Solo of Surakarta

De meeste toeristen komen vaak naar Yogyakarta , Borobudur , Mendut en Prambanan.
Yogyakarta is bekend van de Keraton , de Sultan , Malioboro en de “bekende” Pasar Kembang.
Ben een paar keren aan het jalan jalan geweest in Yogya en omgeving.
In Solo ben ik gewoon langs gereden , heb ik toch daar niks te zoeken.
In totaal ben ik daar 3x geweest, het laats was in Februari 2009 .
Een korte bezoek toen ik in Yogyakarta voor 2 nachten logeerde.
We hadden een dagtocht van gemaakt , met een travelbusje .
De kosten waren 60.000 rupiah per rit per persoon .
Reistijd was ongeveer 1,5-2 uren , afhankelijk waar je in SDolo moet zijn en of de bestemmingen van de andere passagiers niet te ver uit elkaar zijn.

Wat weet ik van Solo ? Niet veel , alleen maar dat in het verleden een resultaat was van de verdeling van Mataramse koninkrijk . (1755- Giyanti verdrag)
De verdeling was als gevolg van de onvrede van de Mataramse Aristocratie die de flirtage van Paku Buwono II met de Nederlanders te ver vonden. Het was de 3de Successie oorlog die duurde tussen 1746-1757.
In het begin moest Paku Buwono II vluchten naar Oost Java.
Met de hulp van de Nederlanders en Adipati Suroto werd de opstand onderdrukt
Een van de opstandelingen leider was Raden Mas Said alias Pangeran Sambernyawa
De oude hoofdstad Kartosuro werd vernietigd , dus werd er een nieuwe hoofdstad opgebouwd. In het dorp Sala in de buurt van de Begawan Solo rivier.
De Mataramse Rijk werd verdeeld in 2 kleine Koninkrijkjes , Kasunanan Surakarta(Solo) met Paku Buwono III als Heerser en Kasultanan Yogyakarta met Prins Mangkubumi als heerser met de titel Hamengku Buwono I .

Sindsdien heet de nieuwe hoofdstad Surakarta Hadiningrat .

Er zijn daar 2 huizen in Solo , de Kasunanan en de Mangkunegaran.
De Mangkunegaran werd geregeerd door K.G.P.A. A Mangkunegoro I . (Kanjeng Gusti Pangeran Aryo Adipati). Het gebied was ongeveer de helft van Surakarta
Surakarta (Solo) ligt in een vlakte tussen de hellingen van de Lawu en Merapi gebergte.Er stoomt 3 grote rivieren , de Kali Jenes , Kali Pepe en de beroemde Bengawan Solo.

Tegenwoordig is Solo een moderne stad , met voldoende voorzieningen.
Heeft een temperatuur tussen 21.9 grd C en 32,5 grd C. Heeft 2 bekende Universiteiten , De Universiteit . Sebelas Maret en Institut Seni Indonesia. Daarnaast 24 hogescholen en of particuliere universiteiten .

• SMA Negeri , 30 SMP Negeri en tientallen SMP/SMA en particuliere beroepsopleidingen.
    Het leven is daar nog adem ayem , is nog niet duur .
    Men kan al leven vanaf 200 tot 500 euri ( volgens een site) . Ik weet niet of je de huis/huur kosten , transportkosten , ziekenfonds etc al inbegrepen zijn.
    Heeft 37 Pasar Tradisional , met een bevolking van 535.000 inwoners , beroepsbevolking van 242.000 en “officiële “werklozen van 27.000 mensen .
    In Solo wonen ook 447 buitenlanders , waarvan 25 met Kitap status en de rest met Kitas status.
    Als ik me niet vergist waren de cijfers van 2006 ,

SOLO BARU = De Nieuwe Solo .
Is een satellietstad van Solo , gelegen in de Kabupaten Sukoharjo.
Ik zou zeggen zoiets zoals Amsterdam en Almere .
De afstand Amsterdam -Almere ligt iets verder dan Solo - Solo Baru , je moet het zien als vergelijkingsmateriaal. In het verleden was Almere ook een toevluchtsoord van de Amsterdammers.
Solo Baru is ook een selfsupporting stad , je heb daar bijna alles.
Ben ook 1 keertje langs geweest , om een internetvriend te bezoeken.
Ben in de verkeerde sector terecht gekomen (kesasar)

Hier een leuke site van Solo Baru.
http://solobaru.com/

Je eigen aan het vervelen Surya Atmadja, of is je inspiratie op? Je hebt dit “onderwerp” 2 jaar geleden al eens openbaar gemaakt.

http://forum.indahnesia.com/topic/5569/0/solo_of_surakarta.php

Overigs zonder veel succes, dus waarschijnlijk plaats alleen maar om reactie te krijgen op het “stukje”, zodat je weer in je bekende slachtoffer rol kan gaan kruipen, je niet wordt begrepen en kan gaan klagen bij de moderator hier omdat ze jou stukjes niet serieus nemen.

En voor wie plaats je die link van Solo Baru, voor toeristen die geen Indonesisch spreken of lezen?

Het is je in ieder geval weer gelukt, want je eerste reactie heb je alweer binnen, gefeliciteerd.

De Prameks, rijdt elk uur vaak met nieuwe treinstellen, voor 7000 Rp van stadcentrum naar stadscentrum in 60 minuten. Taxi’s zijn in Solo goedkoper dan in Yogya. Waarom zo een vervelende travel nemen voor zo een k… stukkie. Ik begrijp niet dat iemand die niets van Solo weet zo een lang stuk neer gaat zetten, allemaal kopieerwerk dus. Ik mag van de Moderator niet meer het woord “dom” gebruiken, want dat is “op de man spelen”. Die moderator mag wel eens een beetje de argumenten die bij bepaald woordgebruik staan gaan lezen eer hij tot zo een oordeel komt, want dom is een gewoon Nederlands woord !! Maar ja de waarschuwing die ik kreeg was ook niet in het beste Nederlands gesteld, dus neem ik het hem niet kwalijk, als moderator heb je nou eenmaal bepaalde rechten. Mensen die hier schrijven hebben daar naar te luisteren want die zijn in principe “bodoh”.Omdat ik dus het woord “dom” meer mag gebruiken, zal ik maar zeggen dat het erg slim van SA is om zulke lappen tekst te kopieren en hier neer te zetten. Zolang het maar niet van dat negatieve gesijk is dat die Boomaap al meer dan 750 berichten hier neerzet.

Zo simpel zou een Javaan nooit zijn geschiedenis vertellen, alsof er van alles zomaar gebeurd, zo werkt het niet op Java alles heeft zijn oorzaak. Kartasura was al twee keer vernietigd, daarom werd de stad door de Javanen als ontwijd beschouwd. De ziener Dyan Tumenggung Honggowongso werd er bij geroepen die kreeg een goddelijke ingeving en wees het dorpje Sala aan als nieuwe vestigingsplaats. In 1745 vond de uittocht van Kartasura naar de nieuwe hoofdstad plaats. dat moet een indrukwekkende stoet zijn geweest, de heilige Waringinbomen gewikkeld in zijde werden ook mee gevoerd. In de stoet gingen de kratonolifanten, troepen te paard, hoffunctionarissen, de kratontroepen en het Nederlandse garnizoen mee. De rijkssieraden, de pusaka werden voor de Koninklijke koets Kyai Gudo uitgedragen. In de koets, door 8 karbouwen getrokken zat de susuhunan als bruidegom gekleed. Achter de koets volgde de Koninklijke familie in draagstoelen. De stoet was kilometers lang. Pas 10 jaar later (!!) ontstond Yogyakarta, in 1755 werd het rijk Mataram gesplitst. In dat jaar werd het “Tractaat der Reconciliatie” door gouverneur Hartingh en Pangeran Mangku Bumi getekend waarbij de laatste het rijk Ngayogyakarta Hadiningrat van de VOC in leen krijgt.

