De meeste toeristen komen vaak naar Yogyakarta , Borobudur , Mendut en Prambanan.
Yogyakarta is bekend van de Keraton , de Sultan , Malioboro en de “bekende” Pasar Kembang.
Ben een paar keren aan het jalan jalan geweest in Yogya en omgeving.
In Solo ben ik gewoon langs gereden , heb ik toch daar niks te zoeken.
In totaal ben ik daar 3x geweest, het laats was in Februari 2009 .
Een korte bezoek toen ik in Yogyakarta voor 2 nachten logeerde.
We hadden een dagtocht van gemaakt , met een travelbusje .
De kosten waren 60.000 rupiah per rit per persoon .
Reistijd was ongeveer 1,5-2 uren , afhankelijk waar je in SDolo moet zijn en of de bestemmingen van de andere passagiers niet te ver uit elkaar zijn.
Wat weet ik van Solo ? Niet veel , alleen maar dat in het verleden een resultaat was van de verdeling van Mataramse koninkrijk . (1755- Giyanti verdrag)
De verdeling was als gevolg van de onvrede van de Mataramse Aristocratie die de flirtage van Paku Buwono II met de Nederlanders te ver vonden. Het was de 3de Successie oorlog die duurde tussen 1746-1757.
In het begin moest Paku Buwono II vluchten naar Oost Java.
Met de hulp van de Nederlanders en Adipati Suroto werd de opstand onderdrukt
Een van de opstandelingen leider was Raden Mas Said alias Pangeran Sambernyawa
De oude hoofdstad Kartosuro werd vernietigd , dus werd er een nieuwe hoofdstad opgebouwd. In het dorp Sala in de buurt van de Begawan Solo rivier.
De Mataramse Rijk werd verdeeld in 2 kleine Koninkrijkjes , Kasunanan Surakarta(Solo) met Paku Buwono III als Heerser en Kasultanan Yogyakarta met Prins Mangkubumi als heerser met de titel Hamengku Buwono I .
Sindsdien heet de nieuwe hoofdstad Surakarta Hadiningrat .
Er zijn daar 2 huizen in Solo , de Kasunanan en de Mangkunegaran.
De Mangkunegaran werd geregeerd door K.G.P.A. A Mangkunegoro I . (Kanjeng Gusti Pangeran Aryo Adipati). Het gebied was ongeveer de helft van Surakarta
Surakarta (Solo) ligt in een vlakte tussen de hellingen van de Lawu en Merapi gebergte.Er stoomt 3 grote rivieren , de Kali Jenes , Kali Pepe en de beroemde Bengawan Solo.
Tegenwoordig is Solo een moderne stad , met voldoende voorzieningen.
Heeft een temperatuur tussen 21.9 grd C en 32,5 grd C. Heeft 2 bekende Universiteiten , De Universiteit . Sebelas Maret en Institut Seni Indonesia. Daarnaast 24 hogescholen en of particuliere universiteiten .
- SMA Negeri , 30 SMP Negeri en tientallen SMP/SMA en particuliere beroepsopleidingen.
Het leven is daar nog adem ayem , is nog niet duur .
Men kan al leven vanaf 200 tot 500 euri ( volgens een site) . Ik weet niet of je de huis/huur kosten , transportkosten , ziekenfonds etc al inbegrepen zijn.
Heeft 37 Pasar Tradisional , met een bevolking van 535.000 inwoners , beroepsbevolking van 242.000 en “officiële “werklozen van 27.000 mensen .
In Solo wonen ook 447 buitenlanders , waarvan 25 met Kitap status en de rest met Kitas status.
Als ik me niet vergist waren de cijfers van 2006 ,
SOLO BARU = De Nieuwe Solo .
Is een satellietstad van Solo , gelegen in de Kabupaten Sukoharjo.
Ik zou zeggen zoiets zoals Amsterdam en Almere .
De afstand Amsterdam -Almere ligt iets verder dan Solo - Solo Baru , je moet het zien als vergelijkingsmateriaal. In het verleden was Almere ook een toevluchtsoord van de Amsterdammers.
Solo Baru is ook een selfsupporting stad , je heb daar bijna alles.
Ben ook 1 keertje langs geweest , om een internetvriend te bezoeken.
Ben in de verkeerde sector terecht gekomen (kesasar)
Hier een leuke site van Solo Baru.
http://solobaru.com/