hey, ik zou in januari 2011 vertrekken voor een rondreis rond de wereld te voet.en dit met een minimum aan geld.hiervoor zoek ik nog een reisgenoot, leeftijd en geslacht speelt geen rol, ikzelf ben een man van 26 jaar. ik verwacht ongeveer 1 jaar en 8 maand weg te zijn(kan een maandje of 2 verschillen).dus wie geintresseerd is mag altijd iets laten weten. groeten koppel555
Hoi,
gewoon uit interesse: hoe dacht je dit aan te pakken? Met een minimum aan geld: over hoeveel heb je het dan ongeveer? En met de tent? Waar juist?
Misschien vind je gemakkelijker iemand als je wat meer informatie vrijgeeft…
ja,eigelijk heb je wel gelijk,heb wa weinig info meegegeven.
ik zou dus idd met de rugzak en de tent vertrekken.mijn gedacht van route was duiitsland,tjechie,polen,oekraine,rusland,kazachstan,china,nepal,bangladesh,myanmar,
thailand,maleisie,indonesie,australie,misch nieuw zeeland,goedkope vlucht naar amerika,amerika door,en dan terug een goedkope vlucht naar europa en dan naar huis.het budget had ik geschat op 5 euro per dag voor 8 maand dure landen,en 3 euro per dag voor een jaar goedkopere landen.1000 euro voor tickets(boten en vliegtuig) en een 1000 euro voor noodgevallen. dus met 4000 euro ongeveer vertrekken,maar hier nog zoveel mogelijk van proberen overhouden. als er mensen zijn die ervaringen hebben in een van deze landen of met een budget ik kan altijd nog tips gebruiken. groeten
Ha koppel
ik vind het gaaf wat je gaat doen, maar erg onrealistisch wat budget betreft.
Tenzij je alle te voet gaat afleggen,wildkamperend en meeliften op een boot om continent te wisselen en neits wilt zien. Niet dat ik je wil demotiveren eerder meer behoeden voor een flinke financiele tegenvaller.
Ik ben er zelf meerdere keren een jaar tussenuit geweest en heb veel low cost gedaan, maar een budget van 5€ per dag is echt een fantasie.
een jaar verzekering (echte wel aan te raden!) kost je al bijna 900€.
(Heb zelf altijd elvia globetrotter verz, een van de beste dekkingen en goedkoopste) visa kosten je ook een hoop geld (en tijd).
Reken op minimaal 25€ per dag voor een heel jaar (goedkope landen inclusief)
Eten alleen al kost je gemiddeld meer dan dat bedrag tenzij je alleen ontbijt met 1 handje muelsi en een avondmaaltijd kommetje droge rijst.
je gaat te voet dus zult alles ter plekke moeten kopen (koeling)
Ik kan je dan ook adviseren diverse sites door te nemen van mensen die het ook gedaan hebben zoals jij wil doen.
Vraag goede adviezen.
Ik wens je wijsheid en een heel goede reis.
Hallo Koppel
Wat een idee de wereld rond te voet en een hele onderneming.
Daar komt een hoop denk en vraag werk bij te pas ,ik wens je veel succes in ieder geval en vooral niet opgeven,zou wel mee willen maar ben niet nog tot deze mogelijkheden financieel in staat .Sterkte met het voorbereiden van je plannen!!
Inderdaad, je hebt gemiddeld zo’n 20 tot 25 euro per dag nodig wil je nog iets van het land zien en geen rijst eten iedere dag.
Een kleine tip, Myanmar is heel duur om over land in te mogen, en er zijn ook maar 1 of 2 overgangen waar het mogelijk is. Vliegen is goedkoper.
Je hebt zeker iets meer geld nodig, ook omdat je veel gaat verbranden als je alles loopt. Denk je eens in voor €5 per dag door NL te lopen, ik rammel al als ik er aan denk. Verdubbelen lijkt me geen overbodige luxe. En je zal wat schoenen en kleding verslijten, moet je ook vervangen. Misschien wil je af en toe eens internetten (couchsurfing).
Kijk voor een verzekering ook even op de site van Joho.
Succes!
Hallo,
Ondertussen zijn we weer een tijdje verder en heeft tijd misschien raad gebracht samen met de niet-onterechte opmerkingen van de vorige reageerders. Maar vermits je pas in januari 2011 wil vertrekken heb je nog wel wat tijd om alles eens te overdenken.
Het voorgestelde budget is ook mijn inziens onrealistisch… je kan ook al bedelend de wereld rond natuurlijk… maar ik veronderstel toch dat dat niet de bedoeling is/was.
Nee, ik reageer omdat al wandelend de wereld rond ook een ideetje was van mij maar ik had het ondertussen al laten vallen wegens verschillende redenen. Misschien wil je die wel eens kennen.
Ik ben dus een lange-afstandswandelaar en heb al een kleine tienduizend kilometer ‘gelopen’ over de mooiste GR (in Nederland noemt met dat LAW: lange afstandspaden) paden ter wereld.
wandelen over dat soort wandelpaden is gewoonweg fantastisch: de leukste omgevingen, de prachtigste vergezichten, de meeste bezienswaardigheden, ongelooflijk rustig, de grootst mogelijke afwisseling… prachtig gewoon.
Als het al eens gebeurd dat je langs de grote weg een stuk moet overbruggen: verschrikkelijk gewoon: wandelaars en gemotoriseerd verkeer gaan gewoon niet samen
Als het al eens gebeurd dat je een eindeloos lang stuk rechte weg moet volgen: vervelend na een tijdje, oervervelend als het aanhoudt.
En nu is het zo dat behalve in Europa, je overal ter wereld langs de grote weg zal moeten lopen (soms mag je al blij zijn dat die er tenminste is) en ga je overal ter wereld de meest troosteloze lange stukken weg tegenkomen.
Daarbovenop zal je in Azië en Afrika, (Noord-Amerika heb ik geen info) onophoudelijk gemotoriseerd verkeer moeten uitleggen dat je te voet wil gaan… Daar stoppen de mensen namelijk voor die sukkelaar te voet om hem mee te nemen en zeker als je dan nog blank bent om jou te helpen.
Ja maar, ga je liften of ga je wandelen?
Na een tijdje ga je die lange stukken toch opgeven en meerijden met wie er passeert. Ook al omdat je toch maximaal een kg of 18 kan sleuren, bijgevolg een liter of 3 water het maximum is, die 3 liter op één dag op is en je geen enkele garantie hebt dat je de volgende honderd kilometer (zeg maar de volgende 3 dagen water gaat vinden)
Uiteindelijk had ik dan maar het volgende bedacht: ik plaats een fiets achterop mijn (tot een soort motorhome omgebouwde)Toyota Landcruiser, rij een 30-tal kilometer… kom al wandelend terug en rij met de Jeep naar de fiets om aldaar te overnachten, 's anderendaags sta ik klaar om terug met de fiets te vertrekken enzovoort enzovoort… (zo heb ik ook de meeste van de reeds gedane GR’s ‘overwonnen’)
Op die manier kan ik heel Europa door over de GR’s (tot voorbij Bulgarije is er eentje, zelfs in Turkije kan ik nog een stukje doen) en van dan af sla ik de meest troosteloze stukken over en doe die alleen al rijdend met de Jeep met de fiets achterop. Elke bezienswaardigheid, niet te missen stad of natuurschoon blijf ik op de manier zoals omschreven ‘te voet’ helemaal ontdekken. In de praktijk doe ik stukken dan trouwens drie-keer: één maal met de fiets, éénmaal te voet, en nogmaals met de auto, liefst langs drie verschillende wegen… ik zal die stad of dat natuurpark wel gezien hebben zeker?
Deze manier van reizen/wandelen/de wereld rond geeft mij dus volgende voordelen:
- ik kan voor dagen water en voedsel meenemen
- ik kan overal slapen
- reisgidsen en plannen meesleuren (en voor de wereld rond zijn dat er een pak) is geen probleem
- ik ben gewapend tegen de ruwste weersomstandigheden
- mijn minimum aan comfort (leest gezondheidsvereisten) is altijd gewaarborgd)
- Ik heb al wandelend alles gezien wat de moeite waard is en het vervelende sla ik gewoon over.
Als ik het zo herlees, begin ik me af te vragen waarom ik die plannen eigenlijk in de koelkast gelegd heb…
reacties altijd welkom
Lucas
alvast bedankt aan iedereen die me niet zou willen laten vertrekken met het budget dat ik voor ogen heb.ik had niet verwacht dat er in het westen nog mensen zijn die inzitten met andere mensen.
ik heb alvast onderzocht of het eventueel mogelijk zou zijn,en ben zelfs hier(in het slechte belgie) aan het uittesten of het haalbaar is.welja,uittesten?men huidige levenssituatie laat het me eigelijk niet toe om meer dan 5 euro per dag op te doen.en dit terwijl ik tamelijk zware arbeid vericht,namelijk zakken wortelen stapelen van 10 kg voor 10 a 12 uur per dag.dit zal wel ongeveer eenzelfde verbranding van voedsel geven als men trektocht,denk ik.
ik heb ook aan mensen die in bepaalde landen leven die ik doorga gevraagd of het haalbaar is om te leven op minder dan 5 euro per dag,en allemaal zeggen ze mij hetzelfde, als ik de etensstijl van het land waar ik vertoef overneem is het zeker haalbaar.water, groenten en vlees is overal wel matig van prijs,als het maar lokaal is.en het is niet de bedoeling om op restaurant te gaan eten.alhoewel in china en thailand studentenrestaurants zijn waar ik eventueel wel kan eten voor 1,5 euro.
ook ben ik van plan om eten uit de natuur te halen.zoals water,eetbare planten,en af en toe eens een konijntje ofzo.dit zal wel afgekeurd worden door veel mensen,maar dit is men doel uiteindelijk,leven zoals het ons gegeven is,zonder luxe of andere onnodigheden.ik weet ook dat ik het op bepaalde dagen zeer moeilijk zal hebben,maar dit is dan gewoon een zaak van mentale sterkte,fysiek kan een mens tamelijk veel aan.
dus uiteindelijk denk ik dat ik een beter leven ga hebben eens ik weg ben,want hier zit ik nu maar oud te worden,en te verrotten tussen 4 muren terwijl ik ziek wordt van de stress van rekeningen en andere zorgen waarvoor we eigelijk niet geboren zijn.
dus neem me allemaal niet verkeerd op,ik ben echt reuzeblij met jullie reacties,en wens nog wel zo reacties te krijgen.maar dit is wat ik wil doen,en uiteindelijk is dit hetgene wat ik zal doen.anders ben ik bang dat ik niet meer met mezelf zou kunnen leven als ik het enige wat ik over heb( men eer ) zou verliezen.ik hoop dat jullie dit begrijpen,en het zeker niet laten om nog een reactie te plaatsen.want het wil niet zeggen omdat ik wat eigenwijs ben,dat ik geen raad aanneem.heb door jullie reacties al veel dingen opgezocht,en dit heeft me wel al wat geholpen.
dus zeker al bedankt,en tot hoors hé.
vriendelijke groeten
koppel555
Heb je ook gedacht aan alle visa die je nodig hebt voor de landen waar je heen wilt? Dat kost ook een hoop geld!
Mijn tip:
George Meegan
George Meegan was twenty-five years old and an elementary school dropout, a British merchant seaman when he decided to take the longest walk in human history, without any special equipment, foundation bankroll, or backing of any kind. Leaving his ship in South America he made his way to Tierra del Fuego alone and just began to walk. Seven years later after crossing the Andes, making his way through the trackless Darien Gap, and after taking a long detour on foot to see Washington, D.C., he arrived at the Arctic Ocean with a wife he met and married along the way, and their two children. In that instant, part of the high academic story of human migrations received its death blow from a dropout. His book was published in 1982.
George Meegan - The Longest Walk
http://www.johntaylorgatto.com/chapters/18g.htm
Hey koppel555
Ik kom ook uit België en… al heel lang met het idee aan het spelen om een wereldreis te maken met een zo laag mogelijk budget… Ik had enkel nog nooit aan gedacht om hem echt letterlijk te voet te doen… maar je bent zeker dat je hem te voet wil doen? want ik zou wel meerijden met vb. lieve afrikaanse mensen die me een lift aanbieden… Indien je dit ook nog wil overwegen, laat gerust iets weten op [EMAIL=“leensiebens@hotmail.com”]leensiebens@hotmail.com…
[quote=“koppel555, post:9, topic:59845”]
alvast bedankt aan iedereen die me niet zou willen laten vertrekken met het budget dat ik voor ogen heb.ik had niet verwacht dat er in het westen nog mensen zijn die inzitten met andere mensen.
ik heb alvast onderzocht of het eventueel mogelijk zou zijn,en ben zelfs hier(in het slechte belgie) aan het uittesten of het haalbaar is.welja,uittesten?men huidige levenssituatie laat het me eigelijk niet toe om meer dan 5 euro per dag op te doen.en dit terwijl ik tamelijk zware arbeid vericht,namelijk zakken wortelen stapelen van 10 kg voor 10 a 12 uur per dag.dit zal wel ongeveer eenzelfde verbranding van voedsel geven als men trektocht,denk ik.
ik heb ook aan mensen die in bepaalde landen leven die ik doorga gevraagd of het haalbaar is om te leven op minder dan 5 euro per dag,en allemaal zeggen ze mij hetzelfde, als ik de etensstijl van het land waar ik vertoef overneem is het zeker haalbaar.water, groenten en vlees is overal wel matig van prijs,als het maar lokaal is.en het is niet de bedoeling om op restaurant te gaan eten.alhoewel in china en thailand studentenrestaurants zijn waar ik eventueel wel kan eten voor 1,5 euro.
Ik vind het knap wat je allemaal gaat doen en ik hoop voor je dat het allemaal gaat lukken!! Maar je moet er ook rekening mee houden dat je in veel arme landen als toerist zijnde vaak het dubbele, is het niet het dreidubbele betaald voor een maaltijd of boodschappen als de lokale bevolking. Ik hoop dat je goed kunt afdingen, want die kwaliteit ga je zeker nodig hebben!
Dit is BKK/Thaild hier. Restrts-ach ja, te bels misschien? hier zijn er in enorm veel soorten en maten-wat mensen je ook verteld moeten hebben is dat vrijwel iedereen hier (niet specifiek studenten) gewoon aan een kraampje/stalletje langsheen de straat eet-aan 25/30 bt=53/64 sentjes voor een schotel. andrs als velen zeggen is dat lang niet altijd goed/lekker, maar vaak wel. Mijn beste vriend-Thai-besteedt definitief minder als 100 bt/dag aan eten-3-4x per dag (=2,10eurie). en dat eten laat je niet naar de WC rennen of anderszins. In Birma zou ik dat niet proberen-maar dat zie je meteen wel als je die lopende noedelsjops ziet.
Goedkope kamers-soort gevangenis, enkel een bed en een fan, kosten rond de 150 bt/single, vaak nog minder in het noorden-maar je moet ze wel weten te vinden en ze zijn er lang niet overal.
Je route is ONmogelijk-het is in feite niet mogelijk overland van Bangala naar Myanmar=Birma en van Birma naar hier Thaild te komen. je moet vliegen-en er gaan vooralsnog geen flights direkt Bangala-RGN=Yangon, je moet dan-raar maar waar-via BKK met transit, dus 2 x overheen Birma.
Weliswaar kan je vrij veel landen zonder visum in (hier Thailnd bvb-als EU/BE) maar dan MOET je wel een ticket uit kunnen tonen-en dat moet een airflight zijn. Ze willen wel je geld-maar je niet eeuwig hier houden. dito voor heel veel andere landen die je noemt.
overigens-in Thaild hier zul je met die nickname wel de lachers op je hand hebben. 5=HA uitgesproken, en in Thaise SMS-taal betekent 555=hahaha inderdaad dat=veel lachen!
(kop=ongeveer zo uitgesproken met zachtere k, is kikvors)
succes!! Hij heeft toch 1000 euro aan noodgevallen dus kan altijd naar huis ![]()
Op zich denk ik best dat het mogelijk is, iedereen denkt een beetje in eigen persoon. 999 van de 1000 mensen zouden het ook niet kunnen met dat budget. Maar een avonturier die een beetje jaagd en goed is met lokale mensen, waarom zou dat niet kunnen?
Ik had ongeveer hetzelfde idee… te voet, te paard naar azie te trekken. toen ik op t net op zoek ging naar reisverhalen hierover kwam ik op deze site terecht…
Hoe ver sta je met de voorbereiding? Gaat het nog door?
Heb je al mensen gesproken die zoiets ondernomen hebben?
Bij mij is het nog maar een idee, nog niks concreets, maar het speelt al wel een tijdje in mijn hoofd.
Kan ik dit wel, welke voorbereidingen moet ik hiervoor treffen, is het wel veilig om dit als vrouw alleen te doen… zo’n vragen doen heel vaak twijfel rijzen, maar 1 ding is zeker, het zal mijn leven drastisch veranderen alsook mijn wereldbeeld. Daarom denk ik dat het best belangrijk is dat ik het niet zomaar laat vallen, zonder er eerst goed over na te denken.
De weg lijkt moeilijk, zeker om door Iran, Oezbekistan, Pakistan te reizen (afganistan lijkt me niet zo’n goed idee
) maar maakt het dat niet juist de moeite waard?
Met het vliegtuig reizen is zo gemakkelijk, daarom kwam ik eind vorig jaar terug van Mongolie met de trein en dat vond ik heerlijk…
ik weet het niet goed, ik ben geen bange, maar dit is niet iets waar je licht over gaat, zeker niet als je alleen gaat.
alleen zijn kan ik goed, onderweg zijn met een doel voor ogen is het heerlijkste wat er is en als je je eenzaam voelt, er is altijd wel ergens een mens te vinden, dus waarom niet?
geld is altijd mijn beperkende factor geweest… ik was keihard aan het werken en sparen om zo snel mogelijk een vlucht naar azie te nemen, maar toen kwam het idee terug boven…
anyway, al die bedenkingen zal je zelf ook wel gemaakt hebben, t is op t moment gewoon een heel ge-heen-en-weer van bedenkingen en gevoelens, maar de wens naar avontuur overtreft op het moment de angst voor het onbekende…
vertel me eens meer over jou voorbereidingen… wat denkt je nabije omgeving van je plan?
greetz
stef
Hoiiiiii
Ik wil al vanaf jongs af aan de wereld rondreizen!!!
Mijn motivatie is: Ik wil leven van de natuur en op mezelf kunnen vertrouwen dat ik heb what it takes to survive!! Ik wil mezelf leren kennen via nieuwe mensen, plekken en situaties en zoveel mogelijk leren.
Ik wou het eigenlijk gaan doen zonder geld!! hahahaha jaja mensen zonder geld!! We zitten allemaal vast in het hele systeem dat draait om geld en ik wil proberen te leven en te reizen zonder en ja dan zal ik af en toe eens wat regls moet “buigen” maar ik denk dat het haalbaar is.!! Tussen door ergens werken om wat te verdienen voor bepaalde nodigheden maar thats it!! Ik heb lang met het idee gespeelt en steeds uitgesteld tot voorkort en nu wil ik serieus ermee bezig gaan. Ik heb kennis over kruiden en planten zowel eetbare als medicinale en ben verpleegkundige. Ik dacht er wel aan te paard gaan het moet dan wel een ras zijn dat bekend is met rondreizen zoals de tinkers van de zigeuners en een hond ter bescherming.
Geen verzekering enz niks meer ja ik weet dat 99,99 % van de mensen dat idioot zal vinden maar ik geloof niet meer in deze wereld zoals we nu leven als mensen en wil proberen het anders te doen. Ik ga hier ook niet over discusseren maar zou graag contact hebben met mensen die het idee respecteren en misschien samen willen reizen ![]()
Dus koppel als het je wat lijkt mail me dan [EMAIL=“sefira_h@hotmail.com”]sefira_h@hotmail.com en anderen die het ook interessant lijkt!!!
Fijne dag iedereen en succes met wat jullie ook beslissen om te doen ![]()
Groetjesss
:dag:
Klinkt allemaal spannend!
Op mijn reis door Zuid-Amerika kwam ik een Amerikaan tegen die al 3 jaar onderweg was. Hij wilde van het zuidelijkste puntje van zuid-Amerika naar Alaska lopen. Hij was “al” in Lima toen ik hem tegen kwam. Dus hij had al aardig wat (kilo)meters in de benen. Met baantjes in o.a. hostels kwam hij rond. Hij stond destijds in de Lonely Planet, dus denk dat er op internet wel iets valt te vinden over zijn reisverslagen/tegenslagen/meevallers… Ik wens jullie iig veel succes met jullie reis!
Sefira, You go girl! Mss hoor je me later weer. Vind het een top idee! Kan je volgen…:vak01: