Reiservaringen Argentinië (centraal topic)

Hola Gerard,
Allereerst waardeloos dat je (jullie) overvallen bent…Blijft vaak een ingrijpende ervaring.
Je schrijft ook:

Heb een Nederlander die in shock over de straat in mendoza liep, geholpen omdat hij niets en dan ook niets meer had.

Hoop niet dat je “onze” Nederlandse meester oplichter bent tegen gekomen in Mendoza.
Vrij jonge gast , hoe oud zou hij nu zijn? ergens in de 30…? Wij (alweer 4 jaar geleden) en al tientallen andere Nederlanders zijn al in zijn verhaal getrapt. Ziet er een beetje smoetsig uit,gisteren beroofd, heeft helemaal niks meer enz enz.
*kun je me misschien AR$100 lenen om in iedergeval in BA te geraken ? zodra ik terug ben in Nederland betaal ik je terug… *We moeten het nog steeds terug krijgen. Volgens mij loopt die joker nog steeds rond in Mendoza. Ik geloof dat het hier ook eens besproken is op het forum en dat de Nederlandse ambassade er ook van op de hoogte is…
(Just be carefull… nieuwe toeristen die Mendoza aandoen…)

Bijdeze gelijk maar mijn volgende waarschuwing aan nieuwe toeristen… De grote wisseltruc!!
Wij horen de laatste tijd met enige regelmaat dat je opgelicht wordt door sommige taxichauffeurs voornamelijk bij aankomst in BA… Hoe gaat het in zijn werk…
De toerist “pint” geld bij aankomst, er komen voornamelijk biljetten van 100 uit… Ze nemen een taxi naar het hotel en betalen met 100. Dan komt de grote wisseltruc …de taxichauffeur stopt het in zijn portomonee en haalt er razensnel een vals briefje van 100 uit, houd het tegen het licht en zegt “sorry hoor maar deze is vals” en de argeloze toerist geeft een nieuw briefje van 100… Tsja 200 pesos armer en een vals briefje rijker…
Het is een beetje moeilijk om hier uit te leggen waar je op moet letten, wat is vals en wat is echt… Misschien een idee is om de laatste 3 cijfers van het serienummer te onthouden…

Wij hebben hier ook een biljet met het hoofd van Robbie Williams erop ipv een president dat was een makkie (nee hoor grapje)

OK doe uw voordeel ermee…

Dikke Saludos

Alex y Rijkje
San Lorenzo (Salta)
www.lacasahernandez.com.ar

Ja onze vriend in Mendoza…

Heb je misschien een foto gemaakt?

Nog een trucje, inmiddels bekend en berucht is de vogelpoep truc.

Je loopt als argeloze toerist (want die haal je er dus zo uit) op straat en plotseling voel je wat op je hoofd, tas, kleding, vallen…bah het lijkt wel voegelpoep. In no time staat er een behulpzaam lief vrouwtje bij je om je te helpen met schoonmaken. In de consternatie die ontstaat let je even niet op je andere spulletjes en voordat je het weet… weg tas, geld enz. Meegenomen door vrouwtje/mannetje nummer2 zonder dat jij dat in de gaten hebt.

Heb je die verhalen ook gehoord?

Hola Gallina,

Bedankt voor het linkje…

Als ik het weer zit te lezen moet ik toch stiekem wel lachen dat die gozer al jaren zo achter elkaar door kan gaan. Het laatste berichtje is nog van een week geleden!!

Ik zie hem bv s´avonds al terugrijden in zijn dikke Toyota Hillux, zijn laptop openklappen, de berichten op diverse forums over hem doornemen met een glimlach en met nog maar een flesje wijn…

Maar goed U bent dus gewaarschuwd!

Ja de vogelpoeptruc, duwen in de metro (en achteraf blijkt dat je gerold bent) en wat ik zelf al schreef in de voorgaande post, dat is wel wat wij hier het meeste horen…

Dikke Saludos

Alex y Rijkje
San Lorenzo (Salta)
www.lacasahernandez.com.ar

Ik was dit weekend even lekker aan het relaxen met mijn vrouw in een luxe hotel, dus een late reactie van mij. Jammer dat jullie zijn overvallen en nog veel vervelender dat jullie waarschijnlijk onze Nederlandse meester-acteur in Mendoza zijn tegengekomen. Maar wat ik eigenlijk vooral wilde zeggen: er is een ´sticky´ centraal topic bovenaan de lijst met verschillende onderwerpen, speciaal voor ervaringen met Argentinie: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=45951. Vandaar dat ik jullie topic en reacties heb verhuisd.

wanneer was je er
Maart 2011

hoe lang
4 weken

georganiseerd (door wie) of zelf geregeld
We hebben zelf de route bepaald, de vluchten en de bussen geregeld, maar de accomodaties, tripjes, autohuur etc. laten organiseren door Heart-of-Argentina. Zo hadden we ONZE reis, maar de gemakken ter plekke van niet hoeven zoeken etc.

welke gebieden/plaatsen bezocht
Start in Buenos Aires 4 dagen. Vervolgens heen en weer gevlogen naar Iguazu. Daar beide kanten van de watervallen bezocht. Wat een belevenis. Via Buenos Aires naar Ushuaia. Trip naar de pinguins, erg leuk! Trip Vuurland, mooie natuur! Vervolgens gevlogen naar El Calafate, waar we een bezoek hebben gebracht aan het natuurwonder Perito Moreno. En de Upsala gletsjes. Fantastisch! Gevlogen naar Bariloche, waar we getourd hebben met een huurauto en genoten van de prachtige natuur! Met de (nacht)bus naar Mendoza, heerlijk relaxen in Maipu tussen de wijnvelden in de heerlijke posada van de de belgen (cavieres). Met de (nacht)bus naar salta. Na 1 dag in de stad, 3 dagen met de auto getourd: Cafayate, schitterende route door de kloof! San Lorenzo, heerlijk bij de Nederanders Hernandez. Naar Tilcara en de bijzondere zoutvlakten (geen last van hoogteziekte, rustig aan, veel drinken). Van Salta weer naar Buenos Aires.

algemene indruk van het land
Heel divers, prachtig! Heerlijk eten, lekkere wijnen! Echte aanrader voor elke reiziger!

algemene indruk van de natuur
Ook zo divers en mooi! Prachtig die natuurwonders: watervallen, gletsjes, bergen etc.

algemene indruk van de mensen
Over het algemeen erg aardig, maar toch erg jammer dat ze echt geen Engels spreken, ook niet bij de toeristische dingen (busstations bijvoorbeeld). Maar je komt er wel uit (wij spreken geen woord spaans en het is ons ook gelukt!)

gevoel van (on)veiligheid
We hebben ons meerdere malen onveilig gevoeld. Dat komt meer doordat het allemaal onbekend is, donker en je de mensen niet kan inschatten. Het gevoel was dus waarschijnlijk veelal niet terecht. Er is niets gebeurd!
Overigens waren wij ook erg verbaasd over de hoeveelheid zwerfhonden!

leuke dingen die je hebt meegemaakt
Zoveel! Elke dag weer een feest met prachtige dingen!

must see’s
Eigenlijk alles :wink: Watervallen toch wel een van de grootste hoogtepunten voor ons.

must avoids
Geen

wanneer: september 2011
hoe lang: 17 dagen
door: argentinie online
wat: BA - Iguazu - Salta - Andes rondreis - BA (oorspronkelijk plan: BA-Pen. Valdes - El Calafate - Salta - BA)
In BA hebben we een leuke stadstour gedaan met gids. Door de geannuleerde vluchten konden we niet naar Patagonie vliegen. Omgeboekt naar Iguazu. Fenomenaal mooi moet ik bekennen. Er komt geen einde aan de watervallen en het park vonden we mooi ingericht. Zowel Argentijnse als Braziliaanse kant gekeken. Daarna naar Salta. 1 dag in het stadje is erg leuk, veel terrasjes en pas daar hadden we het echte Argentinie gevoel. Weinig toeristen en veel locals. Daarna met huurauto een 8 om Salta gemaakt. Eerst naar het noorden. Overnacht in Purmamarca, tour Quebrada de Humahuaca gedaan, Salinas Grandes bezocht. De Zuidelijke tour naar Cachi, Cafayate en eindpunt Salta. Overweldigende natuur, wat bijzonder veel gezichten heeft de Andes. En die kleuren. Prachtig. De onverharde wegen zijn wel vermoeiend maar het is het allemaal zo waard. Schattige dorpjes en Salta en Cafayate zijn een gezellig stadjes.

Algemene indruk
Wij vonden de natuur prachtig daar moet je zeker voor gaan. BA vonden we toch een wat minder leuke stad qua bezienswaardigheden. Maar is toch zeker een bezoek waard voor de sfeer. Wij zijn niet van die stadsmensen dus ook weer geheel persoonlijk. Ook heeft het er mee te maken dat we veel gedoe hadden rondom onze vluchten en daardoor weinig uit BA hebben kunnen halen. Maar goed je baseert je een mening op wat je wel ziet.

De mensen zijn erg fijn in de omgang. Heel vriendelijk, warm onthaal, behulpzaam, willen je altijd helpen al staat de taalbarriere er enorm tussen en eerlijk. Wij betaalden bijvoorbeeld veel te veel benzinegeld aan de pomp (zagen op het verkeerde metertje), geeft de jonge man die ons hielp gewoon terug en gaat vervolgens flink de ramen poetsen.
We hebben elke dag heerlijk gegeten (al is het ontbijt wat sober) en denken nog likkebaardend terug aan de heerlijke empagnada’s en steaks met onovertreffelijk lekkere lokale wijn en alles voor een schappelijke prijs.

Leuke dingen: genoeg om een lach op je gezicht te toveren als je terugkijkt naar alle indrukken die je per dag krijgt. We vonden het toeren door de Andes echt heerlijk en een aanrader om te doen.
Daarnaast vonden we de acco echt goed geregeld door de organisatie. Altijd in de buurt van het centrum, maar net genoeg om geen overlast te hebben van centrum-dingen.

Onveilig hebben we ons niet gevoeld. Wel minder op ons gemak in BA maar van onveilig is niet te spreken.

Must see: toch de Andes. Ongerepte natuur en je komt in de echte outback van Argentinie terecht. Geeft je het gevoel van alleen op de wereld.

Niet doen: vooral niet verdwalen in de Andes… en je niet laten ontmoedigen door vertraagde vluchten want wij hebben er geen enkele op tijd zien vertrekken (Aerolineas). Tip: Neem ruim de tijd als je aansluitende vluchten wilt boeken.
Natuurlijk zoveel meer te vertellen… maar kort en bondig was het verzoek.

Beste Argentinie-fans en Argentinie-fans-to-be,

Het was de reis van mijn leven! (definite, en ik heb al heel wat gezien!)

wanneer was je er
Januari 2011

hoe lang
3 weken

Zelf geregeld. Beviel prima, maar heeft me heel wat moeite gekost.

Buenos Aires, Iguazu, Peninsula Valdes, El Calafate, Bariloche, Santiago (Chili)

Mooiste land wat ik ooit gezien heb. Al kun je beter continent zeggen, want was is Argentinie groot!

Overweldigend, nietig makend, prachtige kleuren, enorme tegenstellingen.

Warm en vriendelijk.

gevoel van (on)veiligheid
Geen moment onveilig gevoeld. Maar je moet wel op je hoede blijven en geen domme dingen doen.

Een pato-wedstrijd in Buenos Aires bezocht, de Iguazu-watervallen gezien, orka’s en walvissen bewonderd op Peninsula Valdes, op de Perito Moreno-gletsjer gelopen

must see’s
Alle voorgaande punten. Maar Iguazu, Peninsula Valdes en de Perito-Moreno gletsjer mogen niet ontbreken in een Argentinie Reis.

must avoids
Ik vond zelf Bariloche een afknapper. Maar we hadden slecht weer en dat kan hebben meegespeeld. De Argentijnen zelf raken namelijk niet uitgekeken op Bariloche. Ik zag het niet.

Onverwacht
Op Tweede Kerstdag bakken op het strand van Puerto Madryn. Een aanrader!

Meer praktische informatie over en foto’s van mijn reis kun je op mijn site argentiniereis.nl vinden.

Dit (sticky) topic is speciaal bedoeld voor ervaringen van mensen, zodat mensen alleen over ervaringen kunnen lezen en zich zo een goed beeld kunnen vormen. Vragen als “wat kostte je reis” en reacties daarop worden dan ook verwijderd als zijnde off-topic. Dit soort vragen kan je via een persoonlijk berichtje of in een algemeen topic stellen.

**wanneer was je er **
oktober 2011

hoe lang
4 weken Argentinië en Chili

Zelf geregeld, gaf een bijzonder gevoel van vrijheid.

Argentinië: Buenos Aires, Salta en omgeving, Bariloche, van Puerto Montt met de Navimag naar Puerto Natales, Torres del Paine en El Calafate.

Schoon, netjes, veilig.

Fantastisch, wat een ruimte, rust, dieren, vrijheid.

Bijzonder vriendelijk, behulpzaam en in voor een praatje, ook als je spaans niet toereikend is. Dan maar met handen, voeten en een paar woorden engels erbij.

**gevoel van (on)veiligheid **
Een kort moment in Buenos Aires. We liepen van La Boca naar Puerto Madero toen de politie ons aanhield en vroeg waar we naartoe gingen. Op ons antwoord ‘Puerto Madero’ gaven zij aan dat het okee was om rechtdoor te lopen, maar we moesten onder geen beding linksaf onder het viaduct doorlopen omdat dit een bijzonder gevaarlijke buurt was. De heren waren zo vriendelijk om verderop even te wachten tot we uit de ‘gevarenzone’ waren, toen ik dat zag was ik wel weer gerust.

Overnachten in kleinschalige accomodaties, zoals B&B’s, hostels, finca’s. Zo kom je in contact met de lokale bevolking en eet je vaak met hen aan tafel.

must see’s
San Telmo, Salta, Quebrada de Huamahaca, Perito Moreno, de weg naar Cafayate via Cachi

**must avoids **
Niets tegengekomen dat je moet vermijden.

overig
Vergis je vooral niet in afstanden en de intensiteit van het reizen. Ondanks het feit dat we daar rekening mee hebben gehouden en een aantal binnenlandse vluchten hadden gepland hebben we toch tot twee keer toe het reisprogramma aangepast omdat het te intensief was. Zo zijn we uiteindelijk niet in El Chalten en in Ushuaia geweest.

Wanneer was je er?
Van half december 2011 tot half januari 2012

Hoe lang?
Een maand.

Georganiseerd (door wie) of zelf geregeld?
Alles zelf geregeld.

Welke gebieden/plaatsen bezocht?
We hebben alleen het noorden van Argentina gedaan, omdat we graag rustig wilden reizen.
[ul]
[li]Buenos Aires (3 nachten)
[/li][li]Iguazu (2 nachten, dag 1: Braziliaanse kant, dag 2: Argentijnse kant)
[/li][li]Salta (3 nachten)
[/li][li]San Lorenzo (1 nacht, slecht weer waardoor er helaas niets te beleven was)
[/li][li]Tilcara (van daaruit naar de Salinas Grandes en Purmamarca) (3 nachten)
[/li][li]Cordoba (1 nacht)
[/li][li]La Cumbrecitta (5 nachten)
[/li][li]Rosario (3 nachten)
[/li][li]San Antonio de Areco (3 nachten)
[/li][li]Buenos Aires (3 nachten)
[/li][/ul]

Algemene indruk van het land?
Immens, divers, relaxed, zeer goed te bereizen door het fantastische busnetwerk, genoeg mooie plekken waar het niet supertoeristisch is.

Enorm divers. Als je de ene dag bij de watervallen van Iguazu bent, twee dagen later op de zoutvlaktes boven Purmamarca en weer een paar dagen later bij de Sierras de Cordoba, kun je moeilijk geloven dat die drie enorm verschillende plekken tot 1 land behoren.

Algemene indruk van de mensen?
Veel verschillende bevolkingsgroepen die allemaal hun eigen eigenschappen hebben. Wat ze overeenkomstig hebben is dat ze je graag helpen en meedenken. Je wordt niet keihard commercieel belaagd omdat je toevallig een toerist bent (zoals in Thailand en Noord-Afrika bijvoorbeeld wel het geval is…).

Gevoel van (on)veiligheid?
We hebben ons daar erg veilig gevoeld. Misschien wel te veilig, waardoor we op dag twee in Buenos Aires van onze kleine rugzak bestolen zijn. We zaten met vrienden die toevallig ook in BA waren in een barretje; na een kwartier kwamen een paar meiden in de buurt van ons tafeltje foto’s van elkaar maken. We waren niet scherp, vertrouwden de mensheid (en hen dus ook) en hadden dat beter niet kunnen doen: tas weg. Vanaf dat moment hebben we onze tas geen moment meer uit het oog verloren. De reactie van de eigenaar van de bar en onze hosteleigenaar waren typerend: ze vonden het verschrikkelijk voor ons. Hun tip: neem geen tas mee als je die eigenlijk niet nodig hebt.

Leuke dingen die je hebt meegemaakt? Must sees?
Alleen maar mooie dingen! Iguazu: overweldigend! Salinas Grandes: vet (vooral de foto’s!)! La Cumbrecita: mooiste dorpje van heel Argentina! Rosario: onderschatte, niet-toeristische stad. Paardrijden in San Antonio de Areco: absoluut doen!

Must avoids?
Poehee. Aangifte doen bij het politiebureau: bureaucratisch, langzaam, ongeïnteresseerd. Maar dat maakte het ook wel weer een mooi avontuur…

1 like
  • Net terug van 4 weken Argentinie en WoW!!!
  • De meeste must sees vinden mensen zelf wel, maar deze zijn wat minder obvious:
  • Wij hebben roadtrip gemaakt van Mendoza naar Salta door de Andes en prima te doen en ongelooflijk mooi. Route langs Uspallata - Barreal - Rodeo - Villa union - Belen - Santa Maria - Cafayate - Salta - Purmamarca. In totaal 13 dagen en het was fantastisch. Bijna geen toeristen (behalve de Argentijnen dan) en alle bezienswaardigheden kun je prima zelf doen
  • Talampaya - National Park in de buurt van Villa Union is een absolute must see!
  • Purmamarca - is ideaal als basis om het Noorden te verkennen. Wij vonden dit veel en veel leuker dan Salta.

Wij vonden minder: Salta (grote ongezellige stad)

Net een weekje terug van 4 weken Argentinië (okt/nov 2012).

Buenos Aires, Salta (vandaar uit Tilcara, Purmamarca, Humahuaca, Cachi, Cafayate), Tucuman, La Rioja ( van daar Talampaya, Valle de la Luna), Cordoba.

Buenos Aires is erg gezellige stad en heb je zeker paar dagen voor nodig.
Als je daar weer terugkomt vind je wel alles erg duur, zoals de restaurants.

Alles zelf geregeld, vlucht BA naar Salta . In Salta auto gehuurd en die in Tucuman achtergelaten, daarna met de bus verder.
Erg vriendelijke en ontsapnnen bevolking.

Heel mooi land en zeker voor herhaling vatbaar.

Omgeving Salta is schitterend, zeker naar Salinas Grandes gaan. Salta zelf is trouwens ook erg leuk voor een dag.

En bij La Rioja naar Talampaya en Valle de la luna. Heb je geen twee dagen doe dan alleen Talampaya. Als je eigen vervoer hebt overnacht in Villa San Augustin, maar zonder eigen vervoer is het vrijwel onmogelijk, misschien in het hoogseizoen maar nu was het heel stil.

Wel tijdig geld opnemen, want het gebeurde regelmatigg dat 's avonds de geldautomaten leeg zijn. Het bedrag dat je kan opnemen is ook beperkt, dus hou daar rekening mee.

Verder qua veiligheid, gewoon erg veilig. Natuurlijk in de grote steden op je spullen letten (zoals overal), maar geen moment gehad dat we ons niet prettig voelden.

Een week terug van een maand Argentinië. (1-11t/m 2-12-2012) Fantastisch!!

Route: Buenos Aires- Bariloche- El Bolson- Puerto Piramides- Puerto Madryn- El Calafate- Ushuaia- Buenos Aires
Niet georganiseeerd gereisd, alleen ticket van Ushuaia naar Buenos Aires vooraf geboekt in Nederland.
De route hebben we afgelegd met de bus (cama en semicama). De bussen zijn uitstekend, je kunt alles prima regelen ook in het zuiden. Van El Calafate naar Ushuaia heb je alleen semicama, nog steeds een stuk luxer dan welk vliegtuig dan ook!

Ons doel was Patagonië bekijken en walvissen en pinguins zien. Dat is gelukt. Het is een prachtig landschap, veel afwisselender dan vaak beschreven en die ruimte…

Bariloche in het merengebied: prachtige natuur.
El Bolson schitterende natuur, erg relaxed dorp.
Wil je Peninsula Valdes zien dan moet je een auto huren in Puerto Madryn of een toertje vanuit PM maken. In Puerto Piramides kun je dat niet regelen.
Puerto Piramides, rustig en klein. Hiervandaan de walvistoertjes met de boot.
El Calafate, toeristisch vanwege de Perito Moreno gletscher. Erg indrukwekkend! Landschappen geweldig. Ook leuk het natuurgebiedje Laguna Nimes met veel vogels o.a. flamingo’s.
Ushuaia echt aan het eind van de wereld. Mooie omgeving. Veel tochten te maken. Tussen de pinguins gelopen op een eilandje bij Estancia Harberton.
Buenos Aires leuke stad. Wij zaten in het Microcentro. Erg druk maar wel een prima locatie met veel restaurants en terrasssen op loopafstand van San Telmo, met de metro niet ver van Palermo.

De Argentijnen zijn ontzettend aardige en behulpzame mensen. Als je een beetje Spaans spreekt vinden ze het helemaal geweldig.

Wij hebben steeds een tweepersoonskamer met badkamer genomen voor gemiddeld €35 per nacht. Kan goedkoper als je iets langer doorzoekt. Veel hostels met slaapzalen voor weinig geld.

Pinnen kon overal. Wij konden maximaal 1000 pesos pinnen met 19 pesos extra kosten. Veel verschillende banken gehad. Hebben geen lege automaten meegemaakt. We hadden wel cash euro’s mee maar niet gebruikt. Wordt wel om gevraagd en de koers is niet slecht. Hoef je in ieder geval geen dollars voor mee te nemen.

Wil je meer info vraag maar!