31 dagen Argentinie, het was fantastisch!

Beste allen,

eind november ben ik met mijn vriend voor 31 dagen naar Argentinië geweest. We hebben veel gehad aan deze site, dus heb ik besloten maar even een terugkoppeling te geven. Argentinië is een groot land, dus moet je keuzes maken. Peninsula Valdes hebben we laten gaan. Wel zijn we naar Salta en omgeving geweest. Wat een mooie omgeving is dat zeg! In eerste instantie wilden we met de auto van Salta naar Mendoza rijden, maar hier hebben we door de hoge drop off kosten (700,-, bovenop de huurprijs) vanaf gezien. Het tussenstuk hebben we met een ‘nachtbus’ gedaan, 19 uur in de bus. Als ik het over mocht doen, zou ik een vlucht nemen. Weliswaar iets duurder, maar 19 uur in de bus is wel heel lang. De omgeving was daarbij minder interessant dan we verwacht hadden.

Onze reis hebben we vooraf zelf bijna helemaal uitgezocht. Uiteraard kan dat ter plekke ook, maar ik zelf vind dat zonde van mijn tijd. Het vooraf lezen over Argentinië en plannen vond ik superleuk. Ter plekke wisten we waar we heen moesten en dat er een bed vrij was. Ideaal. De reis zat goed in elkaar. We hebben veel gedaan, maar geen gestress gehad. Alles was relaxed en verliep zoals bedacht. Nog een paar aanraders: de Iguazu watervallen, Casa Hernandez in San Lorenzo en een auto huren in Salta om de omgeving te verkennen.

PN Talampaya en Ischigualasto waren ook fantastisch! Hoewel het dichterbij La Rioja en San Juan ligt, hebben wij besloten dit vanuit Mendoza te gaan bezoeken met een huurauto. Een goede keuze. Hoewel het ver rijden was, hadden we wel de vrijheid. Het huren van een auto in La Rioja/San Juan is niet/beperkt mogelijk. Van een andere reiziger uit La Rioja hoorden we dat de tour naar Talampaya niet doorging vanwege te weinig belangstelling. Hij had een lijnbus genomen en was in alle vroegte vertrokken. Na het bezoek moest hij er ook heel snel weer vandoor. Niet echt ideaal.

Hieronder onze reis:
Za 23/11 10:40 A’dam-Rio 19:40, 21:35 Rio-BA 23:59. Hotel Mundial, BA.
Zo 24/11 Buenos Aires. Hotel Mundial, BA.
Ma 25/11 11:50 BA-Puerto Iguazu 13:40. Guesthouse Puerto Iguazu.
Di 26/11 Iguazu (Bra). Guesthouse Puerto Iguazu.
Wo 27/11 Iguazu (Arg). Guesthouse Puerto Iguazu.
Do 28/11 11:55 Iguazu-Salta 14:00. Auto ophalen 18:00. Hotel Samka, Salta.
Vr 29/11 Salta-Tilcara (Purmamarca, Humahuaca). Villa del Cielo, Tilcara.
Za 30/11 Tilcara-Purmamarca-Salinas Grandes-Susques-San Antonio-Salta. Casa Hernandez, San Lorenzo.
Zo 1/12 Salta-Cafayate. Los Toneles, Cafayate.
Ma 2/12 Cafayate-Cachi. Villa Cardon, Cachi.
Di 3/12 Cachi-Salta. Auto inleveren 18:00. 21:00 Nachtbus Mendoza.
Wo 4/12 Aankomst Mendoza ca 16:00. Auto ophalen 19:30. B&B 816, Mendoza.
Do 5/12 Mendoza-San Agustin de Valle Fertil. NP Ischigualasto. Valle Pintado, SA de Valle Fertil.
Vr 6/12 NP Talampaya. Valle Pintado, San Agustin de Valle Fertil.
Za 7/12 San Agustin-Mendoza. Auto inleveren 19:30. B&B 816, Mendoza.
Zo 8/12 8:35 Mendoza-Bariloche 10:25. Circuito chico op de mountainbike. Hosteria Nogare, Bariloche.
Ma 9/12 Bariloche. 7-merenroute met auto. Hosteria Nogare, Bariloche.
Di 10/12 Bariloche. Kabelbaan naar uitzichtpunt, strandje. Hosteria Nogare, Bariloche.
Wo 11/12 11:30 Bariloche-El Calafate 13:15. Shuttlebus. Patagonia Hostel, El Chalten.
Do 12/12 El Chalten (wandeling Laguna de los Tres). Patagonia Hostel, El Chalten.
Vr 13/12 El Chalten (wandeling Laguna cerro Torre). Patagonia Hostel, El Chalten.
Za 14/12 Bus El Calafate. Hospedaje El Lautaro, El Calafate.
Zo 15/12 Perito moreno + minitrekking. Hospedaje El Lautaro, El Calafate.
Ma 16/12 Bus Puerto Natales. Hostal Chorillos, Puerto Natales.
Di 17/12 Dagtour Torres del Paine. Hostal Chorillos, Puerto Natales.
Wo 18/12 Excursie Balmaceda & Serrano gletsjer. Chorillos, Puerto Natales.
Do 19/12 Bus El Calafate. B&B Schilling, El Calafate.
Vr 20/12 Excursie Upsala & Spegazzini gletsjer. B&B Schilling, El Calafate.
Za 21/12 9:00 El Calafate-BA 11:58. Hotel Mundial, BA.
Zo 22/12 Buenos Aires. 22:20 BA-A’dam.
Ma 23/12 Aankomst A’dam 15:40.

