Help. wat te doen?

@Petry
wil toch niet als europese vrouwen in de egyptische tradities overgaan

@wendy
was reactie voor hoe het bij mij over kwam wat je toen geschreven had

@helenedali
spijtig dat zijn vader gestorven is, aan de andere kant goed want dan gaat de dienstplicht naar zijn jongere broer
neen ga niet naar dubai- was door eerste egyptenaar waar ik relatie mee had, intussen ook al 4 jaar later

wat is daar zo schandalig aan als vrouw te werken

idd zijn heel wat vrouwen die werken in egypte- leerkracht, ziekenhuizen openbare diensten zoals visa kantoor in hurghada, openhuden van shopjes- bookstores en dergerlijke

werk ook als ik in egypte ben, ganse dag niks doen da gaat ook vervelen.

Lekker zeg mogen deze forums hier en daar wel eens updaten dan haha of ik moet beter lezen, kan ook natuurlijk.
Maargoed werken zal wel moeten, anders ga ik me idd vervelen. Zoals ik heb begrepen is er ook best werk te vinden hier en daar, met nadruk op hier en daar ivm de slechte arbeidsvoorwaarden.

Anyway we zijn alweer bij het werken in egypte aangekomen en wellicht dat ik dat alleen wel eens zou willen proberen, om daar nu met hem over te denken gaat mij iets te snel eerst maar eens verder uitzoeken wat voor vlees ik in de kuip heb. En aangezien hij aangeeft op dit moment voor 1,5 mnd opgeroepen te zijn voor het leger en (dolle dolfijn) hierboven aangeeft dat de dienstplicht als het goed is nu bij zijn jongere broertje ligt. Wordt het wel een heel vaag verhaal en begin ik toch steeds meer te denken, misschien moet ik mijn vingers hier maar niet aan branden.

Vertrouwen in welke relatie is altijd nummer 1 of het nu een relatie dichtbij is of ver weg. Het nadeel van ver weg is dat ik in dit geval totaal geen zicht op zijn leven heb en aangezien ik hem leuk vind, kan ik mij natuurlijk vanalles laten aanleunen, ik bedoel wat weet ik er nu van.
Met afstand vind ik het moeilijk in dit geval vertouwen in elkaar op te bouwen. De rest, toekomstplannen wat betreft ons valt of staat hiermee.

Op onderzoek dus…

Heb je dan besloten om alleen die kant op te gaan?

Zoals ik eerder al zei: geen te hoge verwachtingen

6 weken in militaire dienst, dan is dat een herhalingsoefening (om up-to-date te blijven) want gewone militaire dienst duurt veel langer (varierend van 1-3jaar) en als hij 26 is dan heeft hij dat waarschijnlijk al gedaan.
Maar misschien zou hij wel vrijstelling hiervoor kunnen krijgen omdat zijn vader overleden is??

Hier is een artikel uit Wikipedia:

Egypt has a mandatory military service program for males between the ages of eighteen and thirty. Conscription is regularly postponed for students until the end of their studies, as long as they apply before they turn twenty-eight years of age. By the age of thirty a male is considered unfit to join the army and pays a fine. Males with no brothers, or those supporting parents are exempted from the service. Former President Sadat added that any Egyptian who has dual nationality is exempted from military service and this is still in effect till today. Males serve for a period ranging from fourteen months to thirty-six months depending on their education; highschool drop-outs serve for thirty-six months. College graduates serve for lesser periods of time, depending on their education, and college graduates with special skills are still conscripted yet at a different rank and at a different pay scale with the option of remaining with the service as a career. Some Egyptians evade conscription and travel overseas until they reach the age of thirty, at which point they are tried, pay a $580 fine (as of 2004), and are dishonorably discharged. Such an offense, legally considered an offense of “bad moral character”, prevents the “unpatriotic” citizen from ever holding public office.

bron: Military service - Wikipedia

1 like

Ik weet dat hij de echte dienst al heeft gehad en hij heeft het over refreshmentcourse ofzo. Dus dat zou kunne kloppen.

Heb ik besloten om alleen te gaan, nee dat zou alleen nu zin hebben. Want als hij nu in sharm zou rondhangen dan klopt zijn verhaal dus niet. En ik heb echt geen tijd om daar nu heen te gaan en ook geen zin. Bovendien mocht ik hem wel treffen heb ik geloof ik een groot probleem.

Ik denk dat ik het zo langzamerhand maar los moet laten, want dit ksot mij inmiddels meer negatieve dan positieve energie. Word er beetje gestoord van. Heb het er ook met hem over gehad gisteravond en toen ging die los zowel in het engels als arabisch, wat daar allemaal uit kwam. NIET TE GELOVEN. Mag volgens mij blij zijn dat hij dan daar zit en ik hier.

Bedoel je met losgaan boos worden?
Vreemde reactie. Omdat je teveel vragen stelt? Als dat het inderdaad is laat hem dan maar, als het nu al zo gaat dan gaat het later helemaal niet goed.

Opfriscursus van het leger- eerste wat ik erover hoor.

Zou niet teveel afgaan op wat er geschreven staat, da kan wel eens verschillen met de realiteit.

Wil niet echt tot in detail treden maar wat had je dan gezegd dat hij zo reageerde- vond je zijn reactie te overdreven, heb je dat wat hij in het arabisch zei ook wel goed verstaan?

Denk dat soortgelijke reacties eigen zijn aan hun cultuur- bedoel daarmee het hevig reageren en handelen vooraleer dat hij nagedacht heeft. Kan het mss zijn dat hij bang is om jou te verliezen en daarom zo heftig reageerde.

Mss ga ik maart/ april eerst richting hurghada en daarna richting taba. Eenmaal ik ginder ben kunnen we wel afspreken. Is voor later.

Mijn vriend is hetzelfde. Toen ik zei dat ik naar belgie ging was hij er ook van aangedaan. Sprak ook dat hij mijn persoonlijke spullen ging verbranden als ik niet terug kwam.

Eerlijk gezegd is dat puur verschil qua cultuur, qua opvoeding.
Wij hier in het westen hebben het geluk om zodanig opgevoed te worden dat we keuzes kunnen maken afh van onze situatie.
In egypte worden ze vaak geboren in een situatie die heel uitzichtloos is, zeker nadat ze gewerkt hebben met toeristen.

Hun oogkleppen zijn afgevallen- hebben een andere wereld leren kennen. De ene gaat er al wa beter mee om dan iemand anders.

Met losgaan bedoel ik boos worden inderdaad, wat hij in het arabisch zei heb ik niet verstaan, werkelijk geen idee, maar niets goed, want dat was het in het engels ook al niet. Het kwam erop neer dat ik zijn vrouw word/ben, dat hij mij de volgende keer niet uit egypte zou laten vertrekken nu ik twijfelde aan ons (kort gezegd wat ik zei)en dat ie me echt iets zou aandoen.

Vond ik het overdreven. Ik denk dat hij nogal overrompeld werd door mijn houding en directe woorden.
Had ook wel verwacht dat het in het verkeerde keelgat zou schieten, ik bedoel ben terug in ned en dan ga ik zo doen, heeft hij ook geen enkele controle over.

Ik laat het maar even op zijn beloop en dan zien we wel verder, ik ga van het zomer iig wel terug, met of zonder hem, dus lijkt me leuk te contacteren als je daar bent. Want hoe dan ook het blijft een mooi land.

idd mss de beste oplossing

laat maar weten wanneer je die richting uit gaat of als je reeds in egypte bent

groetjes

Ben het met dolle dolfijn eens, dat ze vaak in een situatie geboren worden die uitzichtloos is en dat ze een andere wereld leren kennen, zodra ze met touristen werken.

En dan denken ze meestal dat het in het westen veel beter is als in Egypte ( wat ook wel een beetje zo is, qua sociale voorzieningen ) en dat ze wanneer ze wonen en werken in het westen ze binnen een jaar HEEL RIJK zullen zijn (wat dus totaal niet realistisch is ).

Door dit idee, willen ze dolgraag weg uit Egypte , maakt niet uit hoe !!
Ze zijn zelf bereid om oudere vrouwen te trouwen, als dit betekent dat ze naar het rijke westen kunnen gaan !!

Ze geloven mij ( als tourist niet ) wanneer ik ze vertel dat het niet zo is, dat in Europa het geld niet aan de bomen hangt en dat het moeilijk is voor veel mensen om rond te komen van hun inkomen.

Wil jij zeker weten dat het hem niet alleen is te doen om jouw geld en zijn manier om aan zijn situatie te ontsnappen ??

Kijk dan eerlijk naar jullie als couple…

Is er veel leeftijdsverschil ??
Kun je hem nog kinderen geven ??
Wat voor baan heeft hij daar ??
Hoe belijd hij zijn geloof ??
Hoe graag wil hij naar Europa toe ??

