Nu wat betreft de dt fouten stond er eerlijk gezegd niet bij stil in het verleden.
Nu ze mogen me altijd corrigeren,maak daar geen enkel probleem van,maar wat ik wel spijtig vond is de wijze waarop hij zijn boodschap laat overkomen.
Moet je weten dat ik nu erg schrik heb om iets te schrijven,bang dat ik eventueel wordt afgerekend op mijn fouten.
Je moet het niet zien als “afrekenen”, maar als een tip die ertoe dient jou en het forum beter te maken wat betreft taal.
Er staat trouwens geen enkele dt-fout in jouw tekst hierboven. En dat komt waarschijnlijk omdat je er deze keer op gelet hebt, hetgeen zeer positief is vind ik.
Ik zit me af te vragen of spelfouten een groter item is voor de wat ouderen onder ons.
Hier in DK zie je dat jonge mensen er helemaal nooit een punt van maken hoe iets geschreven is. Als de boodschap maar overkomt. Zelfs jonge academici schrijven teksten boordevol spellingsfouten.
Kinderen gebruiken hier de eerste jaren op school - tot ze een jaar of 10 zijn - ook “kinderspelling”. Daarbij gaat het erom, dat je zoveel mogelijk schrijft en dat alles wat geschreven is zoals je het uitspreekt, goed wordt gerekend.
Voor mij als moeder is het wel eens moeilijk om m’n zoon niet te verbeteren als hij iets verkeerd spelt. Maar op school zeggen ze, dat ouders daar de lol van het schrijven van het kind mee verpesten. We mogen ons er dus niet mee bemoeien.
Ikzelf ben 20 jaar, dus wat mij betreft niet.
Enige fierheid voor de taal die je spreekt, impliceert - voor mij althans - dat je ze ook schrijft volgens de regels. Waarmee ik geenszins wil zeggen dat iemand die fouten schrijft geen respect heeft voor de taal die hij hij spreekt, laat daar geen misverstand over bestaan.
Ik ben er fier op dat ik Nederlands praat en dan vooral omdat ik daardoor een goede basis heb om andere talen op een acceptabele manier neer te schrijven en te praten. Het dient gezegd dat de meeste Franstaligen en Engelstaligen niet eens de moeite doen om een andere taal onder de knie te krijgen omdat ze van mening zijn dat iedereen hun taal maar moet verstaan (ik zeg echter niet dat alle inwoners van die landen daar zo over denken). En zo zijn er nog landen.
Een stuk tekst dat eruit ziet alsof het van google translate komt is gewoon onacceptabel. Waar er meermaals ernstige grammaticafouten staan. Jullie snappen wel het verschil.
Dat had ik niet verwacht. Maar respect voor je manier van communiceren!
@zrk600,
We ziin het helemaal eens.
Gewoon voor de duidelijkheid ik heb het net opgezocht. Het komt niet erop neer dat de ene vorm preferabel is boven de andere. In feite wordt begrijpelijk net zo gevormd als begrijpbaar. -lijk is een achtervoegsel namelijk. En als eerste voorbeeld staat mijn gebruikte woord aanneembaar ![]()
http://www.let.ru.nl/ans/e-ans/12/04/02/03/02/01/body.html
Niet dat het nog meer toe doet want we zijn het eens over muggenzifterij maar gewoon voor de duidelijkheid. En dit laat je ook zien waarom muggenzifterij helemaal fout is - want de foutmelder kan het zelf weleens fout hebben. Daar het een vage grens betreft tussen fout en correct. Maar ernstige taalfouten hierentegen zijn wel anders, die vallen buiten enige twijfel.
Respect voor het feit dat je de moeite neemt om er dieper in te duiken!
Geen dank hoor. Ik zit in dezelfde boot als jij als forumlid. We willen allemaal een betere leeservaring.
Daar de meesten van ons een soort consensus nu hebben bereikt over wat er allemaal wel en niet mag qua taalgebruik, zullen we even een of andere mod hiernaartoe roepen om aan die dat bekend te maken? Als er nog iemand is die hier bezwaar tegen heeft, wil je nu naar voren komen? Ik heb geen reacties meer gelezen van de tegenstanders van onze voorstelling dus ik ga ervanuit dat ze tevreden zijn.
Misschien kan de mod dat dan meenemen in de beleidsbepaling.
Beetje jammer dat het zo neergezet moet worden,klinkt niet echt vriendelijk.
Maar buiten dat kan ik het volgende mededelen.
We zijn nu aan het bespreken om een topic te gaan plaatsen in het forum betreft gedragsregels.Dit zodat iedereen weet wat wel en niet mag.
Ook zal ik ermee aan de slag gaan om een topic te gaan openen voor berichten waarin alleen linken staan. Overigens zal het dan wel met reizen te maken moeten hebben,we heten niet voor niks Wereldwijzer.
En op die manier kunnen we een hoop irritaties wegnemen.
Degene die het willen lezen kunnen naar dat topic gaan, en degene die het niet interesseren kunnen het dan overslaan.
Groetjes,
Wendy
Sorry ik kende je niet en wist niet dat jij de desbetreffende mod was. Het was niet bedoeld als belediging.
In ieder geval ik vind dat jij expliciet die regels die we hier gediscusieerd hebben over taalkwaliteit in jouw forumregels mee moet nemen. Anders was dit topic niet van nut, en je doet ons een soort onrecht.
Ik ga intussen even dutten. Lange dag geweest en ik wil ook de anderen de kans geven hun laatste zegje te doen wat dit betreft waaronder TS. Ik kom later weer uitgebreid reageren.
Gr
@:Wendy!Wat met eventuele peilingen en enquetes?
Als jij zegt wendy,liever niet meer Georges dan neem ik daar vrede mee.
groetjes:georges :dag:
Chapeau voor de ontwikkeling van de discussie en de (gematigde) toonzetting over en weer!
Na de voortgezette discussie gevolgd te hebben, wil ik nog enkele opmerkingen maken.
Ik moet constateren dat gedurende de afgelopen dagen de discussie in die zin is ontwikkeld dat bijna uitsluitend nog voorstanders van verbetering van het forum zich hebben uitgesproken. Verbetering in de zin van het plaatsen van duidelijke(re) berichten met zinvolle inhoud (waaronder begrepen eventuele kletstopics), bij voorkeur goed nagelezen op eventuele typo’s/taalfouten. En in die zin dat niet teveel topics worden geopend indien blijkt dat het animo telkens beperkt is. Aan het begin van de discussie was de toonzetting hier wel anders, getuige bijvoorbeeld bovengenoemde quotes van de forumbeheerder van de stamtafel. Die heb ik al meerdere malen al aangehaald om te duiden waar een onderdeel van het probleem zit: niet alleen bij de leden, maar ook bij de matige kwaliteit van de berichten en moderatorkwaliteiten van de betreffende forumbeheerder.
Nu de discussie zo positief is ontwikkeld (hulde voor allen), heeft deze forumbeheerder wel moeten inbinden. Haar felle toon zou nu niet meer gepast zijn en bijval vinden, dunkt mij. Daarom vind ik dat een bericht harerzijds in die zin dat een compliment wordt gemaakt voor de leden die zo positief hebben bijgedragen in dezen, thans niet zou misstaan. Temeer niet vanwege haar verwijten eertijds. Als het aan haar had gelegen was de discussie immers nooit gevoerd of in ieder geval voortijdig beëindigd (zie hierboven). De hand wordt echter niet door haar - en een andere forumbeheerder die hier zijn boekje te buiten is gegaan - in eigen boezem gestoken, en dat is jammer en - opnieuw - duidt naar mijn mening een onderdeel van het probleem.
Waarom kom ik hierop? Hiervoor wordt wel gesuggereerd dat de forumbeheerder zou kunnen waken over eventuele taalfouten her en der en dat de forumbeheerder de aangewezen persoon is om zo nodig suggesties van te ontvangen. De vraag is echter of de betreffende forumbeheerder daar wel de geschikte persoon voor is. Algemener gesteld, is de vraag of de moderators op WW hier thans voldoende voor uitgerust zijn, of dat zij hier ook nog eens een goede discussie over zouden moeten voeren. Daarbij kan wat mij betreft ook de taalkundige kwaliteit van de forumbeheerder(s) ook aan de orde komen. Zij moeten in ieder geval op dat vlak - en ook qua toonzetting - het goede voorbeeld geven. Daar heb ik over het algemeen over alle vertrouwen in, want ik weet wat voor goede (andere) forumbeheerders hier op WW zitten en wat voor (vrije) tijd zij besteden aan het forum. Net als de leden van elkaar kunnen leren, kunnen de forumbeheerders dat ongetwijfeld ook.
Dan nog dit. Ik vind het prima als er een soort kletshoek is binnen WW (zonder dat het een chatbox wordt). En dat er ruimte is voor spelletjes zoals “Ik ga op reis en neem mee”. En Georges, ik vind het ook prima als jij met veel plezier en inzet (en gedoseerd) peilingen verzorgt. Je doet dat met verve en dat siert je, hoewel ook jouw berichten vaak wat slordig geformuleerd zijn (ik heb je dat destijds op mijn eigen manier duidelijk willen maken; dat was duidelijk wel gelukt, maar is als wat bot ervaren, en dat was het misschien ook wel, maar the point is in ieder geval taken en het heeft de discussie hier het licht laten zien). Je geeft echter te kennen dat zelf ook wel te beseffen en daar verbetering in aan te willen brengen. Ik zie dat als een win-win-situatie. Naast dit soort “gezelligheidshoeken” van WW moet naar mijn smaak met name ook ruimte zijn voor serieuze reizigersvragen. Dit moet dan ook echt gescheiden worden, zodat niet in de reizigershoek een kletstopic wordt gestart. Dáár zouden de moderators dan ook op moeten toezien. Overigens zou ik ervoor pleiten dat in het reiscafé ook ruimte blijft bestaan voor serieuze “algemene” reizigersvragen, bijvoorbeeld over inentingen, veiligheid, reisproducten, etc.
Kort en goed komt dit pleidooi erop neer dat er duidelijke(re) en betere forumregels komen en misschien ook wel een iets andere indeling van het forum. Die regels zouden vervolgens ook door de moderators goed moeten worden toegepast. En ter voorkoming van irritaties lijkt mij van groot belang dat met terughoudendheid wordt opgetreden wat betreft de aanpassing of verwijdering van berichten van leden. Leden maken immers het forum. WW, dat zijn wij allen tezamen. En niet zij die de berichten naar eigen inzicht aanpassen.
Tot slot en kortom:
- Typo’s en een paar taalfouten zijn niet erg. Maar lees je berichten altijd even na om onnodige fouten eruit te halen en probeer jezelf te verbeteren waar mogelijk. Indien je daartoe om welke reden dan ook niet in staat blijkt, moet je bij jezelf te rade gaan of je berichten daadwerkelijk iets toevoegen voor anderen.
- Onzinnige en onleesbare berichten zijn uit den boze.
- Hoed jezelf (en anderen) ervoor teveel berichten te plaatsen. Dit ontmoedigt anderen om nog te reageren.
- Stel jezelf niet te maternalistisch/paternalistisch op. Iederen hier heeft een eigen identiteit en mening en de ene mening is - mits goed gefundeerd - niet minder waard dan de andere.
- “Gezelligheidstopics en -berichten” (inclusief peilingen) zijn prima, maar moeten gescheiden worden van de wat serieuzere reistopics. En probeer het enigszins op niveau te houden.
- Ben gematigd in je toonzetting richting medegebruikers. Dat geldt zeker voor forumbeheerders! Een stevige discussie is prima, persoonlijke en ongefundeerde verwijten zijn taboe.
- Moderators/forumbeheerders moeten duidelijk communiceren met de leden indien er een bericht wordt aangepast/verwijderd/verplaatst en moeten openstaan voor gefundeerde kritiek en suggesties voor verbeteringen.
Dat is dat, voor nu.
Ik kom voor het laatst terug wat betreft peilingen.
Het is een heel groot verschil ofdat je een gewone posting doet of een peiling.
Bij een peiling heb je minder tijd dan de toegestaande 10 minuten grens.
Want je moet eerst een posting doen,dan pas nadien krijg je een kader waar je de opties kunt invullen ,daar kruipt tijd in.
Ikzelf ben een trage typer ,tegen dat alles is geplaatst zijn we praktisch aan de 10 minutengrens.
Nu ik zag de fout wel,had aan de forumbeheerder(Wendy)gevraagt om mijn peiling te corrigeren.(waarvoor mijn dank)
Nu ik ga me niet uitspreken over je verwijderde posting,wil geen olie op het vuur gooien.
Maar gewoonlijk als ik iets verwijderd op het Thailandforum dan wordt altijd de persoon via pm verwittigd,waarom ik zijn posting heb verplaatst of verwijderend,zo werk ik.
Misschien zou het beste zijn in de toekomst,dat als men van een iemand zijn posting verwijderd dat hij /zij een pmtje krijgt met de reden waarom.
Het zou het leven hier op wwz wat aangenamer maken.
groet:
georges.:chin:
Mag ik ook een bedankje Anacondor? Ik hielp de consensus tot stand te brengen, en heb bijgedragen aan het formuleren c.q. collectief inbeelden onder de groep van enige algemene taalregels om zodoende de ongepaste, onleesbare, en onsamenhangende berichten eruit te filteren en de kwaliteit van het forum hoog te houden. Waarbij taal van onschatbaar belang is.
Ik ben het volledig eens met jouw tekst hierboven.
Bij een van die regels, wil ik even laten toevoegen dat die persoon die niet in staat blijkt goed Nederlands te gebruiken moet ook de mogelijkheid aangeboden krijgen om zijn/haar berichten te laten redigeren door een mod voor plaatsing. Dat is een kleine moeite en ik weet zeker dat sommige oprechte mod’s op dit forum daartoe meer dan bereid zullen wezen.
Wat betreft de reactie van de moderatie, dat wachten we nu af, maar ik ben het met je eens dat er op z’n minst een erkenning van onze nobele inspanningen op zijn plaats is.
Hey Wendy,
Wist je dat er al algemene regels bestaan? Misschien handig om daar rekening mee te houden, om overlap (of misschien zelfs tegenspraak) te voorkomen.
@ georgessiam: je kan misschien je tekst en de opties van je peiling uittypen in een tekstverwerkingsprogramma om alles daarna te plakken in een bericht hier op wwz. Op die manier blijf je met gemak onder de tijdslimiet en wordt je tekst automatisch gecontroleerd op fouten (als die controle tenminste aanstaat). Daar kruipt misschien net iets meer tijd in, maar het bevordert wel de kwaliteit. Je kan het misschien eens proberen.
Het sturen van een pm bij een wijziging/verwijdering van een post door de moderator lijkt me een zeer goed idee.
De shortlist met suggesties van Anacondor lijkt mij een perfecte samenvatting met concrete oplossingen om de kwaliteit van dit forum te verbeteren.
Ik wil nogmaals mijn respect uitdrukken aan diegenen die constructief aan deze discussie hebben meegewerkt. Zo zie je maar weer dat de rede altijd zegeviert ongeacht de uitkomst. ![]()
P.S.: @ Zkr600: Zijn die bedankjes dan zo belangrijk voor jou?
Suggesties :
-
Wanneer een bericht wordt verwijderd (zonder hier over de gegrondheid vh verwijderen te filosoferen) vind ik het correct dat het volgnummer van het verwijderde bericht blijft bestaan met de vermelding: “bericht verwijderd door: moderator, redactie, forumbeheerder” ipv het gewoon te laten verdwijnen en hierdoor de daaropvolgende posts één rangnummer hoger krijgen en alles verschuift.
Ik meen dat het op sommige Forums zo gebeurt en dat op WWZ Jurjenb het zo doet.
Ook de wijze van ageren door georgessiam, zoals door hem uitgelegd in post #144 van 04/12/2011, bij het verwijderen/verplaatsen ve bericht is een te overwegen suggestie voor algemene toepassing. -
De berichten ivm entertainment-Topics onder een afzonderlijke noemer plaatsen in de profiel-statistieken omdat het informatieve gedeelte per profiel dan overzichtelijker wordt tov de échte info-zoeker, m.a.w. het gezellige vh nuttige scheiden.
@Aviator ik vind dat we wel de harde inspanningen van elkaar mogen waarderen hoor. Teken van onze nederigheid. Bovendien het werk dat ik moest doen was niet makkelijk en soms uiterst tergend. Jij verdient ook een bedankje m.i.
Laten we niet het doel verliezen uit het oog. En dat wij, namens de moderatie, op eigen hout dit forum van een succesvolle, zekere bestaan garanderen met veel leezplezier voor een ieder.
We hebben er toch veel minder aan een laag kwaliteit forum, waar de helft van de berichten hun doel niet treffen.
Zoiets heet een spamforum.
Mvg
Wat mij betreft mogen de “thanks” best uitgeschakeld worden. De ene “thanks” is de andere niet, zodat die statistieken niets zeggen over je waardevolle bijdrage(s) aan het forum. Aan de andere kant is het sympathiek zo nu en dan een ander een pluim te geven voor een nuttige contributie
Het voorgaande geldt in zekere zin ook voor de statistieken ten aanzien van de door de leden geplaatste berichten. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Ik vrees echter dat bepaalde leden zich toch door dit soort flauwekul gewaardeerd voelen…
Verder ben ik het grondig eens met Stancy dat op de plek van een verwijderde post moet komen te staan dat de post is verwijderd. In dit topic is dat helaas slechts ten dele gebeurd, zodat de discussie in het begin af en toe vreemd lijkt te zijn verlopen. Daar moet je dus bijdenken dat er hier en daar tussendoor nare verwijten waren geplaatst. Zuiverder is dus om als moderator te laten zien dat een bericht is verwijderd.