Help. wat te doen?

Dag mensen,

Ik lees hier allerelei verschillende verhalen, zowel goed als minder over egyptische mannen. Nu heb ik zelf in augustus een egyptenaar leren kennen in sharm el sheikh, we smsen en bellen veel sinds die tijd. Nu ben ik in november weer terug geweest en het was uiteraard hartstikke mooi, gezellig en het voelde goed. Toen ik thuis kwam leek het net alsof ik wakker werd uit een droom. De tijd daar vloog voorbij en ik ben zo verliefd dat ik het gevoel heb dat ik blind ben geworden voor alles. zodra hij zijn mond open doen ben ik natuurlijk verkocht.

Hoe weet ik nu of het echt is.?? Ik heb hem daar betrapt met twee telefoons, ik heb ook in een daarvan gekeken omdat ik het nogal vreemd vond dat ie snachts liep te bellen. In die telefoon vond ik wel het eea waarop zijn antwoord was dat hij ook een verleden heeft en hij vind dat hij de tijd moet krijgen dit af te sluiten(in tranen). Hij heeft goed voor mij gezorgd in de tijd dat ik daar was, een aantal van zijn vrienden vroegen mij wel van; vertouw je hem? ik ben er nogal van in de war geraakt al had ik gehoopt meer duidelijkheid te verkrijgen door een tijdje bij hem te zijn. Kunnen zij dit werkelijk allemaal zo goed spelen? ben ik gewoon zo naief? heeft iemand wellicht wat goede raad voor mij, want ik kom er zelf niet meer uit.

Idd je krijgt vele verhalen

Vraag: Slagen alle relaties in belgie of nederland of duitsland ?

Of je hem kunt vertrouwen? Kan je alleen maar weten denk ik door te zien of hij, wanneer je terug naar hem gaat, reeds dingen heeft afgerond. Het is idd moeilijk daar je met verschil zit in cultuur en geloof en taal.

Ben je in de mogelijkheid om langer dan 14 dagen naar sharm te gaan, doe dat dan. Is het voor hem mss moeilijker om INDIEN hij iets te verbergen heeft dat ook te doen.

Wat mss ook goed is is dat je ZONDER hem te verwittigen afreist naar Sharm. Dan kan je het mss met je eigen ogen ondervinden.

Weet je waarom zijn vrienden jou die vraag stellen?

Uit ervaring weet ik dat ze elkaar eerder gaan beschermen (egyptenaren onder elkaar) dan een buitenlandse vrouw, vriendin.

Ga geen ORFI met hem aan !!!

Veel plezier of veel sterkte

Bedankt voor de tips.

Ik ben mij ervan bewust dat grotendeels van de relaties zeer zeker niet goed afloopt, erg jammer maar helaas de realiteit.

Waarom mij deze vragen zijn gesteld heb ik geen idee van, ik durfde ook niet zo goed verder te vragen aangezien ik vrouw en moslim ben, is dit niet zo gepast.

Hij zegt dat het hem niet uitmaakt of ik daar kom wonen of uiteindelijk hij hier. Een Orfi ben ik niet met hem aangegaan, wel kreeg ik binnen een aantal dagen een huwelijkscontract onder mij neus geschoven die ik niet heb getekent, di heeft geleid tot vele aanhoudingen op straat toen wij samen waren.

Het is zo moeilijk, helemaal wanneer je iemand zo leuk vindt. Ik moet er maar eens goed overnadenken, want er verandert nogal wat in mijn leven mocht ik er voor kiezen naar hem toe te gaan. Ik heb een goede baan en leven hier en ik weet niet wat ik ervoor terug krijg wanneer ik daar echt gevestigd ben. Ik bedoel je leest zoveel verhalen dat deregelijke mannen ineens veranderen van engel naar duivel? Gewoon eng.

Wellicht is het afreizen zonder notie wel een goed idee om eens te kijken van hoe of wat.

Nogmaals bedankt voor je reactie.

graag gedaan

wees ook niet te wantrouwig !

dus jullie beide zijn moslim?

*hoe ben jij als je thuis bent *?

je moet wel heel zelfzeker in je schoenen staan, sterke persoonlijkheid hebben, anders kan hij zo over jou heen walsen

zeg tegen niemand van kennissen die je eventueel ginds hebt, dat je komt- laat het een volledige verrassing zijn

mss kan je om jezelf te beschermen een goedkoop hotel boeken- mag hij normaal gezien niet binnen en indien nodig kan jij jezelf zodanig beschermen.

Lees ook andere topics

Er is nog een forum: geloof dat het wonen en werken in egypte heet- je moet maar eens googelen.

Tip
Verbrand hier geen bruggen, behoud zeker relaties met mensen uit jouw vriendekring- indien het verkeerd gaat kan je mss op hen beroep doen. Hou voor jezelf je eigendom, verkoop het niet. Is mooi meegenomen mocht je toch besluiten om ginds te gaan wonen

Je bent moslima. Zijn je ouders eveneens moslim? Heb je hun verteld van je ontmoeting, en wat was hun reactie?

In nederland heb ik gewoon mijn dingen, ik (half ned/suri)ben 4 jaar geleden bekeerd tot de islam en heb mijn band met god, ik ben in nederland niet gesluierd ivm mijn werk, was een te grote verandering voor mijn werkgever, buitenshuis in vrije tijd ben ik hier ook vrij in en de rest volgens islamleer, maar ik ben hier niet mee opgegegroeid.
Ik vind het ontzettend moeilijk in te schatten in hoeverre hij ineens zou veranderen tov mij, kun je volgens mij enkel achterkomen als het al te laat is. Echt mijn hart gaat voor hem en mijn nederlandse ratio schreeuwt, ben je de weg kwijt?

Mijn ouders weten het ook, waarvan mijn moeder toch echt pissig wordt van het idee mij nederlandse vrijheid te hebben gegeven en ik vervolgens zelf er voor wil gaan kiezen dit op te geven en mijn vader wil hem ontmoeten. Die vind het in eerste instantie geen probleem.

Wat betreft het wantrouwen heb je misschien ook wel een punt, echter dit is toch wel lastig weg te nemen aangezien de problemen bij dergelijke keuzes zo inmens groot kunnen zijn.

Ik ben wel benieuwd, wat als ik hem ineens tegen het lijf loop, weet niet of hij daar zo blij mee zou zijn of misschien uiteraard ook wel. Eerst maar eens kijken of ik iemand zover kan krijgen dit samen met mij uit te vogelen, want echt alleen heen gaan is geen optie.

Heej

Mijn tip; denk er niet teveel achter dat hij twee telefoons heeft. Kan ook een werktelefoon tussen zitten. Als ik na mezelf kijk heb ik ook twee telefoons: eentje met me “gewone” simkaart, voor iedereen. In me andere telefoon zit me simkaart, wie alleen buitenlandse vrienden hebben. Puur uit makkelijkheid omdat daarmee smsen en bellen goedkoper is. Zit dus ook niets achter.

Verder is vertrouwen het belangrijkste… Geeft hij je rede tot wantrouwen of is het gewoon de aftsnad die het voor jou moeilijker maakt om dingen te vertrouwen.
Ik weet uit mijn eigen ervaring dat het soms lastig is te vertrouwen als iemand zo ver weg zit omdat je ook nogal beinvloed wordt door alle negatieve verhalen die er over egyptenaren rondgaan. Je moet die een beetje loslaten, in je achterhoofd planten en voor de rest alleen naar die jongen kijken… is die jongen te vertrouwen…? Denk je dat jij hem je vertrouwen kunt geven? Vertrouwt hij jou? Kun je met de situatie omgaan?
UIteindelijk gaat het om jou en die jongen…

wanneer was je van plan om die kant uit te gaan?

Pers zou ik me niet teveel pinnen op wat jouw ouders denken, maar sluit ze niet uit.

Denk dat je meer hebt aan personen met ervaring. ik heb zowel positieve als negatieve ervaring met egyptenaar als partner

Je zult toch wel in het achterhoofd moeten houden dat jij die mogelijks negatieve confrontatie kunt hebben- hoe kleiner jouw verwachtingen hoe kleiner de ontgoocheling.

weet hij dat je surinaamse bent, geloof dat er toch enige nuance is in moslim zijn. Kennis van mij is ook moslima vanuit indonesische achtergrond- niet helemaal zeker over haar origine.

Zei jij nu dat je al een huwelijkscontract onder jouw neus geschoven werd? vind je da nie wa vlug, hoelang kende je hem?

Die Islamleer is die duidelijk. heb thuis ook Koran liggen, kan hem niet lezen- zeer ingewikkeld geschreven.

Hoe denkt hij over de toekomst?

hoe zie jij de toekomst in relatie met hem?

Heb je al een familielid van hem ontmoet?

Om te beginnen echt superlief, jullie reacties en gedeelde ervaring, helpt echt enorm.

Ik zou dan in februari die kant op kunnen, als het goed is

Ik ken hem pas 3 maanden en sindsdien is het net of mijn wereld op zijn kop staat, de dingen waar je ineens over nadenkt met zon langeafstandsrelatie. Gekeken naar onze toekomstplannen is dat nog in een pril stadium, hij heeft wel zoiets van, je kunt wel bij mij komen ‘no problem’, gaat sneller. Maar ik wil hem beter leren kennen en misschien dat hij eens als toerist hier paar weekjes kan komen en of ik daar nog een paar keer wat langer naar toe ga. Dus ja, wil ik ook niet overhaasten ofzo.

In de tijd dat ik er was heb ik enkel zijn broertje ontmoet en zijn moeder gesproken ‘’ dacht ik " en dat was het wel. zijn moeder woont in kafr el sheikh en ik was maar 1 week in sharm, dus bezoekje dat zat niet echt in de planning.

Wat betreft het contract vond ik dat zeker wat aan de vroege kant, heb het er ook al wel met hem over gehad, ook van te voren en toen heeft hij mij er van alles over verteld en dat het makkelijker was om in 1 appartement te kunnen verblijven enzo. Maargoed ik vond het geen goed plan met alle risico’s voor hem van dien. Moet daarbij eerlijk bekennen dat ik wel getwijfeld heb het toch te tekenen, maar wist er echt te weinig van af.

Maar dat is nu precies het punt, er is inderdaad overal een uitleg voor en in alle openheid antwoord op mijn vragen. We hebben niets anders gedaan dan overal over gepraat en dan kom je terug en dan merk ik aan mezelf dat ik ook beinvloed wordt door alle negatieve verhalen en vooroordelen. Natuurlijk gaat het uiteindelijk om ons en dat geloof ik ook wel, maar precies wat dolfijn zegt, dont keep your hopes up to high en met dat gevoel luister ik dan naar hem dat voelt zo tegenstrijdig.

En oh ja weet een van jullie ook hoe het zit met de dienstplicht in egypte? Kan hij zomaar voor 1,5 maand worden opgeroepen door het leger?

De lengte van de dienstplicht is afhankelijk van het opleidingsniveau. Dat mag vreemd in de oren klinken, maar het zit zo: Er zijn miljoenen laag en onopgeleide jongemannen in Egypte. Die worden in het leger opgeleid tot een bepaald basisniveau. Ze leren er soms ook nog een vak.
Hoogopgeleide jongemannen starten op een hogere rang (net als hier) en kunnen ooit hun dienstplicht in hun eigen beroep, buiten een legerbasis vervullen.
Ik vroeg naar je ouders omdat moslim ouders over het algemeen op een andere manier met potentiële huwelijkskandidaten voor hun dochters omgaan.
BTW, Ghada Abdel Aal schreef een boek: 'Ik wil trouwen". Het is een provocatie om als vrouw zijnde zoiets te zeggen, deze vrouw heeft er een weblog over geschreven wat als boek is uitgegeven. Staat in Egypte op de bestsellerlijst, en het maakt je wat wijzer met betrekking tot het Egyptische huwelijk.

1 like

Interesting boek, echter ik was nog niet zozeer van plan te trouwen, toch bedankt voor de info. En wat betreft mijn ouders deze zijn geen van beide moslim, dus dat zit allemaal een beetje anders.

Hallo,

zit ook een beetje in hetzelfde schuitje, hopeloos verliefd en niet weten wat te doen.
Het probleem vind ik om mekaar echt beter te leren kennen. De man in kwestie werkt in het hotel waar ik logeerde, hij werd bijna ontslagen omdat we iets langer dan ‘normaal’ met mekaar stonden te praten. Mekaar buiten het hotel ontmoeten is ook al geen evidentie dus is het momenteel een relatie via tel en mail, maar zo geraak je ook niet veel wijzer. Ik heb ook al gelezen dat een toeristenvisum niet altijd wordt toegestaan ginds, heeft iemand daar ervaring mee? En over orfi gesproken, volgens de ene vrij onschuldig, volgens de andere zeker af te raden, je zou van minder het noorden kwijtraken. Enfin ik ben al blij dat ik dit forum ontdekte want het doet deugd dat je niet alleen zit met het probleem.

A&A

Beste Awny,

Dus ook met het hoofd in de wolken. Hoe krijgen we het met zijn allen voor elkaar. Iig wat betreft het toetistenvisum snap ik je niet helemaal, die heb je toch sowieso? en ja dat hele orfihuwelijk, weet ik niet zozeer er zijn zoals ik op dit en andere forum heb gelezen voor en tegens te vinden. De een maakt het niet uit omdat het niet rechtsgeldig is, de ander zie het enkel als seks zonder problemen. Wat de verdere consequenties ervan zijn weet ik niet. Volgens mij is het meer voor hem een probleem dat hij in relationeel verband met jou is en dat is voor hem niet toegestaan.

Het is wellicht ook een goed plan de bovenstaande vragen van dolfijn eens proberen te beantwoorden.

BTW hoelang ben jij al in de wolken?

kijk ook hier eens naar relatie met een egyptenaar staat ook heel veel info op.
Ik denk dat je alles eens moet uitzoeken en kijken of hij jou wilt voorstellen aan zijn familie ook altijd een goed teken.

Toeristenvisum voor egyptenaren
veelal geweigerd en ook heel veel voorwaarden om hem naar belgie, nederland te krijgen

Dienstplicht
idd is afh van opleidingsniveau- moet hij naar het leger? is hij de oudste jongen van het gezin

orfi
weet er ook het fijne niet van, weet wel dat je zo’n papier nodig hebt voor hem tot jouw flat toe te laten. eigenaar en doorman kunnen er eventueel problemen door krijgen met de politie

jouw toeristenvisum
is verschil in wanneer je enkel in sharm blijft, wanneer je naar de sinai gaat heb je da wel nodig

@ helenedali
wat zegt het land jou zonder hem?
hoe zouden ze in egypte verwachten dat jij als moslima leeft?
toen je met hem sprak: had je het gevoel dat hij eerlijk met je was?

@awny
is pure jaloezie van de andere, collega’s en zijn meerdere
werkt hij in sharm?

@wendy
ga er niet te licht over dat het enkel tussen haar en de jongen, man is

Hij is inderdaad de oudste van het gezin, hij is 26 en zijn vader is begin augustus overleden, dus sinsdien is de verzorgingsdruk tav zijn moeder hoog. Als we het over de toekomst hebben geeft hij ook aan dat het voor ons niet makkelijk zal zijn en dat hij mij enkel een simpel leven kan bieden en dat wij nooit rijk zullen worden en dat wij beiden zullen moeten werken om samen een goed, maar simpel leven te kunnen leiden.

Wat betreft de toekomst zal ik veel moeten inleveren wanneer ik met hem samen wil zijn. Is hij modern, ja binnenshuis ja en buitenshuis zal het eraan toe gaan zoals het in egypte gebruikelijk is. Wat mij wel beangstigd is het feit dat ik niet zeker weet of wij samen uiteindelijk in Cairo of sharm zullen gaan wonen en werken en regelmatig naar zijn moeder zullen gaan of dat ik uiteindelijk in zijn huidige flat in kafr zal intrekken en dus ook bij zijn moeder, hij in sharm zit en hem maar een aantal keer per jaar zal zien helemaal als wij ooit kinderen zullen krijgen.

Egypte zonder hem vind ik nog steeds fantastisch, werkelijk het liefst pak ik morgen mijn spullen en vertrek ik. Geografisch gezien vind ik het een mooi land, wat betreft cultuur en religie ook maar vooral ook erg tegenstrijdig en als vrouw alleen om te gaan werken en mijn leven op te bouwen, lijkt mij nogal ingewikkeld, toch sta ik ook daar voor open. Het kruist regelmatig mijn gedachten.

En uiteindelijk vertrouw ik gewoon wat hij zegt, misschien ook omdat ik een roze bril op heb, maar ook omdat hij mij wel het gevoel geeft zijn best te doen openheid over zaken te geven en wel eerlijk is over dat het niet gemakkelijk is, maw; no problem, but not easy! Ik bedoel ik denk dat ik als westerling al gauw te gemakkelijk denk over het complexe leven wat vele van deze jongens in de toeristengebieden leven. Hierbij is mij wel duidelijk geworden tijdens al onze conversaties, dat het leven samen nu, nu wij nog niet getrouwd zijn vele malen vrijer is dan dat mijn leven werkelijk zou zijn indien ik echt zijn vrouw ben. Ik bedoel hij is en blijft moslim in egypte, komt uit een klein dorp, familie uit Aswan, dus uiteindelijk zal er gewoon van mij verwacht worden wat er van een egyptische vrouw wordt verwacht.

