Sumba (en Kupang)

Ach Meneer BoomAap of is het Menir Londoh .
Ik had al iets in een ander topic gezegd daarover. Ik wil ziet zo met mezelf te koop lopen. Ik ben Engels-Amsterdams, echter na 19 jaar Indonesia enigszins een ayam kampung geworden :smirk:

Ik ben gewoon een schrijvende lid , ik verteld hier mijn ervaringen , mensen die het niet willen lezen moeten ook niet lezen.
Ik vertel het op mijn eigen manier , hoe ik beleef het en hoe ik ervan denk.

Mensen die nadere informatie willen hebben kunnen ook een P.M sturen.

Waar het hart vol van is… Ik heb me gisteren enigszins verdiept in de accommodatie op Alor, hie er te komen en wat ik er wil doen (en met welke duikschool ik zou willen duiken).

U lijkt toch echt een leesprobleem te hebben, een bezoekje aan de oogarts misschien ? :retard:

Maar ja persoonsverwisseling is misschien de gewoonte op dit forum men zegt ook dat ik Maryono ben, het kan niet op :smiley:

Overigens lees ik uw berichten graag, ik geniet van uw stijl, typisch Javaans met een vleugje Norak

…moet je mee oppassen :slight_smile: of zo

Alor is vanuit cultureel oogpunt gezien een van de meest interessante eilanden van de archipel. Het eiland is bekend om zijn "moko "een soort bronzen trommel. Een onderdeel van de bruidsschat. Ik zou jaren geleden naar Alor worden gestuurd om van deze moko proberen te kopen. Helaas werd ik het niet eens over de vergoeding en heb ik het afgeblazen

http://www.artemagica.nl/view.php?id=344

Moko

Arme meneer Boomaap, eerst al gezien worden als Maryono en nu ook nog een keer als meneer Londoh :vak02: Indesco

Mooie moko overigens; ik ben ook gek op instrumenten en zou graag iets moois willen kopen wat traditioneel is (cultuur en geschiedenis); iemand een tip ? Alvast bedankt.

Misschien heb ik wel een eenheidskop, zoals een schaap :teeth:

Zo een moko is geen muziekinstrument, het lijkt er erg veel op.

Als je naar Solo gaat kan je naar fabrieken van Gamelan, gongen en kendang (trommels) gaan. Een kleine gamelan (een onderdeel van het grote geheel) is natuurlijk te gek om thuis te hebben, ook leuk voor de buren:zon02:

Als jij dan effies een cursus als “sinden” neemt dan is het feest compleet.
Een Sinden is een Javaanse zangeres die zingt als een kettingzaag die door een dikke boom gaat en eigenlijk gesmeerd moet worden. Ze wordt begeleid door een gamelanorkest, zoiets als een sluitende spoorwegovergang, met daarachter een grote blikfabriek op een zomerse dag met de deuren open dus.

http://www2.hmc.edu/~alves/hmcgamelan4.jpg

Gamelan, staat ook leuk in de keuken

http://jogjaportrait.com/wp-content/uploads/2008/05/sinden1.jpg

Hier een aantal Sinden, die voorste is wel erg mooi seh, zal vast ook wel een mooi geluid maken :slywink:

Deksel eraf en je bent een kookpot rijker :slight_smile:

Het enige Indonesische instrument wat ik heb is een houten trommel… Ik wil nog wel eens een Angklun kopen.

Oh ja, een gamelan, vind mijn vriend helemaal geweldig … NOT. Hij wil ook niet naar een gamelanfeestje of zo, maar dan heeft ie gewoon pech, want als we het toch toevallig zouden tegenkomen, dan moet ie toch meeluisteren, als ik dit ook wil hahahahaha. Jammer dan. Indesco:zon02:

Gamelan kan echt schitterend klinken, als je zo door de kraton van Solo loopt te dromen, en er zitten twee of drie van die mannetjes op zo een ding te slaan, heel rustig en beheerst. Het is echt een typerend geluid voor de vorstensteden Solo en Yogya. In Bali doen ze ook aan gamelan, maar is net of ze een vrachtwagen oud ijzer in een afgrond aan het storten zijn, heel erg opgewonden. In Solo heb je trouwens ook een amusementspark Sriwedari, waar o.a bijna elke avond bandjes spelen, dangdut, koesplusan en andere muziek. Er is ook een wayang wong theater, dat is wayang met mensen en natuurlijk gamelan erbij. Zeer de moeite waard als je op de culturele toer wil.

Overigens wordt het tijd dat Mas Maryono met zijn verhaal voor de draad komt, straks zitten we in Merauke tot groot verdriet van Yeni.

http://www.dumpjeplaatje.nl/images/I3a85370.jpg
Wayang wong in het theater te Sriwedari, mooi dat geschilderde decor

Ach, ik doe mijn best mijn Indonesische geduld uit de kast te halen. Maar ik ben wel benieuwd naar de Sumba verhalen.

Ik vind Gamelan heerlijk. Ik heb een aantal nummers op mijn laptop staan, maar die collectie zou ik uit willen breiden. Pak Boomaap, adviezen voor een paar CDtjes? Volgende maand ga ik Nyepi en Kuningan op Bali vieren, dat wordt ook weer een hoop muziek :slight_smile:

Bij deze ook een paar foto’s van mij:

Gamelan in Ubud

In onze Banjar

Upacara Pernaikan - mijn leerlingen

Inten, mijn buurmeisje

x

Vraag me niet waarom, maar ik heb het in mijn hoofd gehaald om alvast mijn vluchten te regelen. Doe ik normaal gewoon een paar dagen voor vertrek, maar nu dus niet…

Kom ik zojuist tot de ontdekking dat de vlucht die ik wilde nemen van Waignapu naar Kupang al vol zit ?!?!

We gaan op zoek naar alternatieven…

Met welke maatschappij? Vaak is het zo dat als je zo lang van tevoren regelt vluchten “vol” zitten. Een week van te voren is ruim voldoende. Ik denk dat je last hebt van “setres barat” :stuck_out_tongue:

Geen last van setres barat! Dit betrof een vlucht met Merapi. Ik ga nu Trans Nusa proberen, maar dan een dag later.

Over het algemeen ben ik niet zo kieskeurig, maar het punt is dus dat ik op Alor ook wil duiken. Aangezien het gebied bekent staat om zijn verraderlijke (onder)stroming, wil ik duiken met een goede duikschool, met kundige gidsen en degelijke apparatuur. De dichtsbijzijnde decompressiekamer voor noodgevallen is in Bali, en voordat je daar bent… Better safe than sorry :zon02:

Bedoel je soms Merpati, :slywink:
die hebben heerlijke vliegtuigen een F-100.

Ik noem dat setres barat, ik denk nooit na over wat er mij eventueel zou overkomen, als mijn moment is aangebroken dan ga ik. Het ergste wat mij daar is overkomen was dat ik bij het beklimmen van een stelie top, waar ik een hekel aan heb, met mijn hoofd in zeer onzachte aanraking kwam met een omgevallen pohon pala, ik lag buiten westen onder die boom. Toen ik bijkwam even het bloed weggeveegd, een kwartiertje bijgekomen en hoppakee verder, geen keuze. In Oost-Indonesie leven ook luchtvaartmaatschappijen met de dag, als er iets met het vliegtuig is dan is er alleen een mannetje met een schroevendraaier, als er meer is dan een loszittende schroef met er iemand uit de “bewoonde” wereld komen. Een ruimtevlucht wordt tot in de details geplanned, maar daaro moet je alles maar nemen hoe het op je afkomt.

Een decompressiekamer op Bali, ik leg in een deuk :biggrin: lucu sekali

Boven water ben ik net zo, onderwater ben ik een tikje voorzichtiger. Ik heb nl geen kiewen :disgust:

http://www.dumpjeplaatje.nl/images/9W658194.jpg

Deze heb je dus “gemist” de F-100 van Merpati op Waikabubak, de luchthaven van Tambaloka op West Sumba.

Ik heb twee jaar geleden met zo’n kist gevlogen. Geloof ik. (Dat was Trans Nusa van Denpasar via Waingapu naar Maumere.)

Ik zat naast die straalmotor en werd zot van het gebrom!

Dat kan zeer storend zijn, altijd even vragen wat het toestel ze gebruiken, MD-80/90 en F-100 hebben de motoren achterop en zijn daarom zijn voorin erg stil. Ik weiger trouwens altijd een plek hoger dan seat 20. Ik sta er met me grote neus bovenop als ze een seat gaan uitzoeken en dan bepaal ik zelf waar ik kom te zitten. Ze zetten vaak de orang bule bij de “emergency seats” om hulp te bieden in het geval dat. Wij zijn toch “cool”

Gisteren is er op Hang Nudin - Batam een Lion MD 90 geland waarvan het neuswiel niet naar buiten wilde. Bij zo een landing is het mooi dat de motoren achterop zitten, want bij een Boeing vliegen ze er onmiddelijk af. Er waren dan ook geen slachtoffers, slechts 6 mensen met een shock.

http://www.dumpjeplaatje.nl/images/nAC60573.jpg

Vanmorgen is er een vliegtuig neergestort in NL:

Ook dat is betrekkelijk goed afgelopen… (Las vanmorgen iets over 1 dode en 20 gewonden, hoop dat dat aantal niet verder op loopt!)