Thailand zever-topic: Aan den toog

In Filippijnen is het zo dat Dengue zelfs meer in de steden voorkomt dan op het platteland, en dan met name in de krottenwijken van de grote steden had men vaak een uitbraak van dengue epidemie.

Toen is men onderzoek gaan doen en is gebleken dat de vele oude autobanden die als ballast op de golfplaten daken van de krotwoningen liggen de boosdoener zijn. Die banden regenen vol met water, en word zo een ideale broedplaats voor de muskitoos om hun eitjes in te leggen

In Thailand is het moeilijker te zeggen, ik heb de gevallen bekeken en de WHO site bekeken. Zowel uitbraken in de stad, meestal in de buitenwijken (inderdaad krottewijken), als wel op het platteland. Daar waar goede riolering en waterafvoer is, is het risico minder. Het enige wat je eigenlijk kunt zeggen op basis van de beschikbare data, is dat de kans aanmerkelijk groter is in het regenseizoen. Maar waar je het best kunt verblijven, daarvoor is de data te adhoc en summier. Daarom zei ik dat het denk ik niet zoveel uitmaakt.

@ korikong

Ik denk ook dat de risico’s verschillen binnen een stad; als je in de krottewijken woont, is de kans groter dan als je in het centrum van Bangkok woont waar de riolering en waterfavoer goed is en waar relatief weinig afval te vinden is. Maar zo is het risico ook groter als je op een vuilnisbelt op het platteland woont in vergelijking met een goed onderhouden wijk. Wat ook meespeelt is hoever muggen reizen, en ook dat varieert. Er zijn 3,500 muggensoorten en sommigen blijven erg dicht bij hun broedplaats (binnen een kilometer), maar anderen reizen 10 kilometer ver om een maal te verkrijgen. Dus het is mogelijk dat denguemuggen van de krottenwijken naar het centrum van de binnenstad vliegen (hoewel Bangkok behoorlijk wat kilometers beslaat), maar ook daarvoor is eigenlijk geen bewijs. Kortom, ik heb niets gelezen de afgelopen dagen dat mij overtuigd dat er een aantoonbaar verhoogde kans bestaat in welke richting dan ook.

Normaal moest ik vandaag terug beginnen te werken,maar ik heb **den luie hippo !**heb maar 2 vakantiedagen gevraagd aan mijn werkgever,ook ben ik volgende week nog een week thuis,(lt dagen)

nee jif, calve wordt te duur

:chin:morgen,wat een weertje:zon02::vak02::zon02:heerlijk ja ben toch gewoon in Nederland zal Dave dit voor uit gestuurd hebben? bedankt dan :cheer:
groetjes:zon02:

Nou hier in het noorden van Antwerpen schijnt de zon volop,straks ff naar de winkel en nadien rustig de dag doorbrengen op de veranda met een flesje singha bij de hand.
Maandag naar het ziekenhuis voor een hersenscan,heeft te maken met een erfelijksziekte die in onze familie zit.
Nou Dave,welkom back in Holland!
Hoelang verblijf je in eigen land?

Goedemorgen allemaal !!

Ik ben donderdagavond in NL aangekomen na een goede vlucht met EVA Air. Heb het goede weer idd meegenomen uit Bangkok. Even wennen hier weer in NL, met name aan de rust.
Leuk om bekenden weer even te zien, maar mis Bangkok toch ook alweer.
Druk programma hier in NL, morgen iig weer nieuw visum aanvragen. Vlieg op 18 september weer naar Bangkok, dus heb nog ruim een week hier. Komende week eens even bij Jan op bezoek…

Hoi Dave,goede morgend!
Hoe was je vlucht verlopen,niet al teveel turbelence gehad onderweg?
Kan het me voorstellen dat je terug hunkerd naar Thailand.
Nou je treft het met het weer in de benelux,we hebben al een paar schitterende dagen gehad met warme temperaturen.
In iedergeval welkom back in Holland,Dave!

Nee, heel erg weinig turbulentie, gelukkig. Was een heel rustige vlucht. En de langste vlucht heb ik al gehad…terug naar Thailand is het sneller.
Het weer is idd heerlijk, lijkt Thailand wel…alleen is het in de ochtend nog wel wat frisjes, maar vind ik niet zo erg.

Dave voor welk visum type ga jij naar de ambassade?
Je ouders waren ook blij zeker dat ze je terug zagen Dave,nou geniet er nog wat van in Holland en we zien elkaar wel in december.

Non-Immigrant B visum, multiple entries…

Wordt lastig om met de trein in Chiang Mai te geraken op het ogenblik. Aardig wat grond weggespoeld onder de rails.
Had toch gehoopt op geen herhaling van vorig jaar. Foto is in de buurt van Lamphun.

http://ollychiangmai.com/media/Images/train.jpg

Amaai wat een gat zeg!Daar zullen ze nog wel een tijdje bezig zijn om alles te herstellen.
Ik heb het eerlijk gezegd niet voor de thaise spoorwegen infrastructuur.
Het bestaande spoorwegnetwerk is grotendeel enkelspoor en is aan modernisering toe,vooral de wissels worden erbarmelijk onderhouden.(kennersoog vermits ik bij de spoorwegen werk ontgaat me niets)
Je ziet het goedgenoeg als je het station uitrijdt in Bangkok als je aan de kanten bevind van Bang sue,laksi.verrotte spoorbalken ƩƩn en al een slijkboel.

Ben inderdaad ook niet kapot van de spoorwegen daar maar heb wel enkele mooie route’s gereden. Dagtrip Udon Thani via Khon Kaen naar Bangkok is toch echt wel een mooi ritje.

Beetje balen nu voor de toeristen die naar CM willen komen die zullen het laatste stuk met de bus moeten gaan doen.

Nou voor die 26km dat Lamphun is verwijderd van Chiangmai is nu ook geen drama.
Massa’s bussen komen vanuit Bkk naar Cnx via Lamphun,en moest je te lang wachten voor je aansluiting dan kan je nog altijd de mooie tempel Wat Phra That Hariphunchai bezoeken.(mensen vergeten soms dat er ook leuke dingen te bezichtigen zijn in dit schermerdorpje*(mistig*)

Ik snap dat het geen wereld afstand is maar met de nachttrein sta je dan zeer vroeg in de ochtend lol2
En het is inderdaad de moeite waard om te bezoeken.

Je moet daar maar eens een bus nemen s’morgens(zelf heb ik het al gedaan) zag geen steek voor mijn ogen zo mistig was het toen.
Nu zoals ik al van tervoren heb gezegd je vind daar wel enkele mooi tempels die de moeite waard zijn,voor de rest vind ik persoonlijk een ā€œspookstadā€.

zo de nieuwe werkweek is voor de meeste van ons weer begonnen, een ieder veel sterkte hierbij!! Zelf ga ik vandaag maar een een kijkje nemen in Salaeoku (Nongkai) is al weer een aantal jaren geleden dat ik hier geweest ben en vind het toch een bijzondere plaats, het is een beelden tuin welke door een boeddhististische Jeroen Bosch lijkt te zijn ontworpen, in werkelijkheid is het ontworpen door een thaise monnik welke op de bovenste verdieping in het centrale gebouw aldaar zijn laatste rustplaats heeft

Voormij juist de enigste ā€œvrije dagā€ althans dat ik niet de gehele dag op de zaak ben maar nog wel andere allerhande zaken mbt…Affijn dat zal jou bekend zijn.