Spelfouten en zinloze topics op WW

De afgelopen periode stoor ik mij meer en meer aan de vele zinloze topics/peilingen die op Wereldwijzer worden gestart en de vele taalfouten die in de posts worden gemaakt. Er zijn bepaalde leden die geen zin zonder groteske taalfout weten te produceren. En helaas zijn die leden veelal buitensporig actief op dit forum.

Mijn eerdere posts hierover zijn door de redactie verwijderd (toen ik dat censuur noemde, werden de nieuwe posts daarop verplaatst), maar de redactie (Fleur) heeft mij “toegestaan” dit nieuwe topic hier te beginnen.

De reden is niet dat ik wil zeuren om het zeuren, maar dat ik zou willen dat WW informatie is en blijft. Dat was het in ieder geval wel (net als het LP Thorn Tree), maar nu zo langzamerhand niet meer. Dit zou een site van reizigers voor reizigers moeten zijn, en niet een vakantiesite met zinloze berichten en dito polls.

1 like

Zoals ik al eerder aangegeven had in een ander topic (die reactie werd helaas verwijderd), sluit ik mij aan bij Anacondor.
Sommige rubrieken worden overspoeld met zinloze berichten, waardoor het steeds moeilijker wordt om de nuttige berichten te vinden op het forum. Wees dus alstublieft selectief in wat je post en wat niet.
Wat betreft de taalfouten kan het zijn dat iemand eens een fout maakt - dat is menselijk - maar wees dan alstublieft ook zo open om suggesties niet te aanzien als kritiek. Kijk dus alstublieft je reactie eens na op fouten voor je ze post. Dat is een kleine moeite, maar het verbetert wel de kwaliteit van dit forum.

Anacondor,

Ik deel je opvatting van harte.

Ook ik constateer de afgelopen maanden een devaluatie van het niveau op het forum. Het is de laatste tijd soms goed zoeken naar daadwerkelijk nuttige posts en antwoorden, terwijl de hoeveelheid zinloze posts blijft aangroeien. Dit inclusief diverse commerciele mededelingen - vandaag ontving ik (en met mij neem ik aan diverse anderen) zelfs een “privebericht” van een administrator met een puur commercieel oogmerk; of ik wel eens in Oman was geweest, anders moeten we allemaal toch snel naar visitoman.com.
Het primaire doel van Wereldwijzer lijkt meer en meer naar de achtergrond gedrongen te worden.

Juist op dat vlak ligt ook een taak voor de redactie en moderators, in plaats van het verwijderen, censureren en verplaatsen van berichten waarin dit op volstrekt geoorloofde wijze aan de kaak wordt gesteld.

Zoals ik het al heb vermeld in de helpdesk,tegen kritiek kan ik heel goed tegen,maar het is op de wijze hoe Anacondor een posting met slechts één woord me liet duidelijk maken dat er een spellingsfout was.
Had de persoon geantwoord op de topicvraag en erbij vermeld dat ik een spellingsfout heb gemaakt dan had ik daar geen enkel problemen mee.
Nu je moet weten dat ik in het Thailandforum dagelijks wel 4 emailtje’s krijg voor info wat betreft Thailand,ook post ik veel antwoorden in de thailand reiscafe of maak ik onderwerpen zoals reisinformatie van verschillende steden,polls,enquetes.
Nu voor het wereldwijzer cafe,maak ik regelmatig peilingen de ene wat beter dan de andere,voor sommige kinderachtige peilingen nu ik ben er eerlijk gezegd niet goed van,daarom stop ik met peilingen te plaatsen op het wwz reiscafe.

Je snapt het niet.

Een forum draaiende houden kost geld, zeker als er een aantal betaalde krachten achter zit. Het primaire doel is dus zeker niet alleen het verschaffen van reisinformatie, maar OOK het genereren van inkomsten. Prietpraat (om zo de gezellige niet-informatieve posts te noemen) leidt tot meer content en meer bezoekers. Bijna iedereen blij.

In principe is er niks mis met prietpraat. Vind ik. Maar… het is wenselijk om dit te beperken tot specifieke subfora, en het niet in elk draadje terug te laten komen. Met andere woorden: mensen moet niet te zeer off-topic gaan, en al helemaal niet met modder naar andere leden gaan gooien.

Wat de moderatie betreft: november vorig jaar heb ik reeds om opheldering gevraagd hierover. Wat is het beleid van wereldwijzer, en wat zijn de regels van dit forum. Zonder al te veel in herhaling te treden: ik vind het ronduit teleurstellend dat ik nog steeds geen antwoord heb op die vraag. Bepaalde mensen kunnen hier alles maken (omdat ze toevallig in de redactie zitten of moderator zijn?), en andere mensen worden voor het minste of geringste verbannen. Zonder waarschuwing. Tja.

Iedereen maakt fouten, alleen is niet iedereen bereid een hand in eigen boezem te steken. En dat is jammer.

1 like

Anacondor, als je een bepaalde topic/peiling zo zinloos of kinderachtig vindt, waarom bekijk je deze dan uberhaupt ? Er zijn, aan de reacties te zien, blijkbaar nog voldoende mensen die deze topics of peilingen wel interessant vinden.
Daarnaast zijn er leden die taalkundig wellicht wat minder sterk zijn of per abuis af en toe een spelfoutje maken. Nou, nou, wat een ramp !
Tevens zijn er een aantal leden met een buitenlandse achtergrond. Hen kan je niet kwalijk nemen dat ze soms niet foutloos schrijven. En iedereen maakt toch wel eens een spelfout ?
Als je je er zo verschrikkelijk aan ergert, kunnen we misschien bij de redactie van WW voorstellen of ze jou de bevoegdheid willen geven om alle topics aan te passen, zodat je de gemaakte taalfouten kunt verbeteren ?

1 like

O ja, ik laat me bewust niet uit over taalfouten. Ik vind dat iedereen zo foutloos mogelijk moet schrijven, maar voor de een is dat met meer fouten dan voor de ander. Zoals Dave al zegt, niet iedereen hier is van Nederlandse afkomst, en er zullen beslist ook mensen op dit forum zijn met dyslexie.

1 like

Dit had ik bij mijn verwijderde reactie ook vermeld. Hen neem ik dat absoluut ook niet kwalijk. Trouwens iemand met het Nederlands als moedertaal neem ik het ook niet kwalijk, maar hij/zij moet de tips of kritiek (hoe je het ook wilt noemen) kunnen zien als opbouwend.

Wat betreft de peilingen: deze storen mij persoonlijk niet, sommige polls vind ik zelfs interessant. Maar van de starter van een peiling mag toch verwacht worden dat zijn vraagstelling grammaticaal correct is?

Anacondor, over ‘kinderachtig’ gesproken ! Mijn post ‘rapporteren’ omdat ik op de man speel ! En dat nog wel door een ‘forumbeheerder’ ! Wat nou op de man spelen ?? Ik geef je toch slechts mijn mening ?

Wellicht mag ik dit aan dit topic toevoegen: er wordt meer en meer op de man gespeeld op dit topic. Ik heb hierover mijn grieven geuit bij de redactie, die mij vervolgens liet weten dat hiertegen geageerd kan worden door op het “belletje” te drukken. Dit heb ik bij dezen dan maar gedaan. Vanwaar deze persoonlijke aanval, overigens ook door het andere lid die op dit topic heeft gereageerd en zich kennelijk persoonlijk aangesproken voelt en daarom direct met scherp schiet?

Ook ik ben vrij mijn mening te uiten en een topic te starten over iets dat ik graag met anderen deel, en ik zou het graag aangenaam houden. As usual.

Persoonlijke aanval ? Jij opent een topic, ik reageer en geef je mijn mening.

Persoonlijk erger ik me aan de vele topics waarin de kop van een artikel wordt gekopieerd en vervolgens eigenlijk alleen een link staat. Dit is aan het subject niet te zien. Deze topics wordt ook bijna niet op gereageerd, maar er worden er wel erg veel van aangemaakt. Ik heb even gecontroleerd, er zijn in dit subforum 17 pagina’s met topics waar niet op gereageerd is.

Een keer een type- of spelfoutje is niet erg, maar er zijn soms posts die echt niet te begrijpen zijn, dat is wel jammer.

Beste Dave,

Ik schreef mijn bericht hierboven al terwijl jij kennelijk jouw bericht postte; mijn bedoeling was om direct open kaart te spelen en - op verzoek van de redactie in dit soort gevallen - maar direct te rapporteren. Jouw post werd echter eerder geplaatst dan de mijne.

Ontopic: ook ik support alle buitenlanders op dit forum. En een taalfout maakt iedereen wel eens en de een meer dan de ander. Dat is uiteraard helemaal niet erg. Misschien handig om mijn punt te verduidelijken: er zijn mensen die erin slagen bijna ieder bericht onleesbaar te maken door verkeerd gebruik van grammatica en leestekens en bovendien door echt ongekend veel taalfouten te maken. Zoals Aviator al aangaf: lees je post even na voor deze geplaatst wordt, dat scheelt een hoop.

Voor mij is de kous nog niet af, zie je citaat die je gezet hebt in de helpdesk"en niet een kinderachtige peiling over wat ik op vakantie doe als het regent"
Ik zal daar ook op het belletje drukken,voor de rest kun je de…

Je snapt het niet.

Ik snap het wel en weet dat een forum van enige omvang ook enige financiële middelen moet genereren. Ik stelde echter dat het primaire doel meer en meer naar de achtergrond gedrongen wordt door zowel (i) zinloze, als (ii) commerciële posts van gebruikers en berichten van de “redactie”.

Excusez moi, maar het aantrekken van financiële middelen is niet een primair doel van dit forum, zoals je suggereert. Dit forum dient primair de informatiebehoefte van gebruikers en het doel en gebruik van het gros van reguliere gebruikers is geenszins commercieel van aard.

Voor het faciliteren van dit forum zijn inderdaad middelen nodig, maar daarmee (en daardoor) dient het informatieve karakter van het forum niet teveel op de achtergrond komen zoals ik in mijn eerdere post uitlegde.

Enfin, wat betreft de door jou aan de kaart gestelde moderatie en beperking van prietpraat zitten wij volgens mij wel helemaal op een lijn.

Als ik me er even in mag mengen?? Hoe bepaal je of iets een zinloos topic is? Wat voor de een interessant kan zijn, hoeft voor een ander weer niks te betekenen…

Als je een topic ziet wat je niet aanspreekt dan open je dat toch gewoon niet? Zo simpel kan het zijn!

En taalfouten ik denk dat we ook moeten beseffen dat er veel van onze zuiderburen op het forum aanwezig zijn, en toch ook mensen zonder Nederlandse nationaliteit. Zolang het maar begrijpbaar is, dan is het toch prima?

1 like

[edit door mod: reacties op een verwijderde bericht verwijderd]
Als gezegd: wat mij betreft is iedereen uiteraard van harte welkom op dit forum. Nogmaals: mij gaat het erom dat men zijn post nog een keer nalees voordat deze geplaatst wordt, zodat allerlei onnodige fouten worden voorkomen en de leesbaarheid wordt vergroot. Ook de in mijn ogen zinloze topics - ieder mag daar weer vinden wat hij/zij ervan vindt - mogen wat mij betreft beperkt blijven.

Ik heb ook wel eens een aanvaring gehad met Anacondor.

Echter snap ik zijn topic goed, erg goed zelfs. Het gaat niet om die ene spelfout, maar om de kwaliteit van dit forum te waarborgen. (net zoals het lonely planet forum)

Klopt deze korte samenvatting Anacondor?

Very right ! Je bent vogelvrij op een forum : staat je niet aan, dan gaat je weg; staat je wel aan, dan blijf je en probeer je interessante bijdragen te pennen.
Groetjes
Sopirla>>>