Goeie avond,
Zijn hier op het forum mensen aanwezig, die mij kunnen vertellen welke documenten ik nodig heb, om in Brazilië, Diadema (São Paulo) te trouwen. Het gaat mij er ook om, te weten welke documenten gelegaliseerd moeten worden in de eigen woonplaats en welke documenten nadien ook gelegaliseerd moeten worden bij het Ministerie van Buitenlandse zaken.
PS. Mogen ook Nederlanders zijn die mij antwoorden, maar dan wel met informatie die geldig is voor Belgen.
Minimaal een geboorteakte en een verklaring waarin staat dat je ongehuwd bent. Maar voor een complete lijst, moet je bij het cartorio zijn waar het huwelijk voltrokken wordt.
Kun je mij ook zeggen welke documenten zowel door de gemeente als door het ministerie van Buitenlandse zaken moeten worden gelegaliseerd?
Alvast bedankt voor de reactie.:dag:
Ik heb één en ander gevraagd aan mijn Braziliaanse vriendin en deze heeft als antwoord het volgende gekregen van wat ik nodig zal of zou hebben.
Hieronder schrijf ik het in het Portugees.
**“Divorciado” **
Certidão de Casamento com averbação do Divórcio (expedida com no máximo 06 meses) + Declaração de Estado Civil e Declaração de Residência + número do CPF + Cópia da Carta de Sentença de Partilha de Bens + Passaporte. Provas de bom caráter.
Daaruit versta ik dus dat ik nodig heb: - Scheidingsakte - uittreksel van de Burgerlijke stand - attest van woonplaats + CPF (wat je op internet kunt aanvragen, naar ik heb gelezen.) - Kopie van het stelsel van verdeling van goederen (scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinst tijdens het huwelijk). - paspoort - Bewijs van goed zedelijk gedrag.
Maar ik vind nergens terug welke documenten gelegaliseerd worden of waar ze moeten gelegaliseerd worden (gemeente of Ministerie van Buitenlandse zaken, of bij allebei.) Wetende dat het 20 euro kost als je een document laat legaliseren bij het Ministerie, is het volgens mij daarom ook van belang dat je weet welke documenten door het Ministerie moeten gelegaliseerd worden en welke niet.
Hopelijk is er iemand hier op de hoogte.
Vele vriendelijke groeten.
Volgens mij moeten (Belgische) documenten die bestemd zijn voor gebruik in Brazilie door het Braziliaanse consulaat waar je onder valt worden gelegaliseerd.
Wat je in ieder geval nodig hebt zijn een geldige identificatie (paspoort), een verklaring van de huwelijkse staat (indien gescheiden met de scheidingspapieren) en meestal ook een bewijs van goed gedrag (VOG heet dat in Nederland).
Sommige cartorios vragen nog wat meer, maar dat moet je ter plekke navragen. De CPF (Braziliaans belastingnummer) had ik nog niet gehoord, maar mocht dat gevraagd worden is het ter plekke bij de receita federal aan te vragen.
Let er op dat alles (behalve het paspoort natuurlijk) door een officiele vertaler vertaald moet worden en dus bij het consulaat worden gestempeld. Let er ook op dat die verklaringen max 6 maanden geldig zijn over het algemeen.
Het enige wat ik kan vinden is een ambassade :
AMBASSADE BRAZILIE
Louizalaan 350, bus 5
1050 ELSENE
AMBASSADEUR André MATTOSO MAIA AMADO
+32 2 626 17 19
+32 2 640 20 15
+32 2 640 81 34
Goeie dag mtilburg,
Vooreerst bedankt voor het helpen meedenken met mijn zaak. Een vraagje. Is het niet zo dat een legalisatie van papieren moet gebeuren door het Ministerie van Buitenlandse zaken? Of vergis ik mij, en moet de legalisatie gebeuren door de Braziliaanse Ambassade hier in België?
Het is toch zo, dat je de vertaling in brazilië kunt laten doen, wat een stuk goedkoper uitvalt dan het laten vertalen hier in België.>>>
Elk officieel buitenlands document wat je in Brazilie gaat gebruiken, moet gelegaliseerd worden. Daarna in Belgie of Brazilie vertalen en als bonus registreren bij een cartorio.
VOG is niet altijd nodig, vaak alleen voor een visum aanvraag.
CPF kun je gemakkelijk in Brazilie verkrijgen of bij de ambassade in Belgie.
Dank je voor het antwoord Saywhat.
Maar mijn vraag is: Moeten die papieren gelegaliseerd worden bij het Ministerie van Buitenlandse zaken of moeten die papieren gelegaliseerd worden bij de Braziliaanse Ambassade hier in België. Ik ben voor het ogenblik in België en zou, of naar het Ministerie van Buitenlandse zaken gaan, of naar de Braziliaanse Ambassade hier in België (Brussel). De vertaling zou ik laten doen in Brazilië. Ik vertrek op 08 december naar ginder. Voor mijn CPF kan ik een online formulier invullen.>>>
Weet niet of je hier iets mee zijt, als ik wil trouwen in Turkije dan moet ik de vertaling (door beëdigd vertaler), legalisatie en apostilles hier laten doen. Veel succes!!
Via Wereldwijzer app
Isafazli ,
Bedankt om te antwoorden. Maar dat was mijn vraag niet. Mijn vraag is: moet ik de papieren laten legaliseren bij het Ministerie van Buitenlandse zaken of moet ik die papieren laten legaliseren in de Braziliaanse Ambassade.>>>
Voor het wettelijk maken van documenten (dat is wat legalisatie is) heb je een bevoegde autoriteit van dat land nodig.
Jouw ministerie van buitenlandse zaken is bevoegd gezag voor Belgie, maar niet voor Brazilie of een van de vele andere landen.
De ambassade van Brazilie is het bevoegde gezag dat jouw documenten voor gebruik in Brazilie kan en mag legaliseren.
mtilburg ,
Ik dank je heel vriendelijk voor jou antwoord. Dus volgende week ga ik op stap naar Brussel naar de Braziliaanse ambassade en ga ik kijken als ze daar mijn papieren gaan legaliseren. Ik hou jullie zeker op de hoogte.>>>
Beide, ambassade en min buitenlandse zaken http://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/legalisatie_van_documenten/
Nu geraak ik er helemaal niet meer aan uit!
Alles op een rijtje dan.
Eerst ga ik naar het ministerie van Buitenlandse zaken en dan ga ik naar de Braziliaanse Ambassade.
Dat wil dus zeggen dat mijn papieren 2 maal gelegaliseerd moeten worden?>>>
Het staat heel duidelijk op de website en beter 1x teveel dan 1x te weinig.
Het document moet gelegaliseerd worden.Kostprijs van de legalisatie: 20 euro
U heeft twee mogelijkheden:
1. U verplaatst zich naar onderstaand adres om daar uw document te laten legaliseren:
FOD Buitenlandse Zaken
Dienst Legalisatie
Karmelietenstraat 27
1000 Brussel
Onze loketten zijn geopend van maandag tot vrijdag van 9u00 tot 12u30 en van 13u30 tot 15u30.
2. Stuur uw document per post naar volgend adres:
FOD Buitenlandse Zaken
Dienst Legalisatie C3.5
Karmelietenstraat 15
1000 Brussel
Alvorens uw document naar de Dienst Legalisatie te sturen of het ter plekke aan te bieden, gelieve na te gaan of uw document getekend is door een openbare ambtenaar:
- hetzij op gemeentelijk niveau : door de burgemeester of door een schepen en in geen geval door een afgevaardigde gemeentelijk ambtenaar
- hetzij door een notaris, enz.
- hetzij door een ambtenaar van een openbare instelling waarvan de handtekening werd neergelegd bij de Dienst Legalisatie
Indien u uw document opstuurt, en met het oog op een vlugge behandeling, gelieve : - uw naam en adres alsook het land waar het document zal gebruikt worden te vermelden
- uw telefoonnummer te vermelden voor het geval wij met u contact moeten opnemen
- een bankrekeningnr waarop het eventuele overschot teruggestort kan worden, en de naam van de titularis mede te delen
- uw betalingsbewijs toe te voegen.
Ons rekeningnummer :
FOD BZ Legalisaties en Consulaire Zaken B&B1.3
Egmont II-B&B1.3
Karmelietenstraat 15
1000-Brussel
Numéro : 100-0086141-39
IBAN : BE13100008614139
BIC : NBBEBEBB
Op de betaling dient ook de mededeling te staan: C3.5 + naam en voornaam die voorkomen op het document
Het duurt een tiental dagen alvorens u uw gelegaliseerde documenten ontvangt.
Wij sturen u uw documenten per aangetekend schrijven terug.
Het document moet daarna eventueel nog gelegaliseerd worden door de ambassade van het land waar het document zal gebruikt worden.
Bedankt voor je moeite Saywhat!
Ik laat zeker iets weten! >>>
Vandaag geweest naar Brussel en heb volgende documenten laten legaliseren.
- Uittreksel uit het bevolkingsregister.
- Uittreksel uit de registers van de Burgerlijke Stand.
- Bewijs van Goed Gedrag en Zeden.
Niet vergeten om al deze documenten te laten tekenen, voor de legalisering, door een schepen of de burgemeester van de woonplaats, anders willen ze die Bij Buitenlandse Zaken niet legaliseren. (Gelukkig was ik daarvan op de hoogte).
Kostenplaatje: 60 euro, ttz. 20 euro per legalisatie! - Heb ginder ook mijn geboorteakte aangevraagd, daar mijn ouders kolonialen waren en ik niet in België geboren ben, en die documenten zullen nu na het invullen van een formulier toegezonden worden.
Wat ik nu nog moet doen: - Teruggaan naar Ministerie Buitenlandse Zaken voor het legaliseren van mijn Geboorteakte.
- Zodra mijn geboorteakte gelegaliseerd is, mijn documenten laten legaliseren bij de Braziliaanse Ambassade (ook in Brussel).
Daarna zal ik de documenten laten vertalen in Brazilië daar dit een stuk goedkoper is.>>>
Voor diegenen die eraan denken zich permanent te willen vestigen in Brazilië is hier de vernieuwe regelgeving te vinden van de Federale Politie
van kracht met ingang van 1 september 2014
@Brabahx Ben benieuwd of dit echt gaat werken, ik wacht al bijna 3 jaar.