Reiservaringen Argentinië (centraal topic)

Als moderator van dit landen-forum vind ik het weer eens tijd worden voor wat nieuwe posts. Vandaar dit (sticky) topic.

Post hier een verslag van je reis naar Argentinië! Geen epistel van 6 pagina’s, maar gewoon kort en krachtig waarbij je kan denken aan de volgende punten:[ul]
[li]wanneer was je er[/li][li]hoe lang[/li][li]georganiseerd (door wie) of zelf geregeld[/li][li]welke gebieden/plaatsen bezocht[/li][li]algemene indruk van het land[/li][li]algemene indruk van de natuur[/li][li]algemene indruk van de mensen[/li][li]gevoel van (on)veiligheid[/li][li]leuke dingen die je hebt meegemaakt[/li][li]must see’s[/li][li]must avoids[/li][li]etc…[/ul]Zelf post ik binnenkort wel over mijn eerste reis naar Argentinië in 2004, waar ik zo onder de indruk raakte van het land en de mensen dat ik er ben blijven plakken :)[/li]
PS: Geen slowchat, ik modereer streng :hihi:

  • juni 2006
  • 2 weken
  • zelf geregeld
  • Salta, cordoba, iguazu, BA (noordelijk argentinie dus)
  • Meer westers dan de noordelijk gelegen landen, Spaans is er moeilijker te verstaan.
  • Indruk van het land. mensen en natuur is goed: mooi land, vriendelijke mensen en de natuur is prachtig.
  • voelde me veilig, alleen is mijn maatje z’n tas na onoplettendheid wel kwijt…
  • Deze route zal ik aanraden, ga ook zeker naar Uruguay!
  • Achteraf heb ik spijt dat ik niet naar het zuiden/Antarctica ben geweest.
  • meer schiet me op dit moment niet te binnen.
1 like

(Sorry, niet echt kort en krachtig geworden… Ik laat me ook altijd zo meeslepen!)

Ok, mijn eerste reis naar Argentinië was in oktober/november 2004, ook direct de meest ‘verre’ reis tot dan toe, ik kwam nooit buiten Europa. We zijn 4 weken geweest en hebben die 4 weken opgedeeld in 3 vakanties:

  • Een weekje strand (Villa Gesell)
  • Een weekje stad (Buenos Aires)
  • Een dag of 10 autorijden in het noorden

We hadden het hotel in Buenos Aires besproken en de autohuur in Cordoba van tevoren geregeld, de rest hebben we ter plekke geregeld.

We hebben na onze strandweek de bus naar Cordoba genomen. Vervolgens hebben we daar een auto gehuurd en zijn doorgereden naar La Falda (overnacht), via La Rioja naar Catamarca (overnacht), Tafí del Valle (overnacht), via Cafayate naar Salta (overnacht) en uiteindelijk in Humahuaca als meest noordelijke plaats (overnacht). Terug min of meer dezelfde route, alleen niet meer via Catamarca maar via Santiago del Estero (overnacht).

Dit gedeelte van Argentinië is echt schitterend. Je hebt hier veel meer het ‘Zuid Amerika’ gevoel dan alles ten zuiden van de lijn Buenos Aires - Mendoza. De bevolking ziet er meer ‘Zuid Amerikaans’ uit en als blonde hollander van 1.90m val je dan ook best op. De must see’s wat mij betreft in dit gebied: Omgeving van Cordoba, Tafí del Valle vanwege de prachtige weg er naartoe, Cafayateligt in een schitterende omgeving en natuurlijk één van de mooiste steden van Argentinië: Salta. Vermijden: als je niet van een drukke strandstad houd, ga dan niet naar Mar del Plata (en al helemaal niet in januari!). Leukere plaatsen aan de Costa Atlantica zijn Villa Gesell en Pinamar.

De natuur in het noorden is haast niet te beschrijven. Het is bergachtig, met prachtige canyons en de bergen hebben de meest bijzondere kleuren aangenomen. De wegen zijn hier overigens prima, dus met een huurauto goed te doen. Alleen de bewegwijzering laat nog wel eens te wensen over. Mijn advies: 3 wegenkaarten mee en deze combineren :smile: Vooral het stuk tussen Tafí del Valle en Salta is prachtig, met bijzondere ‘quebradas’. Ook de weg van Tucumán naar Tafí del Valle (eerst een saai stukje terug naar het zuiden overigens) is heel bijzonder, of je door het (sub)tropische regenwoud rijdt. Zodra je in Tafí weer uitrijd kom je echter in één van de droogste stukken terecht en de bergpas waar je overheen gaat heet ook ‘Kleine Hel’.

De mensen die we hebben ontmoet zijn stuk voor stuk ontzettend aardig en hartelijk, wij hebben helemaal niets gemerkt van vervelende arrogantie. De inwoners van Buenos Aires zijn overigens wel degelijk ontzettend arrogant, maar op een hele leuke manier :biggrin: Ze vinden het ook geen probleem zichzelf ontzettend te kakken te zetten. Het zijn trotse mensen, trots op hun stad en vooral trots op hun afkomst (meestal of Spaans of Italiaans).

Wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld, niet in de steden, niet in de dorpjes en niet onderweg. Er is ons ook helemaal niets overkomen. Inmiddels woon ik hier alweer zo’n 3 jaar en nog steeds heb ik hier een heel veilig gevoel en ben nog nooit beroofd of iets dergelijks (afkloppen). Argentinië staat dan ook bekend als meest veilige land van Zuid Amerika. Natuurlijk zijn er buurten in Buenos Aires waar je als toerist niet moet verdwalen, maar hou ogen en oren open en er zal je weinig vervelends gebeuren.

De leuke dingen die we hebben meegemaakt waren het ontmoeten van vrienden van een vriend van ons, een echte Porteño (inwoner van Buenos Aires), die ons meenam de stad in en ons Buenos Aires door zijn ogen liet zien. Ook leuk, als je ergens in de middle of nowhere stopt voor een drankje , bestel dan niet 1 cola en 1 fanta, je krijgt er namelijk literflessen :smile: Natuurlijk waren de aangename prijzen ook leuk om mee te maken, hoewel de prijzen hier ieder jaar ongeveer 25% omhoog gaan. En voor de wijnliefhebbers: wijnglazen worden hier écht volgeschonken :teeth:

Must see’s verder in Buenos Aires: [ul]
[li]Ab-so-luut een bezoek waard is de boekhandel El Ateneo Grand Splendid, op Avenida Santa Fé tussen Callao en Riobamba. Loop maar naar binnen en loop vooral door naar achteren. Daar vlakbij (Riobamba en Viamonte) ligt het Palacio de las Aguas Corrientes, een bijzonder gebouw met een heel apart museumpje binnenin (gratis, 1e verdieping). Curieus en goed voor een glimlach.[/li][li]In de zomermaanden de terrassen rondom Plaza Serrano[/li][li]De nieuwe wijk Puerto Madero[/li][li]De klassieke wijk San Telmo[/ul]Avoids:[ul][/li][li]Tja, de gekleurde huisjes in Buenos Aires vind je in La Boca, maar het toeristenstraatje is een échte tourist trap en slechts 100m lang. Daarna begint de troosteloze wijk La Boca, waar je als toerist ook niet overal zomaar kan lopen.[/li][*]Ik zou toch maar niet in de stad met een huurauto gaan rijden. Ik rij inmiddels overal in Argentinië, maar het centrum van Buenos Aires laat ik nog steeds links liggen :smile:[/ul]Verder kan ik alleen maar zeggen: vooral gaan :vak01:

2 likes

[ul]
[li]December 2003 en 1e week januari 2004[/li][li]2,5 week verspreid over 5 als odnerdeel van 4 maanden ZA[/li][li]on my own[/li][li]Vuurland, EL Calafate, Los Glaciaros, Ruta 40, Esquel, BA, Corrientes, Cordoba, Iguazu[/li][li]uitgestrekt, goede eters, authentiek[/li][li]imponerende natuur; de nietigheid van de reiziger[/li][li]relaxed, feesters,[/li][li]gevoel van onveiligheid volkomen afwezig[/li][li]Stranden om 4u00 's nachts in een busstation in the middle of nowhere, kamperen in Vuurland, Gekte op TV bij geboorte Amalia, ticktertape-parade op oud&nieuw, koprol met auto, …[/li][li]must see’s: Patagonie, kans op last minute naar Antarctica[/li][li]must avoids: -[/li][*]kijk www.coolywooly.nl voor het Reisboek wat bovenstaande iets uitgebreider beschrijft[/ul]

Wij zijn met z’n drietjes (ik, vriend en onze dochter van 4) van 30-10 t/m 9-12-2006 naar Argentinië geweest.

In NL hebben we een retourtje Buenos Aires geboekt bij British Airways en 3 binnenlandse vluchten via een kantoor van Aerolineas Argentinas in A’dam. Was prima voor elkaar.

Na 5 dagen Buenos Aires naar Trelew gevlogen. Overnacht in een hostel in Puerto Madryn en van hieruit excursies gedaan naar Valdes (walvissen gezien, helemaal geweldig!!) en naar de pinguins van Punta Tombo.

In Madryn hebben we tickets geboekt voor de nachtbus naar Bariloche. Busreis beviel prima. In Bariloche hebben we een auto gehuurd en zijn we naar Villa la Angostura gereden, waar we een paar dagen zijn gebleven. Fantastische omgeving! Ook hebben we vanuit Bariloche een aantal excursies gedaan.

We zijn daarna naar El Calafate gevlogen en daar zijn we naar Perito Moreno gegaan en hebben we de boottocht langs de diverse gletsjers gedaan. Het was prachtig weer en dat maakt alles natuurlijk schitterend. Geweldige dagen gehad, al stelt Calafate zelf niet zoveel voor.

Van Calafate zijn we met de bus naar Puerto Natales in Chili gegaan, om vervolgens een bezoek te brengen aan Torres del Paine. Hier hadden we voor het eerst in onze hele vakantie regen! Regenjassen aan en wandelen maar. De tocht naar Refugio Grey was fantastisch (ongeveer 11 km geloof ik) en heel wat mensen stonden toch wel wat raar te kijken toen daar een klein grietje van 4 ineens binnen kwam lopen. We bleven hier 2 nachten. Wat was het leuk daar! We wisten te regelen dat we met een bootje weer mee terug konden. Daarna zijn we nog naar Chileno gelopen.

Puerto Natales-Calafate en daarna weer naar Buenos Aires gevlogen. Voor de laatste dagen van onze vakantie hadden we geboekt bij een guesthouse in de Tigre Delta. We zijn met de trein van BA naar Tigre gereisd en toen 2 uur op een boot gezeten voordat we aankwamen bij onze accommodatie. Ik was dit op internet tegengekomen en het was heerlijk om hier een paar dagen te relaxen! Alleen het geluid van vogels, de wind en af en toe een boot en we werden zo goed verzorgd.

Het was een fantastische vakantie en we wilden eigenlijk nog niet naar huis. Het was in deze tijd nog niet zo druk en het was daarom ook vrij makkelijk om accommodatie te vinden. We verbleven in hostels en dat was goed te betalen, net zoals het eten en de excursies. Als je een klein blond meisje mee hebt dan trekt dat wel de aandacht en iedereen was ook erg vriendelijk. Het is ook een prima land om met een kind te bereizen en we hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Natuurlijk hadden we nog wel meer willen zien, maar het land is zo groot en we hebben keuzes moeten maken. Misschien komen we er ooit nog eens terug om dan het noorden te bezoeken!

Helabatjes,

Ikzelf heb eind vorig jaar op eigen houtje voor drie weken rond getrokken door Argentinie. Het is prachtig land met indrukwekkende natuur.

  • Buenos Aires, de hoofdstad van tango en eeuwig bruisend
  • De watervallen in Iguazu
  • Las quebradas in Salta
  • Studentenstad Cordoba
  • Che guevara’s huis in Alta Garcia
  • Dia de tradicion de los gauchos in San Antonio de Areco. Is zeker de moeite als je die tijd van het jaar daar aanwezig bent.
  • Ik heb vanuit BsAs nog de overzet genomen om Colonia te bezoeken. Dit is een klein prachtig authentiek stadje in Uruguay.

Door tijdsgebrek heb ik enkel het noorden van Argentinie kunnen bezoeken maar ik ga zeker terug om het zuiden rond te reizen.

Mvg,

El vago
www.sinfronteras.be

ps: Een mondje spaans spreken opent alle deuren in Argentinie

We zijn inmiddels al 5 weken in Argentinie en helemaal verliefd… Hebben het uiterste noorden gezien het het uiterste zuiden!

Zojuist de orca´s zien jagen in Puerto Piramides!!! Vandaag weer naar Ushuaia om de 22e naar Antarctica te gaan…

Daarna verwachten er nog 4 weken aan te plakken voor Bariloche, Buenos A. en Iguazu en dan moeten we echt door om de rest van Zuid-Amerika ook te bewonderen.

  • juni 2007
  • 3 weken
  • geregeld via Rondreis Argentinie 2023 - De Rondreis Koning
  • Buenos Aires, Mendoza, cordoba, iguazu, Patagonie
  • Prachtig land, ideaal voor een rondreis.
  • Natuur is prachtig en gevarieerd
  • Geen moment onveilig gevoeld
  • Tangodansen in Buenos Aires, Met een boot over de meren in Patagonie, het bezoek aan de watervallen in het noorden.

Groeten, Paul


Ik ben vorige maand naar Buenos Aires geweest en heb daar echt een geweldige tijd gehad. Helemaal een fan geworden van de Tango. Ik heb in NL ook veel gezien, maar het komt niet in de buurt van de echte Argetijnse passie. Er zijn veel leuk kleine cafeetjes vol met geschiedenis, mensen van jong tot oud die erg gepassioneerd Tango aan het dansen zijn. Zoiets moet je een keer meegemaakt hebben. Bovendien kun je bijna overal ook lessen krijgen.

  • Medio maart 2008
  • ca. 2 weken
  • zelf traject bepaald en dat laten organiseren
  • Patagonië en omgeving Salta
  • Vantevoren nooit gedacht dat het daar zo mooi is…
  • Indrukwekkend, groots
  • superbehulpzaam, geïnteresseerd, vriendelijk
  • niet (on)veiliger dan in Nederland
  • de hele reis was super, waar moet ik dan beginnen?
  • de natuur, de mensen, het straatleven
  • avoids? kan ik me niet herinneren…

Mijn eerste reis naar Argentinië was in 1999. Samen met mijn huidige Argentijnse vrouw, waarmee ik toen in Europa woonde, hebben wij 3 maanden door Argentinië getrokken, van noord naar zuid en van oost naar west. Oftewel van Iguazu naar Ushuaia en van Puerto Madryn naar Bariloche/El Bolsón. Ik moet zeggen dat ik volledig overrompeld ben geraakt door dit land en sindsdien ben ik er zo’n vijf keer teruggekeerd om verder te reizen en inmiddels, anno 2008, woon ik er zelf met mijn vrouw en twee kinderen. Gedurende de vele reizen zijn we namelijk verliefd geworden op de regio Córdoba, in het midden van Argentinië. Een hele mooie provincie, met sierras, rivieren, meren en prachtige natuur. Bovendien hebben we veel vrienden wonen in de hoofdstad Córdoba Capital. Vanuit de Sierras de Córdoba organiseren we nu zelf rondreizen hier in het hart van Argentinië.

Argentinië is een heerlijk land, de Argentijn is een trotse charmeur en zeer behulpzaam. Mij spreekt de cultuur ook erg aan; de keuken, de mate-cultuur, de folkore, de muziek, de passie, eigenlijk alles is boeiend. Okay, en als je hier woont dan loop je natuurlijk wel eens met je neus tegen allerlie bureaucratie en andere hopeloos achterhaalde zooi op, maar als toerist merk je dit niet zo. Het land is gewoon in de jaren vijftig blijven hangen en de digitalisering is hier nog niet op zijn hoogtepunt en dat heeft ook zijn charmes.

Qua veiligheid heb ik het idee dat het wel goed zit in Argentinië. Zelf heb ik nog nooit wat meegemaakt, wat niet wegneemt dat je (net als in andere landen) gewoon een beetje moet opletten. Loop in hartje Buenos Aires niet te koop met dure camera’s om je nek of zo. Dat is uitlokken.
Er wordt wel gezegd dat deze maatschappij gewelddadig is, maar volgens mij heeft dit vooral te maken met de “angstindustrie”. Er is een hele grote groep mensen die er belang bij heeft dat de mensen bang zijn, zodat ze hun huis beveiligen, alarm kopen, etc. Levert veel geld op en eigenlijk is er geen reden voor angst. Kortom, Argentinië is gewoon een rustig land waar je je op je gemak kunt voelen en veilig kunt rondreizen.

Mijn persoonlijke favorieten: Salta e.o., San Juan, El Bolsón, Ushuaia, Tandil en natuurlijk de Sierras de Córdoba.
Don’ts: geen

Wij hebben in december 2008 / januari 2009, in totaal 4 weken, een rondreis gemaakt door Argentinië. Net terug en nu al plannen om weer terug te gaan. We hebben namelijk het Noorden nog niet gezien en aangezien het Zuiden prachtig was, het eten heerlijk, de mensen geweldig, etc. willen we zeker terug.

Onze reis was georganiseerd door Tipica Reizen: een individuele rondreis. Vlcuhten, busreizen, transfers, hotels en de excursies naar de gletsjers waren voor ons geregeld. Wat een luxe na het backpacken in Azië, want alles was perfect geregeld en het maakt zo’n reis zó relaxt!

We begonnen onze reis met 4 dagen Buenos Aires. Geweldige stad, omdat er zoveel verschillende wijken zijn met hun eigen sfeer. We hebben ons niet onveilig gevoeld, maar onze portemonnee is wel gestolen in de metro. Maar dat had ons ook in A’dam kunnen gebeuren :wink:

Daarna door naar El Calafate (3 nachten). Must do’s: boottocht langs gletsjers op de eerste dag en tweede dag een wandeltocht over de gletsjer (meest indrukwekkende volgorde).
Vanuit El Calafate met de bus naar El Chaltén: alleen geschikt voor de échte wandelliefhebbers, want het plaatsje stelt verder niet veel voor (wel gezellig).

Toen 1 week in een huisje aan het Nauel Huapi meer, 20 km buiten Bariloche stad. Wat een rust en een mooi uitzicht!
Must do’s: excursie Puerto Blest, Circuito Chico, Cerro Catedral
Avoids: Hotels midden in de stad in december/januari, want die zitten dan vol met vakantievierende, Argentijnse pubers.
Hoogtepunt: asado op kerstavond

Daarna met de nachtbus (heerlijke ligstoelen en goede service) naar Mendoza. Sfeervolle stad, maar met oud en nieuw uitgestorven, dus dan beter te vermijden.
Aanrader: verblijf een paar nachten in Chacras de Coria. Heel leuk dorpje, geweldige sfeer.

Vanuit Mendoza weer naar Buenos Aires en toen door naar een spetterende finale: Iguazú.
Aanrader: verblijf aan de Argentijnse kant en bezoek vanuit daar de Braziliaanse kant.
Avoids: Foz do Iguacu = braziliaanse stad. Erg ongezellig en gaf ons voor het eerst een onveilig gevoel tijdens onze reis.

Samenvattend en tips: Neem de tijd om de plekken die je bezoekt goed te ervaren. Een rondreis brengt je van verbazing naar verbazing, want je gaat van gletsjer, naar bossen, bergen, wijde vlaktes, wijngaarden, watervallen, ongelooflijk! Iedere keer weer genieten van al het moois. En de mensen zijn bijzonder aardig en behulpzaam. Als je dus van afwisseling houdt, mooie natuur, goed eten, toch een beetje een Westers land (qua niveau van voorzieningen en mentaliteit), maar wel het relaxte van Zuid-Amerika: dan is Argentinië hét land om naartoe te gaan!

kijk voor onze uitgebreide reiservaringen: www.pisusu.waarbenjij.nu

[ul]
[li]Januari 2009[/li][li]3 weken[/li][li]georganiseerd door Heart of Argentina Travel[/li][li]Buenos Aires, kust ten zuiden van de hoofdstad, vervolgens richting Cordoba naar Mendoza[/li][li]Heel mooi, verschillende landschappen. 3 weken is te kort.[/li][li]Mooie kust, meeste natuurgenot gehad in de Sierras bij Cordoba.[/li][li]Zonder uitzondering heel aardige mensen. Wij spreken geen spaans maar iedereen was behulpzaam (handgebaren, tekeningen…)[/li][/ul]
In januari 2009 maakten wij een hele mooie reis door Argentinië en Chili. Met de hulp van Heart of Argentina Travel planden we een reis van de oostkust van Argentinië naar de westkust van Chili.

Waar we geen rekening mee hadden gehouden bij het boeken van de vlucht (we waren op doorreis) is dat januari de vakantiemaand in Zuid-Amerika is. Het was dus druk overal, en we wilden nou net mooie rustige plekjes bezoeken. Via een wederzijdse kennis kwamen we met Jan en Lis van Heart of Argentina Travel in contact. Na veel overleg via Skype en e-mail hebben zij ons geholpen bij het samenstellen van onze persoonlijke droomreis.

We starten met 2 dagen in wereldstad Buenos Aires. Vandaaruit reisden we door naar Mar de las Pampas, een klein rustig en onbekend badplaatsje, dat Heart of Argentina Travel voor ons had gevonden. We verbleven 3 relaxte dagen in een hostería. Paula de eigenaresse sprak geen Engels, maar met behulp van bodylanguage en haar gulle lach kwamen we overal uit. Mar de las Pampas ligt een paar kilometer van Villa Gesell waar we 1 dagje via het strand naartoe liepen. Het leek wel of heel Buenos Aires daar op het strand lag, en wat waren we blij dat we lekker terug mochten naar het open strand in Mar de las Pampas.

Met de nachtbus reden we naar Villa Carlos Paz, bij Córdoba. Het plaatsje heeft een groot stuwmeer, waardoor het een grote toeristische trekpleister is. Maar het werkelijke doel voor onze reis naar deze streek was een driedaagse trekking in de Sierras de Córdoba. Heart of Argentina Travel bracht ons in contact met een kennis die als professionele gids hiking-trips op maat verzorgd. Fernando, zo heette onze prive-gids, nam ons mee op avontuur in de ruige bergketen Los Gigantos. We hebben de top bereikt, de eerste nacht in een refugio geslapen, zijn naar een andere vallei gelopen, hebben daar een trekking door een rivierkloof gemaakt en zijn door een claustrofobische grot gekropen. We sliepen die tweede nacht in een bergnis waar een Duitse ingenieur een muurtje voor bouwde ter bescherming tegen de elementen. Helaas kon dat muurtje de kou niet buitenhouden. We kwamen tijdens deze drie indrukwekkende dagen totaal geen mensen tegen, we hebben alleen wél ontelbaar veel condors boven ons zien cirkelen.

De gids zette ons af, (moe, met een pijnlijk lijf, maar voldaan) in Mina Clavero waar we één dagje bij konden komen. De volgende dag namen we wederom de bus verder naar het westen, richting Mendoza. Op aanraden van Jan en Lis, sliepen we in een schattig en smaakvol familiehotel buiten de stad. Dat beviel ons zo goed dat we ter plekke besloten een dagje langer te blijven. In deze wijnstreek hebben we heerlijk gegeten met een lekker wijntje erbij. Een leuke aanrader is om fietsen te huren. Je kunt een dagtocht maken tussen de wijngaarden met pauzes in bodega’s waar je tijdens rondleidingen de “ins en outs” van de wijnproductie leert kennen. Uiteraard horen daar ook proefsessies bij, dus zorg dat je op tijd begint, want de fietssnelheid neemt duidelijk af naarmate de dag vordert.

Vanuit Mendoza namen we een bus naar Santiago de Chili. Deze reis gaat over de Andes, langs de Aconcagua (hoogste berg van Zuid-Amerika) en is dus zeker de moeite waard. De grens en het douanekantoor bevinden zich op grote hoogte. Hoewel de reis zes uur zou duren, zijn we in totaal bijna twaalf uur onderweg geweest vanwege grote drukte en lange wachttijd bij de grensovergang.

Om 22.30 uur kwamen we in Santiago aan, waar we in een hostel hebben overnacht. De volgende ochtend gingen we meteen door, om het laatste doel van onze reis te bereiken. We hadden al in de Atlantische Oceaan gezwommen, maar wilden ook een duik nemen in de Pacifische Oceaan. In een strandplaatsje ten noorden van Santiago, Maintencillo, konden we vier dagen bijkomen in de cabañas de mar. Het verblijf in deze vakantiehuisjes die zowat op het strand liggen, was een heerlijk einde van onze vakantie.

Vanuit Santiago vlogen we naar Buenos Aires en vandaar terug naar Nederland. Een lange reis, met op zak een hele mooie herinnering!
Dank aan Heart of Argentina Travel, die op een heel persoonlijke wijze deze reis voor voor ons geregeld hebben en ons op plekjes hebben gebracht die we nooit zelf zouden hebben gevonden. Onvergetelijk!

[ul]
[li]ik ben er november/december 2008 geweest[/li][li]voor 6 weken[/li][li]deels georganiseerd (vluchten en overnachtingen door Vamonos) deels zelf geregeld (vervoer ter plekke)[/li][li]Deze keer vnl. het noorden en een stuk van Chili: BA / Cordoba / Tucuman / Cafayate / Salta / Tilcara / Pumumarca / Jujuy / Salta / Mendoza / Santiago de Chile (Chili) / Pucon (Chili) / Bariloche / Santiago de Chile / Paaseiland[/li][li]geweldig land, in 2004 al het zuiden en Iguazu bezocht[/li][li]imponerende natuur[/li][li]in het algemeen algemeen heel vriendelijke en behulpzame mensen[/li][li]overal een gevoel van veiligheid; in bepaalde steden moet je het ook niet opzoeken[/li][li]spontane ontmoetingen met allerlei nationaliteiten, bij mensen thuis uitgenodigd voor een asado (BBQ)[/li][li]teveel om op te noemen, i.h.a. de matuur in![/li][li]Jujuy[/li][li]Je moet de taal een beetje spreken. Dat opent deuren en maakt mensen (nog) behulpzamer.[/li][/ul]Bien viaje,
Alfonso

Van eind Januari t/m Juni 2009 was ik in Buenos Aires, Argentinie voor stage en heb ik die periode ook meerdere keren een korte reis gemaakt naar Mendoza & Iguazu in Argentinie. Daarnaast ben ik ook naar Bolivia en Peru geweest, maar dat zal ik verder niet bespreken.

Ik ben 4 dagen in Mendoza en omgeving geweest en 3 dagen in Iguazu, overnacht aan de Argentijnse kant, 1 dag naar de Braziliaanse kant geweest om het natuurgeweld van die kant te zien.

Beide reisjes zelf geregeld, bustijden en prijzen via Internet uitgezocht en online geboekt evenals de hostels.

Argentinie is een geweldig land, natuurlijk is er ook nog veel armoede, maar dat is vooral iets waar je meer mee te maken krijgt als je er woont. Als toerist zal je dit minder zien, het ligt er ook aan of je je ogen hiervoor opent. Iets wat ik zelf wel doe, maar lang niet iedereen doet. Daarnaast is de bevolking erg vriendelijk en behulpzaam, de keuken is heerlijk en Buenos Aires is een wereldstad! Niet alleen de steden zijn mooi, ook de natuur kan erg indrukwekkend zijn, in de bus tijdens mijn reis van Buenos Aires naar Iguazu heb ik me verbaasd hoe groen alle natuur om me heen was. Het is niet voor te stellen, als je nog nooit richting jungle bent geweest.

Al die tijd in de stad en tijdens het reizen heb ik me nooit onveilig gevoeld en ik heb als meisje alle reizen alleen gemaakt. Je moet natuurlijk niet naief zijn en opletten, loop niet met je geld open en bloot, geen grote camera’s.

Het leven in Buenos Aires is mijn super bevallen een wereldstad, die vanalles te bieden heeft! Na een halfjaartje daar wonen is er nog steeds zoveel te zien.

Ik wil zelf nog graag het zuiden van het land zien, veel verhalen over gehoord en foto’s van gezien. Daarnaast raad ik iedereen aan om de parken in Palermo in het weekend te bezoeken, de terassen op Plaza Serrano, een drankje te drinken op het dank van een van de hoge hotels die aan 9 de Julio liggen en te genieten van het uitzicht, maak een taxiritje midden in de nacht over 9 de Julio, fantastisch! bezoek de markt de Mataderos, een uurtje buiten het centrum van de stad en bezoek alle festivals die plaatsvinden in Buenos Aires rondom Plaza de Mayo… en nog veel meer moois!

Diegene die La Boca, de toeristische wijk van Buenos Aires als een don’t aangeeft, geef ik volkomen gelijk. Na enkele zaterdagen het bezoekje opgeschoven te hebben door regen, heb ik uiteindelijk dan ook een bezoekje van 15 minuten aan La Boca gebracht. Dat ene blok mooie huisjes is snel voorbij en verder is deze wijk niet veilig om rond te lopen. Mijn 2e don’t is reizen met de bus tijdens Pasen. Er vindt dan een volksverhuizing plaats en Retiro (busstation in Bsas) is dan een grote chaos!

Sorry, niet erg beknopt!

Tweemaal Argentina bezocht in 2006 en 2008, beide keren een maand.
De beide reizen heb ik zelf uitgezocht door veel te lezen o.a het boek van Patrick van der Doef over Argentinie (uitgeverij Elmar) Zie ook zijn website www.ontdekbuenosaires.com . Nadat ik mijn reis op papier had uitgewerkt ben ik naar plaatselijk reisburo in mijn dorp (Heeze Nrd BRabant) gegaan en die heeft via zijn agent in Buenos Aires (Liberty South America) alles voor ons geboekt.
Tip, als je voor de vliegreis naar B A niet wilt vliegen via de kortste weg met IBERIA kies dan voor Lufhansa vanaf Frankfurt (wij zijn vanaf dusseldorf - frankfurt - BA gegaan de laaste keer) is perfect, wel duurder maar IBERIA is zo slecht dat wil je niet weten.
De reisagent in BA heeft voor ons de mooiste plekjes en hotels en excursies geboekt die je maar kunt bedenken tegen schappelijke prijzen, wij zijn helaas geen bakpackers, maar stellen prijs op enig comfort en die is in Argentinie ruim voor handen tegen schappelijke prijzen.

De gebieden die wij bezocht hebben in 2006 zijn :
Start Buenos Aires (voor ons de leukste en fijnste stad ter wereld) heen 4 dagen einde vakantie nog eens 3 dagen. Echt de moeite waard. We logeerden toen in “Capital” centrum in Floridastreet, maar de tweede keer was beter in Palermo Viego.
Hier alle bezienswaardigheden gedaan, Tango in San telmo (Plaza Dorrego elke zondag de rommelmarkt echt heel leuk), Recoleta de begraafplaats moet je zien, La Bocca tuishaven van Maradonna (moet je 's avonds niet zijn), zoek je rust neem de kusttram naar Tigre (vanuit station Retiro) en huur een bootje en vaar door de lagunes), ga lekker eten in Puerto Madero honderd restaurants in oude veemgebouwen. Ga shoppen in Palermo honderden eigentijdse winkeltjes en leuke parkjes en restuarants, etc, etc.
Daarna gevlogen naar Bariloche (ja waar WA en Maxima altijd op vakantie gaan omdat haar broer daar woont Villa Aguoustoura). Dit is een prachtig meren gebied en grenst aan Chili, lijkt erg op Zwitserland. Logeer als je kunt minimaal een nacht ik Llao Llao het mooist gelegen hotel
in Argentinie. Maak een boottocht over de meren en huur een auto om rond te rijden bv naar San Martin de los Andes. Vandaar uit gevlogen naar El Calafate (uniek want bijna alles gaat via BA). Hierheen gaat iedereen voor de gletsjers en met name de Perito Moreno. Als je echt de sensatie wilt voelen ga dan mee met een wandeltocht op de gletsjer zijn er maar een paar per dag onder zeer bezielende jonge gidsen die hun flora en fauna heel erg hoog hebben.
Vandaar uit gevlogen naar Ushuaia om het gevoel te krijgen aan het einde van de wereld te zijn. Hebben daar het park bezocht en een boottocht op het Beagle kanaal gemaakt met pinquins en nog meer. Ga daar eten in een restaurant en eet de gweldige koningscrab (centolla). En daarna weer terug naar BA en nagenieten van de reis in die geweldige stad met zijn lieve en hulpvaardige en vooral trotse mensen en vergeet niet de tango. Bezoek een show maar ga niet van tevoren eten dat tekt vaak op niets en maakt het nodeloos duur.
De reis in 2008 ging wederom naar BA eerste 3 dagen en we logeerden in Palermo echt de leukste wijk van de stad, overal kleine hotelletjes wij hadden er een ESPLENDOR PALERMO HOTEL de volgende keer zou ik deze kiezen Vain Boutique Hotel. In deze buurt kun je wel een maand vertoeven. Jong, hip, relaxt , alle voorwaarden voor een aangenaam verblijf.
Toen naar Iguazu daar eerst de Argentijnse kant bezocht, zeer indrukwekkend je komt dichtbij, daarna de tweede dag de Braziliaanse kant daar heb je het totaaloverzicht beter. Toen via BA naar Salta in het noord westen. Dit is het echte Argentinie. Veel indiaanse en spaanse invloeden. De stad is aangenaam met een mooi centrum. De kerken rondom het grote plein zijn de moeite waard, zeker als er een mis aan de gang is vanwege de mooie muziek. Je kunt vanuit Salta de Tren a las Nubles nemen ook de moete waard een dag op en neer op grote hoogt 4.000 meter. Vanuit Salta een auto gehuurd een 4x4 Suzuki Grande Vitara, wij vonden het nodig vanwege de soms zeer slechte wegen en je komt zo nog ergens in dit fantastische gebied. Pumamarca bij de bergen met de 7 kleuren was de moeite en zeker toen we vandaar uit naar de grote zoutvlaktes hebben gereden (grande salidas) een alti plano (hoogvlakte) van 4000 meter, fantastisch. Van Pumamarca naar Cachi, heel leuk plaatsje met een grandiose weg ernaar toe via de valle cardonas vallei van de cactussen. Toen naar Cafayate en dat was echt een beproeving op auto gebied 9 uur hotse knotse, maar wel geweldig. Cafayate is bekend om zijn wijn de Torontes, heel lekker fris. Bezoek de wijngaarden van Etchart. Daarna naar Tucuman een beroemde plaats voor de Argentijnen vanwege het verzet tegen het generaalsregiem. Toen naar de parken via La Rioja naar Valle Union de parken Valle de la luna (hier hadden wij een privegids die meereed in onze auto 4 uur lang) en het park Talampaya het omgekeerde Grand cayon effect maar net zo rood. Toen op weg naar Mendoza, dat is echt een lome prettige stad waar de wijn hoogtij viert. Vandaaruit weer terug naar B.A. En toen nog heerlijk 4 dagen in Palermo. En nu in 2009 als maar heimwee.
Het land is groot vergis je niet wij hebben 4000km gereden maar dat is niets en wel 10.000km gevlogen. De natuur is overweldigend van Regenwoud naar woestijnen, van meren naar glestjers en met een wereldstad als B A kun je je niets beter wensen. En als je er eenmaal bent spotgoedkoop. De mensen zijn zonder uitzondering behulpzaam, vriendelijk, melancholies, werken heel hard hebben het niet breed en zeer trots, tercht, op hun land en cultuur.
Het hele land is veilig, de politie is corrupt, let alleen op dat 's avonds in BA niet in La Bocca bent en in andere donkere straten. Verder niets aande hand. Neem veel taxi in BA kost echt niets vergeleken bij ons hier.
Ik kan niet begrijpen waarom er niet meer toeristen naar toegaan als is er op ons levenspeil voorhanden maar tegen een prijs 4 keer lager. En vergeet niet hun vlees te eten het beste van de wereld en de wijn uiteraard.

Succes bij de ontdekking van dit fantastische land, wij zijn al verloren

Erik&Lydia

@ Erik: dank voor je bijdrage en bedankt voor de prima reclame voor Argentina!

groeten uit Córdoba,

Jan & Lis

Bedankt voor jullie reactie. Wij hebben het geluk dat we een Argentijnse vriend uit BA hebben die heeft ons 3 jaar geleden enthousiast gemaakt over jullie land. Zoals gezegd wij zijn verloren, ik zou wel elk jaar kunnen, maarja dat gaat helaas niet. De volgende keer misschien toch even met jullie contacten als we weer gaan want het land is zo groot daar kun je nog jaren in vooruit. Wie weet. Succes met jullie activiteiten daar in dat mooie land.

Erik&Lydia

[ul]
[li]wanneer was je er[/li][/ul]februari 2009.
[ul]
[li]hoe lang[/li][/ul] 29 dagen
[ul]
[li]georganiseerd (door wie) of zelf geregeld[/li][/ul]tickets Iberia via Madrid en eerste hotel in Buenos Aires geregeld door Traveltrend net als vliegtrip naar Iguazu en retour BA en dezelfde dag door naar Salta. Vandaar geen bemoeienis meer van Traveltrend wel was er voor ons nog een 4x4auto geregeld die we zelf in BA weer hebben ingeleverd.
[ul]
[li]welke gebieden/plaatsen bezocht Geslapen in een klein dorp net buiten Salta in San Lorenzo bij Casa Hernandez een supermooie gezellige B&B gerund door het Nederlandse stel Rijkje en Alex.[/li]Rondje Huamamarca, zoutvlaktes, Cafayate, San Juan, Mendoza,
[li]algemene indruk van het land[/li][/ul]Elke 50 km veranderde het landschap, mensen waren erg behulpzaam, eten was erg lekker, de kamers waren overal schoon.
[ul]
[li]algemene indruk van de natuur[/li][/ul]elke 50 km was het anders, dan weer bergen met bruin, dan weer rood, geel, groen, dan vlaktes met niets maar wel hele mooie vergezichten, dan weer miljoenen cactussen, dan dicht bos, sneeuw op de bergen in de zomer, en hele groene steden!
[ul]
[li]algemene indruk van de mensen[/li][/ul]SUPER, erg aardig, behulpzaam, een beetje spaans is wel een voordeel.
[ul]
[li]gevoel van (on)veiligheid[/li][/ul]Nee, alleen in BA 's avonds laat wel de taxi genomen en niet gelopen, maar dat doe ik NL ook niet in A’dam of R’dam.
[ul]
[li]leuke dingen die je hebt meegemaakt[/li][/ul]een lifter in de buurt van Cafayate opgepikt en die 80 km verder bij het ziekenhuis afgezet waar hij de volgende dag werd geopereerd. Als beloning ging hij met ons empanadas eten.
IN een rivier gereden met de auto!
Teveel om op te noemen. kijk maar op www.johnrolien.waarbenjij.nu
[ul]
[li]must see’s[/li][/ul]Salta, zoutvlaktes, Mendoza, Iguazu, Buenos Aires : San Telmo
[ul]
[li]must avoids[/li][/ul]niets wat ik niet leuk vind kan jouw wel aanstaan, gewoon alles ondergaan en ervan genieten
[ul]
[li]etc…[/li][/ul]

Hola John & Rolien,

Hoe gaat het met jullie? Leuk verslag hebben jullie geschreven (Ja, dat jullie “verdwaald” waren in de rivier vergeten wij ook niet meer :)).

Een grote gemeenschappelijke tafel staat inmiddels op de patio… Alleen de openslaande deuren ontbreken nog… Kennen jullie misschien nog iemand om ze te plaatsen :slywink: .

Dikke Saludos
Alex y Rijkje
San Lorenzo (Salta)
www.lacasahernandez.com.ar