Verder zijn al die cijfers die u geeft volstrekt oninteressant. De temperatuur, het kan om 1400 uur gemakkelijk 40 graden C. worden, Solo ligt in een vlakte tussen de bergen (Gn Lawu in het Oosten, Merapi en Merbabu in het westen) en wordt op bepaalde dagen bloedheet, onaangenaam heet zelfs In Solo Baru is er niets dat de toerist kan interesseren. Toevallig woon ik daar. Dat u daar verdwaald zegt genoeg over u, bijna onmogelijk om daar te verdwalen, voor iemand die gewoon zijn hersens gebruikt. Ik had gehoord dat u daar die Londoh ging bezoeken, hij vertelde mij dat ie blij was dat u het adres niet kon vinden. Die vergelijking met Almere slaat ook nergens op, want Solo Baru is tegen Solo aangebouwd, Afstand dus 0 kilometer.

Schrijf zelf eens een interessant stukkie en blijf van die copy en paste mogelijkheid af, iedereen weet hoe Google werkt, zo dom zijn we niet Sorry ik bedoel natuurlijk zo slim zijn we nog wel.

Hier kon ik ook wel om lachen:

Zeker massagehuizen :smiley:

Met dit soort informatie komen wij ook heel ver:

In Solo ben ik gewoon langs gereden , heb ik toch daar niks te zoeken.
In totaal ben ik daar 3x geweest, het laats was in Februari 2009 .

Een korte bezoek toen ik in Yogyakarta voor 2 nachten logeerde.
We hadden een dagtocht van gemaakt , met een travelbusje .
De kosten waren 60.000 rupiah per rit per persoon .
Reistijd was ongeveer 1,5-2 uren , afhankelijk waar je in SDolo moet zijn en of de bestemmingen van de andere passagiers niet te ver uit elkaar zijn.

Wat weet ik van Solo ? Niet veel , alleen maar dat in het verleden een resultaat was van de verdeling van Mataramse koninkrijk . (1755- Giyanti verdrag)

Er was een reactie op dat forum die mijn aandacht trok:

*De buitenlanders die er wonen zijn doorgaans van een “vreemd soort” (niet negatief beoordeeld).
*
*
*

Pardon .
Slachtoffer rol ?
Wie heeft bij de moderator geklaagd ?

Ikke niet.
En door wie wordt ik niet begrepen ?

Waar heeft u in Indonesia wel iets te zoeken, behalve bij masagesalons, shopping malls, outlets en hotels komt u nergens en doet u nooit iets bijzonders, bijvoorbeeld op het gebied van kunst en cultuur, althans dat valt uit uw berichtgeving op te maken. Nou ben ik misschien wel een beetje dom en zie misschien zaken over het hoofd.

Wat ister in Solo voor de toerist te doen? De stad heeft dus twee kratons, met musea. De bevolking is er heel wat vriendelijker dan in Yogya, althans op het gebied van toeristen lastig vallen en ze een poot uit te rukken, er zijn geen batik keleri. Wil je batik ga dan naar Pasar Klewer, maar verdwaal niet want is immens. Mooie batik voor weing geld. De pasar Gede, is een ontwerp van de architect Thomas Karsten. Fruit van goede kwaliteit en heerlijke cashewnoten voor weinig geld, Veel cashewnoten komen uit Wonogiri ten zuiden van Solo. Het amusementspark Sriwidari, daar kun je nog wayang wong voorstellingen zien. In de bergen heb je Tawangmanggu, met een park waarin een waterval en veel apen, er zitten enige familieleden van mij daar, als ze SA zien gaan ze met stenen…sori off-topic. De candi Ceto en Suku, beide zeer bijzondere Hindutempels hoog in de bergen, bij Candi Ceto veel theeplantages. Het meer van Sarangan, dat ligt hoog op de Gunung Lawu. De weg wordt omgetoverd tot een mooie weg naar Madiun. Heb je nog Sarangan waar de oudste mens van Indonesia gevonden is, er is een museum en veel vindplaatsen van fossielen in de buurt. Ten zuiden van Solo heb je Wonogiri met het stuwmeer Gajah Mungkur, prachtige omgeving. Nog zuidelijker heb je de plaats Pacitan aan de kust. Tussen beide genoemde plaatsen veel grotten met ondergrondse rivieren, die bezocht kunnen worden, dan nog de oude kraton in Kartasura. Dit was een snelle greep in de atracties waar SA niets te vinden heeft :smiley:

Door velen, als u leest wat hier geschreven is.

Surya Atmadja schreef:

Origineel gepost door Maryono http://stijl.wereldwijzer.nl/images/buttons//viewpost.gif
Overigs zonder veel succes, dus waarschijnlijk plaats alleen maar om reactie te krijgen op het “stukje”, zodat je weer in je bekende slachtoffer rol kan gaan kruipen, je niet wordt begrepen en kan gaan klagen bij de moderator hier omdat ze jou stukjes niet serieus nemen.

.
Pardon .
Slachtoffer rol ?
Wie heeft bij de moderator geklaagd ?

Ikke niet.
En door wie wordt ik niet begrepen ?

Je bent vergeten "slachtoffer rol" en "niet wordt begrepen" vet in te kleuren

Ik dacht dat het over Solo gaat ?
Kennelijk gaat het hier over iets anders .

Dit is een openbaar forum waar leden / medereizigers elkaar kunnen informeren en van elkaar leren.

Mijn “ervaring"is te weinig om hier uitgebreid” verslag te doen.
Het is niet interessant genoeg om over mijn beca rit in Solo te vertellen , soms tegen het verkeer inrijden . We hadden elk 1 beca gecharterd , voor ongeveer 2-3 uren .
De foto’s van de becaman , van de plaatsen waar we langs geweest zijn ( o.a Sriwedari) . De grote Solo Mall .

Wie weet zijn er andere reizigers die meer te vertellen hebben .
Dat ze met ideeen komen , want eind dit jaar of vlak daarna moet ik weer terug naar Solo .
Alle tips zijn welkom.

Was ik nog helemaal vergeten in Karanganyar ister de P.G. (Pabrik Gula) Tasikmadu, die werkt nog op stoom en op het terrein rijden oude stoomlocomotieven, zeer de moeite waard. Open tijdens de musim giling (maalseizoen) dat omstreeks half mei begint. Ik zeg dit even namens mijn buurman Pak H. want die is daar directeur en probeert er iets moois van te maken. Verder gaan er in Juli in Solo twee stoomlocomotieven afkomstig uit het Spoorwegmuseum te Ambarawa rijden, die zullen twee wagons gaan trekken van Purwosari naar Stasiun Solo Kota. In de hoofdstraat van Solo ligt nog de oude tramrails, dus dwars door het centrum heen.

[quote=boomaap;402559In de hoofdstraat van Solo ligt nog de oude tramrails, dus dwars door het centrum heen.[/quote]

Dat heb ik nog gezien toen ik langs de weg op de travelbusje sta te wachten . De rails loopt langs de grote Mall .
We hebben boven , bij de foodcourt gegeten .
En

ja het gaat erover dat u ouwe koek aan het kopieren bent, daar zijn wij niet van gediend en ook de moderators niet, want ik heb dezelfde waarschuwing als u gehad, ik was woedend over die kopieeropmerking tot ik erachter kwam dat gemak de mens dus ook de moderator dient, twee waarschuwingen in enen. Allemaal 1 potnat.

Reizigers zijn zeer geholpen met jullie ervaringen. Houdt het dan ook bij jullie eigen ervaringen en ga niet dingen van google plukken of 3de hands informatie opschrijven die je niet zelf ondervonden hebt.

God wat ben ik blij dat ik uit Solo ga verhuizen, stel je voor dat ik dat gekopieerde en geplakte gezicht van u tegen kom :smiley:

Meent u dat, rails gezien, geweldig seh, wat een openbaring moet dat geweest zijn :smiley:

[quote=boomaap;402559In de hoofdstraat van Solo ligt nog de oude tramrails, dus dwars door het centrum heen.[/quote]

Dat heb ik nog gezien toen ik langs de weg op de travelbusje sta te wachten . De rails loopt langs de grote Mall .
We hebben boven , bij de foodcourt gegeten .
En daarna snel terug naar Yogya .
Met de travel is het murah -meriah dan cepat .(Goedkoop en snel).
Andere keer zal ik mss de trein nemen , tenminste als ik voldoende tijd heb.
Ik ben orang turis , met redelijk strakke schema .:wink:
Heb alleen maar 4 weken vakantie .

Dus ik bekijk de stad ook met een andere bril dan iemand die daar woont .

Ik woon in Solo Baru, als ik naar Solo ga is dat een uitje en heb ik daaro bijna alles een paar keer gezien. De Krenmol kom ik nooit, vreselijk, dat is toch geen toeristische bestemming. Alleen als ik oude edammer voor de makaroni moet hebben ga ik naar de Hypermarkt daaro.

Je woon in Solo Baru ?
Ben ook langs geweest met de travelbusje .

En nog iets gezien, of was dat het bericht?

http://www.dumpjeplaatje.nl/images/EYK49154.jpg

Bijv. dit wanstaltige gedrocht vervaardigd door een Balinese beeldhouwer, er was geen geld voor verf meer.

Surya Atmadja schreef:

Tegenwoordig is Solo een moderne stad , met voldoende voorzieningen.
Heeft een temperatuur tussen 21.9 grd C en 32,5 grd C

Heb jij daar dan met een temperatuur meter rondgelopen of vroeg je aan de chauffeur van het travelbusje of tie even wilde stoppen omdat jij buiten de temperatuur moest opnemen?
Misschien een leuk project voor een volgende reis naar Indonesië, het opnemen van de temperatuur in de verschillende malls.

Wat wordt hier trouwens mee bedoeld ?

Al die shopping ,malls waar vaak geen hond komt, behalve als er een artis ibu kota optreedt.

De gebouwen zijn stuk voor stuk oerlelijk, dat is synoniem voor modern in Indonesië, zelden iets gezien waarvan men kon zeggen dat de architect had nagedacht. En wat zijn “voldoende voorzieningen” er zijn er bijgekomen, alle pasars zijn gerenoveerd, maar daar was al in eeuwen niets aan gedaan. Er is naar buitenlands voorbeeld een siti wok gemaakt, maar niemand in Solo loopt. Er worden nu langs die siti wok dure appartementen van 20 etages hoog neergezet, is dat soms modern, voor de rijken. het hele stadsbeeld wordt verziekt. Ze willen tussen de muren van Fort Vastenburg, dat is een terrein van 3,2 ha. een hotel en shopping mall van 13 etages neerzetten, is dat soms “moderen”?

Bij een foodcourt, zal wel moderen wezen. Als je in Solo wilt eten kan je daar voor diverse specialiteiten terecht.

Nasi Liwet, rijst in santan gekookt met kip, ei en labu Siam (dat is een lange witte wortel) en nog het e.e.a. dr bij.

Nasi Gudeg met Ceker Ayam, dat zijn kippevoeten, mij niet gezien :smiley:

Pecel Ndeso, Rode rijst met pecel met sambal wijen (sesamzaad) mijn favoriet en zeer gezond, 2000 - 3000 per porsi nyam, nyam, nyam

Nasi Kucing, dat is geen nasi met kat maar een heel kleine porsi in allerlei smaken. Kost 1000 Rp of zo

Nasi Timlo, een soort soto met rijst en ei

En de grote specialiteit Serabi, pannekoekjes van rijstmeel gemaakt, met chocola, banaan, nangka of gewoon naturel, 1000 Rp p.st.