Spelfouten en zinloze topics op WW

Mijn mening:

Nutteloos mag, mits op de juiste plaats. (Je hoeft niet alles te lezen.)
Onwaar mag niet.

Ik zie dat de redactie/forumbeheerder/zij die boven ons gesteld zijn al weer aardig heeft c.q. hebben ingegrepen in de discussie, althans in de posts van bepaalde leden. De beledigende passages zijn inmiddels verwijderd.

Dat laat nu weer ruimte voor de inhoudelijke - ontopic - discussie: wat vinden jullie van de huidige kwaliteit van (de berichten op) Wereldwijzer?

Jenny, kun je expliciteren wat je bedoelt met de juiste plaats (bijvoorbeeld de Stamtafel of ook de landenfora?)?

beledigende passages???Ik vind dat het nog gemoedelijk aan toe gaat.
Als je tussen de regels door leest bedoeld Jenny natuurlijk dat euchh nutteloze postings kan en mag in de werelreis cafe.
Voor landenfora’s ben ik ook van mening dat deze postings niet op zijn plaatsen horen.
Let wel;als er vb;iets gaande is zoals verleden maand met de overstromingen in Thailand dan kan het dan wel dat mensen van allerlei sites,postings plaatsen om de andere mensen te informeren wat er gaande is.

Ook dit punt is touché in het kader van onderhavige discussie over de kwaliteit van het forum.

Deze discussie kwalificeren als onvolwassen/geneuzel en mijn berichtgeving als lullig is in mijn ogen ongepast voor een forumbeheerder die de moderatortouwtjes in handen heeft en zelf misschien ook eens de hand in eigen boezem zou moeten steken (en waarover ik nu de zwarte Piet toegeschoven lijk te krijgen van de redactie). Wie bewaakt de bewakers? Ik meen dat ik mij deze mening wel kan permitteren, nu deze niet over een gewoon lid maar over een forumbeheerder gaat.

Dergelijke acties/bijdragen komen de kwaliteit (en sfeer) evenmin ten goede, dunkt mij. Gelet op het feit dat dit bepaald een trendic topic is, kan wellicht geconcludeerd worden dat ik een gevoelige snaar heb geraakt door de (tanende) kwaliteit van (de berichtgeving, daaronder begrepen de aanpassingen door de forumbeheerders) Wereldwijzer ter discussie te stellen. De (inhoud en kwaliteit van de) berichten spreken boekdelen.

Anacondor, ik onderschrijf je constateringen.

Nog even terug naar het oorspronkelijke punt: de vraag of de kwaliteit van het forum achteruit is gegaan.
Wat mij betreft is het antwoord volmondig Ja: in minder dan een jaar tijd is het forum - zoals op pagina 1 van deze draad naar voren kwam - afgezakt van een informatieve site waar ik graag informatie haalde (en af en toe plaatste) naar een forum met een hoog vakantie-klets-poll-gehalte
vol met ergernisopwekkende inhoud. De Nederlandse equivalent van Thorn tree is er niet meer.

Laat ik gewoonweg benoemen waar mijn grootste ergernis zit: een (zeer) kleine groep buitensporig actieve leden die niet schromen om het forum te bestoken met posts/polls/antwoorden die taalkundig bijkans onleesbaar zijn en weinig of geen toegevoegde waarde hebben.
De laatste tijd kan ik nauwelijks een (sub)forum openen of deze leden voelen zich geroepen om ook hun “bijdrage” te leveren.
Een en ander wordt versterkt door het feit dat deze leden zich daarbij volstrekt ten onrechte als paternalistische moeder-hoeder van het forum opstellen (het is m.i. tekenend in negatieve zin als je het ww-forum als “je baby” noemt en beschouwt). Deze houding is wat dat betreft geenszins in lijn met de inhoud van desbetreffende posts.

De hiervoor geopperde stelling dat je “hetgeen je niet aanstaat dan toch gewoon niet leest” snijdt geen hout; onzintopics of topics met commerciele inhoud vervuilen wel degelijk het forum en zoals Aviator en Andrea03 al eerder stelden zie je van de vele aangemaakte topics niet dat ze inhoudsloos zijn.

De oplossing is wat mij betreft mede gelegen bij leden om kort bij zichzelf te rade gaan voordat ze iets posten of dit - zowel wat betreft kwaliteit als kwantiteit - nodig en nuttig is. Correct me if I’m wrong: maar m.i. is dit forum geen wedstrijd om zoveel mogelijk posts op je naam te krijgen.
Maar mijn inschatting is - mede gelet op de buitenproportionele en overfanatieke reacties van deze en gene in deze draad - dat deze zelfreflectie sommigen vreemd is en dit verzoek aan dovemansoren gericht is.

Wie weet tijd voor een ontheffing uit het ouderlijk gezag :D?

Buitensporige actieve leden:Ik zet op het wereldwijzer reiscafe om de 4 a 5dagen een nieuwe peiling is dat overdreven?
Taalkundig bijkans onleesbaar? Mijn polls zijn altijd verzorgd,het kan gebeuren dat er soms een spellingsfout in de tekst zit.
Als je informatie zoekt,daar dienen de landenfora’s voor,andere postings of peilingen passen perfect in het wereldreis cafe.
Nu zoals ik al van tevoren had gemeld,stop ik met peilingen in het reiscafe,kan beter mijn tijd nuttiger besteden in het Thailandforum.

Dat dit Topic bij veel WWZ-leden aanslaat is bewezen :
Het Topic is opgestart op 30/11/2011 – 16u25.
Op 01/12/2011 – 14u27 zijn er 60 reacties en werd het onderwerp, op minder dan 24 u later, reeds 1.140 x bekeken/gelezen !
Thans 01/12/2011 – 15u45 zijn er 52 (!) reacties en werd het onderwerp 1.187 x bekeken/gelezen.
Velen zullen niet reageren wat daarom niet wil zeggen dat ze geen persoonlijke mening hebben : positief of minder positief.

In de loop van het jaar 2010 is er op WWZ heisa geweest ivm enkele probleemstellingen. Hieromtrent werden door WWZ-Redactie véél posts van leden verwijderd en er werd/is geband. Toen hebben ook een aantal leden zelf beslist WWZ te verlaten ; ik denk dat ze intussen bijna allemaal terug zijn op WWZ.
Diegenen die het zich herinneren beseffen het risico ve ban waartegen je geen verweer hebt.

In het begin dat ik o.a. deelnam aan Het Grote Zoekplaatjestopic was ik bijzonder verwonderd dat deze posts bijgeteld werden in de profiel-statistieken en de “sterren” in verhouding stegen! Ik heb toen in het bewuste Topic even een suggestie geformuleerd om de teller van entertainment-Topics onder een afzonderlijke noemer te plaatsen omdat het informatieve gedeelte per profiel dan overzichtelijker zou zijn tov de échte info-zoeker.

1 like

Nou Stancy als je mij bedoeld? ik ben ook terug van nul moeten beginnen,mij intreseren die sterren niet,je mag ze gerust hebben.
Ook ik heb toendertijd geen ban gekregen van WWZ,maar ik was het ff moe om tegen windmolens te vechten,daarom was ik uit wwz gestapt,kwam er nog bij dat de maand december (2010)een zwarte maand(prive)was voor mij.

Er werd in zo’n hoog tempo gereageerd dat ik 'm even voor twee minuten op slot heb gezet, want ik heb het idee dat dit er even uit moet:

Sommige leden betrekken de kritieken wel héél erg op zichzelf. Wereldwijzer biedt genoeg ruimte voor persoonlijke meningen en ook kritieken, mits goed onderbouwd. Met een topic als deze is op zich weinig mis en kan inzicht verschaffen in wat er speelt onder de actieve leden. Echter denk ik dat het commentaar veel wijder moet worden gezien. Het is nooit één lid dat de algemene sfeer op het forum bepaald, het is een combinatie van leden (en factoren). In een volwassen discussie hoeven we dan ook niet met beledigingen en dreigementen over en weer te gooien (deze zijn dan ook verwijderd).

Het stamcaféforum is vooral bedoeld voor de ‘gezelligheid’ en dus ook de minder serieuze topics. Niemand is verplicht om al deze topics te lezen of er zelfs maar op te reageren, alles is vrijwillig. Wat je ook doet, even goede vrienden.

Wat taal-, spel- en grammaticafouten betreft: we zijn een reisforum, geen taalforum. We stellen dat ook geen minimumeisen aan leden, behalve dat alles in het Nederlands moet zijn. We zijn allemaal menselijk en maken allemaal wel eens een foutje. Sommige mensen iets minder vaak dan anderen, maar we hebben allemaal een andere achtergrond (maakt dat de wereld juist niet interessanter?) Zolang iedereen op z’n minst zijn/haar best doet om fouten te voorkomen, dan kunnen we elkaar toch weinig kwalijk nemen?

Om op een stuk van de discussie van een pagina 2 terug te komen: WereldWijzer heeft inderdaad een aantal betaalde werknemers op de redactie en om een gigantische site als deze draaiend te houden, worden inderdaad ook andere kosten gemaakt. Deze moeten weer terugverdiend worden. Dat wil niet zeggen dat alles op de site moet zwichten onder de commercie of dat leden daardoor ineens niets meer te zeggen hebben. De redactie snapt natuurlijk ook wel dat als alle leden vertrekken er natuurlijk weinig meer te verdienen valt. Een topic als deze kan van waarde zijn om de wensen van de ‘doelgroep’ te polsen. Waar dit echter niet naartoe moet, is een potje moddergooien of dat er één of twee leden (van de duizenden) proberen de hele forumgemeenschap naar hun hand te zetten. Ideeën, kritieken en suggesties worden gewaardeerd, en worden in overweging genomen (zonder garanties voor de uitkomst). Ongeacht hoe het forum evolueert, het zal altijd een ontmoetingsplek blijven voor reizigers die informatie en ervaringen uit willen wisselen.

Just my two cents…

Nu het probleem was,de tijdslimiet van 10 minuten,je moet weten als ik een peiling maak dan komt er nog een paar minuten bij om opties te zetten hetgene wat de mensen kunnen aanvinken nadien,zo zit je rap aan 10 minuten (in mijn geval)

Waarom niet in de landenfora? Als maar duidelijk is (liefst in de titel van een topic) of het prietpraat is of niet. Het gedoseerd toestaan van prietpraat maakt dat overige post eerder on topic blijven.

Ik ben blij dat te horen.

Ik durf het bijna niet te vragen, maar zou je de redactie misschien kunnen vragen om mijn berichten van vorig jaar nogmaals te lezen, en heel misschien zelfs te beantwoorden? Dan wordt tenminste de discussie over het weghalen van posts niet keer op keer opnieuw aangezwengeld. En dat geeft tevens blijk aan het feit dat de redactie haar leden serieus neemt.

Dit is wel een lastige. Helaas zie je vaak niet in de titel van het topic dat in het topic prietpraat wordt gebezigd. Dat is er nu net in gelegen dat bepaalde leden hyperactief reageren, d.w.z. ook in “nuttige” topics in het landenforum een (in mijn ogen onzinnige) reactie geven (terwijl zij het topic niet zijn gestart en het topic dus ook niet alvast kan waarschuwen voor de flauwekul). Hoewel hiervan meerdere voorbeelden zijn, zal ik ze hier niet gaan geven ter voorkoming van gepikeerde reacties.

Overigens gaat het mij naast de prietpraat ook over de leesbaarheid van de berichten. Dus niet zozeer om die enkele taalfout, maar om het geheel. En daarmee ook de hoeveelheid van de geplaatste berichten. Je (dus niet: jij) kunt niet óveral verstand van en/of een mening over hebben, althans niet een zinnige. Dat geeft ook niet, maar zie dat zelf dan ook in.

Wie bepaalt dan wat wel of niet waar is???

Die hoef ik niet uit te leggen denk ik…