Oh ja, nog twee waarschuwingen voor Buenos Aires: let op zakkenrollers! Mijn vriend kreeg zogenaamd vogelpoep op zijn hoofd/tas. Hierna kwam meteen een ‘hulpvaardige’ mevrouw met zakdoekjes om te helpen. Een bekende truc om de tas/portemonnee afhandig te maken. Is overigens niet gelukt! Verder kregen we in de taxi te horen dat ons briefje van 50 ARS vals was. Of dat echt zo was of een wisseltruc (ook bekend) weten we niet, maar let op of briefjes echt zijn.

Geniet verder vooral heel erg van dit mooie land! Het was super!

Groeten,
Corien

1 like

leuk zeg!!! ik ben ook bij Casa Hernandez geweest in januari! :zon02:

Bedankt! Ik was heel erg zoekende welke stukjes route je in de omgeving v salta nou op 1 dag kan doen. Hier heb ik dus enorm veel aan, dankjewel!!

Mooi zo! Moet er wel bij zeggen dat het stuk Tilcara-Purmamarca-Salinas Grandes-Susques-San Antonio - San Lorenzo een best end is. Veel onverhard tussen Susques en San Lorenzo. Maar schitterend!! Denk onze mooiste en meest gedenkwaardige dag van de reis. De auto helemaal oranje van het stof en verschillende keren door een natte rivierbedding. En dat in een clio! :wink: Overige trajecten rond Salta duren minder lang.

Sent from my GT-I8190 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Ach een beetje avontuur moet kunnen! Mag ik vragen hoeveel je aan die overnachtingen kwijt was? En aan het huren van een auto + benzine? Ben bang dat ik de reis verkeerd budgetteer. We willen die zelfde rondjes om salta heen maken als jullie, maar ook graag naar de national parken: talampaya en ischigualasto. En vanwege de hoge drop-off kosten de auto terugbrengen in salta. Heb je daar nog advies voor of is dat gewoon een kwestie van 2 a 3 dagen voor uittrekken en je op veel rijden instellen? We willen volgend jaar rond maart/april gaan en in zo’n 3 weken omgeving buenos aires, salta en iguazu aandoen.

Wij hebben veel vooraf geboekt via booking.com. Hadden geen zin om ter plekke veel tijd kwijt te zijn aan zoeken naar hotel. Waren voor de meeste hotels tussen de 30-40 euro/nacht kwijt (kamer voor 2 personen incl ontbijt). Auto huren was wel duur. Hebben dat zelf via sunny cars in nl gedaan, zowrl de auto in Salta en Mendoza. Vooral omdat je daar echt 0,- eigen risico hebt. Wel geïnformeerd bij alamo, maar het eigen risico van 3000 USD was bij hen niet af te kopen. Vonden dat toch veel geld, zeker met het risico dat je hebt bij onverharde wegen. Benzine is niet duur, maar ook niet heel goedkoop. Ik meen 1,25 euro/liter omgerekend. Talampaya en ischigualasto zijn top! Afstanden zijn behoorlijk. Hebben zelf die parken vanuit Mendoza gedaan. La Rioja en San Juan liggen dichter bij, maar een auto huren schijnt daar heel lastig/onmogelijk te zijn. Veel succes met de voorbereidingen en veel plezier alvast!

Wij hadden al best volle dagen rond Salta. Neem echt je tijd, het is schitterend. Geniet vooral heel erg van de ritten en de uitzichtspunten.

Dan ben ik benieuwd over wat voor soort hotels je het hebt :slight_smile: Want een beetje toeristenklasse of beter kost toch al gauw het dubbele. Daarbij geeft booking.com de prijzen exclusief 21% IVA (de Argentijnse BTW), die je pas ziet bij het afrekenen. Natuurlijk zijn er hotels van 30/40 euro per nacht, maar dan hebben we het wel over de goedkope hosterias en 2** hotelletjes neem ik aan?

Auto huren was wel duur. Hebben dat zelf via sunny cars in nl gedaan, zowrl de auto in Salta en Mendoza. Vooral omdat je daar echt 0,- eigen risico hebt.

Da´s wel apart, want voor zover ik weet (en ik werk al 8 jaar met autoverhuurders in Argentinie), is er een wettelijk bepaald deel dat niet afgekocht kan worden. Misschien dat Sunny een handige maas in de wet heeft gevonden. Die US$3000 is overigens weer belachelijk hoog, dus ik kan me wel voorstellen dat jullie dan voor Sunny hebben gekozen. Vraag me alleen af wat er gebeurt bij schade, of er dan toch niet ergens kleine lettertjes om de hoek komen kijken. Ik ga me er eens in verdiepen, dank voor de tip in ieder geval!

Ah, en als het zo goed bevallen is kunnen jullie misschien nog even stemmen op Argentinië als favoriete bestemming? Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk

Zie dat ik de hotels in het overzicht heb staan. Waar mogelijk hebben wij met visa betaald. We betaalden de prijs zoals aangegeven bij boeking. Van 21% bijkomende btw was geen sprake.
Sunny cars doet zaken met lokale verhuurders. Je betaalt hun de huur en zij nemen het eigen risico voor hun rekening. Zie ook website van sunny cars. 24-uur/dag bereikbaar bij problemen en goede service.

Ah, de hotels had ik niet gezien inderdaad. Hm, even een paar bekeken op TripAdvisor en het zou niet mijn eerste keuze zijn :slight_smile: Maar, smaken verschillen natuurlijk en om flink te besparen op je budget is het uiteraard een goede keuze.

Overigens staat bij booking.nl overal onder het kamertype “Exclusief: 21% btw”, dus de prijs die je rechts ziet moet toch echt nog wel even met 1,21 vermenigvuldigd worden, wat je op de volgende pagina ziet als je iets boekt.

Booking.com is inderdaad exclusief 21%, dat staat ook op de bevestiging die je krijgt. Ik heb veel geboekt afgelopen 3 maanden bij ze en altijd cash betaald in goedkope zwarte blue pesos :-). Veel voordeliger dan afrekenen met een credit card dus.
Alleen Casa Hernandez, vanaf 280 pesos per kamer, dus veel goedkoper dan 30-40 euro per nacht, heb ik rechtstreeks geboekt.

Nogmaals, was bij ons in december geen sprake van. En ieder zijn keuze inderdaad. Ik was erg te spreken over onze hotels. Ik heb dit gedeeld om anderen op weg te helpen. Iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten wat hij foet. Wij hebben in ieder geval een topvakantie gehad!

Ik wil echt niet wellis-nietus zitten spelen hoor, maar ik kijk nu mijn boekingen na in december en januari en daar staat toch echt eerst de netto prijs en dan 21% btw erbij.
zie het voor mijn neus staan. Dus misschien moet je nog even goed op je bevestigingen kijken.

Ik betaalde steeds de prijs die het hotel ook rekende voor gasten die niet via booking hadden gereserveerd.

Gallina, de 21% btw was incl bij booking. Kwam er dus niet nog bij. Zie attachment. Hoop dat we die discussie nu kunnen sluiten.

Jup, na boeking/in de bevestiging krijg je inderdaad de prijs inclusief BTW. Maar dat is niet de prijs waarmee wordt geadverteerd :slight_smile: En dat bedoelde ik (en Gallina ook). De prijzen in de eerste pagina´s, met de overzichten van beschikbare hotels, zijn bij booking (en ook bij andere vergelijkbare websites) exclusief BTW, waardoor mensen zich nogal eens verkijken op de prijs:

Maar helemaal mee eens dat we de discussie over booking.com verder sluiten, omdat het nogal afbreuk doet aan je mooie topic en mooie ervaring in Argentinië.