Sumba (en Kupang)

Ja, gezellig allemaal weer over vliegtuigen praten en ook neergestorte (was wel weer een Turkse maatschappij maar alla … scheelt weer :wink:

Ik moet nog vliegen hoor naar Indonesie maar ook binnenlands, dus moet ik me nu weer zorgen gaan maken welk vliegtuig ik het best kan nemen of staan ze alsnog allemaal op de zwarte lijst i.v.m. onderhoud e.d. ?

Ik heb het al niet zo op vliegen … en tuurlijk, als het je tijd is, maar dan zo snel mogelijk :lol: als het kan.

Nu weer over leuke dingen praten. Maryono, dat vind mijn vriend dus ook v.w.b. gamelan, misschien wel een paar uurtjes maar niet een hele avond. Die combinatie gamelan, reggae en andere invloeden lijkt me helemaal geweldig. Indesco

Als je langere tijd naar Gamelan luistert, raak je bijna in een soort trance. Ik heb regelmatig ceremonies bezocht waar er van 10 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds getrommeld werd. Tussendoor een hapje eten, wat kletsen met de mensen, heerlijk!

Per 1 maart komt Merpati Nusantara Airlines een vernieuwde website. Met de introductie van deze website lanceert de maatschappij ook e-tickets en betaling online. Om deze te promoten geven ze in de maanden Maart en April “diskon” op alle routes.

Een voorproefje:

http://www.merpati.co.id/

Vroegboek stress in Indonesia levert de reiziger vaak geen baat op, wel zekerheid. Terwijl de enige zekerheid in dit leven is dat je op een bepaald moment het loodje leggen zal. :vak01:

De nieuwe website is idd een stuk mooier en sneller dan de oude. Nu maar hopen dat je ook E-tickets kan krijgen met een buitenlandse creditkaart… (Dat ging een paar jaar geleden bij Lion Air nogal eens mis.)

Het internet gebruik is in Indonesie erg laag, daarom komen luchtvaartmaatschappijen maar langzaam met websites met daarbij allerlei betaalfaciliteiten. Hier is de meest moderne vorm van boeken per SMS en betalen per ATM. Er zijn tegenwoordig ook tukan beca met een HP’tje, die zullen echter geen vliegtickets boeken. Gezellig OH’en met een andere tukan beca aan het eind van de straat, genieten van de moderne techniek. En na afloop van de werkdag met te weinig geld thuiskomen om eten te kopen voor vrouw en kroost.

x

Mooi verhaal .
En hoe kom je over bij de autochtonen ?
Ik heb vaak de verhalen van een andere reiziger gelezen dat hij als een wandele dompet hidup(big spender) wordt aangezien.
Dat “iedereen” van hem willen verdienen.
Wordt je ook als boss of mister gezien ?

PS: ik begrijp niet wat bovenstaande deel moet betekenen , val mij wel op dat je SA vaak meebetrekt.
Kennelijk is hij 1 van je favoriete vrienden.

x

Ik durf het niet te vragen , maar ben wel nieuwsgierig of je een Totok , of een Indische Nederlander ben .
Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt dat ik dit vraag .

Ik wordt soms door SP Girls Om genoemd als we in een geanimeerde geprek zijn , maar meestal is het Sir , en zeker als we met zijn 3en zijn , met vrouw en zoon.
Taxichauffeurs noemen me vaak Boss , zelfs heb ik meegemaak dat een paar ambtenaren op Cengkareng mij ook Boss noemde.
In de meeste gevallen trek ik mijn wenkbrauwen omhoog als ik aangesproken wordt met Om.

Mijn familieleden noemen me Aa , Mas (als het de Javaanse kant betreft ), Ncang als het jakartaanse kant betreft en vaak de neutrale Oom (geen Om) als het Indonesische kennissen zijn . Hangt af van de familiehierarchie.

x

Ayam sorri(I am sorry) , ik had niet gedacht dat je het niet prettig vindt dat ik dat gevraagd heb.
Vandaar dat ik bijvoorbaat dit heb geschreven :
*Ik durf het niet te vragen , maar ben wel nieuwsgierig of je een Totok , of een Indische Nederlander ben .
Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt dat ik dit vraag . *

[quote=“Maryono, post:130, topic:50308”]

Veel totoks ontwikkelden een grote liefde voor Indië of Indonesië en dragen hun dierbare Indo-cultuur graag uit. Ook de opvoeding door een Indische Baboe of kindermeisje die vaak de taal en cultuur van het land overbracht speelt een grote rol in het latere leven.

Ik dacht toch niet dat een Totok uit de Nederlands Indische periode de Indo Cultuur waardeerde , laatstaan graag uitdraagt**.**
Zelfs de bovenste laag van de Indische Nederlanders en Of Indo Europeanen (de meer blanke Indo-Indische Nederlanders) hebben de Indo Cultuur voorzover het al afgebakend is afgewezen.

x

Momenteel geniet ik nog van de verhalen, dus mijn vragen volgen later :slight_smile: (Als ze al komen, want veel mogelijke vragen worden al beantwoord voordat ze gesteld zijn.)

Mas Maryono yang saya menghormati

De stukjes die je schrijft zijn mij zeer aangenaam, beeldend geschreven en met leuke zijsprongetjes erin. Er is echter een ding dat mij de wenkbrauwen doet fronsen en dat is jouw houding tegenover onze Om Sid, hier beter bekend als de naam die het zonnetje in huis betekent : Surya Atmadja. :zon02:

Van een totok zoals jij er eentje bent had ik toch diepere gevoelens van mededogen verwacht, het valt mij bijzonder van je tegen dat je geen begrip op kunt brengen voor de Javaan achter de aliassen. Realiseer je dan niet wat het is om onder de dictator Soekarno geboren te worden, de eerste stappen op weg naar de volwassenheid te moeten meemaken onder een tweede dictator Soeharto en daarna van je geliefde tanah air yang tercinta weggerukt te worden om inmiddels al 40 jaar lang diasingkan in het land der voormalige overheerser? Begrijp je dan niet dat hierdoor een dubbel dictatortje met schijt aan zijn medelander door is ontstaan? Valt me een beetje van je tegen, sebenarnya.

:teeth:

Aan andere lezers , sorry dat ik moet reageren.

Meneer Maryono schreef :
1.Begrijpend lezen is ook al niet jouw sterkste punt, ik citeer** een stukje uit de wikipedia dat jou toch wel bekend moet zijn omdat bijna al jouw Indonesische kennis van het internet vandaan komt.**

Verder schrijf ik 5 lange stukken over Sumba, kun je daar niets over vragen, nee jij gaat lopen zeiken over wat of wie ik ben, over totoks, over de Indo Cultuur ken je niets anders lopen verzinnen draadjesdoodschrijver.

Komentaar :
Dat het van Wikipedia afkomstig is , is duidelijk .
Sommige gegevens zijn ook onjuist.
Daarom ga ik niet op Wikipedia leunen , meestal putte ik mijn OH verhalen uit mijn Nederlandseboeken , i.h.b de oude(re) boeken over Nederlands Indie.
Daarnaast door mijn vele reizen naar Indonesia en kontakten met Indonesiers.
In Indonesia en in Nederland .

Kennelijk haal je ook info uit internet (Wie niet ? , Wie zonder zonde is werpe de eerste steen).
Vind ik echt grappiig dat sommigen herhaaldelijk beweren dat mijn Indonesische kennis (bijna allemaal ) van internet afkomstig is .

• Meneer Maryono , ik sta niet te zeiken over wie of wat je bent.
    Ik vroeg het omdat ik min of meer in jou persoon als mens interesseerde , dat kom ook omdat we zogenaamd " internetvrienden" zijn,van Multiply , en ik heb in het verleden leuke kontakten/discussies gehadmet jou in Londoh Forum .
    In mijn multiply site heb je ook persoonlijke dingen gevraagd die ik beantwoorde .
    Vanwaar komt die uitbarsting ?

B.A of gevolmachtigde van " londoh " schreef ;
Van een totok zoals jij er eentje bent had ik toch diepere gevoelens van mededogen verwacht, het valt mij bijzonder van je tegen dat je geen begrip op kunt brengen voor de Javaan achter de aliassen. Realiseer je dan niet wat het is om onder de dictator Soekarno geboren te worden, de eerste stappen op weg naar de volwassenheid te moeten meemaken onder een tweede dictator Soeharto en daarna van je geliefde tanah air yang tercinta weggerukt te worden om inmiddels al 40 jaar lang diasingkan in het land der voormalige overheerser? Begrijp je dan niet dat hierdoor een dubbel dictatortje met schijt aan zijn medelander door is ontstaan? Valt me een beetje van je tegen, sebenarnya.

Moet je niet aantrekken , het is zo subtiel dat men ook kan lezen dat hij olie op het vuur aan het gooien is.

:zon:

Maryono is geen klein kind meer, kan zelf wel bepalen waar hij zich er wel of niets van aantrekt.

Als er sprake is van vuur dan komt dat dat u weer eens aan het stoken bent :dag:

mag het nu weer over Sumba gaan?

ik heb m’n besluit genomen, ik ga een week blijven. ter plekke zal ik beslissen waar ik precies zal overnachten en hoe lang (rekening houdend met de verhalen van Maryono).

x

Ik durf het niet te vragen , maar ben wel nieuwsgierig of je een Totok , of een Indische Nederlander ben .
*Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt dat ik dit vraag . *

Waar slaat dit nu weer op???
MultiplY???
Je kunt maryono als internet vriend daarover toch een persoonlijke mail sturen, heb ik gezien???
Indo’s en Indische Nederlanders hebben hun eigen sites waar ze kunnen dromen over hoe Indonesie vroeger was.

Wally

Trek het je niet aan maryono, we wachten wel tot het eind van de week?

Klinkt allemaal bekent… :nod: Allemaal wel een of meerdere keren dus, maar nog niet op Sumba, waar ik dus op 4 april heen ga. (Ja, ik heb een ticket.)

Ik herinner met nog die avond op Bali. Ik was naar Suwug geweest, een kleine desa in de buurt van Singaraja. Ik wilde hier een school opzetten, en had een meeting met de Kepala Desa en de Kepala Dinas, en op weg terug vanaf deze meeting, ergens nog ten noorden van Penebel, hadden we ineens een lekke band. Oeps.

Een reserve wiel hadden we wel, maarja, we hadden geen krik. Terwijl Wayang ik weet niet wat aan het doen was, stonden Diana en ik langs de weg om auto’s tot stoppen te manen. De eerste auto reed door, maar als snel stopte er iemand voor me. Wat er aan de hand was??? Ehhhhh… Dit was dus voordat ik in Bali ging wonen, en mijn Indonesisch wat zeker minder dan nu. Maar ook nu zou ik niet uit mijn woorden komen… Boleh pinjam… Ehhhhh, ja WAT eigenlijk? Geen idee wat het Indonesische woord voor krik is. (En mijn kamus ligt in Nederland, en niet hier in Leeds.) Gelukkig kwam Diana aangesneld voor hulp, en een kwartiertje later hadden Wayang en de chauffeur van de andere auto de band vervangen. En zo konden we langzaam doorrijden richting het zuiden.