Als inwoner van Solo Baru slaap ik nooit in een Solonees hotel, u gaat als inwoner van Amsterdam-Noord toch ook niet in een hotel in de stad slapen? Een taxi naar huis vanuit de stad kost mij hoogstens 30.000 Rp Wat ik ook niet begrijp is de manier waarop u hotels zoekt, van te voren boeken via internet. Van een toerist kan ik zoiets begrijpen, maar voor iemand zoals u, met zijn eindeloze ervaring in Indonesië plus dat u bahasa spreekt zijn er toch andere manieren. Ik zoek mijn hotels altijd ter plaatse via een sopir taksi, tukan beca, ojeg. Zo krijg ik iets dat precies naar mijn keuze is, voor mij is de lokatie altijd erg belangrijk. Ik ben ook iemand die snel tevreden is, geen sijkert. Ik sijk alleen als ik weer eens een hoop gezeur van u hiero lees. Voor de vrouwtjes hoef ik ook niet naar een hotel. Ik kan gewoon thuis ontvangen, met medeweten van de buren plus een moskee op 100 meter van het huis. Dat bewijst ook weer de tolerante houding van de Solonees. Wat betreft de hotels zal ik zeggen zoek het zelf maar lekker uit, wordt eens wat avontuurlijker. Voor andere toeristen wat vage tips, want ik ben uiteraard wel eens in hotels geweest. Solo heeft een grote overcapaciteit aan hotels (honderden!) in alle prijsklassen en die zijn goedkoper dan Yogya. De hotels vullen zich alleen als er een evenement of congres in de stad is. De meeste hotels liggen in het centrum van de stad, voor Nederlanders op loopafstand, SA zal een beca moeten roepen. (Ca, ca! en even in de handen klappen :D)
Vlak bij het station liggen er een paar luxere hotels Novotel, Ibis (pas geopend) aan die weg is ook de Sahid Raya het meest luxe van Solo. Ik ben daar wel eens een paar keer geweest en het de suites gezien op 8 hoog of zo. Ziet er smaakvol uit, ik denk dat ik dat niet kan/wil betalen. De persoon die ik daar ontmoeten moest werkt bij Pertamina die betalen zijn rekening, zo werkt het in dat soort hotels. Ik heb daar ook wel eens gegeten en moest daar een beetje om lachen, het was niet slecht maar in ieder geval geen “Hainan Chicken rice”. Rond de busterminal en het station zijn er ook ontzettend veel hotels, maar die hebben vaak een dubbelfunctie. Dan heb je de Jln. Achmad Dahlan voor de backpackers, zeer centraal. Je hebt daar al kamers vanaf 40.000 Rp. Er zijn daar wat hotels, waaronder 1 mooi, maar een beetje verziekt Art Deco gebouw. daar kan je kamers per maand huren met AC en ontbijt, Breakfast op zijn Indonees, als ik zeg dat dit “de vasten breken betekent” (buka puasa) dan geloven ze me niet. 75.000 per nacht, ik geloof 1,5 juta per maand. Ik heb een bezoekend familielid wel eens het Hotel Dana aangeraden, was ooit het meest luxe van Solo, maar is uit de markt geprijsd door Novotel en zo. Ik vond het sfeertje wel zeer OK daar. Omdat het op een groot terrein ligt, aan de hoofdstraat Slamet Riyadi, worden daar veel huwelijksrecepties gehouden. Is natuurlijk altijd leuk als je daar als toerist verblijft en je ziet al die Javanen in hun traditionele kledij rondschuifelen.
Solo Baru heeft ook een nieuw hotel, Hotel Solo Baru, vlakbij RS Dokter Oen en de Singapore Piaget Academy. “Swit presiden” 800.000 Rp is een nagelnieuw gebouw, SBY heeft daar ooit geslapen, vandaar die swit. Is wel iets voor SA, kan ie meteen weer naar dat huis van Londoh gaan zoeken. Je kan ook naar Tawangmanggu in de bergen, lekker koel, want het kan in Solo bloed-, en bloedheet worden. Door de week verblijft daar niemand en is daar ruime keuze aan accomodatie. Er is ook een overaanbod aan taxi’s te Solo, de beste is Kosti en ook Solo Sentral en Mahkota zijn goed, anderen veel minder, maar dat zijn kleinere bedrijven.