En heel belangrijk verdiep je in zijn geloof/cultuur en de wetgeving in zijn land !!

Het boek ;** " Grenzeloze liefde " van Hanneke Rozema** geeft een heel realistische beeld weer van een relatie met een Egyptenaar.

Egypte is een prachtig land voor een tourist, maar om er voor altijd te wonen is een heel ander verhaal !!
Vooral wanneer je trouwt met een Egyptenaar.

Neem de tijd om elkaar te leren kennen en neem geen overhaaste beslissingen en blijf realistisch.

Maar ik vind hem persoonlijk een beetje eng, met o.a. zijn dreigementen om jou de volgende keer niet te laten vertrekken uit Egypte !!
Ook al zei hij dat uit woede, sorry, maar vind dat niet normaal !!

Ben zelf ook getrouwd met een bp met een moslimgeloof ( vergelijkbaar met een Egyptenaar ) en weet dat hij heel boos kan reageren op iets wat hem niet aanstaat, maar dreigementen, nee , dat doet hij niet en dat zou ik ook niet willen ( en zeker niet toelaten ).
Ik weet namelijk dat ze dit wel kunnen doen ( geen toestemming geven om het land te verlaten ) met een Egyptische vrouw of zelf met een Ned. vrouw ( die zonder goeie huwelijksvoorwaarden is getrouwd ) !!
Dus neem dit dreigement niet te licht op !!

Veel succes met wat je ook besluit.

Groetjes Hadiya :zon02:

hallo helene,

even een paar opmerkingen vanuit mijn ervaringen. ik heb 6 maanden stage gelopen in eg en op de 10e dag een jongen ontmoet, daar ben ik 2 jaar en ongv. 4 maanden mee samen geweest. heb 5en halve maand er gewoond vanwege mn stage, 2 maanden om te werken, 3 weken vakantie, 2 weken vakantie waarbij ik ee deel van zijn familie had ontmoet, een keer 1 week vakantie die ik compleet als verrasing naartoe ben gegaan. hij wist van niets en via via heb ik geregeld dat hij dacht dat n vriend van hem kwam logeren en dus ook bij hem slapen. en ben vanaf afgelopen maart t/m begin novemebr nog geweest en gewerkt voor 8 maand. op 4 oktober heb ik n punt achter mn relatie gezet.

In al deze tijd hebben we alleen de eerste 2 en halve maand neit bij elkaar gewoond en daarna alle tijden wel ZONDER orfi contract. Zelf zijn we alleen in de allerlaatste week da tik in egypte was aangehouden en daarvoor hebben we nooit problemen gehad, ook niet met de doorman.

Hij is na een half jaar vechten voor visum uiteindelijk voor 2 weken vakantie naar nederland geweest, waar hij vele vrienden en familie van me had ontmoet en een stuk beter leerde begrijpen hoe het leven eigenlijk is in NL en dat het dus niet zo mooi is als ze denken. moet je hem eens vertellen over dat er geen politie op elke straathoek staat en dat alles savnd gesloten zijn, voor osn zo normaal maar voor hun een wonder!

Op die manier hebbenw e elkaar echt op een hele andere manier leren kennen.
we hebben echt een geweldige tijd gehad en liefde in het hart is er nogsteeds.
Helaas kon ik het uitendelijk niet aan, hij begon tijdens ruzie’s aggresiever te worden en heeft een deuk in de deur geslagen, begon te zeggen dat ik mijn drmen moest volgen (over de wereld reizen) en uiteindelijk heb ik eraan toegegeven. als ik in egypte blijf (wat ik vanaf begin af aan al had aangegeven da tik dat niet wilde voor mijn hele leven) maar dan zou ik ook alsnog neit snel ergens anders terecht komen in de wereld, gewoon te lastig. ik ben nog onwijs jong en ik begon mezelf te verliezen. lekker gek doen enzo, deed ik steeds minder om de lokale bevolkinge ‘‘respect’’ te laten zien. En hierdoor verloor ik langzaam maar zeker toch een gedeelte van mezelf.

nog even over alle dingen:

Verassingsactie:
probeer ecvht een keer als verrassing te gaan, als hij ‘‘goed’’ is, zal hij een geweldige reactie hebben :wink: (ja eigen ervaring)

Boek lezen:
grenzelose liefde is echt een aanrader, ik heb zelf ook fatwa gelezen, ook een erg ingrijpend boek

Orfi:
Ga het alleen aan als je zelf wilt. het word ook het ‘‘neukcontract’’ genoemd, maar het is en blijft een vorm van trouwen. als vrouw zijnde mag je er geen 2 hebben want dan kan je behoorlijk in de problemen komen. Ik heb het niet nodig gehad, maar ik heb geen idee hoe dat in sharm is.(meestal maakt een beetje extra betalen het snel goed

Boos telefoontje:
Pas op!

Ik moet zeggen dat ik met mijn ex behoorlijk in vrede uit elkaar zijn gegaan. ookal heeft hij mee letterlijk lopen smeken om te bljven heeft hij me nooit werkelijk tegengehouden of iets met mijn spullen gedaan.
Ik ben zelfs nadat het uit was nog 1 maand in egypte gebleven en ben nogsteeds leuke dingen met hem wezen doen.
Toch toen ik weg ging was ik erg blij en ik weet ook zeker dat het de juiste beslissing is geweest. Ook ik heb dingen te horen gekregen van hem die hij misschien wel uit angst zei, maar die eigenlijk niet te accepteren zijn. Ongeloofelijk dat iemand uberhaupt zoiets kan verzinnen en zeggen tegen iemand waarvan hij houdt! maar t lastige eraan is wel dat ej weet dat hij het niet meent, maar toch ga je eraan twijvelen, want waarom zegt hij het dan.

ik heb nu nogsteeds contact met mijn ex. en wieweet over 5/10 jaar als ik de wereld gezien heb kom ik op vakantie en egypte en kom ik hem tegen. niemand weet t en de tijd zal t leren! toch heb ik voor dit moment voor mezelf de juiste beslissing gemaakt, ookal mis ik m onwijs en ben ik gek op hem, ik moet mezelf weer worden/zijn en ik ben nogsteeds bezig om diegene terug te vinden!

nou dat was weer mijn preek van midden in de nacht! ik ga nu slapen, morgen vroeg eerst even werken en daarna mijn 1e snowboardles hieeee!

slaaplekker en scces! als je vragen heb over iets kan ej altijd vragen! heb alle verstand van visum + afwijzing :wink: haha

groetjes en veel succes! leer hem goed kennen en geniet van de tijd smane, want die tijdne kan niemand ooit meer an je afpakken :wink: en ga je dus ook neit anders voordoen dan je bent. ja op ee andere manier respect tonen is oke, maar verlies je zelf niet en blijf sterk in je schoenen staan. zeg hier je mening, maar ook daar!

liefs! suusieme

Dag mensen,

lekkere kerst gehad allen? Hoop het voor jullie. alvast de beste wensen voor komend jaar, moge jullie allen in gezond en wel met veel geluk het nieuwe jaar ingaan en doorkomen.

Wat betreft de egyptenaar, op dit moment probeer ik het maar gewoon af te sluiten, ik kom er nogal moeilijk vanaf maar gelukkig smst hij nu alleen maar en is het bellen inmiddels gestopt. Ik vind het allemaal zo gecompliceerd en engig worden en volgens mij wordt het alleen maar enger wanneer ik hiermee verder ga.

En een verassingsactie, tja waarom niet, maar aan de andere kant denk ik als het nu al zo moet. Besteed ik liever mijn geld om daar nog eens lekker door de woestijn te cruizen.

Wat betreft toekomst perspectieven, ik ben 28, hij 26, dus leeftijdsverschil valt mee, maargoed mijn leven is de afgelopen 5 maanden al zo ingewikkeld geworden door hem in mijn leven te betrekken en dan maar af vragen of het voor hem hetzelfde is neeee, ik ben in de afscheidsfase, want zonder vertrouwen enkel drama.

Bovendien heb ik het gevoel dat ik wel een van de rotte appels eruit heb gepikt, hij vraagt mij verder niets, maar heb het vermoeden dat hij dat allemaal bij oudere dames weg trekt en vervolgens mij ziet als zijn ticket to europe. Ik geloof dus ook niets van een refreshmentcourse, eerder een gigolocourse.

Deze gesprekken hier hebben mij echt geholpen en bedankt voor al jullie steun.

@ dolle dolfijn, keep in touch and thanks voor sharing experience

@ suus Ik wens jou het allesbeste en ben blij voor je dat jij wel een leuke goede schat hebt die te vertrouwen is. Wie weet voor de toekomst en anders veel succes en plezier met alle nieuwe ervaringen en uitdagingen die je tegemoet gaat.

@ helendali

You’re welcome, no prob

when you want it i’ll inform you when i’m in egypt

have fun for next year :zon02: