Rondreizen zonder geld,wie heeft ervaring en interesse?

Deze post krijgt ongekend veel reacties en dat verbaast me eigenlijk niets. Ik hoor veel mensen klagen en kankeren op nederland en zeggen dat ze willen emigreren etc. Er zijn er maar weinig die daarin realistisch zijn en het gewoon doen. Er zijn ook veel mensen die twee dingen door elkaar halen: de vrijheid die je voelt door geen verantwoordelijkheden te kennen versus het nederlandse klimaat niet trekken qua weer regels en mentaliteit van de mensen.

Als je ergens echt woont is het altijd hetzelfde: nergens is het perfect. Ik heb in spanje gewoond en geloof me: slecht betaalde banen, slechte arbeidsvoorwaarden en rotwerk doen is ook niet alles. De politieke situatie, bureaucratie etc is daar ook niet ideaal en datzelfde geldt voor Guatemala waar ik ook heb gewoond. Wat van een heel ander kaliber is is het reizen en het zien waar je uit komt en hoe. Onderweg ontmoet je genoeg mensen, aan werk kom je overal wel.

Dat was ook mijn idee. Ik had een campertje gekocht met een vriendin samen en het plan was te vertrekken richting het zuiden. Druiven plukken in Frankrijk, vrijwilligerswerk tegen kost en inwoning doen hier en daar, wildcamperen en zien waar het schip zou stranden. Met bestemming uiteindelijk wel marokko omdat het mij geweldig leek daar een tijd te wonen, werken en frans te leren.

Toch doen weinig mensen dit. Ook ik heb dit uiteindelijk niet gedaan en ook ik voel me een soort van gevangen in een gouden kooi. De bus ging onherroepelijk stuk, we werden door een monteur belazerd en opgelicht (dus ook geld weg en bus staat nog altijd stil) en ik kreeg een fantastisch huis aangeboden. Als je een huis hebt, een plek die niet echt van jou is en die je deelt of niet als thuis aan voelt is het al makkelijker dat op te zeggen en gewoon te gaan. Al houden mensen vaak natuurlijk iets meer van zekerheid dan platzak de deur achter zich dicht te trekken. Die mensen heb je wel; google maar eens op dromomanie en thuisloosheid.

Ik heb echter een thuis gevonden. Een huurhuis midden in het bos. Om dit te kunnen behouden en er geen kosten aan te hebben moet ik het onderverhuren. Je zet niet iedereen in je huis en dat kan ook niet en ook niet voor onbepaalde tijd. Eerst had ik niet veel te verliezen, nu kan ik bijna niet beter wonen. Ik heb dus gereisd en gewoond in andere landen maar het ergste heb ik altijd het thuiskomen gevonden. Ik vind het zo erg dat ik bijna niet meer durf te vertrekken. Terugkeren zonder geld in een land dat niet als je thuis voelt, vast zitten aan een baan die je niet wilt omdat je de rekeningen moet betalen… nee dat is vreselijk. Dat is de grootste cultuurschok als je eenmaal onbezorgd ‘vrij’ bent geweest en heeft iets verlammends. Ik wil ook weer het liefst weg maar dan wel voor een tijdje en ik ben eerder nu een freelance bedrijfje aan het opzetten waarmee ik veel minder aan een locatie vast zit en overal kan werken. Iets wat me financiele zekerheid geeft waardoor ik ook niet afhankelijk ben van mijn onderhuurder etc.

Tsja ik begrijp, ik heb ook in verschillende landen gewoond waaronder amerika, Frankrijk en Duitsland maar op kleine verschillende na is het algemeen het hetzelfde.

Je had een gast die een site heeft, let me stay for a day, die is 2 jaar gaan rondreizen maar die werd wel vet gesponsord altijd een dak boven ze hoofd, telefoon, laptop en gps.

Dat vind ik niet echt vrij zijn.

Kijk, meeste mensen gaan uiteindelijk niet omdat ze teveel denken, ja maar wat als ik geen geld heb, wat ga ik eten, hoe ga ik drinken, waar veeg ik me kont mee af ><, behalve de tieners dan maargoed dat zijn dingen waar je rekening mee moet houden.

Ook ik ben na een paar maanden steeds terug gekomen en had een beetje geld, maar toch ga ik anders doen.

Ik ga gewoon reizen zonder geld, te voet, heb totaal geen conditie maar dat komt vanzelf, leg ik maar minder kilometers af in het begin, slaap voornamelijk buiten en ben op het moment zoveel mogelijk info aan het verzamelen om te overleven.

Kijk, regenwater kan je drinken, ook zijn er hele goede filter waardoor je uit beken,meren en rivieren kan drinken, eten is overal in de natuur maar als je het niet weet dan zie je ook niks.

Plus in mijn krakers dagen haalde we gewoon voedsel uit containers van supermarkten en benzinepompen want die gooien alles over datum weg.

Gaandeweg zie ik het wel, als ik daadwerkelijk vertrek zorg ik dat een site heb waar mensen die het leuk vinden me een beetje kunnen volgen en dan zie ik het wel.

Het gevoel zo diep van kleinsaf aan en ik heb me teveel laten beinvloeden van meningen van anderen, je kent het wel, ja maar je bent nu 30, volwassen het word tijd voor een gezin, serieus leven, ja zo werkt dat voor de meesten but hey, that aint me baby.

Als ik het niet doe ga ik zeker spijt krijgen en ja, er zitten altijd risico’s aan en ja het zal afzien worden but thats life :wink:

Hey kai,

Ja als je slim bent hang je er een leuk plan aan vast dat verkoopt, je marketeert dat en zoekt sponsors zoals die gast van let me stay for a day. Ik snap wel wat je bedoelt met lekker te voet gewoon gaan. In de natuur vind je genoeg ook voedsel dat is waar. Tegenwoordig in europa zou ik er toch mee uitkijken ivm verontreiniging. Ook van het regenwater. Sowieso om te weten welke planten goed eetbaar zijn en welke niet moet je toch wel een survival type zijn. Zoals je in into the wild hebt kunnen zien is een kleine vergissing snel fataal.

Maar ik snap zeker wat je bedoelt met zo een soort leven willen. Je gooit immers werkelijk alles van je af en dus hoef je je ook alleen om basale dingen druk te maken. Als je iets van straat theater gaat doen of je speelt een instrument kan je als een soort van troubadour reizen en leven van de giften. Maar ook hoeven baantjes als druiven plukken niet moeilijk te zijn in het zomerseizoen en je hebt te voet reizend immers niet veel nodig. Bij champagne kwekerijken kan je in 2 - 3 weken 850 euro verdienen en daar kan je toch een behoorlijk lange tijd van eten! Via hospitality club of couch surfing heb je het idee van let me stay for a day; onderdak en een douche.

Het is zeker mogelijk en je leert er heel veel van dat is zeker. Het punt van zo leven vind ik is dat je eigenlijk nooit meer terug kan. Ik persoonlijk zou eenmaal zo levend nooit meer terug willen of kunnen naar een maatschappij om volgens die regels te leven. Zoals into the wild; de jongen kan in feite nooit meer terug. Zo heb ik me ook lang gevoeld na omzwervingen en dat was dus het moeilijkste van alles. Dat thuis komen en berusting en ook geluk vinden binnen de maatschappij.

Ik heb mensen ontmoet die inderdaad al 20-40 jaar reizende waren. Prachtige types maar het heeft iets tragisch. Iets waarnaar ik verlang maar wat ik vrees tegelijkertijd. Ik denk dat de meeste mensen dat wel hebben. Het lijkt me eenzaam temidden van heel veel leuke mensen. Maar wellicht is dat in het ‘normale’ leven ook zo. Ik heb hierom ook een hele tijd met bands mee getoured bv. Als antropoloog trekt deze doelgroep me wel die leeft om op reis te zijn. Maar iets stemt me altijd bedroefd als een soort permanent heimwee. Dat gaat op reis niet weg maar wordt soms alleen maar groter.

Society hope you’re not lonely without me…

VET topic hier!

Vet topic! Ik herken mij wel wat in wat REBEL zoals zegt. Geen zin in het huisje, tuintje, boompje avontuur, anti regeltjes maatschappij, tussen veel lagen van de bevolking gehangen, enz…

Hoe geraken we hier weg!!! Het is wel zwaar om je familie achter te laten denk ik… Verder heb je toch wat kapitaal nodig? Of je moet toch een qualiteit hebben waar je in het land waar je naartoe gaat mee verder kan. Je moet daar toch iets doen?

Ik weet het niet…

Wat mensen niet weten is dat REBEL en ik dezelfde zijn, ik kon destijds me wachtwoord niet vinden van me 1e account:zon02:

@Lagavita,

Weet je wat het is, let me stay for a day is voor mij niet het doel wat ik heb, die gast werd zwaar gesponsord en alles ging van een leien dakje.

Ik hoef niet zwaar gesponsord worden met een telefoon met abbo, gps, laptop met internet en alle spullen nieuw te krijgen.

Dat is voor mij niet b2b, kijk ik gaook wel een site maken maar voor mensen die me willen volgen, niet om bekend te worden dat idee heb ik inmiddels uit me hoofd geschrapt ><

Ik nestel me gewoon slecht in de maatschappij, ik heb een hekel aan autoriteit, continue mensen om heen, mensen zijn zo laks geworden dat door de luxe die iedereen heeft mensen gewoon niet (willen) zien wie ze nu echt zijn.

In een maatschappij leef je niet maar je word geleefd en daar kan ik dus slecht tegen.

Wat ik aan instrument meeneem is een mondharmonica en een panfluit, ik kan het nog geen van beiden spelen maar dat leer ik wel gaan de weg :smiley:

@Stoffeltjee
Tsja, heb je wel echt kapitaal nodig? Het is maar net wat je nodig hebt, water is overal te krijgen, is het niet op een pompstation dan wel een meer of beek, er zijn hele goede filters tegenwoordig.

Wat familie betreft, de enige die ik als familie beschouw is me opa en oma en ja die zijn al oud dus er is een grote kans dat ze overlijden als ik op reis ben maar hun kennen mij het best en weten hoe ik denk.

Ik hoef voor de rest niks, ik ga rondreizen en ik zie wat er gebeurd en die knop moet je om kunnen zetten.

Genoeg mensen die ik tegenkom, het komt uiteindelijk wel goed :wink:

Hoi Kai ik snap heel goed wat je bedoelt. Ik snap heel goed dat je er niet bekend mee hoeft te worden en dat je je juist van alle luxe en materialisme wil distancieren. Ook dat je niet tegen authoriteit kan kan ik me heel goed bij inleven evenals met je gevoel van geleefd te worden. Daarom ben ik ook gestopt met loonslaaf zijn en ben ik gaan uitzoeken door middel van een sabatical wat ik nu wil zonder dat ik me geforceerd voel ergens toe. Ik wil nl niet leven voor mijn werk etc maar het mooie is dat dat in nederland ook niet hoeft.
Hier kan je prima rondkomen met een huurhuis en een baan voor 3 dagen in de week. Je krijgt huursubsidie in dat geval en zorgtoeslag en als je geen dingen hoeft als tv en internet, mobiele telefoon dan is het des te makkelijker haalbaar. Met mijn oldtimertje kom ik overal. Goedkope verzekering, ben je een beetje handig (dat wordt je anders vanzelf) dan kun je m makkelijk repareren (onderdelen ook niet duur). Daarbij woon ik prachtig in het bos en heb ik ook mensen en vrienden om me heen die van andere dingen genieten en anders leven dan de gemiddelde persoon in de maatschappij.
Mensen voelen zich vaak meer opgesloten dan nodig denk ik. Er zijn mogelijkheden te over. Ik heb geen last van bepaalde authoriteiten en drie dagen werken vind ik acceptabel. Toen we vroeger dichter bij de natuur stonden moesten we heel wat harder werken voor ons eten en levensonderhoud maar ik snap wel dat je dan het idee hebt dat je meer leeft.

Ik ben benieuwd waarom je denkt dat rondreizen zonder geld ideaal is. Avontuurlijk is het wel en ik heb er ook wel vaak van gedroomd om op die manier met mijn honden te voet weg te gaan. Hoewel het me een prachtig mooi avontuur lijkt vind ik mijn huis midden in het bos waar ik kan genieten van de natuur maar nu met de sneeuw toch centrale verwarming wel heerlijk. Ik kan daar echt van genieten en dat is voor mij ook van iets simpels en puurs genieten. Ik hoef daarvoor niet per se onder een sterrenhemel. Ik ben anderhalf jaar geleden gaan minimaliseren. Dingen weg doen wat alleen maar materiaal is dat kosten en zorgen met zich mee kan dragen. Prioriteiten stellen. Mooi hoeft niet duur te zijn. Ik houd wel degelijk van sfeer en als fotograaf nu en filmliefhebber stel ik een goed beeldscherm wel op prijs en heb daar dan ook geld aan uit gegeven.
Op deze manier leef ik een stuk bewuster. Alleen al omdat ik niet bergen met geld heb maak ik een betere afweging wat ik wel en niet wil doen. Ik merkte dat ik niet eens meer de rust had om op de bank een boek te lezen terwijl als ik op het platteland in portugal bij mijn ouders zat die rust wel had. Ik kwam erachter dat ik de onrust zelf allemaal had verzameld.

Er zijn meerdere wegen naar rome…

Te voet reizen zonder geld zou voor mij eerder iets zijn wat ik zou doen voor een jaar als een soort leerproces en uitdaging. Ik zie het echter niet als de ideale manier van leven. Het mooie is als je eigen baas bent. Je iets doet wat je leuk vindt en dat kan doen wanneer je wil. Zoals sommige muzikanten leven bijvoorbeeld. Manu Chao (maakt nog leuke muziek ook) reist naar plekken waar hij heen wil en blijft hangen waar hij wil blijven hangen. Als hij zin heeft in een weekje amsterdam en hij heeft geen geld dan belt hij wat rond en binnen twee weken staat hij in uitverkocht paradiso.
Dan kan je zeggen zo wil ik niet leven maar ik wel hoor. Wat ik mooi vind aan hem is dat hij doet waar hij plezier in heeft en niet naar het geld kijkt. Sterker hij zegt zalen af die in europa meer dan 25 euro voor een concertkaartje vragen want dat vindt hij schandalig. Hij koopt geen villa’s dure auto’s, heeft zijn eigen idealen en is hier trouw aan en deelt alles dat hij heeft met degenen die hem dierbaar zijn; meestal diegenen die net als hij aan de rand van de samenleving staan. Dat vind ik kunst en voor zoiets ben ik ook aan het vechten.

Manu Chao is niet echt te vergelijken natuurlijk, die kan doen en laten wat ie wil omdat ie barst van het geld en over de hele wereld optreed. :slight_smile:

Dus als ie even geen geld heeft, hij heeft geld genoeg, hij heeft miljoenen cd’s verkocht.

Maargoed, ik vertrek zonder geld, als ik geld op wat voor manier dan ook kan regelen onderweg zal ik het niet laten maar iig niet op een manier van, voor een werkgever werk, nederlanders wonen overal en andere mensen, misschien kunnen die een beetje geld voor water geven zo nu en dan als ik hun help op hun land of iets dergelijk.

Onderweg probeer ik mondharmonica te leren en ga ik gewoon af en toe ergen zitten, ik heb in princiepe maar 2euro ofzo nodig per dag haha vast wel een gek die me wat geeft, als is het maar om op te houden :chin:

Misschien is dat wel een idee, ga gewoon onwijs vals muziek maken met een bordje erbij, voor €2 ben ik weg haha

hahaha ja dat vind ik een humoristisch plan. Ik zou me gewoon te afhankelijk voelen altijd geld te moeten vragen of gunsten van mensen. In deze wereld wil ik daar niet zo afhankelijk meer van zijn.

Inmiddels hoeft manu zich niet meer druk te maken over geld nee maar of ie nu zoveel op zijn bankrekening heeft staan?? Dat denken mensen vaak automatisch. In ieder geval kan hij werken wanneer hij wil en daar genoeg mee verdienen voor zijn levensstijl. Dat kan al reizende zonder geld ook. Van een paar weken druiven plukken kan je lang leven als je alleen eten hoeft te kopen. IK weet niet of het mij voldoening zou geven of dat ik toch verlang naar meer zekerheid en een bepaald stukje gemakzucht…

Tja dat weet ik ook niet altijd, wat ik wel weet, als je teveel erover denkt komen er teveel blokkeringen en gebeurd het nooit.
En er is maar 1 manier om erachter te komen :slight_smile:

Ik heb een prive berichtje ook op je profielpagina geplaatst. Ik kon niets naar je inbox sturen.

Ik ben erg benieuwd naar je motivatie. Zelf zou ik wel een doel willen hebben zoals te voet van mexico naar argentinie (who knows blijf je ergens hangen en kom je daar nooit maar toch) of wat ik nog altijd eens wilde doen was de camino de santiago. Lijkt me super om dat te doen met mijn honden en bv een pakezel. Ik vind het idee om geld voor je idee in te zamelen bij mensen die daar iets in zien of het bv aan een magazine of krant te verkopen waar je regelmatig een column met foto’s voor instuurt niet zo raar. Er is niets tegen op onbezorgd reizen. IK zou ook niet met gps etc op pad hoeven hoor maar het lijkt me leuk het te delen en ik schrijf en fotografeer graag. Ik ben sinds je posts er wel over na gaan denken. Jij zegt je moet er niet teveel over nadenken maar juist doordat ik dat doe vraag ik me af: ja waarom heb ik dat nooit gedaan? Ik wilde dat ooit wel. Waarom zou je zoiets niet doen?
Toen ik nog paarden had wilde ik graag te paard. Dat leek me ook een grote uitdaging en een fantastisch avontuur. Maar heb ook het plan gehad met mijn oldtimer camper richting marokko te vertrekken. Punt is: samen lijkt mij een stuk leuker dan alleen. Zeker als vrouw voel ik me in mijn eentje niet altijd op mijn gemak en ik wil gewoon ook niet over mijn schouder moeten kijken steeds. Daarbij is het heerlijk om intense momenten te kunnen delen en daarop terug te kunnen kijken. Zoals in into the wild: happiness is only real when shared…

ps maak een zelfde soort topic eens aan op het avonturiersforum. Denk dat je daar ook wel mensen tegen zult komen die dit wellicht ooit wel gedaan hebben.

Ik zag het ja, zal je zo toevoegen, en Happiness is only real when shared maar dat zei ie in ze sterfmomenten, had ie dat ook gezegd als het goed met hem was gegaan.

Gisteren heb ik voor het eerst de docufilm over hem gezien en kijk toch anders tegen hem op.

Namelijk in ze backpack had ie gewoon nog al ze id’s en ze social security card, $300,- en een map van de omgeving.

Neemt niet weg dat ik nog steeds dezelfde gedachtes op bepaalde onderwerpen heb.

Het punt is het gaat niet alleen maar goed. Het is fijn om je herinneringen met iemand te kunnen delen. Ik heb zelf veel gereisd en ook alleen. Ik heb me altijd alleen gevoeld met dat heimwee dat ik niemand uit kon leggen. Je voelt je erg eenzaam als het soms niet goed gaat. Je leert er heel veel van maar ik denk wel degelijk dat een mens behoefte heeft aan contact. Die doe je onderweg natuurlijk ook wel op maar het idee van in into the wild ergens in je eentje in de natuur zitten is zeker mijn ideaal niet.
Op dit moment is er een docu van de VPRO genaamd Alone in the wild iedere avond op tv te zien. Dit gaat over een man die houdt van extreme uitdagingen in zijn leven en zijn droom was eveneens alleen overleven in de natuur als een soort oermens. De documentaire gaat vooraf aan het uitzenden van de film into the wild. Overigens weet ik nog steeds niet wat je motivatie is en hoe je het voor je ziet. HEt komt soms over alsof je je wilt afzetten tegen alles; geen kaarten, geen id. Ik heb er niets op tegen mijn id mee te nemen al is het om geen gezeik met grenzen te krijgen. OOk met id en ook met kaart kan ik zijn wie ik wil zijn dus ik weet niet wat de gedachte daar voor jou achter is.
De docufilm achter chris mc candles heb ik nooit gezien. Hoe heet die?

De docu heet, the call of the wild, dat programma wat je zei is iedere avond op tv?

Heb je toegevoegd op msn dus als je wat wilt weten moet je daar komen :stuck_out_tongue:

Fantastische topic!

Het lijkt mij een geweldige uitdaging om mijzelf terug te trekken in de natuur en deze te ontdekken wat het te bieden heeft. Graag zou ik voor de eerste reis richting lapland willen lopen, overnachten ‘in the wild’ en echt primitief op pad gaan. Geen contact met de buitenwereld, maar samen met één of twee andere personen. Zodat wanneer er iets is; botbreuk, ziekte oid. je er niet alleen voor staat. Ik ga het hier zeker in de gaten houden om te kijken of er iemand zo gek te krijgen is die mee wilt (ik ken niemand, niet in mijn vriendengroep, geen collega’s etc die dit willen)
Ik zie wel wat de toekomst brengt, maar door het vinden van dit forum is mijn ‘droom’ een stukje werkelijker geworden, ik dacht dat niemand wilde survivallen en reizen :). maar zo te lezen is dit dus wel zo !

Kaj, wanneer ga je weg? Ik wil je volgen…

1 like

Zodra ik al me spullen heb, ik denk de 2e week van januari, ben ook bezig met me site :smiley: die is iets eerder online voordat ik weg, die post ik uiteraard

Wel ik zeg je eerlijk, het is echt heel moeilijk om jezelf los te kunnen maken, ik denk er elke dag aan en als ik naar buiten kijk dan denk ik constant, straks lig ik in een slaapzak en bivibag en nu zit ik warm op de bank.

De gedachte, ik verkoop me spullen, ik ga op pad is makkelijk maar het doen is moeilijker dan je denkt.

Ben er al meerdere malen heeel dichtbij geweest en nu als het zover is zet ik me verstand op nul, je moet je kunnen afsluiten voor gedachtes als, ja maar als dit, als dat, hoe ga ik eten/drinken, wat als ik ziek word wat als dit en dat, heeeel moeilijk maar als je dat kan dan moet het wel lukken :slight_smile: