Thailand zever-topic: Aan den toog

Doe mij maar een lekker koud biertje een Chang graag.

En Fransjes,nog plannen om kortelings op reis te gaan naar Thailand?
Ik ga weer terug rond de kerstperiode voor 3 weken.

Zo snel mogelijk is het plan zie nu zelfs tickets voor ronde 550 euro in augustus vertrek van af Schiphol Etihad Airways

hallo allemaal, als ik het zo allemaal een beetje bekijk is dit de plaats waar de meeste vaste bezoekers van het thailand forum komen. Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Dirk, nu ruim 5 jaar woonachtig in Udon Thani. Ik ben 48 jaar oud en gelukkig getrouwd met mijn thaise vrouw en wij hebben 2 kinderen.
Ik ben nieuw op deze website en zal proberen andere mensen zoveel mogenlijk te helpen door hun vragen te beantwoorden.

Welkom zal mooi zijn als je het lukt hier weer wat meer leven in brengt het is al maanden heel rustig succes en bedankt alvast:chin:

Welkom Dirk!

1 like

Hoi Dirk,welkom op het Thailand Forum !
Mooie streek om lekker met de motor rond te toeren.(red lotus meer)
Gewoonlijk maak ik de trip van Ubon Ratchathani richting Khon Kaen via Mukdahan,Sakon Nakhon.

1 like

Udon Thani (อุดรธานี), leuk stadje in een vrij saaie regio. Vooral de avondmarkt vlakbij het station met zijn heerlijke eten is een mooie herinnering. Verder is Udon een goede uitvalsbasis voor noord-west Isaan.

Wat doe je in Udon als ik vragen mag?

Nou nou,saaie regio? (eens wat betreffende de stad Udon Thani) maar in een straal van 40 a 50 km vind je prachtige parken ( Phu Phra Bat) waar je mooie wandelingen kunt doen.
Ban Phue waar men pre-historische en boeddhistische heiligdommen kan bewonderen.
Ik vertoef graag in de Isaan streek,gewoon het gaat daar heel gemoedelijk aan toe,dit in vergelijking met andere grote steden zoals Chiangmai etc…

Zelf ben ik ook regelmatig in Isaan geweest, zelfs als ik eigenlijk ergens anders heen had gewild. De lokroep van een enkeltje voor 345 baht naar Udon Thani kon ik echter moeilijk weerstaan. Daarnaast is het leven, incl. hotels, daar nog ouderwets goedkoop waardoor ik, na bv. een paar dagen geldsmijterij in Pattaya of Bangkok, even lekker mijn hand op de knip kon houden. Helemaal als je voor 400 baht per dag een huurauto kunt regelen om toch ergens te komen:)

Maar het is zeker niet mijn favoriete regio. Ik begrijp al die expats die in een Isaan-dorp hun laatste jaren slijten absoluut niet. Ik ben zelf bij een vriendin haar familie geweest in een klein dorp in het noorden van Udon en was blij dat ik na een paar uur weg kon rijden, hoe gastvrij die mensen ook waren.

Loei is trouwens prachtig en Chiang Khan is een door farangs zwaar ondergewaardeerd dorp. Ik waande me weer in Pai, maar dan zonder dreadlocks, neuspiercings en alibaba-broeken. Geen backpacker (of Chinees) te bekennen. Zou er zeker weer eens naartoe willen. Helaas zit ik -hoewel in Thailand- daar nu 1700 km vandaan.

ik kan Farang Baa wel begrijpen hoor, dat hij het hier een saaie regio vindt. Op zich is er ook niet veel aan, het echte plattelands leven trekt hier is een traag tempo aan je voorbij en daar houdt het eigenlijk ook wel bij op. Natuurlijk zijn er wel wat dingen te bekijken zoals Georgessiam aangeeft, maar die heb je redelijk snel allemaal gezien. Maar juist dat is wat ik zo leuk vindt aan deze streek, het eigenlijk helemaal niets! Dit houdt de toeristen en het daarbij hoorende “plastic” of “fake” leven weg, hier is het puur en je krijgt het zoals het is, niets is of wordt mooier gemaakt! Ik woon hier in een klein dorpje waar 3 mensen een klein beetje engels spreken. Gelukkig leert de jeugd het wel op (de middelbare) school en sommige van hen spreken zelfs erg goed engels, wat ik dan weer merk als ze weer eens een school project hebben waarbij ze een interview in het engels moeten maken over een bepaald onderwerp. Dan is het bij ons altijd gezellig druk met veel jeugd.
Dat hier zoveel expats wonen heeft een tweetal redenen. Ten eerste komen heel veel bargirls hier vandaan, en die willen (als ze een geschikte partner hebben gevonden) het liefst weer dicht bij hun familie wonen. De tweede reden is dat het hier, zoals jezelf al aangeeft, goedkoop is, waardoor je hier wel kan wonen met financiele middelen die in het zuiden absoluut niet toerijkend zouden zijn.
Ikzelf houdt mezelf hier bezig met het bouwen van websites, zowel een vriend als een neef van mij hebben alle twee een bedrijfje wat websites maakt, en als hun het dan druk hebben dan help ik ze. Voor hun lekker goedkoop en voor mij goede verdienste.
Verder maak ik regelmatig een uitstapje in “eigen land” lekker in de auto met de familie en dan zien we wel waar we naar toe gaan. Voor 3000 bath aan diesel staan wij met zijn alle op phuket of in krabi. Nu moet ik even naar de winkel, mijn vrouw vertreld me net dat het bier op is…

Leuk dat je het daar naar je zin hebt. Als je partner daar vandaan komt, kan ik me voorstellen dat de stap om je er te vestigen niet heel groot is. En websites bouwen kan natuurlijk overal. Toch moet ik je op één punt corrigeren: ‘het’ zuiden is niet één geheel. Waar ik woon zie je normaal gesproken in maanden niet één farang en dit is een stad met ruim 40 duizend inwoners. Op het platteland al helemaal niet (i.t.t. Isaan) Het leven is hier ook goedkoop, al schijn ik nog duur te wonen met mijn 5000 baht per maand voor een éénkamer studio met badkamer (en geen keuken). Ik heb collega’s die een compleet huis met twee slaapkamers huren voor 2500 baht. Toch mag ik niet klagen. Het weinige nachtleven ligt naast de deur en de 7-11 is vlakbij. Op de motorbike ben ik zo de stad uit. Het dichtstbijzijnde strand is op een kilometer of vier.

Hoi Dirk,
Ben je ondertussen ook al naar Phu Wiang geweest ?(tussen Nong Bua Lamphu en Khon Kaen)
Buiten dat je daar enkele dinosaurus museas kan bezichtigen in deze regio kan je ook aan Mountain trekking trekking doen.
Ik had dit enkele jaren geleden gedaan met mijn ex vriendin,het was geweldig !
Wel een minpuntje (mijn ex kwam van Phu Wiang) de herbarmelijke toestand van die huizen (allemaal onafgewerkt)
Huizen dikwijls zonder daken of deuren,gewoon omdat de mensen geen werk vonden .
Vele meisjes die werk zochten in Pattaya maar na een tijdje terug naar huis gingen met alle gevolgen nadien.
Daar had ik mijn ogen opengetrokken van al die armoede dit in schril contrast in de luxe waarin we leven.

Of ik al in Phu Wiang geweest ben? Ik denk het niet, wel een paar keer vlakbij als wij de weg van Udon via Nong Bua Lamphu naar het zuiden Namen om zo op de weg van Khon Kaen naar Pitsanoluk te geraken. Mooie omgeving!
Die armoede die je omschrijft zie je eigenlijk overal in de isan wel terug. Vooral in en rond de kleine dorpjes.

Goh…Dirk zwijg me over Phitsanulok,had daar op een plaatselijke markt een voedselvergiftiging opgelopen.
Nou Loei,prachtige natuur (Phu Suan Sai national park) en indrukwekkende tempels ,maar s’avonds is de stad zo doods.

Ik bedoel met Loei niet de hoofdstad maar de provincie. Chiang Khan is als plaats veeeel leuker. Ook een aanrader is het Huay Krating meer en zijn drijvende huisjes, te huur voor een paar uur voor een vaartochtje of om gewoon lekker midden op het meer te dobberen. Anderhalve maand geleden leren kennen.

Een meer met van die drijvende “huisjes” kan je hier in Udon ook wel vinden ik ken er een stuk of 5. meestal ga je inderdaad echt het meer op met eten en drinken en kan je ook een verfrissende duik nemen. Er zijn er ook waar je niet zo ver het meer opgaat en waar een grote karaoke machine in het hutje staat, wat als je met thai gaat gegarandeerd voor vermaak zorgt!

Voedsel vergiftiging kan je overal oplopen en heeft natuurlijk niets met een bepaalde plaats te maken, echter kan het natuurlijk wel de sterkste herinering aan een plaats zijn. Vanaf hier is het via Pitsanoluk het snelste om naar het noorden te rijden. Ook kan je het gebruiken als uitval basis naar Sukothai. Langs de weg van Khon Kean naar Pitsanoluk vind je de prachtige Wat Pha Sorn Kaew, misschien wel de mooiste tempel van Thailand. Gelegen op de top van een berg in het noorden van Phetchabun. Als je de genoemde weg volgt kan je hem niet missen

Dat klopt als een bus dat er verschillende visvijvers zijn waar men de vis vangt en nadien opgevuld met groentjes in folie deze kan verorberen…
We hadden ook een lekker visje besteld,hebben wel een goed 3 kwartier moeten wachten eerdat de vis was gevangen.

Nog een week dan ga ik weer naar Thailand vandaag nog geboekt 570 euro van af Dusseldorf eindelijk weer die kant op >>>