Situatie (vliegveld) Bariloche

Net een half uur aan de telefoon gezeten met aerolineas argentinas call centre. Inderdaad vliegen ze tot en met maart 2012 niet meer op Bariloche. Het call centre zei dat het was omdat het vliegveld tot dan gesloten zou zijn voor onderhoud (of dat waar is weet ik natuurlijk niet).

Ze hadden ons trouwens (nog) niet op de hoogte gesteld, ben benieuwd of we daar maar gewoon achter hadden moeten komen als we al lang en breed in argentinie waren geweest. Onze vlucht is nu ongeboekt naar Ezquel.

Kun je in Ezquel ook een auto huren? En is er tussen Ezquel en Bariloche (wat toch een kleine 300 km is) nog wat bijzonders te zien?

Alvast bedankt!

Als het goed is zorgt Aerolineas (of de provincie) voor een gratis bus tussen Esquél (of Neuquén) en Bariloche. Er is geen autoverhuurder in Esquél voor zover ik weet. Tussen Esquél en Bariloche ligt El Bolsón, wel een grappig dorpje/stadje maar ook niet meer dan dat. De prachtige route maakt echter veel goed :slight_smile:

Natuurlijk meteen een beetje op het internet gestruind, maar er schijnen wel wat autoverhuurders te zijn in Esquel-city!

http://www.interpatagonia.com/esquel/car-rental.html

Ik heb er een paar gemaild, eens kijken of ze iets terug laten horen. (en of google translatie er niet al te veel onbegrijpelijke taal van heeft gemaakt, ik spreek geen woord spaans…)

Haha, echt weer top dit! Wij vertrekken over 3 dagen naar Argentinie, kom ik er via dit forum achter hoe het zit met vluchten van en naar Bariloche, terwijl ik via World Ticket Center nog niks heb gehoord… altijd handig. Onze vlucht zou met AA zijn op 9 januari 2012 naar El Calafate, maar goed dat wordt dan wellicht iets anders. Weet iemand of je gewoon geacht wordt om bij het vliegveld van Bariloche een bus te nemen naar Esquel een x aantal uur voor vertrek? Mooie soap eigenlijk ditlol2

Heeft iemand trouwens enig idee hoe lang bussen duurt van bariloche via esquel naar puerto madryn en dan weer verder via rio gallagos naar el calafate? Wellicht als we onze reis een beetje omgooien is dat nog de beste optie is. In elk geval allemaal bedankt voor jullie info. De foto’s zien er super uit…, Nu al zin in!!

Groetjes Claudy:wereld:

Wat betreft het eerste gedeelte van je vraag: ik weet dat je transfer onderdeel is van je vliegreis en dat hierover gewoon netjes geïnformeerd wordt. Hoelang de bustir is kan Flipsen je waarschijnlijk wel vertellen.

Je voorstel om de route Bariloche - Puerto Madryn - Gallegos - Calafate te doen is echt iets voor mensen met veel tijd. Realiseer je dat Puerto Madryn geen walvissen meer heeft te bieden in januari, wel veel fraai zeeleven. De rit naar Gallegos duurt nog eens 18 uur vanaf Madryn, achttien uren niets en nog eens niets… zie deze topic voor meer info over bustijden op dit forum.
Overigens kun je ook in 2 dagen met de bus van Bariloche naar El Calafate via de ruta 40.

Saludos,
Jan

1 like

Het wordt er allemaal niet duidelijker op.

Net weer een mailtje gehad dat ze per 1 februari toch weel op Bariloche kunnen vliegen en dat onze vlucht van 16 februari in plaats van Esquel nu toch naar Bariloche gaat :cheer:
Wat een zootje daar bij Aerolineas Argentinas, maar zolang als het duurt schijnt het vliegveld dus toch niet in maart maar al eerder weer open te gaan… Beetje bananenrepubliek-achtig is het allemaal wel…

Ach het wordt in ieder geval een avontuurlijke reis.
Ga er vanuit dat er veel tegen kan zitten, dan kan het alleen maar meevallen.
En je hebt na terugkomst vast wat vertellen :lol:
Zo kregen wij (na een paar uur wachttijd) te horen dat we de hele nacht op het vliegveld in BA zouden vastzitten tot de volgende ochtend 8.00 uur (ivm staking). Wij stevig balen natuurlijk. En nog geen 3 minuten daarna mochten we inchecken…

In Bariloche zijn we momenteel massaal rondedansjes aan het doen. LAN Argentina gaat vanaf morgen weer vliegen op Bariloche!! Nu is het wachten nog op Aerolineas Argentinas, maar hopelijk blijven die niet te lang achter. FEEST! Hieronder het persbericht van LAN (in het Spaans, geen tijd om te vertalen).

LAN Argentina informa

Buenos Aires, 12 de enero -. LAN Argentina informa que a partir del viernes 13 de enero retomará paulatinamente sus operaciones directas a la ciudad de San Carlos de Bariloche, que se habían visto afectadas por las emanaciones de ceniza del volcán Puyehue.

La compañía hace saber a la opinión pública que esta decisión se funda en un exhaustivo análisis de la información oficial suministrada por las autoridades competentes y complementada por mediciones privadas que indica que los niveles actuales de concentración y densidad de la ceniza volcánica remanente en la ciudad resultan compatibles con las políticas de seguridad operacional de la compañía y están en sintonía con los estándares exigidos a nivel internacional por el fabricante de las aeronaves.

Asimismo, LAN Argentina informa que los vuelos directos programados a ese destino estarán sujetos a que las condiciones resulten compatibles con los más altos estándares de seguridad que rigen las operaciones de LAN a nivel global.

Con el objetivo de mantener informados a los pasajeros acerca de la evolución de sus vuelos, LAN Argentina estará actualizando el status de sus operaciones en www.lan.com y telefónicamente a través del 0810-9999-526.

Con esta decisión, la compañía refuerza su compromiso con la ciudad de Bariloche y reafirma su apego a los más elevados estándares en materia de seguridad.

Gefeliciteerd!:cheer:
Dat zullen de toeristen iests makkelijker jullie kant opkomen. Alhoewel de busreis naar Esquel geen straf was. Organisatorisch zal het voor jou in ieder geval weer een stuk makkelijker worden (kun je eindelijk af en toe een dag vrij nemen)

Ging jij een paar dagen geleden ook niet met LAN Flipsen? lol2

Dat bedacht ik me zojuist ook ja, door het gepruts van LAN moest ik opeens een hotelovernachting in Neuquén betalen en kwam ik pas een dag later thuis. Niet fijn… Hadden ze die vluchten niet een weekje eerder wer kunnen laten landen in BRC :mad:

Gisteren heb ik bij het kantoor van Aerolineas Argentinas in Bariloche een ‘vlucht’ geboekt naar El Calafate. Het eerste deel is wel een busreis naar Neuquen, verzorgd door AA, daarna ruim twee uur vliegen. Rechtstreekse vluchten gaan er nog steeds niet.
Enig nadeel: de bus vertrekt om 03.00 uur.
Toch is het zicht uitermate goed rondom Bariloche getuige deze fofo van vandaag vanaf Cerro Caterdral.

https://lh5.googleusercontent.com/-guVJVPPkEW0/Tx9vsfgsGKI/AAAAAAAAHWM/8_CvbVywdec/s800/DSCF1353.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-4oFYHQgq3R8/Tx9vp4AaM4I/AAAAAAAAHWE/HN6UXAB59CA/s800/DSCF1354.JPG

1 like

Refugio Lynch! Al een tijdje niet geweest maar je kan er leuk zitten en wat drinken of lunchen :cheer:

LAN vliegt vanaf gisteren 2x per dag, in het weekend 3x. Probleem is dat de middagvlucht gisteren werd geannuleerd omdat er niet voldoende tickets voor waren verkocht. Aerolineas vliegt nog steeds maar met 1 vlucht. Maar, het sterke gerucht gaat dat je vanaf februari ook weer direct naar El Calafate kan vliegen, tickets zijn ook al boekbaar >>>

Vanmorgen zijn we van Neuqen naar El Calafate gevlogen, met onderweg prachtig uitzicht op het Andes-gebergte. Maar Bariloche konden we niet zien, er hing daar duidelijk een grauwe aswolk.

Het was inderdaad erg slecht zicht vandaag, maar des te mooier is het om te zien dat alle (welgeteld 3) vluchten vandaag toch zjin geland en weer opgestegen. Dat biedt goede hoop dat vanaf volgende week alles weer gewoon vliegt, dus ook de vlucht tussen Bariloche en El Calafate.

Laten we het hopen dat al die ellende nu eens voorbij is met vluchten in en rond Bariloche, voor alle mensen die in de regio leven van het toerisme (veel!), voor de toeristen én niet te vergeten voor de gezondheid van Jack (alias Flipsen) :slight_smile:
Nee, serieus, heeft lang genoeg geduurd dat verhaal zeg… ik ben nog steeds van plan in juni weer naar Bariloche te gaan, vorig jaar juni mijn plannen uitgesteld toen de ellende begon en het zal toch niet zo zijn dat ik een jaar later nog steeds te maken heb met de gevolgen van die aswolk!

hallo!

7 februari vliegen wij naar Buenos Aires om 6 weken later terug te vliegen vanuit La Paz, bolivia. Een mooie trip, met waarschijnlijk enkele vluchten…

Het plan nu is om vanuit BA de trein te nemen naar Bahia Blanca (aangezien we van treinreizen houden). Vanuit af te reizen naar Puerto Madryn waar als het goed is gelijk met ons de Orca’s aankomen.

Vanuit Puero madryn waarschijnlijk met de Tren patagonico vanuit San Antonio Oeste naar Bariloche (weer vanwege de goede verhalen met de trein). Wel betekent dit dat we weer een stukje omhoog moeten.

Nu willen we vanuit Bariloche vliegen naar El Calafate en heb net het forum gelezen over de problemen met het vliegveld aldaar. Als ik zoek op de site van LAN krijg ik wel vluchten maar die gaan via BA en Ushuaia naar Calafate.
Ik krijg verder geen vluchten die rechtstreeks gaan. Deze duren gemiddeld zo’n 22 uur, dus dat lijkt mij vreemd…

Waar boek ik wel vluchten naar El Calafate vanuit Bariloche? Of zijn er andere opties?
En, gaan er vanuit Bahia Blanca rechtstreeks bussen naar Puerto Madryn? En vanuit Puerto Madryn naar San Antionio oeste? Moet de trein gereserveerd worden of kopen we daar een ticket? Deze gaan toch slechts 2 x per week?

alvast bedankt!

LAN heeft geen rechtstreekse verbinding tussen Bariloche en El Calafate, Aerolineas Argentinas wel (www.aerolineas.com), vandaar dat je bij LAN vluchten vindt met een overstap in Buenos Aires.

Vanaf Bahia Blanca gaan rechtstreekse bussen naar Puerto Madryn. Vanuit Puerto Madryn ook (weer terug naar boven) naar San Antonio Oeste. Meer info op www.plataforma10.com. Orca´s zijn overigens lang niet altijd te zien, daarvoor moet je echt geluk hebben in tegenstelling tot de walvissen die je vanaf juli tm half december altijd wel kan zien. Hou dat dus wel in je achterhoofd.

Voor de Tren Patagonico kan je het helaas wel vergeten nog een camarote te vinden, die zijn tm maart allemaal al gereserveerd. Een lagere klasse raad ik eerlijk gezegd niet aan, dan zit je echt alleen maar stof te happen de hele reis. De trein rijdt 1x per week, vertrek op vrijdag vanaf Viedma of San Antonio Oeste.

Een betere optie is dan de rechtstreekse bus tussen Puerto Madryn en Bariloche (ook via plataforma10, alleen moet je zoeken op Puerto Madryn - Esquel en dan op Esquel - Bariloche, is dezelfde bus en je hoeft dus niet over te stappen maar krijgt wel 2 aparte tickets voor de losse trajecten).

1 like

bedankt voor je reactie, erg duidelijk.
En ja, tuurlijk zullen die orca’s er wellicht niet zijn maar het is het proberen waard!

De mogelijkheid tot een camarote zijn dus vervlogen, zou het kunnen dat mensen niet op komen dagen? Maar ook dan is het geluk hebben…
Zijn deze zitplaatsen echt zo slecht en dus leeg of reizen daar de minder ‘verwende’ lokalen mee…?

Misschien is het dan handig om vanuit PM meteen af te zakken richting het zuiden, zijn daar interessante ritten te vinden met nog her en der een interessante stop?

bedankt!

Maar weer eens een update over Bariloche, waar alles zo goed als back to normal is. Er landen gemiddeld zo´n 6 vluchten per dag van zowel Aerolineas Argentinas als LAN. Ook de rechtstreekse vlucht tussen El Calafate en Bariloche vliegt weer dagelijks. De enige vlucht die nog mist is de vlucht naar Mendoza.

Om een indruk te krijgen hoe erg het in Bariloche was en vooral hoe enorm het verschil nu, 9 maanden later, is het volgende indrukwekkende filmpje van het Llaollao-hotel:
[ame]- YouTube