(Sorry, niet echt kort en krachtig geworden… Ik laat me ook altijd zo meeslepen!)
Ok, mijn eerste reis naar Argentinië was in oktober/november 2004, ook direct de meest ‘verre’ reis tot dan toe, ik kwam nooit buiten Europa. We zijn 4 weken geweest en hebben die 4 weken opgedeeld in 3 vakanties:
- Een weekje strand (Villa Gesell)
- Een weekje stad (Buenos Aires)
- Een dag of 10 autorijden in het noorden
We hadden het hotel in Buenos Aires besproken en de autohuur in Cordoba van tevoren geregeld, de rest hebben we ter plekke geregeld.
We hebben na onze strandweek de bus naar Cordoba genomen. Vervolgens hebben we daar een auto gehuurd en zijn doorgereden naar La Falda (overnacht), via La Rioja naar Catamarca (overnacht), Tafí del Valle (overnacht), via Cafayate naar Salta (overnacht) en uiteindelijk in Humahuaca als meest noordelijke plaats (overnacht). Terug min of meer dezelfde route, alleen niet meer via Catamarca maar via Santiago del Estero (overnacht).
Dit gedeelte van Argentinië is echt schitterend. Je hebt hier veel meer het ‘Zuid Amerika’ gevoel dan alles ten zuiden van de lijn Buenos Aires - Mendoza. De bevolking ziet er meer ‘Zuid Amerikaans’ uit en als blonde hollander van 1.90m val je dan ook best op. De must see’s wat mij betreft in dit gebied: Omgeving van Cordoba, Tafí del Valle vanwege de prachtige weg er naartoe, Cafayateligt in een schitterende omgeving en natuurlijk één van de mooiste steden van Argentinië: Salta. Vermijden: als je niet van een drukke strandstad houd, ga dan niet naar Mar del Plata (en al helemaal niet in januari!). Leukere plaatsen aan de Costa Atlantica zijn Villa Gesell en Pinamar.
De natuur in het noorden is haast niet te beschrijven. Het is bergachtig, met prachtige canyons en de bergen hebben de meest bijzondere kleuren aangenomen. De wegen zijn hier overigens prima, dus met een huurauto goed te doen. Alleen de bewegwijzering laat nog wel eens te wensen over. Mijn advies: 3 wegenkaarten mee en deze combineren
Vooral het stuk tussen Tafí del Valle en Salta is prachtig, met bijzondere ‘quebradas’. Ook de weg van Tucumán naar Tafí del Valle (eerst een saai stukje terug naar het zuiden overigens) is heel bijzonder, of je door het (sub)tropische regenwoud rijdt. Zodra je in Tafí weer uitrijd kom je echter in één van de droogste stukken terecht en de bergpas waar je overheen gaat heet ook ‘Kleine Hel’.
De mensen die we hebben ontmoet zijn stuk voor stuk ontzettend aardig en hartelijk, wij hebben helemaal niets gemerkt van vervelende arrogantie. De inwoners van Buenos Aires zijn overigens wel degelijk ontzettend arrogant, maar op een hele leuke manier :biggrin: Ze vinden het ook geen probleem zichzelf ontzettend te kakken te zetten. Het zijn trotse mensen, trots op hun stad en vooral trots op hun afkomst (meestal of Spaans of Italiaans).
Wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld, niet in de steden, niet in de dorpjes en niet onderweg. Er is ons ook helemaal niets overkomen. Inmiddels woon ik hier alweer zo’n 3 jaar en nog steeds heb ik hier een heel veilig gevoel en ben nog nooit beroofd of iets dergelijks (afkloppen). Argentinië staat dan ook bekend als meest veilige land van Zuid Amerika. Natuurlijk zijn er buurten in Buenos Aires waar je als toerist niet moet verdwalen, maar hou ogen en oren open en er zal je weinig vervelends gebeuren.
De leuke dingen die we hebben meegemaakt waren het ontmoeten van vrienden van een vriend van ons, een echte Porteño (inwoner van Buenos Aires), die ons meenam de stad in en ons Buenos Aires door zijn ogen liet zien. Ook leuk, als je ergens in de middle of nowhere stopt voor een drankje , bestel dan niet 1 cola en 1 fanta, je krijgt er namelijk literflessen
Natuurlijk waren de aangename prijzen ook leuk om mee te maken, hoewel de prijzen hier ieder jaar ongeveer 25% omhoog gaan. En voor de wijnliefhebbers: wijnglazen worden hier écht volgeschonken :teeth:
Must see’s verder in Buenos Aires: [ul]
[li]Ab-so-luut een bezoek waard is de boekhandel El Ateneo Grand Splendid, op Avenida Santa Fé tussen Callao en Riobamba. Loop maar naar binnen en loop vooral door naar achteren. Daar vlakbij (Riobamba en Viamonte) ligt het Palacio de las Aguas Corrientes, een bijzonder gebouw met een heel apart museumpje binnenin (gratis, 1e verdieping). Curieus en goed voor een glimlach.[/li][li]In de zomermaanden de terrassen rondom Plaza Serrano[/li][li]De nieuwe wijk Puerto Madero[/li][li]De klassieke wijk San Telmo[/ul]Avoids:[ul][/li][li]Tja, de gekleurde huisjes in Buenos Aires vind je in La Boca, maar het toeristenstraatje is een échte tourist trap en slechts 100m lang. Daarna begint de troosteloze wijk La Boca, waar je als toerist ook niet overal zomaar kan lopen.[/li][*]Ik zou toch maar niet in de stad met een huurauto gaan rijden. Ik rij inmiddels overal in Argentinië, maar het centrum van Buenos Aires laat ik nog steeds links liggen
[/ul]Verder kan ik alleen maar zeggen: vooral gaan :vak01: