Reiservaringen Argentinië (centraal topic)

reiservaring Argentinie.

Kom er net vandaan
12 oktober tot 2 november 2009
Zelf geregeld vliegticket iberia plus minus 600 euro Iberia
Daarbij nog gelijk drie binnenlandse vluchten Buenes Aires-Ushai
Ushai- El Calafate
El Calafate-Trelew (Porte Madryn)
340 euro met Aerolinas Argentinas

Verder met de bus van Trelew naar Esquel
Esquel- Mendoza
Mendoza -Cacheuta (dagtrip)
Mendoza-Cordoba
Cordoba-El Condor (dagtrip)
Cordoba-Buenes Aires
Vlucht Iberia via Madrid Zou niet zo snel meer met Iberia vliegen op terugvlucht vanuit Buenes Aires aansluiting gemist volgende vliegtuig 3 uur later.Niet zoveel beenruimte.
Binnenlandse vluchten vertrokken redelijk op tijd al hebben ze de naam om te laat te vertrekken.
De 12 e oktober vertrokken de 14 okt naar Ushuaia daar de eerste dag een gletser bezocht vandaar met de taxi naar Cerro Martial en Glaciar Martial vandaar mooi uitzicht over het stadje.
Wilde nog een boottocht nemen Beagle Channel maar het was te slecht weer.
Parque Nacional Tierra Del Fueggo met gewone bus zelf geregeld mooi park neem wel eten en drinken mee want er is maar een restaurant op 3 uur lopen.
Museo Fin El Mundo bezocht niet veel bijzonders (Moest alleen wel lachen om een verhaal over een crimineel met flaporen die werd na zoveel misdaden geopereerd aan zijn oren omdat ze dachten dat dat de oorzaak was van zijn criminele daden.Dus ga toch maar kijken.
Volgende dag naar El Calafate Parq National Los Glaciares met geoganiseerde busreis met kleine bus Gletser gezien vanuit de boot en vanuit uitkijkpunt.Bootreis daar geboekt was ook niet inbegrepen bij de prijs wel handig om te vragen of de intreegelden erbij zitten.(wist ik wel van te voren).bij prijsvergelijkingen tours.
Volgende dag een fiets gehuurd omgeving verkend (flamengo’s)Ook goed lopend te doen
Kon ook een squad huren maar dan rijd er de hele dag zo kerel met zijn squad mee en was ook best wel duur.

Vanuit El Calafate naar Trelew vanuit daar met de bus gelijk naar Porte Mandryn.
Misschien kan je er ook voor kiezen om gelijk naar Porte Pyramides te gaan voor de Walvissen.
Met een vrij kleine boot naar de Walvissen wezen kijken.Zag ze op 20 meter afstand.
Volgend keer wil ze nog dichterbij zien ze echt ,voelen"“.Ze hadden kleintjes wel verhalen gehoord van andere die wat meer geluk hadden waar de kleintjes tot vlakbij de boot zwom.
Dus je moet wat geluk hebben.Echt uit het water springen doen ze volgens mij in augustus maar dat weet ik niet zeker.Boot ging flink heen en weer eentje was er zee ziek.
Ben er zelf ook altijd bang voor maar nog nooit geweest.Als je de walvissen ziet ben je zo gefoccust dat je dat niet meer ziet.Geleerd om naar de horizon te kijken en goed eten van te voren.Dat schijnt te helpen.
Waar de boten vertrekken ook nog de heuvels in geweest vanuit daar een mooi uitzicht.Denk zo 60 meter hoog.
Je kon ook lang het strand naar beneden via een touw maar dan moet je rekening mee houden met de vloed.
Volgende dag met een Japanse vrouw en een Koreaanse vrouw een taxi gehuurd om het eilend te verkennen. Was 100 pesos de man.
Pinquins op een meter afstand gezien en zeeleeuwen en een soort grote haas, struisvogels (alleen zijn deze niet zeldzaam schijnt)
Taxichauffeur hield er flink de vaart in reed 100 tot 120 km/uur op een soort grindpad met sporen.Grind schuurde aan de onderkant van zijn auto.Kreeg ook nog een lekke band
Andere auto’s stopten want zoveel verkeer rijd er niet maar had gelukkig een reserveband.
Volgende dag naar Esquel vanuit de nachtbus gelijk om 08.00 een busje naar Parc National Los Alerces.Bagage heb ik achtergelaten in het restaurant van het busstation was geen probleem.p (daar met een jongen die een jaar aan het reizen was het park verkend) erg mooi
landschap.De jongen was nogal een waaghals uit de bouw.Voor een foto ging hij op een hek zitten maar verloor zijn evenwicht.Kon zich nog net aan het hek vastpakken anders was hij iets van 100 meter omlaag gevallen.
Andere dag la trochita stoomtreintje genomen.Regende die dag maar wel mooi uitzicht.
Het treintje rijdt volgens mij niet elke dag in oktober dus wel goed om dat in te plannen.
Vanuit daar met de nachtbus naar Mendoza.Gezellig zitten kletsen met een Argentijn over muziek.De man componeerde filmmuziek.
In Mendoza een dagje niks gedaan.Eerlijk gezegd hoef ik niet naar die wijngaarden.
Wel de volgende dag naar heetwaterbronnen in Cacheuta. mooi landschap ,lekker water
In het weekend erg druk met kinderen.
Volgende dag naar Cordoba met de dagbus.In de bus nog meegedaan met bingo(goede training voor mijn spaans) Fles witte wijn gewonnen deze maar weg gegeven aan een aardige argentijn.Probeer trouwens altijd een beetje de taal te leren.
Goede ervaringen met Eurotalk ,Talk Now”’ Binnen 3 weken kun je aardig wat zinnetje en woordjes.Dit ook met Chinees,Koreaans gedaan .
Ook de lonely planet taalboekje spaans gekocht (wel goed voor werkwoorden te leren etc maar het woordenboekje schiet tekort.Kon tijdens gesprekken een heleboel woorden niet vinden.
Vanuit Cordoba dagje naar Carlos Paz.Wilde daar een stuwmeer zien (staat trouwens niks over in de Lonely Planet maar die dag was het 42 graden.Dus gezellig met de dames van Tourist Office in Carloz Paz zitten kletsen want daar was een airco.Zag daar een poster van El Condor.
Nog wel even het dorp ingelopen maar weinig te zien.
De volgende dag naar El Condor.De bus stopte eerst bij een restaurant dat El Condor heette
dus ik dacht dat ik daar uitmoest maar ik kwam er snel achter dat er 20 minuten verder een Nationaal Park was.Daar is een route uitgestippeld van ongeveer 15 km en weer langs de zelfde weg terug.Condors zien vliegen helaas niet vlakbij en mooie vogels met bonte kleuren die bijna over mijn schoenen heen liepen.Flink verbrand dus neem wel zonnebrand mee. Was die dag weer 42 graden in de Cordoba stad maar wij zaten op 2200 meter dus daar was het wat koeler maar is wel meer Uv
Vooral in de lente schijnt de Ozon laag dunner te zijn
Vergeet ook voldoende drinken mee te nemen want in het park is helemaal niets.Liep daar met 1 nederlandse vrouw die al 6 maanden rondreisde in haar eentje in Argentinie die flink was verbrand op haar benen.Kwamen op de terugweg een andere nederlandse vrouw tegen die gelukkig zonnenbrand bij zich had.
Na de wandeling van 6 uur 1,5 gewacht op de bus.
we waren blij dat de bus er eindelijk was hadden aledrie geen drinken meer.
Gelukkig wilde de buschauffeur even een stop doen bij het El Condor restaurant
(wat smaakt een cola dan lekker!!).Achteraf is een beetje ontberen ook wel lekker dan geniet je weer wat je hebt.
Vraag wel even van te voren hoelaat de bus weer teruggaat.Er is weinig verkeer daar.
Volgende een paar kerken bekeken en de universiteit (je kon daar gewoon in de collezaal gaan zitten terwijl ze bezig waren.
Volgende dag naar buenes Aires met de nachtbus.
Heb toen met een argentijnse straaljager piloot zitten praten.
Werkte daar al sinds de jaren 80 volgens mij.Heb maar niet verteld over die transavia piloot die hele fouten dingen heeft gedaan.Later dacht ik hij zal toch ook niet…
Denk het niet zag dat hij werd uitgezwaaid door zij vrouw en kind.
De man was de hele week van huis alleen de weekenden zag hij zijn vrouw en kind.
In Buenes Aires samen met een Japanse vrouw die ik had ontmoet in een restaurant de stad verkend. Tijdens onze regenachtige wandeling werd er een zuurachtige substantie op onze kleding gegooid
zogenaamd door een bal op de weg waar het spul in zat.Een vrouw wilde haar wel helpen maar ik weet dat dit een bekende truc is voor berovingen dus haar weg gestuurd.
Dit spul gelukkig uit onze kleren kunnen krijgen want het stonk erg vies.
De volgende dag gitaarwinkels bezocht (prijzen zijn niet veel later)
Maar wel een squire 51 gekocht voor de kenners onders ons.
Heb trouwens zelf een reisgitaartje gemaakt van een mini stratocastertje van volcana (80 euro)
uitvoering met 3 elementen maar deze nog korter gemaakt door de 3 mechanieken aan de anderen kant te plaatsen zodat ik wat van de hals af kon halen.Samen met een klein versterkertje past hij in mijn rugzak.Wel in mijn rugzak een beetje schuimrubber aan de boven en onderkant van de rugzak.Zodat bij smijten op de luchthaven hij het overleeft.
Bij vervoer by plane gitaar de snaren van spanning halen anders kans dat gitaar kromtrekt.

Algemen indruk Argentinie
veelzijdig landschap maar in patagonia ook dor en saai dus beter vliegen
Busvervoer goed je hebt cama,semi cama ik zelf prefereer cama want dan kun je tenminste lang uit liggen en ook het meest veilig volgens mij en je wordt ook wat minder door elkaar geschud dan boven in de bus want de wegen zijn niet echt super vooral patagoninie niet.
Kijk uit met de vlekkentruc.
Taxichauffeurs hebben allemaal een meter maar een paar keer moeten zeggen van doe je metrer aan.Zorg wel dat je niet te groot geld bij je hebt en vraag als je betaald ,van heb je terug van …Zodat hij niet kan zeggen dat je een ander bedrag gaf. Maar over het algemeen ok en ik ben al in veel landen geweest (taxichauffeurs zijn in mijn ogen allemaal niet te vertrouwen)
Als je de weg vraagt lopen ze in de grote steden gewoon door.Waarom is mijn niet duidelijk misschien zie ik er zelf uit als een crimineel (hihi)
Als je het wel lukt wat te vragen dan weten ze het vaak ook niet.
Aardige mensen over het algemeen.
De vrouwen alleen lopen met hun neus omhoog denken dat ze god zijn.
Ben niet meer gelovig.
Hotels vragen hogere prijzen dan in de lonely planet maar na doorvragen of ze iets goekkopers hebben kom je toch wel aardig in de buurt van de lonely planet prijzen.
Eten viel mij tegen weinig groente dus maar aan de vitaminepillen
Must see Walvissen Porte Pyramides
Gletser El Calafate
El Condor (condors en super landschap)
Esquel Landschap natinal Parq
en natuurlijk de Watervallen van Iquazu maar die heb ik in 2005 bezocht vanuit brazilie maar heb ook de argentijnse kant bezocht
Tango heb ik niet gezien maar als je er van houd
Hasta la Vista

[ul]
[li]wanneer was je er: juli-sep 2008[/li][li]hoe lang: 5 weken (3 weken Chili)[/li][li]georganiseerd (door wie) of zelf geregeld: Ticket gekocht en zonder enig plan gegaan[/li][li]welke gebieden/plaatsen bezocht: BA - Cordoba - Salta (rondje provincie: Salta - Cafayate - Cachi - Salta) - La Rioja - Mendoza - Chili - Salta - BA[/li][li]algemene indruk van het land: Geweldig, wil weer terug, ga weer terug[/li][li]algemene indruk van de natuur: Vooral Salta vond ik heel erg mooi, het is open, groots, oneindig en met zoveel kleuren.[/li][li]algemene indruk van de mensen: Ik heb een zwak voor Argentijnen, dus ja, wat moet ik daar nou van zeggen. Ze zijn sociaal, leuk, aardig :biggrin:[/li][li]gevoel van (on)veiligheid: Ik heb me als blond meisje alleen op geen enkel moment echt onveilig gevoeld[/li][li]leuke dingen die je hebt meegemaakt: Teveel, paragliden in Cordoba was echt heel leuk, liften ergens in the middle of nowhere in Salta met een schoolbus vol kinderen, de mensen die je ontmoet enz enz.[/li][li]must see’s: Toch wel Salta, vooral de provincie, al is de stad ook wel schattig, maar de omgeving is echt zo mooi.[/li][li]must avoids: Ben niet echt langs iets gekomen waar ik spijt van had, behalve het niet zoveel halen uit mn tijd in BA, dus doe iets![/li][li]etc…[/li][/ul]

We reizen elke keer individueel van plaats naar plaats, maar niet 100% backpackerstyle. Kortom georganiseerd en met accomadaties van wisselnde kwaliteit: vaak touristenklasse soms meer superieure klasse en soms ook eenvoudige klasse.

Bezoek voor een tweede keer Argentinie. In 2007 in combinatie met Chili het zuidelijke deel (Bariloche en Patagonie) bezocht. Zeer goed bevallen. Uitermate vriendelijke en hulpvaardige mensen. Helpt uiteraard veel als je de taal spreekt.

Op het moment van posten zijn we bezig met een tweede reis: periode dus 9 december 2009 - 8 januari 2010. Hoofdregio voor deze trip: Noord westen, dus Mendonza - Salta (omgeving). Daarnaast uitstapje naar San Pedro de Atacama (kerst), een aantal dagen Buenos Aires (oude en nieuw) en afsluitend te Foz de Iguazu. Geregeld in samenspraak met Tico (die zaken doen met TopDest). Met hun zijn we ook in 2007 op pad geweest.
Voor korte reisindrukken verwijs ik graag naar de reisblog van deze reis.

Nico

Het begint flink te kriebelen als ik dit zo lees! Ben zelf nog nooit in Argentinie of Zuid-Amerika geweest, maar het staat nu wel erg hoog op mijn lijstje.

Jullie zouden dus allemaal wel zeggen dat het veilig is om zelfstandig rond te reizen in Argentinie? Ook als vrouw alleen??

Hoewel je in een grote stad als Buenos Aires uiteraard op je hoede moet zijn (maar dat geldt voor iedere grote stad), kan je prima als vrouw alleen door Argentinië reizen, geen enkel probleem. Veel plezier alvast :vak01:

Hallo Moniqueen,

Volgens mij kun je uitstekend alleen als vrouw reizen in argentinie omdat er vaak veel mensen op straat zijn ook s’nachts.
Al moet je natuurlijk in sommige wijken in bv Buenos Aires niet komen bv La Boca (ook overdags),San Telmo.
Wat ik zelf heb meegemaakt in Buenes Aires is dat ik met een vrouw liep waar ze een stinkend goedje op hadden gegooid via een soort bal waar ze mee aan het spelen waren.Dit schijnt een manier te zijn om je te beroven Een vrouw wilde het voor haar eraf halen,de vrouw het advies gegeven dit zelf te doen.Ik heb de toen verbaal duidelijk gemaakt aan de hulpvaardige vrouw dat ze weg moest gaan. Beetje boos kijken helpt.Idem bij dronken lui
Advies is ook om in je hostel waar je bent of op straat te informeren
waar het wel of niet veilig is.Het woord wat ze voor overval gebruiken is volgens mij robaho.
Lonely planets staan ook altijd goede tips in.gr peter

1 like

Nog heel even
Mooie plaatsen in Argentinie:
Ushuia,
El Calefate
Esquel (parque National Los Alerces via busje die vertrekt vanaf busstation)zeer mooi landschappen,
Cordoba (vanuit Cordoba kun je ook een busje nemen naar El Condor parq om condors te zien (via de plaats ,Villa Carlos Paz ben ik er bij het VVV achtergekomen welke plaats het precies is)Carlos is zelf niet interressant) emn,neem wel voldoende drinken mee want onderweg kom je niks tegenVraag ook hoelaat de laatste bus komt want er rijden ook weinig auto’s.
Iqazu zeer indrukwekkende watervallen zou ook de brazilaanse kant nemen.
Gewone bus nemen.
Kun je op een dag doen.In brazilie kun je beter savonds in de plaats die daar in de buurt ligt niet blijven.Ben even de naam kwijt,
Mendoza ,Cacheuta thermale baden in een heel mooie omgeving

Veel plezier
peter

Oke, dus volgens jullie is het niet onveiliger dan de meeste andere landen. Natuurlijk moet je overal wel oppassen en niet midden in de nacht alleen over straat lopen.

Dat trucje van iets op je kleren smeren en vervolgens zogenaamd hulp aanbieden heb ik inderdaad vaker gehoord. Goed om zulke trucjes van te voren te weten, zodat je er zeker niet in trapt! Zijn er nog meer van zulk soort trucjes dat jullie weten?

Ow en wat is de beste periode om Argentinie te bezoeken, of maakt dat niet zoveel uit? Qua weer en prijzen bijvoorbeeld?

Tips

1.Zorg dat je altijd wat contant geld bij je hebt in bv Vuurland en Patagonie
accepteren ze vaak geen creditcard.
In bv El chalten is helemaal geen pinautomaat en ook geen bankfiaal.
Banken zijn meestal open tussen 10.00-1500en in het weekend gesloten
2. reis liever niet in de spits met de metro of bus in Buenes Aires bv
0700-0900
18.00-20.00 (zakkenrollers)
Je kan natuurlijk ook je geld onder je broek doen.
3.Vlucht bevestigen op tijd (op zijn laatst 72 uur voor vertrek)
Als je dat niet doet kan vlucht vervallen
4.fotoapparatuur in handbagage(bij binnenlandse vluchten wordt telkens weer uit koffers gestolen.
5.liefst niet verzetten tegen overvallers,gebruiken meestal geweld.
In brazilie geleerd om altijd een behoorlijk bedrag bij je te hebben bv 10 euro en dat dan te geven
Andere geld onder je kleding
6.Tijdens de zomer in patagonie hoge beschermingsfaktor meenemen
7.warme kleding vooral in de Andes (hele jaar s’nachts erg koud)
8.Als je alleen reist wel handig om je rugzak in een ijzeren net te doen die je ergens aan vastmaakt.
9.Zelf een keer meegemaakt op Java.Een vriendelijke man die bij mij in een minibusje zat, gaf mij constant tips waar ik mooie foto’s van kon maken.
Onderwijl had hij mij rugzakje open gemaakt die ik op mij schoot had en geprobeerd er wat uit te halen.Gelukkig voor mij niets waardevols.

[ul]
[li]wanneer was je er[/li]oktober/november 2010
[li]hoe lang[/li]4 weken
[li]georganiseerd (door wie) of zelf geregeld[/li]Zelf geregeld
[li]*welke gebieden/plaatsen bezocht[/li]*Esteros del Ibera
Iguazu
Bariloche
Puerto Madryn / Puerto Pyramides
El Calafate
El Chatén
[li]*algemene indruk van het land[/li]*Veel indrukwekkende natuurgebieden. Daartussen wel veel grote stukken die minder boeiend zijn, maar door de uitgestrektheid toch weer indruk maken. Armer dan ik verwacht had.
[li]*algemene indruk van de natuur[/li]*Super en erg indrukwekkend
[li]*algemene indruk van de mensen[/li]*vriendelijk, erg behulpzaam, rustig (behalve in het te hectische Buenos Aires). Lang niet iedereen spreekt Engels, dus een beetje Spaans spreken is wel erg makkelijk.
[li]gevoel van (on)veiligheid[/li]Niet gehad. Als je maar niet in de verkeerde buurten in BA komt, is het een heel erg veilig land om te reizen voor zover ik heb ervaren.
[li]must see’s[/li]Iguazu
Parque nacional los Glaciares
De walvissen bij Puerto Madryn (wel in de juiste tijd gaan)
[li]must avoids[/li]Als je voor rust en natuur gaat: Buenos Aires. Er zullen vast leuke plekken zijn, maar op mij kwam het vooral over als een veel te grote en drukke stad. Maar goed, we waren dan ook niet op steden trip :wink:
[/ul]
Even wat meer informatie over de wat minder gebruikelijke bestemmingen:

Esteros del Ibera
Dit is een wetlands gebied in Corrientes, tussen Buenos Aires en Iguazu. Het is lastig te bereiken, waardoor er nog niet veel toeristen komen. Mede daarom vonden wij het een erg leuke bestemming. We hebben vanuit BA de avond/nachtbus genomen naar Mercedes. We kwamen om 2u 's nachts aan bij het hostel Delicias del Ibera. De volgende ochtend kregen we van de eigenaresse vrij uitgebreide info over Colonia Carlos Pellegrini. Dit is een heel klein dorpje midden in het natuurgebied. We moesten er heen met een lokale bus. Een model uit de 70’s, die wonderbaarlijk genoeg nog steeds reed. De tocht ging over een onverharde weg en duurde 4 uur. Geweldig :slight_smile: Colonia Carlos Pellegrini bestaat uit een aantal zandweggetjes, met daar tussendoor veel kleine huisjes en wat (over het algemeen primitieve) hostels. Er is een schitterende campingaan het meer, waar we een aantal nachten hebben doorgebracht.
Vanaf de camping kun je met kleine motorbootjes over de wetlands varen. Deze zetten vervolgens de motor uit en manoeuvreren de boot vervolgens op z’n Venetiaans door het riet en de waterlelies, waardoor je tot op centimeters van de kaaimannen en capibara’s komt. Je kunt dit ook 's avonds in het donker doen.
Ook wandelen is aan te raden. Je kunt dan ook apen en herten zien.
Omdat wij door moesten naar Iguazu, wilden we niet de bus terug nemen naar Mercedes, maar door naar Posadas. Daar gaat echter geen bus heen en dus is het gebruikelijk dat je iemand vind in het dorp dit een 4WD heeft en je er (tegen vergoeding) heen wil brengen (5u rijden over een onverharde weg). Dit was nog best een uitdaging, ook omdat bijna niemand in het dorp Engels spreekt. Als je geen Spaans spreekt is dit dus niet de meest makkelijke bestemming.
Als je naar hostels zoekt in het dorp kom je wellicht de Irupe Lodge tegen. Op zich een mooi hostel, maar veel te lux voor dit boeren dorpje (vinden wij).

Tren Patagonico (Bariloche naar de oostkust)
Om vanuit Bariloche naar de oostkust te komen en uiteindelijk in Puerto Madryn te komen, hebben we de nachttreingenomen. We hadden mazzel dat we op de juiste dag die kant op moesten, want de trein gaat maar 1x per week, op zondag middag. We namen de meest luxe klasse en bleken toen een eigen hut te hebben waarin de bank omgetoverd werd tot twee bedden (boven elkaar). De trein is welliswaar oud, maar heeft wel sfeer. We betaalden met z’n 2-en slechts 300 peso’s. En voor 40 pp konden we eten in de restauratie wagon. Het eerste stuk van de route was erg mooi. Helaas ging na een paar uur de zon onder. Het bed was goed, maar de trein reed niet zo soepel als in Nederland, dus heel goed heb ik niet geslapen. We kwamen om 6u aan in San Antonio Oeste waar we om 10u de bus konden pakken naar Puerto Madryn (nog 4u met de bus). Al met al dus niet sneller dan met de nachtbus en misschien ook niet comfortabeler, maar wel een aanrader!

Beste hostel
La Tosca in Puerto Madryn. De vriendelijke medewerkers onthouden allemaal je naam en nemen erg veel tijd om je te helpen plannen bij het bewonderen van alle dingen in de omgeving. Het hostel is grotendeels nieuwbouw, waardoor het misschien iets minder sfeer heeft, maar wel weer comfort. Voor een double met gedeelde badkamer betaalden we 200 per nacht.
Ook top: Rayuela Hostel Boutique in Buenos Aires. Goede locatie, vriendelijke medewerkers, mooi pand. Aanbellen op nummer 1 (gewone bel zonder naambordje).

Steven & Suus

wanneer was je er: november 2010

hoe lang: 3 weken

georganiseerd (door wie) of zelf geregeld: zelf geregeld

welke gebieden/plaatsen bezocht:
di 02/11 's ochtends aangekomen in BA en Plaza de Mayo en San Telmo bezocht
woe 03/11 Palermo Viejo en Palermo Hollywood
do 04/11 terug naar Palermo Viejo en 's avonds de nachtbus naar Mendoza. Andesmar rules!
vr 05/11 een halve dag Mendoza stad en park verkend, auto opgehaald bij Hertz en naar Posada Cavieres gereden in Maipú (super b&b!)
za 06/11 wijntjes proeven in Valle de Uco en Maipú, 's avonds gezellige asado bij Posada Cavieres
zo 07/11 de bergen in: via Uspallata tot Puente del Inca. Overnachting in omgeving van Uspallata. Prachtige landschappen…
ma 08/11 via de pas naar Villavicencio, en dan de ruta 40 tot Villa Union. Door het slechte weer op de pas (sneeuw! mist! -8°) niet echt van deze tocht genoten. Weg op plekken in zeer slechte staat (oppassen voor je banden!). Onderweg viel de onmetelijkheid van het land nogal op ons, we waren blij toen we in Villa Unión aankwamen!
di 09/11 Talampaya National Park, Cuesta de Miranda (zo mooi!), Chilecito en door de Famatinavallei naar Fiambalà. Heel fijne trip met prachtige natuur. Topdag!
woe 10/11 vanuit Fiambalà via de Ruta de adobe en de ruta 40 omhoog naar Santa Maria. Londres en Belén zijn leuke dorpjes. Na Hualfin wacht je 35km ripio en echte woestijn. Santa Maria goeie plek om te overnachten.
do 11/11 Quilmes ruines bezocht (indrukwekkend), in Cafayate empanada’s gegeten (wow!) en ruta 40 naar Cachí. Veel goede ripio, maar 130km ripio met een simpele huurauto is toch een opgave! De mooie plekken onderweg waren wel absoluut de moeite waard (Quebrada de las flechas, Lerma-vallei, Molinos…)
vr 12/11 Cachí bezocht (hele mooie koloniale stad), in Payogasta afscheid genomen van de ruta 40 en via de Recta de Tin Tin naar Salta. Goeie weg! Via Salta doorgereden naar Purmamarca. Lange tocht, maar toch goed te doen door de goede wegen.
za 13/11 Purmamarca, ruta 52 naar Salinas Grandes (prachtig prachtig!!!), terug naar Purmamarca en richting San Lorenzo. (De ruta 9 ‘la cornisa’ tss Salta en SS de Jujuy is om onnozel van te worden, by the way). In San Lorenzo overnacht bij Alex & Rijkje (ook een super b&b!).
zo 14/11 beschaving! Hele dag Salta, MAAM-museum (met de Inca-kinderen-mummies) absoluut de moeite, rondhangen en terrasjes doen. Gaat allemaal heel goed in deze mooie groene stad!
ma 15/11 auto inleveren zonder stukken, wat een opluchting! ANDES-vlucht naar Puerto Iguazu. Aankomst daar was even slikken, als je net uit ‘Salta la Linda’ komt.
di 16/11 Argentijnse kant van de watervallen. Wow!
woe 17/11 Braziliaanse kant van de watervallen. wow! Ook de moeite voor het overzicht!
do 18/11 bus naar Candelaria voor 2 dagen op Estancia Santa Cecilia. Wat een luxe! Ook fijn…
vr 19/11 Estancia
za 20/11 San Ignacio Mini-ruines bezocht, bus naar Posadas en nachtbus naar BA (met Crucero del Norte, ook heel ok!)
zo 21/11 zeer vroeg in BA, Puerto Madero bezocht en in San Telmo nog wat winkeltjes gedaan. Die avond toch niet naar Boca Juniors gaan kijken.
ma 22/11 een kersverse feestdag in Argentinie. Recoleta, Palermo Chico en MALBA bezocht, dan off to Ezeiza…

algemene indruk van het land:
Zo groot! Op alle gebied. Zalig om in te reizen. Lekker eten, lekkere wijn,…

algemene indruk van de natuur:
De verscheidenheid is groot: woestijn, (sub)tropen, de ene quebrada na de andere. Overal kleur en prachtige dieren. Veel stof :\

algemene indruk van de mensen:
Communicatief. Zelfs de taxichauffeurs! Je moet wel wat spaans spreken anders raak je niet ver. Heb de indruk dat je met frans nog meer bereikt dan met engels. Lieve mensen met een groot hart, zeker in het Noord-Westen. Onvergetelijk.

gevoel van (on)veiligheid:
In BA moet je wel op je spullen letten (ze wijzen je er zelf vaak op), maar ik heb me er nergens onveilig gevoeld. Op aanraden van onze hostelgastheer niet te voet door Boca gewandeld, met de bus zag het er niet angstaanjagend uit of zo maar je moest maar eens de verkeerde persoon tegenkomen. Wij zijn die gelukkig nergens tegengekomen!

leuke dingen die je hebt meegemaakt:
Liftende politieagent meegenomen, een echt gordeldier gezien, beste empanada’s ter wereld gegeten in Cafayate… De ruta 40-trip was vermoeiend maar o zo de moeite waard! Drop off kosten inclusief!

must see’s:
Wijngaarden rond Mendoza
Uspallata+vallei (easy going bergdorp in een serene omgeving)
Cuesta de Miranda (rood + groen + cactussen + zilvervosjes)
Talampaya National Park (uniek)
Cafayate - Cachí - El Carril (wat een prachtige weg!)
Purmamarca (ondanks het toerisme toch een heel aangenaam dorp)
Ruta 52 (Cuesta de Lipàn) naar Salinas Grandes (wat een landschappen! en dat langs een volledig geasfalteerde weg… Top!)
Watervallen van Iguazu
BA: Palermo Viejo, San Telmo en Puerto Madero

must avoids:
BA: Calle Florida, San Telmo op zondag als je geen zin hebt in drukte
Puerto Iguazu als dorp is niet echt de moeite

etc…:
Als je met de auto reist zit je echt helemaal in het land. Onze trip was best krap getimed (ik zou er graag dubbel zo lang over hebben gedaan) en we hebben geleerd om heel veel vragen te stellen: hoe is de weg, hoe lang doe je erover, hoeveel km ripio,… de mensen helpen je graag! Het is een fijn gevoel om te weten wat je die dag te wachten staat, zeker met een eenvoudige huurwagen!
Argentinië is een fantastisch land en we zijn heel erg blij dat we dit allemaal gezien en meegemaakt hebben. Listo!

1 like

We zijn in october/november 2010 ruim 3 weken in Argentinië geweest.
De eerste week in Buenos Aires, met een uitstapje naar Mar del Plata en een estancia van kennissen (geen touristische attractie, maar het echte werk).
Vandaar naar Mendoza gevlogen, en 2 dagen verbleven in Posada Salentein, een aanrader.
Daarna met huurauto naar Villa Union, Belén en Cafayate. Verder naar Colomé/Molinos via Cachi, en door naar Salta, verblijf van 5 nachten.
Van daaruit Trein naar de Wolken (aanrader),
Tilcara, Humahuaca, Purmamarca.
Auto op Salta airport ingeleverd en naar Iguazu gevlogen. Daar 2 fantastische dagen.
De ripio wegen waren een uitdaging, maar bij goed weer en geen haast te doen.
Sommige plekken kun je beter mijden als je hoogtevrees hebt en zelf wilt rijden.
We hebben ons nergens onveilig gevoeld, al is een familielid op klaarlichte dag midden in het centrum van een halsketting beroofd.
De mensen zijn onwaarschijnlijk vriendelijk, goedlachs en gastvrij. Een verademing! Het eten is over het algemeen erg goed en niet duur, en je leert er goed (en goede…) wijn drinken voor prijzen die hier onmogelijk zijn.

We hebben de reis zelf samengesteld v.w.b. de te bezoeken plaatsen en sommige hotels, en het ondergebracht bij Askja Reizen. Alles was tot in de puntjes geregeld, elke afspraak nagekomen en transfers altijd op tijd.

Wanneer :

November -December 2010 6 weken

Hoe :

Alles zelf geregeld - Vlucht Iberia OK -met gehuurde mobilhome (adventurehome) erg duur en proffesionele oplichters !! zeker niet bij deze mensen huren !!

Algemene indruk :

Mooi erg uitgestrekt land met twee versnellingen 99,5% hééél arm, maar wel supervriendelijk en dan 0.5% ontzettend rijk en dus niet zo vriendelijk.

Route :

Buenos Aires - Iguazu -Salta -San Pedro de Atacama(Chili) - Cafayate -Mendoza -Uspalata -Neuguen -San Martin de Los Andes -Bariloche -Esquel -Trelew -Puerto Madryn -Monte Hermoso -Las Flores -Buenos Aires

Hoogtepunten :

Iguazu**** - Saltos de Mocona ** - Salta - Tilcara* -Humahuaca* -route v Purmamarca naar San Pedro de Atacama*** - Cafayate* -Uspalata -Streek rond Bariloche ***** -Esquel* -Peninsula Valdes **

Minder :

San Juan -Patagonie -route v Puerto madryn naar Buenos Aires
Campings zijn dikwijls heel erg vuil en niet onderhouden.

Veiligheid :

Buiten Buenos Aires absoluut geen probleem uitermate vriendelijke en behulpzame mensen , steeds zeer warm onthaal zeker als je wat spaans spreekt !

Beklijvende uitspraak van een Argentijn (in Gaiman ):

De mensen van Buenos Aires schaden en beschamen het imago van Argentinie !!

Hoi!

Wij willen dit jaar naar Argentinie en zouden graag naar een estancia gaan, maar absoluut niet zo’n toeristisch iets! Is het misschien mogelijk om naar de estancia te gaan waar jullie heen zijn geweest?

Wij overnachtten in Estancia Santa Cecilia http://www.santa-cecilia.com.ar/estancia/bienvenida.html bij het dorp Candelaria. Niet goedkoop, maar een superlocatie en hele fijne service. Op tripadvisor staan ook besprekingen.

Veiligheid, een ramp in Buenos Aires, maar ook in andere grote steden, Mendoza bv oppassen, wij zijn overvallen en in ieder plaats en tour kwamen we mensen tegen die waren overvallen. Sommige gestript tot hun kleding die ze aan hadden.

Geld wisselen het beste in buenos Aires bij CitiBank Parque las Heras tot 2500 pesos.

Wij hebben de reis laten organiseren door Heart of Argentina, we hebben een leuke reis gehad, maar 2 cruciale fouten zijn er gemaakt door hun, die werden afgedaan, met: “we organiseren pas sinds 2008 en moeten nog veel leren” De fout lag in de gekozen route, eind zomer begin herfst (hele goede tijd om Argentie te bezoeken), moet je van Zuid naar Noord gaan en niet anders om en de volgorde was door elkaar wat veel reis tijd en geld kostte. Verder waren de hotels goed, maar de ligging niet altijd even handig (te ver buiten de stad)
Als je net als wij durft te rijden met een auto, dan is dat wel het mooiste om ook van Mendoza naar Salta te rijden, ga niet vliegen of bussen. Wil je meer weten vraag het.

Hoi,

wat sneu voor u dat het toch gebeurd is, overvallen. Het kan iedereen overkomen, in ieder land. Natuurlijk maakt het wel veel uit hoe je gekleed gaat en wat je bij hebt. Wat je niet (bij) hebt, kunnen ze ook niet afnemen.
En zorg dat je zo veel mogelijk gekleed gaat als de lokale bevolking. Jezelf onzichtbaar maken als toerist, lijkt mij een van de belangrijke dingen om te doen.
Met debit of credit betalen kan niet op elke plek, niet zo makkelijk en alom als in NL, maar grote uitgaven (hotel, excursies, autohuur, busreizen, grote aankopen, etc) kunnen doorgaans wel met plastic. De peso staat niet zo heel hoog momenteel, maar bij 2500 pesos hebben we het nog altijd over meer dan 400 euro. Dat lijkt me nogal een (onnodig) hoog bedrag om rond te slepen, tenzij je het op dat moment meteen voor iets concreets nodig hebt.

Veiligheid… een ramp in Adam Bijlmer, Adam west…Alphen aan de Rijn…

Ja overal is wel wat. Het belangrijkste vind ik altijd om je goed in te lezen voordat je naar een bepaald land gaat. Ik kom al 4 jaar in Argentina, met name Buenos Aires, mn 22 jarige dochter woont er nu en nooit wat naars meegemaakt. Wil niet zeggen dat er nooit wat kan gebeuren, je moet gewoon weten waar je wel en niet moet komen. Maar dat is tegenwoordig overal op de wereld zo! Wil je me vertellen wat jullie precies is overkomen dan?

En de reis die Jan voor jullie gemaakt heeft, had dat ook niet te maken met jullie eigen wensen? Bv misschien teveel dingen willen zien in een kort tijsbestek? Wat waren jullie wensen dan?
En als de reis was omgedraaid, op welke manier was dat dan beter gegaan, hebben jullie dat uitgezocht?
Ik vind het tekenen voor Heart of Argentina dat ze eerlijk zeggen dat ze met bepaalde locaties nog niet zoveel ervaring hebben. Het contact met hun was toch wel goed?

Graag hoor ik jullie route en wat er wel leuk was!

Ik ben opgegroeid in Zuid Amerika (tot mijn 18jaar), spreek de taal vloeiend zonder buitenlands accent en mag wel zeggen dat ik redelijk tegen een stootje kan, ik heb daarna in 22 landen gewerkt en gewoond en ik ben getrained tegen kidnapping, overvallen en andere veiligheids zaken. Heb in 1984 tot 1988 in Colombia gewerkt (een van de meest gevaarlijke tijden van Colombia) en daarna ook nog een kidnapping mee gemaakt en begeleid in Bangladesh en was in Papua Nieuw Guinea in charge van de beveiliging, waar ik verschrikkelijke dingen heb meegemaakt. Ik heb meer dan wat verschrikkelijke ervaringing en ook heel wat doden meegemaakt en dus redelijk op de hoogte wat je moet doen en laten en ook niet van zo’n overval direct geschrokken. Maar ik heb nog nooit in zo’n korte tijd zoveel mensen meegemaakt die iets overkomen waren in ons reis gezelschap. Heb een Nederlander die in shock over de straat in mendoza liep, geholpen omdat hij niets en dan ook niets meer had.
Wat betreft de reis heb ik deze helemaal overgelaten aan de expert Jan en me er niet mee bemoeit want ik ken het noorden van zuid amerika heel goed, maar niet Argentinie en hij was de specialist en wist het, zei hij. We hadden meer dan genoeg tijd zelfs vond ik in verschillende plaatsen te veel, we hadden 5 weken. Maar als je mid maart naar Argentinie gaat, dat ga je eerst naar het zuiden en dan naar het noorden van wege mogelijk verslechterend weer, dat is nu mijn opinie en dat was ook de opinie van de tour leiders in het zuiden die ons rond leidden. Verder doe je eerst Ushuaia, dan El calafate en dan Bariloche van wege het reizen per vliegtuig wat wij wilden en niet eerst El Calafate, dan Ushuaia en dan Bariloche, dat is niet logisch en kost je veel geld en tijd wat niet nodig is. Dat is niet alleen mijn mening maar die van de operators in het zuiden en ik kan het alleen maar beamen.