Interview: davenuman, beheerder Thailand Forum
Wereldwijzer wordt onderhouden door een team van enthousiaste forumbeheerders. Wie zijn zij? Wat is hun relatie met het forum dat ze onderhouden op Wereldwijzer? En wat willen ze zelf nog kwijt?
1. Wat is je band met het land/thema waarvan je forumbeheerder bent?
Ik ben werkzaam in de reiswereld en tijdens mijn eerste studiereis naar Azie (Indonesie) ben ik meteen ‘verliefd’ geworden op dit prachtige continent. Het jaar erop ben ik naar Thailand gegaan en daar is de liefde voor Azie alleen nog maar erger geworden. Na deze Thailand-reis ben ik zoals veel Thailand-fans ‘verslaafd’ geraakt aan dit land en moest ik elk jaar gewoon terug. Zodra ik terug ben uit Thailand, begin ik vrijwel direct met het plannen van de volgende reis…Tijdens een van mijn reizen (2003) heb ik mijn huidige Thaise vriendin ontmoet waarmee ik sinds 2006 samenwoon in Nederland. De laatste jaren ben ik dagelijks met Thailand bezig, ik sta er mee op en ga er mee naar bed.
2. Hoe lang ben je al beheerder?
Ik ben eerst een tijdje ‘gewoon’ forumlid geweest. Toen de beheerder van het Thailand-forum er geen tijd meer voor had, heb ik het overgenomen. Denk dat dit ergens in 2005 of 2006 is geweest, alweer wat jaartjes terug dus.
3. Bezoek je het land waar je beheerder van bent wel eens?
Ja, regelmatig. Zeker 1x per jaar en soms nog een 2e keer. Zou er ook graag willen wonen en werken, maar tot op heden is het niet gelukt om een goede baan te vinden. Afgelopen maand weer gesolliciteerd en wacht momenteel in spanning op antwoord.
4. Wat is het meest grappige topic dat er geopend is?
Er zijn de laatste jaren zoveeeeeeeel topics aangemaakt dat het lastig is om daar de grappigste uit te halen. Een van de leukste die me bij is gebleven is een topic over het eten van insecten in Thailand.
http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0054.jpg
http://media.wereldwijzer.nl/vast01/ww.0055.jpg
Links: Dave samen met zijn vriendin
Rechts: Dave met een Thaise tijger
5. Waar kan je je aan ergeren?
Me ergeren op het forum doe ik eerlijk gezegd niet zo heel veel. Wel vind ik het soms vervelend als mensen niet op een normale manier reageren op een vraag.
6. Ben je wel eens problemen tegen gekomen die hulp “van hogerhand” vroegen?
Nee, niet in het Thailand-forum.
7. Is er een link met je werk en forumbeheerder?
Ja, ik werk al vele jaren in de reiswereld (De Boer & Wendel, Baobab, Kuoni, EVA Air en momenteel bij Vliegtickets.nl). Dus zowel tijdens werktijd als in privé-tijd ben ik altijd met reizen bezig. Zie ook vraag 1.
8. Waar komt je interesse vandaan om de wereld te verkennen?
Als klein kind was ik al gefascineerd door vliegtuigen en wilde ik net als vele anderen piloot worden. Omdat ik, zacht uitgedrukt, niet echt goed was in de exacte vakken, heb ik die droom toen maar opgegeven. Om toch dagelijks met vliegtuigen en reizen bezig te kunnen zijn, ben ik in de reiswereld terecht gekomen. En als je in de reiswereld werkt, word je gewoon besmet door het reisvirus…of je nu wilt of niet!
9. Wanneer was je het laatst in ‘jouw land’ en wat was de reden?
Afgelopen april was ik voor het laatst in Thailand. Voor vakantie en bezoek aan familie en vrienden.
10. Is het land van je forum ook je favoriete bestemming en/of zou je er willen wonen?
Ja, Thailand is en zal altijd mijn favoriete bestemming blijven, wat er ook gebeurt. Zou er graag willen wonen, liever vandaag dan morgen! Helaas is het als farang (buitenlander) niet heel makkelijk om er een baan te vinden. Wel heb ik afgelopen vakantie weer een sollicitatiegesprek gehad, dus ik wacht nu op antwoord uit Bangkok.
11. Beheers je de taal van het land?
Ik spreek (nog) geen vloeiend Thai. Ik ben het wel aan het leren en ook tijdens m’n Thailand-reizen leer ik elke keer weer nieuwe woorden. Tijdens mijn reizen in Thailand spreek ik dus gewoon Engels met wat Thaise woorden er tussendoor. Maar als ik de taal ooit wel onder de knie heb, zal ik de familie van mijn vriendin nog steeds niet kunnen verstaan, want zij spreken weer Isan-Lao.
12. Noem (in jouw ogen) twee positieve en twee negatieve verschillen van jouw land in vergelijking met Nederland.
Deze vraag vind ik lastig te beantwoorden. Er zijn zoveel verschillen tussen Nederland en Thailand, deze landen kan je sowieso niet met elkaar vergelijken. Ik geef dan ook geen positieve en negatieve punten.
13. Wanneer was je voor het eerst in je land en was je toen meteen “verkocht”?
Dit was pas in 2000 en ja, toen was ik meteen verkocht!
14. Wat MOET je gezien hebben in jouw land?
Thailand heeft zoveel dat je moet zien ! Of je nu jong of oud bent, niemand hoeft zich te vervelen in Thailand. Het beste is om gewoon eens het Thailand-forum hier op Wereldwijzer te bezoeken (of uiteraard Thailand zelf!).
Een tip die ik reizigers naar Thailand wel wil geven is om eens te gaan fietsen in Bangkok ! Andre Breuer, een Nederlander, organiseert al jarenlang fietstochten door de Thaise hoofdstad (www.bangkokbiking.com) en dit is echt een aanrader. Je komt op plaatsen die je normaal niet zo snel zou zien als toerist. Ook een homestay bij een Thaise familie is zeker de moeite waard.
15. Wat is je favoriete maaltijd van jouw land?
Massaman curry, kip met cashewnoten, pad thai, tom kha kai en als nagerecht sticky rijst met rijpe mango! Sorry, ik kan niet kiezen…en aangezien men in Thailand vaak toch meer dan 1 gerecht besteld, noem ik gewoon meerdere gerechten.
16. Zijn er specifieke culturele evenementen die je de mensen niet zou onthouden indien ze je land bezoeken?
Songkran ofwel Thais Nieuwjaar (jaarlijks rond 13-15 april) moet je een keer meemaken! Dit is echt een geweldig feest dat op veel plekken in Thailand 3 dagen lang wordt gevierd. En met Thais Nieuwjaar wordt er de hele dag door met water naar elkaar gegooid. Houd er dus wel rekening mee dat de kans bestaat dat geld of camera nat kan worden, dus zorg dat je iets hebt waarin je dit kan opbergen. Toeristen worden namelijk niet gespaard, integendeel, als toerist ben je juist een geliefd slachtoffer!
17. Wat vind je wel een beetje gek maar wel leuk aan de inwoners van jouw land?
Ik blijf het apart vinden hoe men in Thailand tegen het koningshuis opkijkt. De koning (HM Bhumibol Adulyadej) wordt door de Thai als een heilige gezien. In elk huis, kantoor of winkel hangt dan ook een afbeelding van de koning (alleen of samen met Koningin Sirikit). Het domste dat je kan doen, is dan ook het beledigen van het Thaise koningshuis, er staat zelfs gevangenisstraf op.
Twee maal per dag, om 8 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds wordt in openbare gebouwen het volkslied gespeeld waarbij elke Thai stopt waarmee hij/zij bezig was. Ook in de bioscoop krijg je voor elke film eerst een filmpje met de koning te zien en iedereen in de bioscoop gaat dan netjes staan. Ik was dit tijdens mijn eerste keer in een Thaise bioscoop vergeten…gelukkig wees mijn vriendin mij hierop. Ik heb absoluut respect voor de manier waarop de Thai met hun koningshuis omgaan, dat kennen wij in Nederland helemaal niet.
18. Wat mis je het meest van jouw land als je terug gaat naar Nederland?
Wat niet? Op het moment dat ik in het vliegtuig terug naar Nederland stap, heb ik alweer heimwee.
19. Waar kunnen wij in Nederland nog wel iets van leren uit jouw land?
Ik bewonder de manier waarop men in Thailand het Boeddhisme belijdt. Overal zie je wel offerplaatsjes waar de Thai elke dag vers eten en drinken neerzetten en wierook branden.
20. Waar ben je blij dat je vanaf bent uit je land van oorsprong?
Het vaak verschrikkelijke weer hier in Nederland!
21. Hoe vaak ga je op reis?
Dat verschilt per jaar…soms komt er onverwacht ook nog eens een studiereisje voorbij.
22. Hoe reis je?
Dat is afhankelijk van de bestemming.
23. Waarom reis je?
Om andere culturen te leren kennen.
24. Zijn de landen van jouw fora jouw favoriete landen of heb je andere favoriete landen?
Thailand is mijn nummer 1. Maar ook Laos is een favoriete bestemming!
25. Hoeveel tijd besteed je aan het forum?
Dat verschilt. Ik denk dat ik gemiddeld toch wel een uur per dag op het forum ben. Soms plaats ik nieuwe (nieuws)berichten of reageer in een aantal topics, en soms lees ik alleen even wat berichten. Het Thailand-forum heeft meerdere moderators die allemaal veel kennis van Thailand hebben dus met z’n allen zorgen we ervoor dat het forum blijft draaien.
26. Maak je gebruik van alle mogelijkheden die worden geboden?
Euhhhh…vast niet.
27. Kom je wel eens naar onze bijeenkomsten? Waarom wel, niet?
Nee, ik was 2x niet in de gelegenheid om de Wereldwijzer bijeenkomst te bezoeken.
28. Van welke andere forums maak je ook gebruik?
Op Wereldwijzer kijk ik regelmatig even bij de andere Aziatische landen.
29. Mis je iets op Wereldwijzer, of zou je iets verbeterd willen hebben?
Ik vind de zoekfunctie op WW niet echt handig (en een beetje verstopt). Misschien dat daar iets aan veranderd kan worden in de toekomst.