En hier hoe het was om 17:00 (normaal gesproken wordt het pas donker rond 18:30):
[ame=“- YouTube”]YouTube - Erupcion de volcan en chile "Cenizas en Bariloche"[/ame]
En hier hoe het was om 20:30. Bij seconde 0:31, die voorste auto zouden wij wel eens kunnen zijn Het geluid dat je op de achtergrond hoort is geen regen of hagel, maar de grotere asdeeltjes die vallen!
[ame=“- YouTube”]YouTube - Erupcion de volcan en chile “Cenizas en Bariloche” Parte 2[/ame]
Hier waren gisteravond ook beelden op het nieuws. Allemaal mensen die proberen de as weg te scheppen, schuiven etc. Verkeer in de lucht en op straat ontregeld en nog veel meer ellende. Kortom: het dagelijks leven staat op zijn kop. Hoop dat het voor jullie snel weer een beetje opklaart en de schade beperkt blijft. Je beleeft dan wel iets bijzonders, maar de gevolgen zijn verre van leuk als ik allemaal zo lees en zie. Sterkte daar!
Jack, hoe is het daar inmiddels, iets rustiger geworden? En klopt het verhaal dat wanneer die as in contact komt met regen dat het verandert in een soort cement??
Het heeft behoorlijk geregend gisteren en ik hoopte dat de aslaag daarmee van het (schuine) dak zou schuiven, maar nee Ligt dus nog steeds op het dak, nat en flink zwaar. Gelukkig hebben we een stevig huis/dak, want ik had geen zin om het dak op te gaan en mijn nek te breken. Maar de grote problemen zijn voorbij, alleen ligt er overal ´zand´, het centrum is doodstil en veel hotels/restaurants sluiten hun deuren, zoals bijvoorbeeld het Llaollao-hotel! Vluchten van en naar Bariloche (en andere delen van Patagonie) zijn nog steeds geannuleerd, hier in ieder geval tot 23 juni (!!). Iets voor jou om rekening mee te houden dus, wellicht je plannen even uitstellen
Kortom: het is nu overal vooral ´zanderig´, wat maar niet weggaat. En door de regen is het een grote bende geworden. Hoorde al dat de Brazilianen begonnen zijn met het cancellen van chartervluchten, zou erg vervelend zijn voor het wintersport-toerisme hier.
Dit heeft ook met een soort “aswolk” te maken: de grijsgrauwe lucht die boven El Monumental hing vanmiddag bij het historisch verlies van River tegen Lanús, waarbij River Plate voor het eerst in de historie in een rechtstreeks degradatieduel moet strijden voor lijfsbehoud in “la primera división”. Twee keer tegen Belgrano de Córdoba, drie keer raden voor welke club ik het hardste ga juichen… sorry Gallina, maar het spel van River was vandaag echt te triest voor woorden, uit niets bleek enige urgentie…
groet uit Córdoba,
Jan
PS Ik heb helemaal niet zo´n voorkeur voor Belgrano, maar zou het wel leuk vinden als er eindelijk weer eens een club uit Cba in de primera división speelt (kunnen we hier ook een keer naar bijv Belgrano - Boca gaan kijken).
Zat er wel aan te komen en ja je hebt gelijk, heb heel even zitten kijken gisteren (want christelijke tijd) en gauw weer uitgedaan.
Begonnen goed dit seizoen maar werd mede door de trainer al gauw weer verpest. Wat een looser, daarbij komt ook dat de laatste paar jaar er verschrikkelijk veel goede spelers zijn weggegaan (waaronder Falcao, topscoorder in Portugal en Europe L. )Dat helpt dus ook niet.
Nou ja, we zien het wel, hoop dat er niet al teveel Duitsers :paranoid: daar in dat team van jou rondlopen…
Saludos!
Gallina
Overigens Jack, bij jou alles weer back to normal?
@Gallina: volgens mij refereer jij aan Villa General Belgrano, met je opmerking over de Duitsers…maar Belgrano is een hele populaire club uit de wijk Alberdi in de hoofdstad Córdoba. Zoals overal in Argentinië is voetbal een religie en dus ook in Córdoba stad, met maar liefst vier populaire prof clubs (Belgrano, Instituto, Tallerers & Racing). Van Instituto had ik eigenlijk verwacht dat ze dit jaar zouden promoveren, maar ze hadden een erg matige 2e helft van het seizone. Dit in tegenstelling tot Belgrano die vanuit het niets ineens alles gingen winnen…
Jack, hoe is het inmiddels met de stand van zaken/ellende rondom de vulkaanuitbarsting?
Nog steeds neerslag van as?
Wegen weer wat toegankelijk?
Tuin alweer enigszins een beetje om aan te zien?
Inmiddels zijn er 2 vrije dagen geweest waarin 2000 inwoners vrijwillig zijn begonnen met het schoonvegen van het centrum, in de hoop dat er nog toeristen zullen komen (juli/augustus is hoogseizoen hier ivm wintersport). Ook wij zijn begonnen met het vrijmaken van het looppad in de tuin:
Maar alleen al voor dit stukje hebben we meer dan 60 (!!) kruiwagens vol zand weggebracht. Ligt nu allemaal op het terrein hiernaast, zal de eigenaar blij mee zijn Maar het is ook erg lastig schoonmaken, zandkorrels tussen grassprietjes. Gelukkig zien we nu onze tegels weer en ook wat groen. Dus, langzaam maar zeker wordt het wel weer wat.
Probleem voor het lokale toerisme (waar denk ik 50% van de inwoners van Bariloche direct of indirect mee te maken heeft) is dat het vliegveld waarschijnlijk nog de hele maand juli dichtblijft. Het wordt dus een rampseizoen mbt de wintersport. En de vulkaan is nog steeds actief, maar er valt hier gelukkig geen as meer. Wel iedere dag een keer of 4 stofzuigen, want buiten stuift het af en toe als er auto´s of bussen langsrijden.
Voor de komende lente/herfst zie ik het wel een stuk zonniger in hoor, dan zal alles weer tot rust zijn gekomen en de natuur is dan ook weer een jaargetijde verder. Voorlopig zie ik dus gelukkig geen probleem voor de klanten die inmiddels hebben geboekt :dag:
Wat een werk! Leuk huis. Zo te zien is het meeste as nu ook van jullie dag af. Maar gelukkig valt er dus geen nwe aslaag. Wat ik wel heb begrepen is, dat de grond later wel heel vruchtbaar wordt, maar aan die info heb je nu geen boodschap vermoed ik. Hoop voor je dat je nu niet teveel toeristen teleur hoeft te stellen, nu het vliegverkeer nog steeds stagneert. Dat zal een heel geregel worden. Maar voor de toeristen die nu (zouden) gaan en diegene die van het toerisme afhankelijk zijn zijn dit allerminst leuke berichten. Wij maken ons hier nog geen zorgen. Het lijkt ons nog een eeuwigheid voor we die kant op kunnen komen.
Sterkte!
Felicitaciones Jack, pltd (om in de sferen van Gallina te blijven die overigens wel errug rustig is na de historische degradatie van haar o zo geliefde Riber)…