Verder weet hij wat mij afkomst is, al heeft hij er nog nooit van gehoord, wel beseft hij dat hierdoor de cultuurverschillen weer anders liggen. Hier zijn wij tijdens ons samenzijn ook achter gekomen en werkelijk met engelen geduld is hij hiermee om gegaan.

Ik vraag mij wel af of mijn uiterlijk, ik lijk namelijk qua uiterlijk behoorlijk op een egyptische invloed zal hebben later, de mensen spreken mij daar namelijk standaard in het arabisch aan, in restaurant krijg ik kaart in arabisch ed. Soms vraag ik mij wel af of voor hem de druk hierdoor later niet groter wordt mij te egyptiseren.

en dolle dolfijn je bent geweldig met je adviezen. Heb jij al een beluit genomen naar dubai te gaan?

Als je je een voorstelling wilt maken van het leven wat je te wachten staat, ga dan kijken naar het dorpje in de buurt van Aswan en kijk hoe moeder en zusjes dáár trachten te leven.
Voor alle duidelijkheid: Vader is overleden, er bestaat zoiets als een AOW, maar dat is écht minimaal, er zijn pensioenen, maar dat is afhankelijk van wat de vader voor werk heeft gedaan.
Naast die eventuele uitkeringen zal er van de oudste zoon verwacht worden dat hij voor zijn familie zorgt. Als hij ook nog broers heeft, dan zullen die als ze ouder worden, eveneens bijdragen. Hij blijft verantwoordelijk voor het welzijn van moeder en zusjes, en zal dus ook beslissingsbevoegd zijn in de huwelijken van zijn zusjes.
Hij zal er ook financieël aan moeten bijdragen.
Ik vind het vreemd dat een man uit een dorpje in de buurt van Aswan van zijn vrouw verwacht dat zij later gaat werken. Dát is tegen de cultuur. Het is juist zijn eer en geweten dat hij voor vrouw, moeder en zusjes zorgt.
Aswan e.o. is een behoorlijk conservatief en traditioneel deel van Egypte, om je een voorstelling te maken: Daar gebeuren nog zaken die voor ons onacceptabel zijn. Ga d’r maar eens kijken…

Het AOWtje is minimaal inderdaad, kan haast niet geloven dat zij daarvan de rest van haar leven moet rondkomen. Hij is zelf geboren en opgegroeid in kafr, zijn moeder en rest vanmoeders familie komt uit Aswan, vaders kant uit kafr. Ik wil in de zomer een gedeelte van mijn tijd bij zijn moeder spenderen om idd te bekijken hoe dit gaat. Zijn zus is inmiddels getrouwd, hij en zijn broertje nog niet en zijn middelste broer wel. Hij heeft mij gevraagd of ik zou willen werken en geeft aan dat het niet hoeft, maar wel betere toekomstperspectieven voor ons beiden biedt, aangezien zijn inkomen ook minimaal is. De egyptische vrouwen die ik heb gesproken die getrouwd zijn met zijn vrienden werken ook en zij zeggen dat zonder werk het leven met of zonder gezin wel erg minimaal is. En zou eigenlijk wel willen werken anders is mijn leven wel erg afgezonderd waar ik ook woon. Ben er immers aan gewend.

Maar idd een kijkje nemen in moeder en zus haar leven is wel van groot belang, daarbij komt natuurlijk wel dat hoe meer ik verweven raak in zijn leven de moeilijker het wordt om los te koomen van hem indien het mij niet bevalt. Maargoed dat zijn de risico’s van dit geheel geloof ik.

Ken je Egyptische vrouwen die daar werken? Wat voor werk doen zij, wat voor leven hebben zij? 't Zijn allemaal indicaties…

@ dolle dolfijn

Hoezo er niet te licht over denken? Ik doelde op het vertrouwen van hem… Dat is iets tussen haar en die jongen… Al de andere “spookverhalen” rondom egyptenaren hebben er dan weinig mee te maken… is hij te vetrouwen of niet… de rest er om heen (hoe is zijn familie, enz enz) heeft er op dit doel niet zoveel mee te maken.