Dag Kai,
Allereerst mijn excuses. Door de titel van dit topic kwam je plan nogal ongeloofwaardig over. Na het lezen van je site ben ik er toch wel van overtuigd dat deze reis je heel veel goede dingen gaat brengen.
Zelf ben ik al vanaf mijn 18e bezig met volledig zelfstandige trekkingtochten. Iedere tocht heeft zijn eigen karakter en het is mij ALTIJD overkomen dat ik bizarre acties moest ondernemen om mijn doel te halen. Achteraf bekeken zijn dat momenten die je nooit meer vergeet en waar je enorm veel zelfvertrouwen uit haalt. De actie zelf is veel minder plezierig dan de terugblik. Het is keihard afzien en je vraagt jezelf af of er ooit en einde aan komt. Je doet je uiterste best om jezelf dat einde voor te stellen, maar dat lukt je niet. Op dat moment droom je simpelweg van een warm huis als je in een poolomgeving bent of van een waterijsje als je in de woestijn bent.
In het begin was ik laconiek. Minder aandacht voor hygiene, rust en goed eten. Dan merk je heel snel dat je lichaamsreservers op raken en dat je op automatische piloot gaat werken. Je hersenen functioneren dan niet meer, zodat je ook niet meer adequaat reageert op gevaarlijke situaties. Na verloop van tijd ging ik nadenken en verstandiger om met mijn energie. Voldoende rust nemen, tanden poetsen, mezelf beter wassen, vaker mijn kleding wisselen enz.
Ik begrijp dat je ook zonder kaart of kompas wilt lopen. Eigenlijk kan ik me daar helemaal niets bij voorstellen. Stel je voor; je wordt wakker en weet niet meer welke kant je opliep. Vervolgens loop je terug waar je vandaan kwam, zonder dat je er erg in hebt.
Als ik het goed begrijp is dat voor jou geen enkel probleem omdat je geen doel hebt. Dat is misschien het grootste verschil tussen jouw plan en mijn ervaringen. Ik wilde altijd ergens aankomen, een etappe afleggen. Dat evalueren met mezelf om vervolgens de volgende etappe te berekenen en de risico’s in te schatten.
Op die manier houd ik controle over datgene waar ik mee bezig ben. Daarnaast zorgt een dergelijke voorbereiding voor zekerheid. Die zekerheid zorgde ervoor dat ik zonder twijfel weer op pad ging. Als ik een kampje opruimde, wist ik welke mogelijke gevaren me te wachten stonden en had ik al maatregelen daarvoor al gereed.
Uiteraard sta ik nu slechts aan de zijlijn je plan te beoordelen. Je plan kan echter enorm mislukken. De plannen van Lagavita zijn ook meerdere keren mislukt, las ik. Als je plan mislukt, denk ik dat je enorm ongelukkig wordt. De droom die je nastreefde lijkt onmogelijk.
Je plan kan ook enorm slagen. Om iets te laten slagen moet je minimaal een doel hebben dat je wilt bereiken. Stel je voor, ik las op je site dat je een Sandra uit Denemarken je onderdak bood bij haar op de boerderij. Stel je voor dat dat je eerste doel zou zijn, die boerderij bereiken. Naar midden Denemerken is ongeveer 700 km. Je fantastisch mooi langs de kust lopen en genieten van alles wat je ziet. Ik denk dat je dagelijks 25km af kunt leggen. De resterende tijd van de dag heb je misschien nodig om eten te vinden, om te genieten van de omgeving en om voor jezelf te zorgen.
Stel je voor, je moet dus 1 maand lopen. In je rugzak kun je ongeveer voor 4 dagen eten meenemen. Dat betekend dus dat je 8x moet herbevoorraden. Voor een dergelijke zware onderneming heb je veel meer nodig dan brood. Je hebt vet nodig, koolhydraten, eiwitten en suikers. En alles moet 4 dagen houdbaar zijn in je rugzak. In pindakaas en appelstroop zit enorm veel energie. Vet kun je krijgen door chocolade te eten. Eiwitten kun je krijgen door veel melk te drinken. Zout is ook essentieel. Eventueel kun je dat over je pindakaas strooien. Zorg er ook voor dat je voldoende warm eten en eigenlijk alleen maar warme drank binnen krijgt. Koude drank moet door je lichaam naar 37 graden gebracht worden en dat kost je onnodig energie. Daarnaast kun je van te koude drank enorme buikbpijn krijgen. Ik hanteer altijd de regel dat ik water pas doorslik als ik het water niet meer voel met mijn tanden. Ik heb ook altijd een thermoskan bij, meestal gevuld met zoete thee. 1x per uur (ongeveer na 6 km) neem ik 10 min pauze, dan drink ik gelijk wat van die thee. Ik neem nooit langer dan 10 min rust, omdat je daarna stijf wordt van de kou. Zeker belangrijk voor deze tijd van het jaar.
Op deze manier kun je een ritme inbouwen. 8 uur opstaan, tot 9 uur eten, hygiene en onderhouden van je materiaal. Daarna je spullen inpakken, alles controleren, je route bekijken, gevaarlijke punten inschatten, maatregelen bedenken…, zodat je om 10 uur kunt beginnen met je loopritme. 1 uur lopen, 10 min rust en dat 5x. Dan is het ongeveer 16.00. Je zoekt een mooi plekje op, je bezwete kleding wisselen met droge kleding, zo snel mogelijk water warm maken, eten, je voeten verzorgen, jezelf wassen en dan genieten van de zonsondergang, mondharmonica en panfluit spelen en dan gaan slapen. Na 4 dagen staat dan de dag in het teken van herbevoorrading.
Enz. enz. enz.
Na 1 maand sta je dan midden in Denemarken. Je ontmoet dan geweldig aardige mensen. Misschien kun je hun helpen zodat je geld verdient om tijdens de volgende etappe opnieuw je herbevoorradingen te kunnen doen.
Misschien spreekt dit je helemaal niet aan… dat kan. Bij mij werkt het feilloos. De regels die ik naleef, de discipline leg ik mezelf allemaal op. Ze brengen me echter wel waar ik moet zijn. Als ik dan mijn doel bereikt heb, dan ben ik enorm trots op mezelf dat ik mijn eigen regels nageleefd heb en dat ik op die manier helemaal zelfstandig mijn eigen gekozen doel bereikt heb.
Eigenlijk ben ik opgegroeid in de natuur. Al vanaf heel jong zwerfde ik over de weilanden en door de polders. Ik heb diep respect voor de natuur en weet heel goed wat wel en niet mogelijk is. De manier waarop ik trek, is de algemeen aanvaarde methode. Uiteraard is dit maar een advies, je bent helemaal vrij om je eigen manier te proberen.
Succes in ieder geval. Je zult wellicht avonturen meemaken, ik ben er erg benieuwd naar.
Groetjes, Maarten