Klopt suusje, al die verhalen maakt het er idd niet makkelijker van hem wel te vertrouwen. Inshallah kmt het goed en anders moest het niet zo zijn.
een aantal vrouwen hebben hun verhaal geschreven, weet niet of jullie het kennen:
En ja, vertrouwen is moeilijk, vooral als er afstand in het spel is, maar vertrouw op je gevoel en vraag gewoon eens of je op zijn mobiel mag kijken, of zijn wachtwoord van facebook of waar hij dan ook op zit.
Als ze daar moeilijk over doen mag je bedenken dat er dingen op staan die jij niet mag zien. Doe dat dan als je er bent, want anders wordt er voor gezorg dat alles weg is⦠soms zit het dan nog in de prullenbak, zoals een vriendin van mij ontdekte.
Kijk, het is jullie leven, maar ik vind het zo erg om die vrouwen te zien en mee te maken die dachten de prins van hun leven te hebben ontmoet, maar wiens leven een hel werd.
Druk je gevoel niet weg, als je onzeker wordt is er vaak aanleiding voor. De meeste vrouwen zeggen achteraf, ik voelde het, ik wist het eigenlijk ook, maar ik wilde het niet zien of horen, en als ik erover begon werd hij vreselijk kwaad of juist gesloten, ging hij weg of ging hij zitten mokken, en dan wilde ik ook de sfeer niet verpestenā¦
Anyway, blijf wakker, vertrouw op je zelf en wordt gelukkig, dat meen ik echt!
Waarschuwen is altijd goed maar helaas de vrouwen die er in trappen zijn te verliefd om het te zien jammer dat het gebeurd maar waar gebeurt het nou niet? Overal heb je dit toch.
Wat denk je hier waar ik woon allemaal opaās die elke keer van Afrika terug komen met een Afrikaanse vrouw van 40 jaar jonger.
Wij hebben hier op het forum ook iemand gewaarschuwd meerdere keren maar helaas heeft ze er niets mee gedaan en nu zit ze met de gebakken peren. Vind het heel vervelend maar aan de andere kant ook heel dom.
Wel grappig dat jij allemaal vrouwen kent waar het fout ging waarom gingen ze dan allemaal naar jou toe?
Ik wil echt niet grof klinken hoor ik vind het heel erg wat die vrouwen hebben meegemaakt.
Ik weet voor 20000000 procent hahaha ja weer de procenten dat mijn man daar nooit zal doen.
Ingg bedankt voor het waarschuwen zo open je weer even je ogen en kom je van die roze wolk af.
Ladyās fijn weekend verder.
Kom een keer langs kan je zien dat het ook anders kan.
Gezellig!
Dit bericht kreeg ik prive van Raks:
owww ze hoort de verhalen graag.???
wat ,nhypocrysie want in het verleden werd je voor rot verweten of als āheks als je zo,n dingen pende op het forumā¦
āzijn ze ineens wakker, en de oudeā waarschuwers ag die zijn ze allang vergeten (met dank voor stank)- je moet echt es teruglezen, er werd letterlijk gezegd dat ik niet weet wat ik schrijfāā -nou ja:dag:
fijn weekend nog
Raks ik heb geen behoefte om dit soort dingen prive verzonden te krijgen, als je me wat te melden hebt wat slaat op iets wat ik hier heb gezegd, kan je dat hier neerzetten!!!
Ik snap helemaal niets van het geschreven stukje van Raks!!! erg onduidelijk.
het slaat ook helemaal nergens om! Beetje kinderachtig misschien van mij dat ik een prive bericht hier plaats, maar heb gewoon geen zin in dit soort pb-tjes die grote onzin zijn!
nou je schrijft in ieder geval nog steeds heel onduidelijk, mede door de vele spelfouten en slechte zinsopbouw. En ik ben zelf zeker geen taalwonder!
Ok, er zijn gevoeligheden, dat is begrijpelijk.
Mijn vraag is, zou jij in Nederland of Belgie (er schijnen ook Vlaamse dames hier te zijn) dezelfde dingen doen en accepteren als al die dingen die je voor normaal aanneemt in een relatie met een man uit een andere cultuur, egypte in dit geval.
Je mag niet meer zijn zoals je bent, dus niet meer lachen op straat omdat dan misschien een andere man in de straat denkt dat je naar hem lacht en jouw vriend/man boos wordt?
Je moet je gaan bedekken omdat hij anders er op aangesproken wordt?
Je moet hem gehoorzamen omdat hij anders voor schut staat voor zijn vrienden?
Je maakt geld over zonder schuldverklaring of leenovereenkomst, je koopt van alles en geeft het weg, omdat het (zoals hij zegt) voor jullie samen is, voor jullie toekomst.
Je gaat vrienden en vriendinnen mijden omdat hij vindt dat dat niet goed voor je is (dat zijn meestal de vrienden en vriendinnen die vervelende vragen stellen, waardoor jij onzeker wordt en hem vragen gaat stellen die hij niet kan/wil beantwoorden)
Je tekent papieren, (een orfi huwelijk, een echt huwelijk, schuldbekentenissen, stukken grond of huizen of wat dan ook) zonder dat je eigenlijk weet wat je tekent, hij heeft dat laten vertalen⦠en habibti, daar hoe jij je mooie hoofdje niet over te breken, daarom ben ik er, ik hou van je en ik zal je nooit kwaad doenā¦
Als je echt van me houdt en wil dat we op een lijn komen, dan moet je je gaan verdiepen in de islam, dan ga je begrijpen waarom ik ben zoals ik benā¦
Hier is het leven zo anders, je kunt dat alleen maar begrijpen als je hier komt wonen en moslima wordt, je moet het zelf weten, maar als je echt van me houdt, ā¦
Zou je dat allemaal in Nederland doen? Waarom doe je dat dan wel in Egypte?
Als je dit soort dingen allemaal nog niet hebt gehoord/meegemaakt, het gaat er echt van komen, ze hebben geduld, ze zijn getraind in jou compleet in te pakken.
En nogmaals, nee, ik heb het gelukkig zelf nooit meegemaakt, maar de ellende wel.
Doe wat je wilt, maar blijf nadenken en jezelf voorhouden, zou ik dit nou ook in Nederland doen?
Het antwoord zal in veel gevallen NEE zijn, toch?
Mijn antwoord daarop is nee ik zou dat niet doen voor hem hoeveel ik ook van hem hou! We hebben een kindje samen en iedereen daar ziet mij als zijn vrouw inclusief zijn familie en ondanks dat ga ik als ik daar ben nog steeds be en toe lekker op stap en blijft hij bij onze baby! Ook vraagt hij nooit ergens om en geeft hij mij geld mee als ik naar het strand of iets dergelijks ga! En heb ook al regelmatig sieraden van hem gekregen.
Hij trekt zich er nog niks van aan wat andere denken er over! Dus ik maak me op het moment niet druk over het feit dat hij mij zal gebruiken of beinvloeden maar ik kan niet vertellen wat de toekomst gaat brengen! Hem net weer met het gene wat jij verteld geconfronteerd en hij zegt ook dat dit regelmatig gebeurt in egypte en dat hij zich hiervoor schaamt dat mannen zoān naam hebben!
hoi suusje, dit klinkt harstikke goed, denkelijk ben jij dan een van de vrouwen die het echt getroffen heeft. Mabruk, alf mabruk.
Het gebeurt inderdaad veel te veel en het is niet goed voor de naam van egypte en de egyptenaren.
Waar het mij eigenlijk om gaat dat ik, als zelf niet āslachtofferā zijnde te begrijpen waarom het gebeurt, waarom vrouwen, zeker niet dom, niet slecht opgeleid en dergelijke dit allemaal laten gebeuren. Want als ik daar een beetje zicht op zou kunnen krijgen weet ik wellicht ook wat ik vrouwen kan aanraden, vertellen, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Misschien kan je man er antwoord op geven, alhoewel het misschien moeilijk voor hem zal zijn omdat hij zich echt heel erg beschaamd voelt dat dit best vaak gebeurt, iedereen weet het en ziet het. Als je een āgoedeā bent is het volgens mij ook echt rot om daar op aangekeken te worden.
Dat doe ik dus niet, ik wil begrijpen, helpen, ook al lijkt het soms iets wat ik moet vergeten, als ze dan zo stom zijn moeten ze maar op de blaren zitten of zo.
Maar ik weet en zie dat veel vrouwen die dit āoverkomtā al vaak in hun leven iets hebben meegemaakt waardoor ze zich zo gemakkelijk laten inpakken.
Misschien ben ik gewoon een stomme trut, die anderen wil helpen die niet te helpen zijn, ik weet het niet. Maar het doet mij pijn, te zien hoe leuke, intelligente meiden zo kapot gemaakt worden dat er helemaal niks van overblijft. En zo veelā¦
Ach, misschien moet ik gewoon doen wat anderen doen, en zeggen, joh, je komt er wel achter, en dan is er niemand die je nog kan helpen.
Ik weet het niet, ik hoop iets te vinden dat het minder wordt⦠want ik zie ook de kindjes, de ouders, de vrienden, de zussen, de broers, die dus radeloos zijn.
Wat is er aan te doen?
Of moet ik gewoon stoppen en ze in hun sop laten gaarkoken?
IK hoop dat ik het inderdaad getroffen heb⦠Waarschijnlijk kan ik dat pas over een paar jaar met echte zekerheid zeggen, want zoals je zegt, ze kunnen altijd veranderen!
Ik denk dat het goed is dat er vrouwen zoals jou zijn! Ik vraag me wel af hoe het komt dat je zo vaak met gedupeerde in aanraking komt? Wat is je band met egypte? Prettig aan je manier van schrijven vind ik is dat je respect vol overkomt en me niet gelijk voor gek verklaart dat ik een relatie met een egyptenaar heb⦠Want dat hoor ik al veel te vaak!
Dank je wel suusje, ik woon al heel wat jaartjes in Egypte, ben gepokt en gemazeld, mensen vertrouwen mij, omdat ik mijn mond hou en dat is in die situaties heel belangrijk.
Ik heb een achtergrond waardoor ik door eigen ervaring, maar ook door opleiding enzo, misschien wat beter heb leren omgaan met mijn eigen gevoelens, mijn vooroordelen en door mijn leeftijd ook heeeeel wat anders tegen van alles en nog wat aan hebt leren kijken.
Nee, ik zeg niet dat vrouwen geen relatie aan moeten gaan met een egyptenaar, er zijn hele mooie mensen, hele slechte mensen, en gezien de economische situatie hier zijn er ook een heleboel mannen die denken dat ze door die weg op te gaan ābeznessā hun leven kunnen beteren en ook hun familie kunnen helpen, want dat is heel belangrijk. Dat weet je als je hier woont en kijkt en praat, leest en luistert.
Ik ben een nieuwsgierig type, altijd al geweest, dus toen ik hier kwam heb ik met heel veel mensen gepraat, met jonge mensen, met oudere mensen, wat ze maar wilden uitleggen/vragen/antwoorden.
Volgens mij is heel het leven leren, en ja als je nieuwsgierig bent (dus altijd wil leren) worden dingen soms duidelijker, zie je achtergonden, redenen en ga je je ook realiseren dat jouw wereldbeeld niet hier is toe te passen.
Dat was voor mij het eerst duidelijk in Kenya waar ik op mijn 27e kwam en de mannen daar het heel normaal vonden dat hun toekomstige bruid in de prostitutie had gewerkt, dat moest om de familie te ondersteunen.
Misschien heb ik gewoon meer ruimte voor andere zienswijzen, levenswijzen, ook al zal ik de mijne er niet aan aanpassenā¦
Daarom misschien ook dat ik iedere keer weer helemaal in de war raak als ik verhalen hoor, dingen zie, waarvan ik denk, waar is jouw eigenheid, waar is jouw eigenwaarde, je zelfrespect. Waarom laat je jezelf zo vernederen (want dat gebeurt dus op een vreselijke manier).
Misschien beantwoord je je vraag wel zelf, ik verklaar niemand voor gek, ik ben respectvol (maar wel duidelijk, dat merk je ook denk ik) en ik voel dat ik misschien iets kan betekenen als ik maar ga begrijpen hoe ik kan voorkomen dat meiden/vrouwen in de ellende terecht komen, want ik weet dat er dan nauwelijks nog hulp is.
Ik heb vrouwen proberen te helpen te vluchten, maar zonder papieren (mannen mogen die afpakken) en zonder toestemming (dat mogen mannen volgens de wet) komen ze het land niet uit, zeker niet met kinderen.
Ik heb ze in huis gehad, op diverse plekken hun verhalen aangehoord en geprobeerd te helpen, huilende vrouwen aan de deur, geld gegeven, slaapplek, plek om hun papieren onder te brengen, vluchtpogingen uitgedacht, het doet me veel. Ik weet inmiddels dat er op het moment dat het echt mis is, er weinig nog te helpen valt, vandaar mijn zoektocht naar hoe je kunt voorkomen dat het zover komt, ik hoop dat ik duidelijk maak wat ik bedoel?
knuf en geniet van de mooie tijd en gevoelens die jij met je (zo te horen) goeie man hebt ![]()
Misschien is mijn vraag eigenlijk, hoe kunnen we (met zijn allen) voorkomen dat vrouwen, zoals jij en ik, lieve meiden, intelligente meiden, verliefde meiden, zichzelf wegcijferende meiden, in de problemen komen, hoe kunnen we ze helpen om goed te weten waar de valkuilen zitten, hoe kunnen ze leren wat goede en foute mannen zijn?
Waardoor is jouw man wel een goeie en zegt hij zelf ook dat er zoveel mis gaat?
Willen de mannen, de goede mannen, misschien uitleggen waar meiden/vrouwen op kunnen letten?
Of is het allemaal taboe, en moeten al die vrouwen/meiden op hun bek gaan en (zoals ik weet) voor jaren vernield leven? Sommigen voor de rest van hun leven, of zoals ook gebeurt dat deze vrouwen zelfmoord plegen of vermoord worden door hun ex. Willen we dat op ons geweten hebben?
Ik ben dus ergens een buitenstaander omdat ik het zelf niet heb meegemaakt, maar dames, en ook partners van de vrouwen hier, willen jullie meedenken?
Jullie zijn zoals dat heet, ervaringsdeskundigenā¦
En ja, ik weet dat heel veel mensen hier, ook als ze er zelf niet aan meedoen, donders goed weten hoe en wat hier speelt. Zelfs ik als buitenstaander zie het, iedere dag weer, als ik wil zien⦠(wat ik eigenlijk helemaal niet wil).
We hebben een revolutie gehad, misschien kunnen we hier ook iets goeds mee gaan doen?
Dutchee:je klinkt idd wel oprecht bezorgd ipv aanvallend erg prettg.
Het lijkt mij, hoe zwaar het misschien ook voor jezelf is, dat deze meiden je hard nodig hebben wanneer het fout gaat. Tegen die tijd hebben ook de meeste dames al hun schepen al verbrand en denkt iedereen idd. Laat maar in hun eigen sop gaar koken want we hebben je gewaarschuwd. Ik denk dat je dat zelf ook wel inziet wanneer je wereld instort. Heb je dan geen recht op hulp, omdat het je eigen schuld is. Geen medelijden ok, maar hulp komt toch ook je eigen karakter ten goede. Hoe je er ook over denkt. Ben trouwens ook wel benieuwd hoe al deze dames allemaal bij jou terecht komenā¦
Wat betreft het waarom, verliefd is verliefd of je nu een iq van 80 of 140 hebt. En emancipatie is nu niet direct wat je bezig houdt als je je roze bril op hebt. En in elke relatie geldt toch dat je elkaar pas na langere tijd echt leert kennen?
Het lullige in dit geval is dat een nederlandse man anders met gezichtsverlies omgaat dan een egyptenaar, dat er nu eenmaal andere regels gelden voor vrouwen dan voor mannen in het land en het er maar net aan ligt hoe ruimdenkend die van jou is en in hoeverre de familiedruk een rol speelt.
Wat betreft kinderen wanneer het kind twaalf wordt, wordt de moslimman verantwoordelijk voor de religieuze opvoeding van zoon/dochter. Als je dan in nederland woont kan het best zijn dat vader het ineens niet zo geschikt vindt de opvoeding hier verder voort te zetten. Dit is cultuur en dus religie, want deze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in dergelijke landen. Bereid jezelf voor en verdiep je in de cultuur en verwachtingen als vrouw zijnde en als je er dan nog mee kunt leven. Go for it!!.. En oplichters daar moet je altijd voor uitkijken!!! En ook hier geldt opgelicht worden in egypte is gewoon klote, want 1. je bent in egypte, 2. de man krijgt meer geregeld en 3. je snapt geen zak van het systeem, als die van toepassing is.
Een beetje zoals de meest immigranten zich in nederland voelen ![]()
En suusje: horen we idd al veel te vaak en wuiven we niet zomaar weg.
En oh ja Raks: lijkt een beetje gefrustreerd of wil je graag nu erkenning voor al adviezen.
Wellicht is het goed nog eens terug te lezen op welke manier je ons dit duidelijk hebt proberen te maken. Want op Dutchee wordt positief gereageerd!
suus en helen of helene, dank je wel voor jullie begrip. Ik begrijp dat er in het verleden vrouwen die vragen stelden als āheksā werden bestempeld.
Nou, eh, ik ben een beetje een witte heks, ik weet heel veel van planten en geneeskruiden, heb katten en zo hahahahhahahaha. Een puntmuts draag ik niet, ook geen sluier of hoofddoek, gewoon mijn eigen haar
wel geverfd want ja, als je wat jaartjes meer krijgt, en grijs staat je niet echt ā¦
Nogmaals, misschien omdat ik ben wie ik ben en hoe ik gegroeid ben, in mijn leven, mijn ervaringen, mijn leren omgaan met mijzelf en met anderen, komen mensen bij me, ik ouwehoer niet, ik heb een bloedhekel aan roddeltantes, ik snap wellicht meer dan de gemiddelde Nederlander hoe dingen hier werken, ik heb me verdiept in dit land, de bewoners, de gebruiken, de koran, de thora, het christendom, katholicisme, boeddhisme, atheĆÆsme, en ook al kan ik het er helemaal niet mee eens zijn, wie ben ikā¦
Ik heb heel veel gesprekken gevoerd met egyptische mannen, jong en oud, blijkbaar vertrouwden ze mij ook, ik had ze ook duidelijk gemaakt dat ik geen huwelijkskandidate was, maar als ze dingen wilden weten hoe het leven kan zijn in het westen dan legde ik ze dat uit, soms ook merkte ik dat ze hele rare ideeƫn daarover hadden, via tv en verhalen.
Soms zeiden ze dat ik hun zus was, dat was op zich prettig, want dat betekende iig dat ze niets met me wilden⦠en ze me zelfs beschermden.
Daardoor heb ik ook heel veel gehoord van familiedingen, relaties, hun gedachten over besnijdenis, religie, dingen waar ik soms met verbazing/verbijstering kennis van nam.
Nog steeds zijn er aardig wat egyptenaren die me beschermen, die me waarderen omdat ik hier woon, niet weg ben gegaan tijdens de revolutie, want dit is mijn land, hier woon ik, ook al ben ik er niet geboren en als het effe kan wil ik hier ook doodgaan. Nee, ik zal nooit een echte egyptenaar zijn, dat kan gewoon niet, ik heb een hele andere achtergrond, maar ik snap wel een hele boel wat de vrouwen waar dit over gaat volgens mij geen idee van hebben.
Het is niet allemaal fantastisch, exotisch, het is keihard en overleven. En dat doen ze inmiddels (en eigenlijk al heel lang) door vrouwen te beliegen en te bedriegen, omdat die vrouwen alles geloven, en geld sturen, huizen kopen, autoās kopen, winkels kopen, van alles.
En niet alleen vrouwen, ook al is dat helemaal een taboe.
Ik begrijp ergens best wel dat dit inmiddels een ābaanā is, ābeznessā, want het verdient een stuk meer dan een baantje bij een hotel, een duikcentrum, een shoppie, of wat dan ook.
Wat mij door Egyptische vrienden wordt gezegd, als een man geld vraagt is het geen goede, want een man van eer zal nooit geld vragen aan zijn vrouw.
Als een man zomaar met je naar bed wilt, is het geen goede man, want een echte egyptische man vrijt niet voor het huwelijkā¦
Tja, wat dan als je vriendje zegt dat hij al meerdere vriendinnen heeft gehad?
De koran geldt ook voor mannen hoor, toch eigenlijk wel?
Orfi-huwelijken?
Weet je hoe dat heet, een vrijbrief om plat te gaan, om het zo maar te noemen. En weet je hoeveel mannen er een hele stapel van hebben?
Moet je eens onverwacht op de stoep staan, kan het zomaar zijn dat er een andere dame in ājullieā huisje zit. Op het door jou betaalde bankstel, in het door jou betaalde bedā¦
Anyway, misschien moet ik gewoon maar niet schrijven, wie wil er nou luisteren als ze helemaal op een roze wolk zit?
Of is het zo dat ik misschien toch iets zinvols doe?
Ik doe het vooral voor jullie, en natuurlijk ook een beetje voor mezelf, omdat ik hoop dat ik kan voorkomen dat er weer iemand compleet aan gort gaat.
Waarom mensen bij mij aankloppen?
Weet ik niet echt, maar blijkbaar ben ik in staat om te helpen? Of in ieder geval te luisteren en mee te denken?
Alleen moet ik wel zeggen dat het me iedere keer weer aangrijpt en ik daarom, en dat blijf ik benadrukken, waar kunnen we met zijn allen ellende voorkomen?
Ik word er soms echt misselijk van van wat ik hoor en zie. Dat is mijn probleem!
Ik gun iedereen een mooi leven en blij zijn en al die dingen. Misschien is het zo simpel?
En dames, ik ben hier een beetje nieuw, dat moet jullie duidelijk zijn.
Raks heeft misschien hetzelfde geprobeerd te zeggen als ik, alleen heb ik wellich het voordeel dat ik er niet zelf mee te maken heb gehad.
Ik kan het misschien ook beter verwoorden, dat is ook een cadeautje wat niet iedereen heeft gekregen.
Laten we proberen niet te kissebissen, maar krachten te bundelen, positieve bijdragen te leveren, mensen proberen te overtuigen dat het gewoon plaatsvindt en er geen schaamte hoeft te zijn.
Mij lijkt het van groot belang dat vrouwen die ābelazerdā zijn hun verhaal durven te gaan vertellen/opschrijven, zodat anderen er van kunnen leren, de signalen gaan herkennen, hoe moeilijk het ook kan zijn om jouw eigen verhaal te schrijven en ook te lezen.
Het kan helpen, voor jou als slachtoffer en voor vrouwen/meiden die nog op die roze wolk zitten waar jij ook op zat en je ook toen van niemand wilde horen dat het misschien toch allemaal anders was, ook al voelde je ergens wel dat er dingen niet klopten.
Wat is het nut van elkaar aanvallen?
Er is al genoeg oorlog en gedonder in de wereld, toch?
Egypte heeft positieve energie nodig, maar ook misschien wel hulp om duidelijk te maken wat er gebeurt, want als iedereen zwijgt, zal dit nog verder gaan en wat doet dit met Egypte? Met het toerisme waar zoveel mensen hun familie mee ondersteunen?
Is het niet belangrijk dat ook dit akelige gebeuren duidelijk wordt, ook bij de autoriteiten en er iets wordt gedaan zodat dit wordt veroordeeld?
Dit is toch niet zoals goede Egyptenaren bekend willen staan?
Weet ik veel, zo voelt het voor mij in ieder gevalā¦