik hiermee ook een verblijfsvergunning kan krijgen. De reden waarom wij aan trouwen denken is omdat ik dan kan blijven wonen en (hopelijk) werken in Brazilië, maar eerlijk gezegd wil ik liever niet trouwen. Ik krijg er een beetje een angstig gevoel door omdat ik een aantal keren heb gezien dat bij scheiding de gehele Braziliaanse kant (inclusief familie) ervandoor ging met de inboedel omdat de partner immers een gringo was en in hun ogen toch wel genoeg had. Nou heb ik het volste vertrouwen in mijn partner, maar toch ik wil hier in de toekomst gewoon geen problemen over krijgen. (Klinkt misschien niet heel aardig maar ben door wat ik gezien heb gewoon toch ergens wat huiverig, hoeveel ik ook van mijn vriend hou)

Je kunt een samenlevingscontract bij een cartorio laten opstellen maar dan loop je nog steeds de risico’s die je kennelijk juist wil uitsluiten.
Het samenwonen met een samenlevingscontract staat volgens mij gelijk aan 1. Comunhão Parcial de Bens

In BR kun je gaan samenwonen met een samenlevings contract, echter jou VIPER aanvraag kun je dan alleen doen bij de PF in BR en dus niet zoals bij trouwen in NL bij het BR consulaat.

Een VIPER aanvraag (kan aleen bij huwelijk) die via het BR consulaat loopt is tussen de 3 á 6 weken afgehandeld en kun je meteen in BR aan de slag. Natuurlijk wel bij de PF eerst langs etc.

Afwikkeling VIPER aanvraag (zowel huwelijk als ook samenlevings contract)via PF in BR duurd over het algemeen langer dan een jaar. Aan jou de keuze hoe je de VIPER aanvraag wil opstarten.

Voor het huwelijk of samen levings contract vastleggen wat al van jou is bij een Tabelionato de Notas , dat kan je zo ie zo niet afgenomen worden.

Bij scheiding / uit elkaar gaan (het liefst ervoor) een advocaat in de arm nemen.

suc6

Aant POA/RS

Aant schreef het meeste al, maar toch nog maar: de lijst van documenten bij trouwen in Brazilië van het Braziliaanse consulaat.

Aan de Nederlandse kant moet je, als je emigreert, ook dingen regelen. Kijk hier.

Ik schreef ooit een artikel over starten in São Paulo. Uiteraard voor een deel op heel Brazilië toepasbaar.

Succes!

Hallo allemaal,

Echt ontzettend bedankt voor jullie hulp. Ben meteen een stuk rustiger omdat ik weet wat ik allemaal moet regelen en vooral dat dit alles zonder advocaat kan! Mocht ik er toch niet uitkomen mag ik dan weer aan de bel trekken bij jullie?

Groeten Teska

Toch nog een vraag, ik zit net op de site te kijken die Bert heeft doorgelinkt en onderaan staat het volgende over het aanvragen van een verblijfsvergunning:

Permanent visa
The alien who is married to a Brazilian citizen may request a permanent visa if the couple decides to live in Brazil. The alien must request the permanent visa for family reunion at this Consulate General, if he/she lives in the Netherlands, or from the Brazilian Federal Police (Ministry of Justice) if he/she lives in Brazil.

Betekend dit dat ik na het voltrekken van het huwelijk terug moet naar Nederland om mijn visa aan te vragen in Nederland? Want ik ga pas officieel wonen in Brazilië als ik getrouwd ben, want ik ga daar in principe toch eerst heen op basis van een touristenvisum(of denk ik nu te moeilijk) Mijn vriend had geïnformeerd bij de FP en daar zeiden ze dat ik dat na het huwelijk bij hen kan aanvragen.

Teska,

nee, je hoeft niet eerst terug naar NL, het enige verschil is dat de tijd tussen aanvraag en verstrekking, aanmerkelijk langer is wanneer je de VIPER bij de PF in BR aanvraagd.
Op de site van het consulaat word ook vermeld dat je een verklaring van goed gedrag moet overleggen om te trouwen. De BR praktijk is dat de cartorios daar echt niet naar vragen, iedereen heeft volgens hun het recht te trouwen.
Bij het aanvragen van een verblijfs vergunning word bij het consulaat in R’dam wel een dergelijke verklaring geeist.
Hoe dat bij de PF in BR word afgehandeld weet ik niet.
Vraag voor de zekerhied bij de PF wat je allemaal moet overleggen / inleveren, het liefst zwart op wit, voor een VIPER (ik zou dus zelf niet de vraag stellen of een dergelijke verklaring nodig zou zijn, grote kans dat waarschijnlijk het antwoord uit gemak, ja zal zijn).

Michel POA/RS

Eventueel kun je professionele hulp inschakelen via deze Nederlandse vrouw die al jaren in Brazilië woont en mensen en bedrijven helpt bij vestiging in Brazilië: http://www.mirjamlensink.nl/VISA.html

Waarvoor zou nou proffesionele hulp nodig zijn?

VIPER aanvragen is heel recht toe recht aan (zowel voor gezins vorming / hereniging als ook voor de investeerder).

Heb je een duurzame relatie, geen strafblad die een verstrekking van een permanente verblijfs vergunning in de weg kan staan –> dan stukken volgens lijstje BR consulaat R’dam of PF in BR verzamelen, alles inleveren + betalen en eventjes afwachten.

Je hoeft verder niemand te bellen of anders te doen, achteraf geen aanvullende briefjes / onduidelijke verklaringen of bewijs waar je elkaar bent tegen gekomen, hoelang je elkaar kent, hebben jullie wel gemeenschappelijke interesses, geen gewroet in jouw prive leven etc , je bent voor de BR een waardig mens, nee gewoon afwachten!

In Brazilie is er niet een emmigratie / asiel industrie onstaan zoals in NL, doordat de regels in NL zogenaamd duidelijk zijn, maar de ongeschreven regels ondoorzichtig zijn, niet terug te vinden en de IND kennelijk gewoon de opdracht heeft gekregen emmigranten zolang mogelijk op te houden, te frustreren, steeds een nieuwe vraag te stellen / opdracht mee te geven, waardoor er weer maanden overheen gaan, gevolg –> heel wat normale mensen door de bomen het bos niet meer zien en er allerlei lieden waaronder vele advocaten er heel wel bij varen.

Lekker in NL of BR VIPER aanvragen, je hoeft echt nergens bang voor te zijn, mits je aan die enkele eisen die gesteld worden voldoet, altijd succes.

Voldoe je echter niet aan één of meerdere van die al weinige en duidelijke eisen, dan kan ook echt geen enkele (professionele) hulp voor het toch wel verstrekken van die VIPER zorgen.

Teska en al de anderen die hier willen wonen bij hun geliefde, laat je dus niet wijs maken dat de hulp van een zogenaamd professionele Nederlandse hulp die (al een tijdje) in BR woont of van een BR(aziliaanse) hulp, jouw zaak kan beinvloeden / versnellen.
Tenzij je natuurlijk van je centjes afwil, het zijn geen filantropische instellingen, willen alleen maar profiteren van de (nog) onwetendheid en onduidelijkheid die door sommigen (ook jammer genoeg hier op het forum) verspreid word.

Een duurzame relatie met een BR geeft de mogelijkheid een verblijfsvergunning aan te vragen en ook te verkrijgen.
Dat geld ook voor echte investeerders, die met een goed onderbouwd bedrijfsplan etc aan de economische groei van BR kunnen bijdragen, die zijn ook van harte welkom.

Teska en al die anderen die hier willen wonen bij hun geliefde, niet bang zijn, je kunt jouw VIPER gewoon echt op eigen kracht verkrijgen.

Aant POA/RS

Ik heb alles ook geregeld zonder professionele hulp hoor, is goed te doen. En inderdaad zoals Aant zegt op t internet kun je het meeste al voorbereiden.
En ja je kunt ook met een samenlevingscontract je RNE aanvragen. Heb ik ook gedaan en in mijn geval lag t nog wat lastiger (dwz komt minder voor en gaf dus in eerste instantie wat achter-de-oren-gekrabbel bij de diverse ambtenaren) omdat mijn vriendin geen braziliaanse nationaliteit heeft, is ook een nederlandse die al een RNE had.

Het enige wat je wel uit NL moet meenemen is de verklaring van goed gedrag (moet persoonlijk aangevraagd worden) en deze moet je laten legaliseren bij het braziliaanse consulaat.
Vertalen van deze en andere documenten kun je het beste in brazilie door een beedigd vertaler laten doen , scheelt een hoop $$ (het nederlandse consulaat kan je een adressen geven van deze vertalers)
Vervolgens mag deze verklaring van goed gedrag niet ouder zijn dan 3 maanden op t moment dat je dit bij de PF met je aanvraag indient.
Als je aanvraag aangenomen wordt krijg je vervolgens een strookje papier met een stempel, nummer en je foto erop en daarmee kun je in Brazilie blijven totdat de uitspraak komt of je al dan niet in aanmerking komt voor een RNE.
Het duurt inderdaad wel langer als je het op deze manier doet, het in Brazilie aanvraagt, in mijn geval duurde dat bijna 3 jaar, maar op zich geen probleem vind ik. Het enige was 1x per jaar naar de PF om die verblijfsvergunning weer te laten verlengen.

Op de website van het Nederlandse consulaat (in ieder geval dat van São Paulo) staan de beëdigde vertalers.

Voor het verkrijgen van een verklaring van goed gedrag bij de gemeente heb je een document nodig van de instantie, die daar om vraagt. De gemeente geeft die niet zo maar. Document verkrijgbaar op het Braziliaanse consulaat:“G– Certificate of good behaviour (international model - Verklaring omtrent het gedrag – VOG) issued by the Dutch Ministry of Justice within 90 days from delivery to the Consulate**. ** Issuance by Dutch authorities may take up to 4 weeks, upon presentation of a declaration issued by this Consulate. Such declaration can be issued upon presentation of a photocopy of either the applicant’s ID or passport. The consular fee is € 13,50 and the processing time is up to 5 working days.”
Bron: http://www.brazilianembassy.nl/english/cons_505.htm.

Qua vertalers in BR heb ik goede ervaringen met:

Curitiba - PR
Sra. Marianne C. Scheffer
Caixa Postal 5336
80040-980 Curitiba - PR
Tel./Fax +55 (41) 3663.6255
Mobiel +55 (41) 9602.8144
E-mail: [EMAIL=“mcscheffer@terra.com.br”]

http://www.mfa.nl/views/shared/images/buttons/bt_mail_red.gif

mcscheffer@terra.com.br

Ik ondervond een betrouwbare goede service, zij weet / begrijpt waarvoor je het nodig hebt en denkt dus met je mee.

Ik had mijn documenten binnen 3 dagen weer in huis en zij is in vergelijking tot sommige van de vertalers die in de lijst (NL consulaat generaal SP). genoemd worden zeker de helft goedkoper.
Geboorte akte + GBA ~ R$ 110 + ~R$ 18 (sedex).

Aant POA/RS

Sluit me bij Aant aan, mw Scheffer heeft voor mij ook altijd een prima service geleverd,goed, snel en niet duur.

Ja inderdaad,goed van je Bert, was ik alweer vergeten van dat bewijs. Flauwekul in mijn ogen, het gaat toch over jezelf en je betaalt er voor maar ja ook in nederland soms nog die heerlijke bureaucratie.

Volgens mij was het vroeger dubbele bureaucratie bij het verkrijgen van dat Bewijs van goed gedrag:

• Aan de Nederlandse kant de vraag om een document van de aanvragende instantie (inderdaad eigenlijk gek, zoals je zegt, zeker als het geld kost)

• Aan de Braziliaanse kant wilde het consulaat vroeger niet zo’n document afgeven. Je moest dan bij de gemeente soebatten en een print van de lijst benodigde documenten overleggen. Althans dat las ik op fora. (Zal per gemeente / ambtenaar wel verschild hebben.) Gezien de geciteerde tekst op de website van het Braziliaanse consulaat is dit laatste probleem dus opgelost. Kost wel weer geld.

PS: als je in Brazilië trouwt, maakt het ook weer uit wat het betrokken cartório bedenkt. In ons geval hoefden we zelfs niets te laten vertalen (wel authenticeren op BR consulaat) en namen ze genoegen met het internationale model uittreksel GBA en idem geboorteakte, ondanks het feit dat het uittreksel GBA geen Portugese vertaling bevatte (geboorteakte wel). Ze waren voldoende overtuigd dat ik vrijgezel was op basis van de Spaanse vertaling: soltero. Dit was mazzel en naar ik begrijp geen gangbare praktijk.

Lieve allemaal,

Duidelijker kan ik het gewoon niet krijgen dan alle informatie die ik nu van jullie heb gekregen. Weet nu hoe ik ervoor sta en dat is dat ik aan alle eisen voldoe. Het is de bedoeling dat ik volgend maart die kant op ga, dus heb ik nog even alle tijd om mijn papieren hier te regelen.

Klinkt erg goed van die vertaler, ga ik zeker gebruik van maken. En wat een verschil qua prijs dan als je het in Nederland zou laten doen.

Nog een vraagje aan landcruiser: als ik toch besluit om alleen op basis van een samenlevingscontract een VIPER aan te vragen. Hoe en waar stel je die dan op, of zijn dat dezelfde 4 typen als de 4 typen huwelijkse voorwaarden? Ik zit namelijk nog steeds in dubio of dit voor mij/ons prima is of uiteindelijk toch trouwen. Want mochten we toch na een aantal jaren besluiten weer terug te willen naar Nederland, heb ik begrepen dat als je met je buitenlandse partner 2 jaar getrouwd en samengewoond hebt, hij zonder veel poespas Nederland in mag komen. Of ben ik hier verkeerd in geïnformeerd? Mocht dit wel het geval zijn denk ik dat trouwen uiteindelijk wat dat betreft meer voordelen heeft. Hoe staan jullie hierin of heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Teska

Teska,
als je een VIPER aanvraag indiend op grond van een samenlevings contract kun je dat alleen bij de PF.

Samenlevings contract kun je in Brazilie bij een cartorio laten opstellen. Zelfde cartorio die ook casamentos doet.

Normaal volgens onderstaande maar misschien is dit nog uit te breiden, (navraag doen bij cartorio)

1. Comunhão Parcial de Bens -> gebruikelijke huwelijkse voorwaarde: houd in het kort in dat alles wat opgebouwd is tijdens het huwelijk beide huwelijkspartners toekomt (dus 1 boedel vormt), alles van voor het huwelijk blijft ook tijdens het huwelijk van degene van wie het voor het huwelijk was, kan alleen op beider verzoek bij de rechtbank gewijzigd worden. Ook zaken als erfenissen komen niet samen in de boedel.
Is één van de huwelijks partners ouder dan 60 jaar of jonger dan 16 mag men alleen onder deze huwelijkse voorwaarden trouwen.

Moet een Procuracao publico zijn, maar dat weet de notaris wel.
Voor dat je als buitenlander bij een cartorio mag tekenen, moet jouw handtekening eerst officieel geregistreerd zijn, soms kan het bij de zelfde cartorio, maar vaak moet je eerst naar een ander (voor iedere handeling is er weer een andere notaris).

Alle NL documenten die je in BR gebruikt moeten eerst in R’'dam zijn gelegaliseerd (legaliseren kan ook via NL consulaat / ambasade in BR, maar loopt in de papieren en je moet een hele tijd op jouw documenten wachten) en vertaald bij een vertaler in BR.
Let wel dat zij niet te oud zijn.
Neem in maart voor de zekerheid dan ook een verklaring van goed gedrag mee.

veel suc6

Aant POA /RS

Beste Teska,

Want mochten we toch na een aantal jaren besluiten weer terug te willen naar Nederland, heb ik begrepen dat als je met je buitenlandse partner 2 jaar getrouwd en samengewoond hebt, hij zonder veel poespas Nederland in mag komen. Of ben ik hier verkeerd in geïnformeerd?

Je partner zal desondanks een MVV moeten aanvragen en dan moet jij als garantsteller, als Rutte1 doorzet, aan de 120% (nu 100% door EU hof bepaald) inkomens-eis voldoen en nog aan al die andere shit.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij maakt het niet uit hoelang je getrouwd bent met de buitenlander, je doorloopt dezelfde procedure als net getrouwd of gezinsvorming.

kijk anders even bij www.ind.nl

Aant POA /RS

Helemaal mee eens. Juridische hulp is nergens voor nodig. Het gaat er niet sneller door en verhoogd de kansen ook niet.

Er zijn wel twee uitzonderingen:
1 - VITEM op basis van werk in Brazilie, hier kan het nodig/handig zijn om iemand te hebben die de weg weet.
2 - VIPER op basis van een investering.