Trouwen in Brazilië

@sjors

Ok nuttige info.

Probeer me zoveel mogelijk voor te bereiden aangezien ik dit jaar de stap ga wagen. Nu eerst nog wat maandjes in NL.

Maar ik heb het idee dat ik hier nog weinig kan doen, pas nadat ik alles in Brazilie in werking heb gesteld. Dan erna (na verkrijgen permanent visum of carteira de trabalho?) pas uitschrijven in NL, laatste belastingaangifte, opzeggen bankrekening? in NL etc.

Ik heb net met het Braziliaanse consulaat in Rotterdam gesproken en die zeggen dat zelfs na 6 maanden in Brazilie te zijn geweest kan ik terug naar Nederland gaan en na een aantal dagen gewoon weer het vliegtuig terug pakken naar Brazilie ???

Het geld gaat het niet echt om, zoveel heb ik niet. Het is meer dat ik de meerwaarde van een NL bankrekening niet zie als ik niet meer in NL woon en er wel voor moet betalen.

Dan lijkt het mij gemakkelijker, het beetje wat ik heb naar een BR bank overmaken.

12 juli zit ik weer in het vliegtuig. Nu zegt het consulaat echter dat ik me pas kan uitschrijven uit NL als het visum is goedgekeurd.

Waar kan ik specifieke info over de carteira de trabalho vinden? Wachttijd etc?

Mailtje uit R’dam:
There are many cartórios in Brazil, everywhere. First what you have to do is decide with your fiancée where are you going to get married and ask at that specific cartório for a list necessary documents for foreigners. All ductch documents they require will have to be legalized at this Consulate before they are accepted in Brazil.
So after you are married you can apply for a visa. That can be done at the Consulate in Rotterdam(takes around 3 months to be approved) or in Brazil at the Federal Police (may take longer than 1 year, and during that time you are not allowed to work). If you decide to apply for the visa in Holland, you have to do it in person, bringing all the required documents with you (as specified in our website).
Once your visa is approved you take the other measures like cancelling your things in Holland to prepare to move to Brazil.
So it’s marriage -> apply for visa -> other arrangements to move to Brazil.
For further questions regarding visa, please write to [EMAIL=“visas@consbras.nl”]visas@consbras.nl

Nog even een klein stukje over de kosten, want die had ik misschien wat onderschat! Per gemeente verschilt het natuurlijk hoeveel alle uitreksels kosten, maar laten we zeggen max 80 euro. Dan alles bij het consulaat laten legaliseren 18 euro per document. In BR alles vertalen (Rio), kostte mij 100 reais per document. Dan alles laten registreren, zo´n 170 reais per document. Hierna kopietjes maken en laten authenticeren, max 10 reais per document. Hierna nog de notariskosten om het huwelijk te voltrekken, tussen de 250 en 400 reais heb ik voorbij zien komen. Al met al ben je al snel 500 euro verder.

Hallo allemaal,

Ik heb ook even meegelezen want ik ben van plan ook te trouwen met een Braziliaan; We zijn 2 jaar bij elkaar, wonen in São Paulo en willen ervoor gaan. Idee is voorlopig in São Paulo te blijven wonen en ik zou het liefst op een legale manier aan het werk willen/ carteira de trabalho verkrijgen. En volgend jaar misschien een bezoek van +/- 3 maanden aan NL te brengen.
Voor het trouwen heb ik de benodigde documenten; geboortebewijs, uittreksel van de GBA en mijn paspoort.
Echter, mijn toeristenvisum is allang (bijna 1,5 jr) verlopen… Weet iemand of er in het cartório wordt gegeken of het visum nog geldig is? (en mij alsnog naar NL sturen? en zo ja, kan ik dan binnen 3mnd weer Br in?)
Kan ik bijvoorbeeld een geauthenticeerde kopie (elders) laten maken en die gebruiken voor het trouwen om evt. problemen te voorkomen?

Als iemand tips heeft, graag! Ook wat betreft de volgende stap; aanvraag van VIPER.
Alvast hartelijk dank!
Carla

Bij mij hebben ze wel naar het visum gekeken en wilden ze een auth kopie hiervan. Ik heb aangegeven dat het bijna verliep en daardoor hoefden we minder lang te wachten om te kunnen trouwen na de aanvraag.

Maar het lijkt mij dat ze geen illegalen mogen trouwen. Als je alle documenten inlevert wordt het door een juridisch persoon (rechter) nagekeken en gepubliceerd in een juridisch blad. Als alles dan in orde is, gaan de papieren terug naar het cartorio om het huwelijk te voltrekken.

In principe kan je op een verlopen touristen visum trouwen. Een verlopen visum is namelijk geen “impedimento”, die staan vernoemd in art 1521 van het burgelijk wetboek.

Er is rechtspraak te vinden waaruit blijkt dat het wel degelijk mogelijk is om te trouwen op een verlopen visum

Inmiddels zijn mijn geboortedoc en uittreksel van GBA gelegaliseerd, vertaald en geregistreerd.
Vriend heeft zijn documenten klaar en rest alleen nog een datum prikken met de getuigen (vrienden) en op goed geluk naar het cartório te gaan :slight_smile:

Heel veel succes! Ben benieuwd of het lukt.

Mijn visumaanvraag is vandaag in behandeling genomen, jeeh!

Nou, vriend doet er wat lang over om een geboortecertificaat te regelen en mijn moed om te trouwen is verloren gegaan…
Probeer nu werk te vinden bij een internationaal bedrijf om toch aan een werkvisum te komen…

Jammer, Brazilianen nemen het idd niet zo nauw met tijd. (ok de meeste dan)

Succes met de banenjacht, ben ik zelf ook mee bezig!