Situatie (vliegveld) Bariloche

Bij deze weer eens een update over Bariloche en dan vooral de nasleep van de (overigens nog steeds rokende) vulkaan Puyehue. Inmiddels zijn wel al 4,5 maand verder en heeft de vulkaan voorlopig nog geen slaap lijkt het. Overigens is het enige dat je daar van merkt een verminderd zicht, het ziet er op sommige dagen, afhankelijk van de windrichting, heiig uit. Soms kan je niet eens de overkant van het meer zien. Maar dat is eigenlijk alles, er valt geen as meer, het is alleen behoorlijk stoffig af en toe.

Het vliegveld is een ander verhaal. Het is 3 maanden dicht geweest ivm vulkaanas en -stof, toen is er een week lang iedere dag maar liefst 1 vliegtuig geland en weer vertrokken en nu: hebben ze besloten dat het een mooie gelegenheid is om het vliegveld een fikse opknapbeurt te geven en blijft het tot tenminste 20 december gesloten. Perfect timing zullen we maar denken. Dit betekent dat vluchten van Aerolineas Argentinas over het algemeen worden omgeleid naar Esquél. Het goede nieuws: ook de rechtstreekse vluchten van en naar El Calafate! Vanuit Esquél is het nog zo´n 3,5 uur via een prachtige route naar Bariloche. De vluchten van LAN worden omgeleid naar Neuquén, van daaruit is het nog 5 uur in de bus.

Als je nog een vlucht moet boeken, bijvoorbeeld tussen El Calafate en Bariloche, dan kan je bij Aerolineas geen vlucht meer boeken naar Bariloche, maar moet je kiezen voor Esquél als vliegveld. Dit betekent waarschijnlijk ook dat je daarna zelf moet zorgen voor vervoer naar Bariloche. Een (privé)transfer zal aardig wat kosten, maar aangezien de meeste mensen in Bariloche toch een huurauto willen hebben kunnen ze wellicht met de verhuurder afspreken dat de auto op Esquél wordt opgehaald en teruggebracht. Esquél zelf heeft voor zover ik weet verder geen autoverhuurders, het is een betrekkelijk klein en niet toeristisch stadje. Wel is het bekend van La Trochita, het (laatste) stoomtreintje uit het boek The Old Patagonian Express. Deze trein rijdt nog tweemaal per week, dus je zou het mooi kunnen combineren.

Voor de rest is er in Bariloche zelf weinig meer te zien van de as of het zand. Op winderige droge dagen stuift het wat meer, maar alleen mensen die Bariloche al kennen van voor de uitbarsting zullen verschil zien. De meeste ´nieuwelingen´ denken dat dat zand aan de kant van de wegen gewoon altijd zo was :slight_smile: Nu ook de lente zijn intrede doet zal de natuur zich prima herpakken.

Ga je er met een huurauto op uit, dan zal je in de buurt van Villa la Angostura echter wel degelijk zien hoe groot de impact daar is geweest. Daar is zo´n 35-50cm zand gevallen en met de vulkaan in hun achtertuin hebben ze er ook nu nog bijna dagelijks last van. Toch raad ik aan om Angostura zeker niet over te slaan, deels uit (ramp)toerisme, deels om de middenstand daar die natuurlijk een enorme dreun heeft gekregen een beetje te sponsoren.

Het Nahuel Huapi meer is intussen mooier dan ooit, met prachtige helblauwe kleuren zoals je kent uit de foto´s van het Caribisch gebied. De vulkaan heeft dus ook voor iets moois gezorgd :cheer:

3 likes

Hallo,

wij vertrekken volgende week naar het zuidelijke deel van Argentinie.
Wij hebben onze binnenlandse vluchten reeds enkele maanden geleden geboekt.

Dankzij U hebben we nu meer informatie waarom onze aankomende en vertrekkende vluchten uit Bariloche naar Esquel zijn verplaatst.
We hadden reeds een e-mail naar AR verstuurd, doch nooit een respons gekregen.
Kan u mij meer informatie geven aangaande die busreis? (opstappunt (in Esquel en in Bariloche), uur van vertrek, reistijd, organisatie,…)

Met dank,
Philippe.

hallo,

ik ben vandaag net thuisgekomen van een reis in bariloche.
De vluchten gaan inderdaad naar esquel en daar staan reeds bussen klaar die je naar bariloche brengen. (is in je ticket dat oorspronkelijk voor bariloche was inbegrepen)
ook als je terugreist brengt de bus je naar esquel, (hiervoor moet je je aanmelden bij de busterminal aan het station.)

als je de pech hebt zoals ik, dat er op de dag dat je terugreist zoveel as in de lucht aanwezig is waardoor de vlucht gecanceld wordt, mag je met de bus naar buenos aires reizen, een reis van 20 uurtjes die je zelf moet bekostigen.
mijn vliegtuigticket werd om die reden omgezet naar een open ticket dat 1 jaar geldig blijft. (Dit is voor mij nu geen probleem aangezien ik jaarlijks naar bariloche reis); De 2 de optie was je de dag nadien terug aanmelden met je ticket in de hoop dat er een vlucht zou zijn, dit was voor mij geen optie daar ik dan mijn interationale vlucht zou missen.

Bariloche is zeker de moeite waard ook na de vulkaanuitbarsting.
Ik wens jullie een prettige reis toe en geniet ervan met volle teugen.

met vriendelijke groeten
mirkevdb

Hallo,

met dank voor de informatie.

De oorspronkelijke bedoeling was een vlucht van Bariloche naar Buenos A en om zo verder met een andere vlucht naar Trelew te vliegen.

Daar we in Bariloche beschikken over een huurwagen, en indien we in dezelfde situatie als U zouden komen, zou het misschien beter zijn om met ons voertuig de verplaatsing Bariloche - Trelew te ondernemen.
Of denkt U dat het steeds beter is om dit te doen? We hebben normaal gezien 90 minuten in Buenos A. voor onze aansluitende vlucht naar Trelew. En ik heb geen idee over de stiptheid van deze vluchten.

Met vriendelijke groeten,
Philippe.

Als je kiest voor een vlucht calculeer voor de zekerheid maar voldoende tussentijd in daar de stiptheid van deze vluchten meestal te wensen over laat.

Het gebruik van een huurauto lijkt mij in dit geval dan ook een betere oplossing.

flipsen kan je hieromtrent meer info geven

groetjes mirkevdb

Flipsen was even een frisse neus halen in Mar del Plata dit weekend :slight_smile:

Philippe, met de huurauto naar Puerto Madryn rijden vanuit Bariloche raad ik af. Je zit dan met enorme drop-off kosten. Wat je het beste kan doen is gewoon met de bus die Aerolineas verzorgt naar Esquél rijden. Mocht de vlucht dan niet doorgaan, dan kan je om 21:30 nog op de bus van Mar y Valle stappen die van Bariloche, via Esquél, naar Puerto Madryn gaat. Dat was sowieso een heel wat goedkopere mogelijkheid geweest dan vliegen tussen Bariloche/Esquél en Trelew…

Beste Flipsen,

hartelijk bedankt voor de zeer nuttige informatie!!!

Ik heb gevraagd om een vroegere vlucht uit Esquel naar BUE te kunnen nemen (2 uur vroeger) om te vermijden dat door vertraging we onze vlucht naar Treluw zouden missen.

Indien de vlucht uit Trelew niet kan doorgaan, gaan we met de bus.

THANKS,
Philippe

Beste Flipsen,

Bedankt voor de informatie zover. Ik vlieg de 17de van Bariloche nu dus Esquel naar El Calafate. Wordt hiervoor ook busvervoer geregeld?
Mocht deze vlucht niet gaan, zijn er dan ook andere mogelijkheden om zo snel mogelijk in El Calafate te komen.
Alvast bedankt voor de info:

Groeten,

Pieter

Beste Flipsen,

Hoe is het nu verder in Bariloche? Begreep dat jullie heel veel last hebben van as momenteel en dat het moeilijk is om zelfs al buiten te lopen, klopt dat of zijn er gewoon momenten dat het wat minder is?
Weet jij trouwens of het weer effect heeft op de treinritten?

Alvast bedankt! Chafra

Chafra, jullie (en nog 2 andere koppels die vanavond de trein nemen) hebben geluk, het is momenteel schitterend! Vandaag een prima dag met zon, geen stofwolken en een lekker temperatuurtje. Morgen wordt het zelfs 27 graden. Het is een kwestie van geluk hebben in Bariloche momenteel. Twee weken geleden was het slecht zicht, maar vanaf gisteren is het prachtig weer en goed zicht.

Dat mensen hun huis niet uitkunnen hier is pertinente onzin. Ook in Villa la Angostura (waar het veel erger is) lopen mensen gewoon buiten. Maar als het langere tijd droog is geweest en het waait, dan heb je wel last van stof natuurlijk.

De Tren Patagonico ondervindt geen enkele hinder van de naweeen van de vulkaan, alleen kan het ´s ochtends, wanneer de trein een stuk dichter bij Bariloche is, in het restauratierijtuig een stofbende zijn, waardoor ontbijten niet echt aan te raden is :slight_smile: Maar je kan altijd een kop koffie en een broodje meenemen je coupe in natuurlijk.

1 like

Sorry Pieter, ik heb je bericht kennelijk gemist. Aerolineas Argentinas zorgt voor vervoer tussen het vliegveld van Bariloche en het vliegveld van Esquél. Als je het ticket vanaf Bariloche hebt geboekt is dat gewoon gratis natuurlijk. De preciese tijd van vertrek van de bus kan je navragen bij het Aerolineas kantoortje in het centrum van Bariloche, dit hangt af van welke vlucht je hebt naar El Calafate.

Bovenstaande hadden we ‘even’ gemist. Internet lag hier 2 dagen plat in het hosteria (PTT is geweest en het werkt weer) . Het enige wat we op tv net zagen is dat er meer dan 40 vluchten zijn vertraagd. Maar aangezien we vandaag met de trein gaan, maakten we ons nergens zorgen om. We zijn dus niet de enige Nederlanders op de trein. Hier in P. Madryn ook schitterend weer. Hebben net een strandwandeling achter de rug. Wij hebben veel zin in de treinreis. Video- en fotocamera staan klaar!

Gelukkig zijn ze hier niet zo als de NS! :wink:
Wij nemen volgende week pas de trein, maar tis goed om te horen dat het fantastisch weer is en de situatie op Bariloche niet zo erg is als dat ik me door een Amerikaan heb laten vertellen. I’ll spread the word! Chauu

Ik zag het ook, jullie gaan pas volgende week en dan zitten er 3 stellen op de trein. Vandaag alleen Ed en Maaike :slight_smile: Maar ook voor volgende week zal ik duimen voor lekker weer :vak02:

Bij deze wil ik graag de foto plaatsen die Ed en Maaike vanaf Cerro Otto hebben gemaakt (uiteraard met hun toestemming). Zoals je op deze foto prima kan zien is het een beetje een kwestie van geluk hebben met het weer en vooral dus met het zicht. Op de dag dat ze aankwamen was het zicht slecht, je zag de overkant van het meer nauwelijks. Maar zie hier hetzelfde Bariloche twee dagen later:

En over het vliegveld: de werkzaamheden liggen nog steeds op schema, dus als alles goed is wordt het de 20e december weer geopend en een dag later zullen er weer vluchten landen en vertrekken >>>

Ja dat klopt wij hadden 2 dagen superweer (20-21 november) met prachtige uitzichten en dag dat we weg gingen was het assig…

Erg leuk gehad in Bariloche :slight_smile:

Ik kom zojuist op het Lonelyplanet forum de info tegen dat het vliegveld nog tot maart gesloten blijft.

Zie http://www.lonelyplanet.com/thorntree/thread.jspa?threadID=2138499 en ook http://www.clarin.com/sociedad/Bariloche-estiman-vuelos-marzo_0_605939494.html.

Er worden heel wat (vuile) politieke spelletjes gespeeld momenteel, waar zowel de reiziger/toerist als de lokale bevolking flink de dupe van is. Er zijn grote problemen bij Aerolineas Argentinas, maar ook tussen hen en het vliegveld van Bariloche, daarom heeft Aerolineas gezegd niet te vliegen met als mooi excuus natuurlijk de problemen rond de uitstoot van de vulkaan. Maar nu zou ook LAN gezegd hebben voorlopig niet te vliegen, dat zijn de slechtere berichten.

Niemand weet waar hij aan toe is, daar komt het eigenlijk op neer. Het vliegveld gaat volgens planning gewoon open op 20 december, dat is hier in ieder geval gezegd. Of er ook daadwerkelijk vluchten zullen landen blijft kennelijk nog even de vraag.

Als Aerolineas besluit niet te vliegen op Bariloche (en echt, dat heeft NIET zozeer met de vulkaanas te maken!) dan zullen ze waarschijnlijk op Esquél blijven vliegen, ook voor vluchten van/naar El Calafate. Als je al tickets gekocht hebt, houd dit goed in de gaten en reconfirmeer een dag voor vertrek bij Aerolineas. Voor onze klanten hou ik het uiteraard zelf in de gaten, waar ik de afgelopen maanden zo´n beetje een dagtaak aan heb gehad, mede door andere problemen die bij Aerolineas Argentinas spelen.

Na al die nare berichten maar weer een actueel fotootje. Ik moest vandaag de olie en het oliefilter laten verversen en in dat half uurtje liep ik even naar Playa Serena met de hond. Prachtige dag vandaag, lekker temperatuurtje, geen wind, prachtige lentekleuren en most of al: geen aswolk die het uitzicht belemmert! En zelfs met een crappy camera (van de Blackberry) toch nog een redelijke foto weten te schieten :slight_smile:

Op de achtergrond zie je Cerro Lopez, zeker leuk om te beklimmen in de zomer, in 4 uurtjes ben je bij de refugio en daar kan je eventueel overnachten, maar je kan ook weer teruglopen natuurlijk. Zelfs voor onsportievelingen als ik goed te doen :zon02:

wow Jack jullie en jullie omgeving…wat wonen jullie mooi!!
Er valt nog zoveel te ontdekken en dat allemaal in 1 land.

Dikke abrazo
Alex y Rijkje
San lorenzo (Salta)… ook mooi