Wie durft hier zijn verhaal te plaatsen over die liefde in Egypte die toch helemaal anders afliep?
Misschien dat je andere vrouwen die net zoals jij, dolverliefd en alles gelovend, op internet of op vakantie een relatie zijn begonnen met een Egyptenaar.
Schamen hoeft niet, het zijn gewoon trucs en toneelspel, geraffineerd en dagelijkse praktijk. Je bent niet de eerste en zult helaas ook niet de laatste zijn.
Jouw liefde en vertrouwen zijn misbruikt, schrijven erover kan jezelf ook helpen…
Lang geleden werd ik verliefd op een Egyptenaar. Onwetend van de vele risico’s trouwde ik hem officieel in Egypte. In die tijd was er nog niet zoveel bekend of gepubliceerd wat betreft Bezness. Het huwelijk werd in
Nederland gelegaliseerd. Dit gaf hem een visum om in Nederland te verblijven. Nadat wij drie jaar samen in Nederland hadden gewoond, (onder mijn verantwoording) kreeg hij een Nederlands paspoort.
Toen begonnen heimwee naar zijn vaderland, integratie problemen en de aanslagen van 9 september 2001 een stempel te drukken op onze relatie.
Achteraf hadden de mooie woorden van:" laten wij samen in Egypte gaan wonen "tot doel om financieel en emotioneel het onderste uit de kan te halen!
Hij had mooie praatjes als:
Wij laten nog een huis bouwen waar wij samen oud in gaan worden! Ik ga voor onze toekomst werken, want dat heb jij al zo lang voor mij gedaan! Ik zal je als een prinses behandelen. Jij kunt dan dingen doen die je leuk vindt. Ik zal je helpen integreren. Dat kan wel eens enkele jaartjes duren maar als je naar mij luistert komt alles goed!
Tot het moment dat ik doorkreeg dat alles een groot spel bleek! Het huis moest voor veel geld worden verkocht omdat hij geld nodig had voor zijn toekomst!
Ik was ongehoorzaam want ik wilde alles weten. Dit in tegenstelling tot een Egyptische, die haar man blind gehoorzaamt. Ik moest maar bij zijn familie gaan wonen die mij dan alle westerse manieren van denken en
doen zouden afleren.
Na protest werden er hardere maatregelen ingezet:
Lichamelijke mishandeling. Afzondering en opsluiting. In beslag nemen van geld en goederen. Permanente bewaking rond het huis. Geestelijke mishandeling. Familie en vrienden inzetten om de druk te verhogen.
In Egypte trouw je niet alleen de man, maar ook zijn familie.
De verhouding tot de familie is erg belangrijk. Gehuwd of niet, een man zal zijn ouders moeten respecteren door te doen wat zij van hem vragen.
Als westerse vrouw werd ik door zijn familie geaccepteerd,mede omdat ik financieel bijdroeg om het familiekapitaal te vergroten.
Zij wisten natuurlijk dat al mijn investeringen op naam van mijn man waren gezet. Ik kwam hier pas achter toen het al te laat was!
Mijn isolatie had mede tot doel om zijn familie en vrienden de indruk te geven dat hij alles onder controle had.
Gehoorzaam was ik tot op zekere hoogte. Al zat ik gevangen in het web, ik ben gelukkig wel altijd de baas gebleven over mijn eigen mening en eigenwaarde, ook al leefde ik in een isolement.
Uiteindelijk zag ik mijn kans om de Nederlandse Ambassade te bellen.
Zij adviseerde mij om zo snel mogelijk naar de Ambassade in Caïro te gaan of direct het land te verlaten.
Zij hadden immers al ervaring met vrouwen die in soortgelijke situaties opeens van de aardbol verdwenen!
Het was toen nog onmogelijk om dit advies te volgen aangezien ik gegijzeld werd.
Na twee mislukte pogingen en alles achterlatend is het uiteindelijk gelukt om naar Nederland terug te keren.
Dit is een stukje uit de persoonlijke ervaring van Noor. Wat begon als een vakantieliefde, eindigde na dertien jaar huwelijk in een nachtmerrie. Ze vluchtte uit Egypte, mishandeld, vernederd en opgelicht.
Hetgeen zij heeft meegemaakt, staat beschreven in haar boek “Kus kus bezness”.
Het woord Bezness is afgeleid van het Duitse woord “Beziehung”(relatie) en het Engelse woord “Business” Zaken doen, dus. Bezness betekent voorgespeelde liefde om financieel gewin te verkrijgen en/of een verblijfsvergunning/paspoort te bemachtigen door middel van emotionele chantage en manipulatie.
Ben net weer terug uit Egypte,ondanks alles een leuke week weer gehad met min,LIEFJE,wat een giller!Hoe blind kunnen we zijn!4 x keer teruggeweest dit jaar,hij was alles voor me en ik maar alles negeren,niet willen zien wat er niet in de haak is.Ben ik even blij dat ik toch regelmatig het internet afzocht naar dit soort relaties en die twijfel toch meenam in mijn achterhoofd!
Orfi-getrouwd dat wel en 2 weken terug zouden we ,echt ,gaan trouwen,pfffffff blij dat ik de verkeerde papieren had(ik wist het!).Iedereen waarschuwt je hier in Nederland,maar je gevoel wilt er niet aan!Doe het maar wel,luisteren ,bedoel ik dan!Een gewaarschuwd vrouw telt voor 2!Ik heb er weer een deukje bij,maar ja daar kom ik wel weer overheen!Liefs Esther
P.S naam van die geweldig leuke,knappe Egyptenaar Sherifomran Kamal
Hoi Esther, wat vreselijk voor je. Kun je zeggen hoe je er achter kwam of wat er gebeurd is?
Gelukkig voor je ben je dus op tijd geweest en ik hoop dat je het snel achter je kan laten.
Fijn voor je Ester dat je op tijd de realiteit zag. Ik ken veel vrouwen die ik de afgrond in zie gaan, die de realiteit niet willen zien. Dat doet pijn, van een afstand toe moeten kijken, wetende wat ze te wachten staat en weinig of niets kunnen doen omdat waarschuwingen in de wind geslagen worden. velen hebben niet door hoe belangrijk de religie voor hen is, en wat wij westerlingen voor hen zijn: ongelovigen. Hierdoor kunnen ze waarschijnlijk ook hun geweten sussen.
Wil wel mijn verhaal vertellen,maar het is nog te vers allemaal!Ga het even een plaatsje geven,goed tot me door laten dringen dat het echt zo is(mijn gevoel is nog niet overtuigd,dom he?)…ik heb in ieder geval niks meer van hem gehoord,hij opent skype en facebook ook niet meer sinds vorige week zaterdag.Beter ook maar,kan hij ook niet op me in praten,want ik weet ondanks de afstand dat het invloed op me heeft.Maar voor mij ook afkicken na al die maanden praten en elkaar zien bijna elke avond en nacht…ben gelukkig niet meer zo moe,krijg weer mijn nachtrust!!
Liefs Esther
Irm, ik heb het boek ook gelezen en mijn moeder ook. Het eerste wat ze zei was: “dit had jou ook kunnen overkomen als je het niet op tijd had ingezien” en ook “En dat in deze tijd, hoe is het mogelijk” en “Doe me dat toch nooit meer aan!”. Heel wat reacties dus
Ik werd net zoals Noor volledig gemanipuleerd en in zijn macht gehouden. En dit ging steeds verder en verder. En dan zie je de dingen ook niet goed meer in… Je krijgt de kans niet meer om na te denken. Op de duur ben je jezelf niet meer… En dan is het moeilijk om er nog uit te geraken. Ik denk dat dit zeker voor jonge meisjes het geval is.
Op het einde van het boek vertelde Noor dat ze het eigenlijk wel ergens had kunnen zien, aan de hand van zijn stemmingswisselingen in het begin van de relatie. En dit was bij mij ook het geval. Hij kon erg lief zijn maar ook erg kwaad/agressief. Vooral dit laatste kwam pas na 1,5 jaartje pas echt naar boven.
De eerste keer dat ik hem opzocht, was er al iets voorgevallen. Eigenlijk had ik het toen moeten zien.
M. ging me voorstellen aan zijn moeder en familie in Cairo. Het was allemaal nog vreemd voor mij, ik voelde me nog niet helemaal op mijn gemak, al die drukte in huis en dan het huis zelf was al een hele cultuurschok. Ik voelde me een beetje ongemakkelijk. Na 2-3 keren niet meer maar oké…
Ik had van thuis uit een cadeautje meegenomen voor zijn moeder. Toen ik zei dat ik het niet durfde af te geven (zijn moeder was altijd aan het bidden); werd hij kwaad. Hij nam het persoonlijk en begon te roepen: “we hebben je spullen niet nodig”; “we zijn geen bedelaars, wel Egyptenaren, wat denk je wel niet” "denk je dat wij arm zijn en jouw spullen nodig hebben?? “hou je spullen maar!!” en hij gooide mijn cadeautje van zich weg. Ik was nogal geschrokken. En voelde me zelfs opgelucht dat ik de dag erna naar huis zou vliegen. Maar hij
is daarna op me blijven inpraten. Hij zei dat hij verkeerd was en dat het nooit meer zou gebeuren. Yeah right. Dit had dus eigenlijk al HET signaal moeten zijn.
@Ester41165, het is goed dat je van jezelf weet dat hij op je kan inpraten. Dat hij dat effect op je heeft. Zo kan je je voor een stukje tegen hem beschermen. Ik heb alle contact via Skype en Facebook verbroken (wel samen met een vriendin kwestie van morele steun); gewoon om te zorgen dat ik niet weer in dezelfde val trap: de mooie woordjes, de mooie praatjes, de beloftes.
Even een aanvulling op de post van Irm: je kunt de naam anoniem doorgeven, dus nergens komt je naam te staan als je dit zelf niet wilt en ook kun je de naam opgeven zonder het verhaal erachter te vertellen. Misschien wel handig als je het verhaal wel naar Bezness alert via het contact formulier doorstuurt, achter de schermen word een heel dossier bij gehouden. ook kun je via de site van bezness alert melding maken bij buitenlandse zaken zodat, als er iets gebeurt, deze op de hoogte is van de omstandigheden. Ook in het geval van het aanvragen van een Visum is de naam van de man in kwestie bekent bij buitenlandse zaken…
Apart verhaal!!
Ik kom er nog op terug, moet nu weg!
Er zijn meerdere sites waar the bad boys geregistreerd staan, zal vanavond eens voor je zoeken!
Sterkte ermee!!
Als hij Moslim is en samen heeft gewoond dan kun je er al van uit gaan dat hij niet klopt. Een moslim gaat niet samen wonen zonder getrouwd te zijn, dat is respectloos ten opzichte van een vrouw…dus als er geen respect is kun je de rest al vergeten. Zo wie zo die contacten met buitenlanders via de chat zijn voor het grootste gedeelte niet echt betrouwbaar. Een Egyptenaar zoekt een vrouw welke hij kent uit zijn omgeving of via persoonlijk contact. Dan word er een soort overeenstemming bereikt, vaak nog onderhandeld over de bruidsschat en dan getrouwd. Dat is hun cultuur. En natuurlijk heb je uitzonderingen maar ga je daar op gokken en dan ook nog eens met iemand die je nog nooit persoonlijk hebt ontmoet? Verdiep je in de cultuur en geloof. Voor ons is het allemaal bijzaak, voor een Egyptenaar beslist niet ondanks dat ze natuurlijk zullen verzekeren dat het niet belangrijk is…