Beste allen,
eind november ben ik met mijn vriend voor 31 dagen naar Argentinië geweest. We hebben veel gehad aan deze site, dus heb ik besloten maar even een terugkoppeling te geven. Argentinië is een groot land, dus moet je keuzes maken. Peninsula Valdes hebben we laten gaan. Wel zijn we naar Salta en omgeving geweest. Wat een mooie omgeving is dat zeg! In eerste instantie wilden we met de auto van Salta naar Mendoza rijden, maar hier hebben we door de hoge drop off kosten (700,-, bovenop de huurprijs) vanaf gezien. Het tussenstuk hebben we met een ‘nachtbus’ gedaan, 19 uur in de bus. Als ik het over mocht doen, zou ik een vlucht nemen. Weliswaar iets duurder, maar 19 uur in de bus is wel heel lang. De omgeving was daarbij minder interessant dan we verwacht hadden.
Onze reis hebben we vooraf zelf bijna helemaal uitgezocht. Uiteraard kan dat ter plekke ook, maar ik zelf vind dat zonde van mijn tijd. Het vooraf lezen over Argentinië en plannen vond ik superleuk. Ter plekke wisten we waar we heen moesten en dat er een bed vrij was. Ideaal. De reis zat goed in elkaar. We hebben veel gedaan, maar geen gestress gehad. Alles was relaxed en verliep zoals bedacht. Nog een paar aanraders: de Iguazu watervallen, Casa Hernandez in San Lorenzo en een auto huren in Salta om de omgeving te verkennen.
PN Talampaya en Ischigualasto waren ook fantastisch! Hoewel het dichterbij La Rioja en San Juan ligt, hebben wij besloten dit vanuit Mendoza te gaan bezoeken met een huurauto. Een goede keuze. Hoewel het ver rijden was, hadden we wel de vrijheid. Het huren van een auto in La Rioja/San Juan is niet/beperkt mogelijk. Van een andere reiziger uit La Rioja hoorden we dat de tour naar Talampaya niet doorging vanwege te weinig belangstelling. Hij had een lijnbus genomen en was in alle vroegte vertrokken. Na het bezoek moest hij er ook heel snel weer vandoor. Niet echt ideaal.
Hieronder onze reis:
Za 23/11 10:40 A’dam-Rio 19:40, 21:35 Rio-BA 23:59. Hotel Mundial, BA.
Zo 24/11 Buenos Aires. Hotel Mundial, BA.
Ma 25/11 11:50 BA-Puerto Iguazu 13:40. Guesthouse Puerto Iguazu.
Di 26/11 Iguazu (Bra). Guesthouse Puerto Iguazu.
Wo 27/11 Iguazu (Arg). Guesthouse Puerto Iguazu.
Do 28/11 11:55 Iguazu-Salta 14:00. Auto ophalen 18:00. Hotel Samka, Salta.
Vr 29/11 Salta-Tilcara (Purmamarca, Humahuaca). Villa del Cielo, Tilcara.
Za 30/11 Tilcara-Purmamarca-Salinas Grandes-Susques-San Antonio-Salta. Casa Hernandez, San Lorenzo.
Zo 1/12 Salta-Cafayate. Los Toneles, Cafayate.
Ma 2/12 Cafayate-Cachi. Villa Cardon, Cachi.
Di 3/12 Cachi-Salta. Auto inleveren 18:00. 21:00 Nachtbus Mendoza.
Wo 4/12 Aankomst Mendoza ca 16:00. Auto ophalen 19:30. B&B 816, Mendoza.
Do 5/12 Mendoza-San Agustin de Valle Fertil. NP Ischigualasto. Valle Pintado, SA de Valle Fertil.
Vr 6/12 NP Talampaya. Valle Pintado, San Agustin de Valle Fertil.
Za 7/12 San Agustin-Mendoza. Auto inleveren 19:30. B&B 816, Mendoza.
Zo 8/12 8:35 Mendoza-Bariloche 10:25. Circuito chico op de mountainbike. Hosteria Nogare, Bariloche.
Ma 9/12 Bariloche. 7-merenroute met auto. Hosteria Nogare, Bariloche.
Di 10/12 Bariloche. Kabelbaan naar uitzichtpunt, strandje. Hosteria Nogare, Bariloche.
Wo 11/12 11:30 Bariloche-El Calafate 13:15. Shuttlebus. Patagonia Hostel, El Chalten.
Do 12/12 El Chalten (wandeling Laguna de los Tres). Patagonia Hostel, El Chalten.
Vr 13/12 El Chalten (wandeling Laguna cerro Torre). Patagonia Hostel, El Chalten.
Za 14/12 Bus El Calafate. Hospedaje El Lautaro, El Calafate.
Zo 15/12 Perito moreno + minitrekking. Hospedaje El Lautaro, El Calafate.
Ma 16/12 Bus Puerto Natales. Hostal Chorillos, Puerto Natales.
Di 17/12 Dagtour Torres del Paine. Hostal Chorillos, Puerto Natales.
Wo 18/12 Excursie Balmaceda & Serrano gletsjer. Chorillos, Puerto Natales.
Do 19/12 Bus El Calafate. B&B Schilling, El Calafate.
Vr 20/12 Excursie Upsala & Spegazzini gletsjer. B&B Schilling, El Calafate.
Za 21/12 9:00 El Calafate-BA 11:58. Hotel Mundial, BA.
Zo 22/12 Buenos Aires. 22:20 BA-A’dam.
Ma 23/12 Aankomst A’dam 15:40.
Oh ja, nog twee waarschuwingen voor Buenos Aires: let op zakkenrollers! Mijn vriend kreeg zogenaamd vogelpoep op zijn hoofd/tas. Hierna kwam meteen een ‘hulpvaardige’ mevrouw met zakdoekjes om te helpen. Een bekende truc om de tas/portemonnee afhandig te maken. Is overigens niet gelukt! Verder kregen we in de taxi te horen dat ons briefje van 50 ARS vals was. Of dat echt zo was of een wisseltruc (ook bekend) weten we niet, maar let op of briefjes echt zijn.
Geniet verder vooral heel erg van dit mooie land! Het was super!
Groeten,
Corien