Solo of Surakarta

Nasi goreng, gebouwen, durian, vuilnisbelt, kakkerlakken.

Surya Atmadja schreef:

Mijn topic over Solo of Surakarta is ook vroegtijding gestopt , omdat er teveel werd afgedwaald.

Wat een onzin jou topic over Solo is vroegtijdig gestopt omdat je er niet veel vanaf wist, je had het al een keer geplaatst op indahnesia en in die 2 jaar heb je er niets aan toegevoegd, zelfs de taalfouten zijn hetzelfde gebleven.

Ik heb boven ergens geschreven dat ik bijna gelijk afgeleid werd door allerlei off topic futuliteiten.
Tientallen posting wordt er aan verspild.

Terug naar Solo(of Surakarta) , daar heb ik ook een paar foto’s en persoonlijke indrukken.Wil ik ook plaatsen zonder dat ik lastig gevallen wordt.

Wat de Solo Baru betreft heeft die bewuste Menir X aan mij verteld waar hij woonde en later was hij een paar uurtjes mij wezen bezoeken .

Hier zijn verhaal :
Hi Sidia,
Sudah pulang ? Ik woon in sektor XXXX. Ik geloof dat sektor 1 hier vlakbij is, bij de ALFA, daar staan allemaal kasten van huizen. Sektor XXX is het verst van Solo, aan de weg naar Sukoharjo (kota) en Wonogiri. Maar ook aan een snelle weg binnendoor naar Yogya, via Baki en Pakis, noem ik altijd Pakistan anders vergeet ik, dat is al Delanggu Kab. Klaten.

11 hari lagi saya akan pulang ke Mokum.

*Gruces *

Je weet het , alles wat ik schrijf kan men altijd controleren (Bisa diCek Mas)
En als er fouten zijn mag men ook corrigeren.
Kan alleen maar van leren.Toch ?

Het zijn alleen kinderen en inlanders :chin: die zich zo snel laten afleiden. Een “man” die een beetje stevig met zijn voetjes op de aarde staat mag dat zich niet laten overkomen. Wat betreft off-topic ben u hier zelf de onbetwiste kampioen, zeker als er weer eens uw ongelijk wordt aangetoond.

Ik heb het echter al eerder gesteld u bent een sierraad :king: voor dit forum, want om de denkwereld van een bepaald soort Indonesiër te leren kennen hoeft men echt geen dure ticket naar Java te kopen, men surft naar even naar dezeen een nieuwe exotische oosterse wereld opent zich als vanzelf. :smiley:

Kijk , dat bedoel ik mee .

Kennelijk wil Dhr M niet begrijpen dat ik mijn (reis)verhalen selectief plaats.
Alleen maar gebeurtenissen waarvan ik denk (dus ook subjectief) leuk kan zijn (hoef niet) voor andere reizigers.
Een voorbeeld , ik vertel ook over andere hotels waar ik niet gelogeerd heb - , of restaurants waar ik gegeten hebt.
Maak ik vergelijkingen door naar de kamers te kijken , naar de prijzen te vragen(is belangrijk info) .
Nu zie ik dat anderen ook over prijzen schrijven terwijl ze in het begin bedenkingen hebben.
Van de grote hotels hoef ik niet te vermelden , ze hebben eigen sites.
Kleinere hotels zoals Melati 1-2-3 klasse en eenvoudige hotels hebben dat vaak niet.
Dus vermeld ik de prijzen .

Ik kan een paar posting plaatsen hoe de reis van Yogya naar Solo via Solo Baru gegaan is , met welke auto , hoe de chauffeur is .Het weer , hoe we ergens stopte omdat ik zonodig een sanitaire stop moet doen.
Lekker pissen langs de weg .
En als men toevallig zwaait , zwaai ik terug.
Ken me niet bommen als de mensen denken : iki lho , turis edan. Kurang ajar , pipis di jalanan.
(vrij vertaald: gekke toerist , wat onbeschoft , om langs de weg te pissen).
Sing Londo , oooh pancen betul.

Waar we gestopt zijn om een foto van een karbouw te maken(ben tenslotte orang turis) , hoe we moeten omdraaien omdat ik meende een gerobak sapi heb gezien (bevestigd door pak supir) , dus omdraaien maar en stoppen bij de gerobak sapi . Hebben we de lange smalle weg (vanuit richting Yogya )waar links en rechts sawahs (rijstvelden) staan nog 1 keer gevolgd om die foto te maken .
Geen gerobak sapi , kennelijk afgeslagen naar een andere richting .
O.K andere keer maar. Dus omdraaien en weer terug richting Solo , met tussenstop bij sektor 1 in Solo Baru.
Blijkt dat ik het weer vergeten heb om het te maken. Van uitstel komt afstel.
Er zijn veel visuele indrukken die ik gezien heb tijdens mijn korte tussenstop van een paar jaar geleden en van 3 maanden geleden.
Heb niet vermeld omdat ik het persoonlijk niet nodig vind of mijn foto te laten zien.
Vaak zijn het slechte foto , schot en scheef etc.
Iedere mens(toerist) is anders ,hebben andere verwachtingen , opvattingen .
Je moet maar de Reis Mee blogverhalen lezen.
Dat is ook een andere soort verhalen , ze reageren ook anders dan bijvoorbeeld een oude rot die al tig jaar daar komt of iemand die al een paar jaren woont.

Ik heb de indruk dat Mas Maryono u heel goed begrijpt, hij denkt vaak, net als ik overigens, wat een onzin krijgen wij nu weer voorgeschoteld.

Informatie over hotels en chauffeurs, waar u zo een eindeloze ervaring mee heeft, ontbreekt vaak in uw berichten. Dat is u waarschijnlijk te simpel. Doch als u op uw reizen niets anders uitvoert dan in een auto zitten, in een hotel naar nieuwe adem legt te snacken, in soping mol en outlets rondslentert en dan moe een masseuse laat opdraven dan heb je geen verhaal. De ellende is dat u er veel meer van wil maken dan het materiaal waarover u beschikt, u ontbeert daar echter de ervaring voor. Daarom legt u te zeuren tegen mensen die eindeloos meer van Indonesië hebben gezien en daar veel hebben gedaan. dat wekt uw kinderlijke jaloezie op. Een voorbeeld is dat hotel in Padang, dat u via internet had geboekt, maar bij aankomst was u zwaar teleurgesteld (zie uw eigen verhaal) Toch gaat u zo een hotel noemen in de hotelsectie. Dat is inderdaad subjectief. We hebben hiero veel meer aan objectieve meningen, daar is de toerist mee geholpen. Het is nou eenmaal zo dat u graag in de smaak wilt vallen, dat lukt waarschijnlijk wel bij nieuwkomers hiero, maar in de meeste gevallen als ik een bericht van u probeer te proeven spuug ik het onmiddellijk weer uit, nog bitterder dan daun pepaya of pare.

De rest van uw bericht laat ik maar voor wat het is, capek deh :smiley:

http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/104492.jpg
Cari kebo di Solo ? Di Alun-Alun Kidul ada banyak, warisan PB X, kebo adalah kesukaan beliau.
(sori voor me slechte indonees)

Ook niet willen begrijpen dat een objectieve ervaring (zoals slechte receptie , slechte bediening , tijdelijke stroomuitval etc) ook tegelijk subjectief is . Dat hangt van je eigen verrwachtingen en opvattingen.

Dat de hotel niet aan mijn bepaalde verwachtingen voldoet (mooie entree, receptie , mooie gebouw etc) is duidelijk.Dat zijn dan de negatieve punten .
Aan de andere kant maakt de de service , vriendelijkheid van de personeel , een uitgebreide ontbijt met brood en beleg plus grote portie verse fruit met " vreemde" soorten die ik nog nooit gegeten heb is ook een vermelding waard.
Ook de " antieke" grote kamer met balcon met uitzicht naar de kleine Batang Arau.
Daarom heet de topic " ervaringen met hotels" .

Terug naar de topic Solo of Surakarta :
Als inwoner van Solo Baru zou je mij kunnen adviseren welke hotel ik het beste kan nemen in Solo .Graag in de buurt van een shopping mall , een gewone nette budgethotel.
Zwembad niet noodzakelijk , kan toch niet zwemmen , graag een beetje centraal .

Als inwoner van Solo Baru slaap ik nooit in een Solonees hotel, u gaat als inwoner van Amsterdam-Noord toch ook niet in een hotel in de stad slapen? Een taxi naar huis vanuit de stad kost mij hoogstens 30.000 Rp Wat ik ook niet begrijp is de manier waarop u hotels zoekt, van te voren boeken via internet. Van een toerist kan ik zoiets begrijpen, maar voor iemand zoals u, met zijn eindeloze ervaring in Indonesië plus dat u bahasa spreekt zijn er toch andere manieren. Ik zoek mijn hotels altijd ter plaatse via een sopir taksi, tukan beca, ojeg. Zo krijg ik iets dat precies naar mijn keuze is, voor mij is de lokatie altijd erg belangrijk. Ik ben ook iemand die snel tevreden is, geen sijkert. Ik sijk alleen als ik weer eens een hoop gezeur van u hiero lees. Voor de vrouwtjes hoef ik ook niet naar een hotel. Ik kan gewoon thuis ontvangen, met medeweten van de buren plus een moskee op 100 meter van het huis. Dat bewijst ook weer de tolerante houding van de Solonees. Wat betreft de hotels zal ik zeggen zoek het zelf maar lekker uit, wordt eens wat avontuurlijker. Voor andere toeristen wat vage tips, want ik ben uiteraard wel eens in hotels geweest. Solo heeft een grote overcapaciteit aan hotels (honderden!) in alle prijsklassen en die zijn goedkoper dan Yogya. De hotels vullen zich alleen als er een evenement of congres in de stad is. De meeste hotels liggen in het centrum van de stad, voor Nederlanders op loopafstand, SA zal een beca moeten roepen. (Ca, ca! en even in de handen klappen :D)

Vlak bij het station liggen er een paar luxere hotels Novotel, Ibis (pas geopend) aan die weg is ook de Sahid Raya het meest luxe van Solo. Ik ben daar wel eens een paar keer geweest en het de suites gezien op 8 hoog of zo. Ziet er smaakvol uit, ik denk dat ik dat niet kan/wil betalen. De persoon die ik daar ontmoeten moest werkt bij Pertamina die betalen zijn rekening, zo werkt het in dat soort hotels. Ik heb daar ook wel eens gegeten en moest daar een beetje om lachen, het was niet slecht maar in ieder geval geen “Hainan Chicken rice”. Rond de busterminal en het station zijn er ook ontzettend veel hotels, maar die hebben vaak een dubbelfunctie. Dan heb je de Jln. Achmad Dahlan voor de backpackers, zeer centraal. Je hebt daar al kamers vanaf 40.000 Rp. Er zijn daar wat hotels, waaronder 1 mooi, maar een beetje verziekt Art Deco gebouw. daar kan je kamers per maand huren met AC en ontbijt, Breakfast op zijn Indonees, als ik zeg dat dit “de vasten breken betekent” (buka puasa) dan geloven ze me niet. 75.000 per nacht, ik geloof 1,5 juta per maand. Ik heb een bezoekend familielid wel eens het Hotel Dana aangeraden, was ooit het meest luxe van Solo, maar is uit de markt geprijsd door Novotel en zo. Ik vond het sfeertje wel zeer OK daar. Omdat het op een groot terrein ligt, aan de hoofdstraat Slamet Riyadi, worden daar veel huwelijksrecepties gehouden. Is natuurlijk altijd leuk als je daar als toerist verblijft en je ziet al die Javanen in hun traditionele kledij rondschuifelen.

Solo Baru heeft ook een nieuw hotel, Hotel Solo Baru, vlakbij RS Dokter Oen en de Singapore Piaget Academy. “Swit presiden” 800.000 Rp is een nagelnieuw gebouw, SBY heeft daar ooit geslapen, vandaar die swit. Is wel iets voor SA, kan ie meteen weer naar dat huis van Londoh gaan zoeken. Je kan ook naar Tawangmanggu in de bergen, lekker koel, want het kan in Solo bloed-, en bloedheet worden. Door de week verblijft daar niemand en is daar ruime keuze aan accomodatie. Er is ook een overaanbod aan taxi’s te Solo, de beste is Kosti en ook Solo Sentral en Mahkota zijn goed, anderen veel minder, maar dat zijn kleinere bedrijven.

Als we zijn vaste repertoire (S.A, Javaan, Amsterdam Noord etc) even negeren , hebben we hier een leuke aanvulling over Solo .

De vragen die ik gesteld is niet voor mijzelf , maar voor andere lezers.
Hoe dan ook , vielen dank , hatur nuwun Nir.

Namens de feestcommissie , de gewone toeristen, backpackers etc , onze dank .

Dat wil dus zeggen, dat uw eigen verhaal ons enige referentiekader is.

Om het simpel te stellen: u doet een boude bewering en de enige plaats om de juistheid (boudheid) van die bewering te verifieren is uw eigen verhaal.

Misschien bedoelt u: iedereen kan ergens op internet checken dat u bewering boud is. Geef minstens hiervan de link door svp

Gezien mijn ervaring dat er op internet vaak broodjes aap worden verkocht, kan ik niet uitgaan van de correctheid (of boudheid in uw geval) van de door u geciteerde passage.
Heeft u de juistheid daarvan zelf al geverifieerd (gecheckt?)
Gezien de snelheid waarbij u uw schrijfsels op dit forum plaatst, denk ik zelf van niet.

Voorts: wanneer u beweert dat het eten in een bepaald hotel slecht is, dan hoeven wij toch niet elders op internet te checken of uw bewering klopt of niet?
Is uw bewering pas dan juist wanneer elders op internet iemand hetzelfde vertelt.
Is een voetbalwedstrijd echt gespeeld wanneer wij het verslag daarvan in de krant lezen of zien op de t.v. ?

De barmhartige SAmaritaan heeft weer gesproken. Ik had een beetje een meewarig gevoel daar jij geen hol over Solo kan vertellen in je eigen onzintopic. Ik heb het trouwens nog niet gehad over de vele luxe hotels en restaurants op weg (Jl Adisucipto) naar de nieuwe airport Adi Sumarmo. Dat is wel wat voor SA, kan ie de Boss uithangen voor een dubbeltje. Hotel Narita is vast wel via het internet te boeken. Heb je nog de Lor-Inn op de Jln Slamet Riyadi voor zuipende meubelboeren. Er zijn er veel te veel om op te noemen. Als SA Solo had gekend dan had hij dat vast aangeraden, helaas is ie niet verder gekomen dan Sektor 1 Solo Baru en de rails voor Kren Mol :smiley: :D. Naar Solo Baru is als vakantie in Almere en de Kren Mol de plaatselijke Albert Heijn daaro.

Een ouder luxe hotel is hotel Dana, in Solonese stijl opgetrokken.

http://www.hoteldanasolo.com/index.php

Soekarno heeft daar ooit overnacht. Is dus een must voor SA, heeft toch ook ergens bij Medan in een hotel geslapen waar SBY ook had overnacht. SA bertemu bulu memek Ibu Ani disana, katanya, dia simpan di dompet dan sekali-kali ciumnya untuk dapat rasa nasionalis lebih kuat.

BUNG KARNO FAMILY SUITE

Bed Room Bung Karno Family Suite
In November 10, 1952, The First President of Indonesia, Ir. Soekarno has visited to Solo. His visiting according to attended National Day ceremony. Hotel Dana proudly present his historical room, where Soekarno has been here for one night.

http://www.hoteldanasolo.com/images/soekarno_bedroom_1.jpg

http://www.hoteldanasolo.com/images/soekarno_livingroom_1.jpg

Sorry , wat is dit nou voor een posting ???

Meneer Boomaap is weer bezig met zijn verzonnen lasterverhalen.

Ik zie hier de laster niet van.
Wil je het voor ons vertalen, dan kunnen we een en ander beter beoordelen.

SA onze Amsterdamse djongos zonder een greintje gevoel voor humor, door de mand gevallen, voor de zoveelste keer :smiley:

Die Amsterdamse djongos is een van de vele rollen in zijn wayangspel.

Nu begrijp ik waarom we nog maar zo weinig van onze SA mogen lezen op Indahnesia…. Hij heeft er maar druk mee hier op WWF:D
Opent ie zelf een topic met de titel “Solo of Surakarta” en vervolgens schrijft ie reeds in de 2e alinea “Wat weet ik van Solo ? Niet veel , alleen maar…” en dan volgt allemaal van internet geraapte informatie.
Het is toch om te ‘gieren’ die SA!

Verder commentaar van mij op dit onzinnige topic is overbodig want ik zie dat de Dhr Boomaap onze allesweter SA reeds op zijn nummer heeft gezet, waarvoor mijn hartelijke dank!

Eerder verklaarde ik dat ik nooit in een hotel te Solo verbleef, maar daar is verandering in gekomen. Ik heb mijn hele zooitje in Solo verkocht en verblijf sinds een week in Nederland. Daar zal ik voorlopig blijven in verband met nieuwe werkzaamheden. Ik moest in Solo een paar dagen in een hotel verblijven, want had geen woning meer. Het eerste waar ik logeerde was hotel Jayakarta, dat is naast het station Solo Balapan. Kamer met AC 100.000 Rp, een beetje Spartaans maar ik houd wel van zulke hotels. Geen warm water, maar wel een immense mandikamer met een bak waar je in kan zwemmen. Het sterft van de eetgelegenheden in de buurt. ’s Morgens voor het hotel goeie Nasi Liwet, de specialiteit van Solo. Tussen het station en het hotel de Pasar Ayu met allerlei eettentjes.Ik heb nog een nacht in Jayakarta doorgebracht, maar toen had ik een kamer met twee kleine bedjes, dat haat ik. ’s Nachts tijdens een wilde droom waarin een steigerende merrie voorkwam donderde ik bijna mijn nest uit.

De volgende dag ben ik verhuisd naar Hotel Mulia Baru, op de Jl. Achmad Dahlan kamers 125.000 Rp met AC,/TV ontbijt met nasi liwet die niet zo lekker was, maar ik ben een kenner. De Jl. Achmad Dahlan (Keprabon…dat is de naam van de kampung, is nodig in Solo om dat te weten) is het toeristen straatje van Solo, stelt weinig voor, want je ziet weinig toeristen. Het straatje is precies tussen de 2 kratons, Mangkunegaran en Kasunan gelegen, beide op loopafstand. Als er 10 toeristen aanwezig zijn is het Top daar. Dat maakt Solo zo aantrekkelijk, de toeristen gaan automatisch als schapen naar Yogya, want dat heeft de naam, wordt je lekker belazerd door tukan beca en batikverkopers, meestal maklar. En dan die miljoenen motorfietsjes die als wespen door de stad gaan. Terug naar Solo. Op de Jln Acmad Dahlan heb je meer gelegenheid tot overnachten, heel goedkoop maar erg basic is er ook, v/a 40.000. Er is een mooie homestay met kamers van 80 – 200.000 Rp. Ik heb de kamer van 200.000 Rp bekeken en langs de andere gelopen, ziet er goed verzorgd uit. Ik ging daar elke dag lekker internetten en met een vrij knappe meid uit Wonogiri die daar werkte kletsen. Ik zit liever tussen de Indonesiërs, ik denk echter dat je jezelf als toerist daar wel thuis kan voelen.

http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/106297.jpg
Tegenover deze homestay heb je Warung Baru, dat is bijna een monument want bestaat al meer dan 30 jaar. De eigenaresse is een schat van een vrouw. Alles goedkoop daar. Westerlingen eten daar graag, ze bakken hun eigen brood. Je kan daar voor alles terecht, een aanrader. Ik kwam er nog een leuke Belgische van Duitse afkomst tegen. Ik had al heel lang geen echt blond haar gezien met staalblauwe ogen, ze had nog een mooi balkonnetje met een aantrekkelijke brievenbus. Zij verbleef in Mama Homestay Kauman gang III, dat is even de Jl. Slamet Riyadi oversteken dan kom je op de Jln. Yos Sudarso en bij Miki Travel op nr.17 linksaf de steeg in. Ik ken het alleen van langslopen, maar kauman is een interessante buurt, de Jordaan van Solo, helaas is men aar als een idioot aan het moderniseren, sayang. Miki Travel is een aanrader voor vlieg- en andere tickets. De baas Pak Suharto is een aardige vent, hij heeft een mooie en lieve Balineze vrouw, met heel lang haar die zit meestal in het hok waar de betalingen worden afgehandeld.

http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/106298.jpg

http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/106299.jpg

mbt posting 96.
Mooie verhaal over toeristische gebeuren, daar kan de leden voordeel van halen.
Ik kan de info ook goed gebruiken.

ken jij met je slappe hge’OH nog iets van leren Ouwe :smiley:
Gewoon op ze Amsterdams recht voor ze raap en tu se poin. Niet dat Javaanse gedraai waar ik zo een pleurishekel aan heb.

Ere wie ere toekomt zeggen de Belanda’s.
Is anders dan een verhaal over de schxxxhaar van iemand in een posting te plaatsen.

Ik weet het Nir, seks is een wezenlijk en belangrijk onderdeel in dit leven. In Amsterdam zijn wij daar verbaal opener over dan de Javanen, maar de Javanen hoeven, ondanks hun zwijgen op dit gebied, niets bij te leren, alleen gaat het licht daar uit als het zover is. Het betreft hier culturele verschillen, en laat ik me natuurlijk niet de les door u lezen, want dan vergeet u uw Javaanse cultuur. Ik ben namelijk ouder dan u en heb heel wat meer levenservaring :smiley: :smiley: Ik zit tevens niet te wachten op complimenten, ik doe altijd mijn best om mensen te informeren, als mij iets niet aan staat zeg ik dat ook, is de onveranderlijke aard van het beestje. And don’t forget: It’s hard to teach new tricks to an old dog.