[SOCIAL CHAT] Het is warm!

29 april landen we in Amsterdam, om 30 april feest te vieren. Zorgen jullie voor lekker weer!

Wordt een duur bezoek aan Nederland, Jack:

1.00 EUR = 5.72284 ARS
Hoogste koers ooit ligt volgens mij ergens rond de 5,74, dus het record is bijna gebroken…

Gelukkig hebben we de afgelopen maanden gespaard toen je nog wat meer euro voor je peso kreeg :slight_smile: Nu mag wat mij betreft de koers weer rustig rond de 5,70 blijven voor de komende periode (zeg maar even tot volgend jaar maart) :zon02:

Gebeurt hier nog wat verder of zit iedereen van het mooie weer in Holanda of de nazomer in Argentinie te genieten?

Ja, Jack, inderdaad aan het nagenieten van de nazomer (de nachten zijn overigens al wel erg koud, heb een flinke verkoudheid opgelopen dit weekend).

Voor de rest zou ik niet weten wat ik nog moet schrijven op de social chat, je “moet” tegenwoordig ook al een Facebook pagina bijhouden (of wilt dit doen in mijn geval, want wij hebben een eigen pagina met Heart of Argentina Travel op FB) en heel veel mensen zijn héééél druk met dat blauwe vogeltje… kortom, volgens mij is de behoefte aan “social chat” op het WW forum Argentinië niet zo groot… we zijn ook maar met vier/vijf actieve deelnemers… dus ik kan me je ambitie wel voorstellen Jack om een levendige chat te hebben, is goed voor het bezoek etc, maar als het geforceerd moet… leuke discussie?

Suerte,

Jan

Hola allemaal

Copa America 2011 wordt in Argentinië gehouden (1 a 24 julio)!!! Zie het als het Europees kampioenschap in… Europa.
De volgende link geeft aan waar, wanneer en wie dan voetbalt :

Wanneer jullie dan in Argentinië zijn is het misschien wel leuk om een echte Zuid Amerikaanse match mee te maken…

Vanaf 15 april zijn tickets te bestellen via internet (als de geruchten kloppen) via deze link: http://www.ticketek.com.ar/Deportes/Futbol/COPA-AMERICA-2011__CA2011 Ik probeer hier in Salta aan 2 kaartjes te komen voor Paraguay - Venezuela …

Anders wat ik mij heel goed kan voorstellen kun je kaartjes bestellen (in het Nederlands) via http://www.tipica-reizen.nl/ of http://www.heart-of-argentina-travel.com/ Zij zullen jullie zeker nader informeren!! :slight_smile:

Dikke Saludos
Alex y Rijkje
www.lacasahernandez.com.ar

Voor iedereen die twijfels heeft over wel of niet emigreren, DOE HET NIET! Ik wil jullie het volgende staaltje bureaucratie niet onthouden. Om mijn huwelijk in NL te registreren zijn een paar stappen nodig. Deze week zag er voor mij als volgt uit:
[ul]Dag 1: Naar Colegio de Inscribanos (1e keer) om uit te leggen wat ik nodig heb (apostille op de huwelijksverklaring). Zij vertelden me dat ik naar de Camera Civil moest om een stempel te halen op mijn certificado de matrimonio. En dat ik daarvoor eerst naar de bank moet om 2 (!!!) peso te betalen. Ik naar de bank (1e keer), nog vol goede moed en niet afgeschrikt door de 38 man (geteld) die voor me in de rij stonden. De twee peso betaald en een bonnetje gekregen. Vol goede moed naar de Camera Civil (1e keer). “Dag meneer! Sorry, maar met dit papiertje kunnen we niets, het is een fotocopi en niet het origineel. Dit moet u dus eerst halen bij het Registro Civil.”. Kut (excusez le mot), het was inmiddels 12:30 en het RC sluit om 12:00.
[/ul]
[ul]Dag 2: Naar Registro Civil (1e keer), beetje later dan gepland maar nog net op tijd en slechts een man of 12 voor me.
Jack: “Buen dia, ik heb het origineel van mijn huwelijksakte nodig om dit te laten legalizeren”.
Ambtenaar: “Geen probleem, maar dan moet u eerst naar de bank.”
Jack: “Jack is niet gek, kijk! Ik heb hier het sello van de bank van de 2 peso”
Ambtenaar: “Jack is wel gek, wij hebben een sello nodig van 7 peso”
Jack: “…”
Terug naar de bank (2e keer), slechts een mannetje of 20 voor me, viel mee. Maar wel te laat om nog bij het registro civil binnen te komen.
[/ul]
[ul]
Dag 3: Registro Civil (derde keer), mét sello van de 7 peso.
Ambtenaar: “Dank u meneer, morgen kunt u het document ophalen”
[/ul]
[ul]
Dag 4: Registro Civil (vierde keer), gelijk doorgelopen en kreeg direct mijn document mee zowaar! Dus nu weer naar de Camera Civil (tweede keer, volgen jullie het nog?).
Jack: “Ik wil dit document graag legaliseren en heb daarvoor een stempel van jullie nodig”
Ambtenaar: “Dan moet u eerst naar de bank voor een sello van 2 peso”
Jack: “Jack is niet gek (maar minder overtuigend dan de eerste keer), hier heb ik het!”
Ambtenaar: “Prima, hier heeft u uw stempel.”
Jack: “Wow… impresionante!”

Op naar Colegio de Inscribanos (tweede keer).
Jack: “Alstublieft, dit officiële, originele document mét stempel wil ik laten legaliseren.”
Ambtenaar: “Dan moet u eerst naar de bank voor een sello van 80 peso”.
Jack: “grmbl #$)(/*#!”

Jack naar de bank (derde keer). Weer een rijtje mensen voor me, maar ik was al opgehouden te tellen. De 80 peso betaald en terug naar Colegio.
Jack: “Alstublieft, dit officiële, originele document mét stempel en met bewijs van de 80 peso wil ik graag legaliseren.”
Ambtenaar: “Er mist een watermerk. Dit moet u halen bij de Camera Civil”

Terug naar Camera Civil (derde keer inmiddels). En ervan overtuigd dat ik waarschijnlijk eerst WEER naar de bank mocht voor een nieuw sello van 2 peso. Maar nee, watermerk gekregen!

Terug naar Colegio (derde keer), alles overlegd en nu wordt het opgestuurd naar General Roca en binnen 2 dagen (no way!) kan ik het boeltje komen ophalen.
[/ul]

Dus als je weer eens in NL loopt te schelden op de ambtenarij, lees dan dit nog eens door…

Shit, ik moet dit ook nog doen, Jack :paranoid: Geluk bij een ongeluk, ik woon in Córdoba en hier gaat alles, werkelijk ALLES véél vlotter dan in Bariloche (NOT!).

Ach Jack, ik ben me aan het inlezen voor nederland voor mijn partner. Ik kwam het volgende (volgens sommigen gedeeltelijk onjuist en achterhaald) tegen. De kern klopt zo ongeveer wel overigens.
dit is een kopie van een topic op www.buitenlandsepartner.nl

alvast veel plezier en geduld toegewenst…leuker kunnen we het niet maken toch?lol2

De prijs van de liefde

**Gezinshereniging kost je € 12.000,- en duurt een jaar en negen maanden.

Onderzoek Stichting Buitenlandse Partner: onzinnige regelgeving door de regering en falende uitvoering door de IND kost gezinshereniger ruim € 550 per maand.**

De leges voor MVV en VTV kosten nu bij elkaar € 985,- . Dat bedrag wordt steeds door de regering voorgesteld als een soort natuurramp, en die doorstaan is de “eigen verantwoordelijkheid van de immigrant”. Wat hierbij niet wordt vermeld is de “eigen verantwoordelijkheid van de regering". De meeste kosten worden ons opgedrongen door gecompliceerde, zich herhalende en slecht uitgevoerde procedures. En vooral door de inkomensderving die daarvan het gevolg is.

Lees en reken maar mee.

Net zoals miljoenen Nederlanders ben je in een niet-Europees land, voor je werk, of om vakantie te vieren. Je ontmoet iemand, en na de nodige mailtjes en telefoontjes besluiten jullie door te gaan. Jullie worden partners.

Stap een: Je nodigt je partner uit om Nederland te bekijken: toeristenvisum

toeristenvisum gaat niet echt vlot. Je blijft bellen en je partner ook om van ambassades zeker te weten wat ze nodig hebben aan documenten. Immers de websites van ambassades zeggen altijd dat je moet controleren wat er op die sites staan. Dat zeggen wij ook. De Nederlandse overheid is geen geweldige webmaster. Informatie is vaak verouderd.

Daarna moet je zelf een paar documenten zoals de garantverklaring, in NL ophalen. Die moet je opsturen. Je gaat erover bellen: “Heb je al wat?” Je partner gaat herhaaldelijk naar de ambassade. Maar de meeste partners wonen niet in de hoofdstad. Zeg dat ze € 60,- uitgeeft. na weken, soms maanden wachten krijgt je partner bericht. Ze sluit ze een reisverzekering af, betaalt leges, en krijgt het toeristen visum.
Kosten bij elkaar€ 250,-. Ze betaalt haar eigen reis.

[ul]info verkrijgen 50
verkrijgen documenten in NL 15
porti eigen documenten 20
telefoonkosten 20
leges 35
reisverzekering 120
260
[/ul]

Jullie gaan door. Het verblijf was een succes. Nederland is mooi en jij bent ook niet mis.

Stap twee: Jullie gaan de documenten voor een aanvraag MVV verzamelen.

Je partner gaat terug. Je wilt gezinshereniging. Jullie gaan documenten verzamelen voor een aanvraag. Reken hiervoor een maand. De ambassade is meestal niet makkelijk te bereiken. Ze eisen vaak dat je partner in persoon komt. Die moet herhaaldelijk terugkomen, al was het maar omdat jij hem/haar heb moeten bellen met de boodschap dat de informatie van de ambsaasade niet klopt.

Het duurt allemaal lang. Je partner heeft alvast voor de halve tijd gaan werken en moet eten.

Je verkrijgt de documenten, laat ze lokaal legaliseren en uiteindelijk op de ambassade, die zich voor die handeling goed laat betalen.

[ul]contact ambassade 50
herhaald bezoek ambassade 60
verkrijgen documenten 30
smeergeld lokaal 20
legaliseren documenten lokaal 10
legaliseren documenten ambassade 120
verzenden documenten naar je partner 35
onderhoud partner 150
extra telefoonkosten 50
informatie krijgen in Nederland 10
500
[/ul]

We zijn nu een stuk verder, maar deze stap kostte ons € 500,-.

De teller staat op € 760,-.

Stap drie: je partner gaat zich voorbereiden op de inburgeringstoets in het buitenland.

Je sloft naar de winkel en krijgt het pakket inburgering in het buitenland in handen. Daar komt een DVD-tje of CD-tje met een cursus Nederlands bij. En dat doornemen kost ook nog tijd, die je partner niet kan besteden aan werken voor de kost.

wandazon schreef (Bekijk bericht):
Wat is de studielast voor het basisexamen inburgering?
Vorig jaar heeft minister Verdonk verklaard dat het niet meer dan 250 tot 350 uur zou moeten kosten om de kennis die nodig is voor het examen te verkrijgen. Bij een studiebelasting van 20 uur per week zou dat 17,5 week vergen. En bij 40 uur per week bijna 9 weken.

O ja, we gaan wat oefenen over de telefoon en tegelijk wat bijkletsen.

[ul]“inburgering in het buitenland” pakket 65
taalcursus Nederlands 30
Verzendkosten 35
onderhoud partner 550
telefoonkosten 50
reis naar de ambassade 30
examenkosten 350
910
[/ul]

Deze ronde kostte ons € 910,-.

De teller staat op € 1670,-.

Stap vier: jullie vragen een MVV aan.

Wij kijken bezorgd naar onze bankrekening, snijden alles behalve het meest noodzakelijke uit onze uitgaven – juist nu we zo’n behoefte aan steun en ontspanning hebben - en gaan dan voor de hoofdprijs: de MVV voor onze partner.

Minstens twee maal bezoekt je partner de Nederlandse ambassade: aan het begin en aan het eind van de procedure. De zaak gaat drie maanden duren, zoveel had je wel begrepen. Je partner begrijpt daar niet veel van. Jullie zijn al een maand bezig en de koffer is al bijna gepakt. Je gaat veel telefoneren. Je verzend je documenten, waaronder een kopie van je hele paspoort aangetekend en met priority. Je gaat naar www.buitenlandsepartner.nl en surft en mailt je suf. Gelukkig levert je dat tenminste geen extra onkosten op. ( Nu ja, een donatie heb je er wel voor over…

.) Maar het is niet goed voor je nachtrust. Je stuurt aangetekende brieven met ontvangstbevestiging naar de IND. En iedere maand gaat er minstens euro 150,- naar je partner. Die moet ook eten. Je partner gaat er aan onderdoor. Je weet het niet meer. Je gaat nog een keer naar je partner om een majeure crisis te bezweren. Je partner dacht dat Nederland een redelijk land was – en jij een competent persoon. Het herstel van die basisindruk voor zover het jou aangaat kost je al gauw een € 800,-.

De instorting nabij, de verhouding beschadigd en de glans van Nederland eraf. Je partner zegt al “Verdonk” en “IND” met een minachting die een Nederlands burger niet zou misstaan. Maar je krijgt na op de kop af drie maanden de MVV. Tranen vloeien en in twee werelddelen is het feest.

Behalve in je portemonnee. Die sticker in je partners paspoort kostte je € 2510,-.

[ul]ambassadebezoek 60
herhaald bezoek ambassade 60
contact met IND 10
onderhoudskosten partner 450
extra telefoonkosten 300
extra bezoek 800
leges 830
2510
[/ul]

*De teller staat op € 4180,-. * Je verhouding heeft het overleefd; de sticker zit in het paspoort. Maar je bent nog steeds alleen.

Stap vijf: je partner komt!

Ze moet een maand (€ 150,- ) wachten op het ticket (€ 600,-). Er gaan nog wat bezittingen naar Nederland met de post: € 80,-.

[ul]tickets 600
bagage 80
Onderhoud partner 150
830
[/ul]

Je partner is onderweg en je gaat naar het vliegveld. Eigen verantwoordelijkheid en dat tellen we niet mee.

*Maar de teller van het gezinsherenigingsproject staat op € 5.010,-. * Je moeder springt bij. Vrienden betalen je laatste maal als onbestorven weduwe/weduwnaar.

En jij denkt dat het ergste achter de rug is.

Stap zes: Jullie vragen een VVR aan.

Je partner gaat zich vestigen in ons land. Dat is € 188,- voor de aanvraag VTV, zegt het GBA bij inschrijving. Je gaat na wat de mogelijkheden zijn om dat buitenlandse diploma erkend te krijgen. Erg weinig kans heb je, maar het kost je wel geld. Je krijgt de reguliere verzekering rond. De VVR laat zes maanden op zich wachten en het pasje dat je toegang geeft tot werk en Sofi-nummer nog eens drie maanden. Je had niet veel verwacht van een recente immigrant, maar toch wel een half baantje van door de bank genomen een € 600.- per maand. Je partner moet daarna ook nog even een baan zoeken, want al die mooie aanbiedingen zijn de afgelopen maanden vervallen. Zeg € 6.000.- aan misgelopen inkomsten.

[ul]VTVleges 188
diplomawaardering 100
derving inkomsten 6000
6.290
[/ul]

Het pasje is er, á raison van € 6.290,-.

De teller staat nu op € 11.300,-.

Stap zeven: inburgeren in Nederland

Ondertussen is je partner aan het inburgeren in Nederland. Reisgeld en studiemateriaal kosten al gauw euro 435,-. Toen je partner het VTV pasje kreeg, waren al negen maanden in Nederland verstreken. Tijd voor de verlenging. Die kan je drie maanden van te voren aanvragen, en komt na gemiddeld vier maanden. Nadat je eerst een rekening hebt voldaan van € 188,-. Je partner mag vijf jaar blijven. Nog een goed jaar en de inburgeringscursus is achter de rug. Voor het eerst in 21 maanden heb je een gevoel van veiligheid.

inburgeringscursus 435
verblijfsvergunning 188
625

Je kunt eraan gaan denken om de schade te herstellen.

De teller staat minimaal bij € 11.925,- netto. Dat is een aderlating van ruim € 550 per maand, en dat een jaar en negen maanden lang.

Je kan het woord “eigen verantwoordelijkheid” niet meer horen. Je wilt er niet aan denken dat naturalisatie weer extra geld zal kosten en examens (kassa!) en dat als slotstuk van deze ellende je partner zijn eigen nationaliteit zou moeten opgeven. Je wilt alleen maar een regering jullie in je waarde laat en een Tweede Kamer die ervoor zorgt dat de IND haar werk nu eindelijk eens fatsoenlijk doet.

No te deprimes Hans! El amor no tiene precio (ahum)…

Suerte!

Jan

Ja, NL is ook niet alles :slight_smile: Voorlopig ga ik ook nog niet proberen om samen in NL te gaan wonen, zeker niet nu ik dit epistel heb gelezen :wink:

Een ieder die erover denkt te emigreren, DOE HET WEL!

het is een boeiende ontdekkingsreis in de argentijnse bureaucratie van een weekje en wat pesos… Ik denk er al over om het als vakantiebestemming aan te bieden…:cheer:

overigens is voor argentijnen geen toeristenvisum nodig naar nederland, en zo zijn er nog wel wat opmerkingen te plaatsen hoor, dat wel :slight_smile:

Chau, me voy! Lekker een maandje Holanda en omstreken. Begin juni ben ik er weer, gedraag jullie een beetje en niet teveel spammen :slight_smile: >>>

Goede reis Jack, geniet van Holanda met je vrouw. Niet teveel zuipen met Koninginnedag :drugged:

veel plezier … :beef:

@Jack,

Kun je nog al weer wat zien in Bariloche nadat die aswolk van de Puyehue vulkaan over de stad verscheen vanmiddag? Nacht op klaarlichte dag, lijkt mee een vreemde gewaarwording.

Maar eigenlijk wilde ik je vragen hoe de reis naar NL was geweest, heb je Argentinië nog gemist?

Overigens op dat andere forum (http://argentinie.reisforum.nl/) is er al sinds dagen een hacker de boel flink aan het verstieren en niemand die daar wat aan lijkt te kunnen/willen doen…

groet,

Jan

We gingen vanmiddag zoals iedere zaterdag naar Villa la Angostura en ik zag pikzwarte wolken, maar dacht dat het regen of sneeuw was. Onderweg dacht ik dat we door hagel reden, omdat je wel het geluid van een hagelbui had, maar zag weinig hagelstenen :slight_smile: Aangekomen in Villa la Angostura werden we erop attent gemaakt dat het mis was, dus direct rechtsomkeert gemaakt. Dat was een autoritje out of hell. Overal asregen, donker, we reden niet harder dan 20km op sommige stukken. Duurde dus best lang, die 60km. Maar nu thuis, met maskertjes en voldoende bie… eh, water. Alleen erg vervelend voor de honden, die zijn doodsbang.

Reis in Europa was geweldig, zie foto´s op facebook :slight_smile: En het andere forum, ik had de beheerder ook al gemaild en voorgesteld dat ze een backup terugzetten van vorige week ofzo, als ze die hebben. En betere spamcontrole :dag:

Hoe is het daar vandaag Jack? Heb je de zon al zien opkomen :zon02:

Onze tuin vanochtend, zoek de tuinslang :slight_smile:

En de auto van een vriend die hem bij ons heeft gestald tijdens zijn vakantie, ik wens hem succes met schoonmaken lol2

Overigens is het in Villa la Angostura nog een tikje erger zag ik op facebook. Wij blijven voorlopig toch maar binnen, moet alleen af en toe even de honden uitlaten. Met stofkapje por las dudas.

wij hogen de tuin ook wel eens op omdat het nodig is, maar waarom zo slordig??? :dag: