Op 30 december jl. vertrokken wij met ons gezin, kinderen en kleinkinderen (in totaal 9 personen) naar Egypte voor een week vakantie. Op 1 januari werd ik 60 en dat moest gevierd worden! Alles ging goed totdat we in Marsa alam aankwamen. Iedereen was door de douane en we hadden al een visum gekocht. Toen begon de ellende!! Mijn man werd teruggeroepen om zijn paspoort (pas nieuw aangeschaft) nogmaals te tonen. Een formaliteit dachten wij toen nog. 6 personen werden alvast naar het hotel gebracht en onze oudste zoon bleef met zijn vriendin nog even? bij het vliegveld wachten. Na veel heen en weer gebel van de plaatselijke autoriteiten werd na 2 uur besloten dat mijn man weer mee terug moest naar Nederland, al die tijd werd het vliegtuig aan de grond gehouden. Mijn man moest zonder bagage en zonder jas weer terug. Alles zat nl. al in de transferbus! Het vliegtuig moest snel vertrekken anders moesten alle passagiers die dus 2 uur hebben moeten wachten in het vliegtuig weer ondergebracht worden in hotels en mocht het vliegtuigpersoneel niet meer vliegen. Tot op de dag van vandaag weten we nog niet waarom hij weer terug moest. Buitenlandse zaken heeft contact opgenomen met de Nederlandse ambassade in Egypte. Volgens mij gaat de post daar nog met kamelen. Bah wat een frustratie en wat een rot land. Niemand zal daar ooit vertellen dat er een fout is gemaakt en kunnen wij wachten tot we een ons wegen. Egypte nooit meer! Wat ons is overkomen kan iedereen overkomen!! Mijn man heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan. Binnenkort gaan we hiermee naar de krant en dan maar hopen dat mensen zich 100 keer bedenken voor ze naar Egypte gaan!
Moet je eens proberen om als Egyptenaar (of uit een willekeurig ander land buiten de EG) naar Nederland op vakantie te gaan. Als je niet iemand hebt die een godsvermogen op de bank heeft staan en jij als buitenlander een huis of iets dergelih=jks hebt krijg je niet eens een visum voor NL. Wat een rotland is dat Nederland… Probeer eens een visum te krijgen voor Amerika. Dat krijg je, maar als jouw kinderen toevallig geen eigen paspoort hebben dan komen ze echt de US niet in op jouw visum. Wat een rotland …
Zo en dat is dat een net zo ongenuanceerde reactie als die van jou, haaima
:delete:
Ik ben 2x in Egypte geweest, is een prachtig mooi land en zeer gastvrij. Ook als blauwogige blonde vrouw ben ik daar veilig, dat kan ik van NL of de US ook bepaald niet altijd zeggen.
Ik begrijp trouwens per definitie niet waarom mensen naar Egypte gaan en dan alleen in de zon gaan liggen. Cultuurbarbaren, als je het mij vraagt.
Vervelend dat je zo’n ervaring hebt, maar het had met elk land kunnen gebeuren, jammer dat dan wel weer, dat het niet duidelijk is wat er nou aan de hand was, egypte is inderdaad wat dat betreft niet zo als NL of welk EU land dan ook.
@ carrierevrouw
jezelf beter vinden dan de rest is prima, maar hou rekening dat niet iedereen is zoals jij, laat andere mensen dus in hun waarde betreffende hun ideale vakantie.
Tevens vergelijk je appels met peren, zeggen dat NL hetzelfde is als Egypte is natuurlijk lulkoek. Alleen al de redenen “waarom” (corrupte politiek?, instabiel land?, “religie”) het lastiger is voor een Egyptenaar om naar nl te komen zegt daarover al genoeg! (over ‘egypte zelf dus’ en niet Nederland!).
Evert, ik weet niet waar jij uit afleidt dat ik mezelf beter vind dan anderen. Ik constateer alleen maar het feit dat als je in de zon gaat liggen in Egypte je toch een behoorlijk stuk mist, dat kan je namelijk ook aan de Spaanse costa’s. Egypte is zoveel meer, je doet bepaald jezelf tekort als je daar niets mee doet –> cultuurbarbaar.
Groot gelijk , Egypte is een veelzijdig land en wie nog maar de moeite doet om er wat meer over te weten te komen ( dan bedoel ik vooral de monumenten ) zal ontdekken dat we veel met de oud - Egyptische beschaving gemeen hebben en dat we er veel aan te danken hebben . Anderzijds vind ik best dat er veel mensen zijn die een strandvakantie prefereren , veel inkomsten komen van deze soort van toerisme , en dat komt het land natuurlijk ten goede . Bovendien vind ik het nutteloos om tegen je zin een vakantie door te brengen met tempels en graven te bezoeken als het je niets intresseert , dan is het namelijk zonde van het geld , onaangenaam voor de gidsen voor uitleg te geven en bij groepsreizen ook voor diegenen die wel van deze geschiedenis houden . En natuurlijk , hoe minder mensen die aan cultuurtoerisme doen , hoe kleiner de drukte en bijgevolg ook hoe aangenamer én hoe beter voor de monumenten zelf . Het voorval met de Egyptische douane is natuurlijk verschrikkelijk om mee te maken en zou ook niet mogen gebeuren . Men mag dit land niet vergelijken met ons . De Egyptische mentaliteit is zeer verschillend waar toeristen zich soms nogal eens aan ergeren . Anderzijds heeft het op bepaalde vlakken ook zijn charme , de chaos die er heerst en gebeurt het niet vandaag , dan wel morgen - mentaliteit zorgt ervoor dat ik niet de enige ben die er zo over denkt .
Ook ik heb geen goede ervaring met Egypte.
Ik ben in sept daar geweest met een vriendin.
We zaten in Hurghada, geen plaats die ik zal aanraden.
Je wordt er alleen maar lastig gevallen door Egyptenaren, zodanig erg dat mijn vakantie erdoor werd verpest.
Turkije is nog relaxed in vergelijking met Hurghada.
In 1 straat stonden wel 20 man te wachten en die allen tegelijk onze kant op kwamen lopen, we moesten echt zigzaggend door de straat lopen en zelfs dat hielp niet.
En geloof me, ik ben in aardig wat landen geweest, maar zo erg als hier heb ik het nooit meegemaakt.
Egypte is een mooi land, waar heel veel te zien valt, maar wordt verpest door de mensen door.
Egypte, nooit meer voor mij.
Ik ben inmiddels al 6 x in Egypte geweest de afgelopen 5 jaar, ik ben net een paar dagen terug en ga ik juni opnieuw. Ik ben met een cruise de Nijl afgezakt van Luxor naar Aswan, ik ben enkele dagen bij een Egyptische vriendin in Cairo geweest en al 6 x in Sharm (dat kan je niet echt Egypte noemen, maar goed). Ik ben een blonde, blauw-ogige vrouw en reis gewoonlijk alleen. Ik heb heel positieve ervaringen, mensen zijn over het algemeen erg gastvrij en vriendelijk. Ook ik heb wel meegemaakt dat er ge"hassled" werd, maar bedenk: mensen in Egypte zijn arm en proberen te verdienen aan de toeristen. Een vriendelijk maar beslist “la’ shukran” (nee, bedankt) is vaak genoeg, het vermijden van oogcontact met mannen helpt ook. Van te voren een beetje inlezen en je verdiepen in de cultuur en gebruiken leidt tot meer begrip.
Wat er bij de douane gebeurd is bij de topic-startster is uiteraard vreselijk, daar ben ik het helemaal mee eens. Dat zij nooit meer naar Egypte wil begrijp ik wel.
wij zijn nu drie keer in egypte geweest en het bevalt ons goed. de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat wij voornamelijk voor de mooie onderwaterwereld komen. De rest vinden wij eigenlijk een grote zandbak maar we zijn wel op excursie in cairo geweest. Als je naar egypte gaat en dat geldt eigenlijk voor alle warme landen moet je je levenssnelheid een paar tandjes lager zetten. Zodra wij in egypte of waar dan ook uit het vliegtuig stappen passen we ons heel snel aan de levenssnelheid van het land aan. Dit voorkomt ergenissen, tijdens de wachttijd kun je vaak wel wat kletsen met de mensen op het vliegveld vinden ze altijd wel leuk etc.
Dat mensen naar egypte gaan om alleen lekker in de zon te liggen kan ik me ook wel voorstellen en dan 's avonds lekker de markt of stad in/over en lekker kletsen links en rechts. laat zien dat je er plezier aan beleefd drink een kopje thee (wordt je overal voor uitgenodigd) en babbel gezellig mee.
voor de TS hoop ik dat ze er ooit nog eens achterkomen wat er nou precies aan de hand was
Wij vonden de piramides een antiklimax maar we zijn er geweest. Het historisch museum is geweldig maar daar werden we door de gids met een rotgang doorheen geloodst. We hebben haar overigens halverwege een beetje afgeremd.
Nu staat luxor nog op het programma maar altijd met een afsluitend weekje duiken.
Voor TS hoop ik dat ze er achterkomen wat er nu precies aan de hand was dat verklaard meestal een hoop en zal misschien de boosheid wegnemen
As zondag gaan we 8 dagen naar Masar al alam.
Ben benieuwd…
Wil nog wel een excursie maken naar luxor.
Want ook ik vindt het zonde om niks van de cultuur mee te krijgen,
Heb speciaal voor een rustige plek met niet al te veel russen gekozen.
In Turkije een keer met 99% russen in een hotel gezeten.
Vreselijk…
Lekker snorkelen en luieren in het zonnetje heerlijk.
Wat jullie is gebeurd had nooit mogen gebeuren,maar is niet onmogelijk.Heb jullie verhaal bij “omroep Max” gezien,bij het reisprogamma en we weten nu ook allemaal wat er is gebeurd,:jouw mans initialen kwamen overeen met een Engelsman(geloof ik) die wat verboden dingen had uitgehaald en daardoor het land was uitgezet.Als er even verder was gekeken en als er beter Engels was gesproken was dit allemaal niet gebeurd,helaas,maar ik vind niet dat je daardoor kan zeggen dat Egypte een"rotland"is.Zelf woon ik al bijna 3 jaar in Egypte,Luxor om precies te zijn en het bevalt nog steeds erg goed.Ik woon hier met man en dochter,16,ook zij vindt het prima hier,gaat hier naar school en heeft een groot sociaal leven,de straten zijn veilig en bijna geen criminaliteit,beter dan Nederland,waar ik s’avonds in het donker niet eens durfde te pinnen.Mijn dochter gaat soms met wat vrienden wat drinken en komt dan alleen lopend naar huis,let wel,om 1 of 2 uur s’nachts,volkomen veilig.Overigens had je idd wel mogen verwachten dat er een vorm van excuus had gekomen van de Egyptische ambassade met een tegemoedkoming ofzo,maar ja helaas.Valt er nog wat te regelen met de ambassade of iets dergelijks?Nou ik hoop dat je wat genuanceerder wordt,maar kan het best wel begrijpen.
Vriedelijke groetjes,Marjolein
Een vervelend voorval, maar om Egypte daardoor meteen een onveilig land te noemen?
Ik ben inmiddels 4 keer in Egypte geweest, vorige maand zat ik nog in Marsa Alam. Egypte is prachtig om te duiken, heeft een heel diverse cultuur, en persoonlijk vind ik ook de meeste mensen heel gastvrij en vriendelijk. Lastige mannen? Mijn ervaring is dat dat voor een groot deel aan jezelf te wijten valt. Op het moment dat je je niet te uitdagend kleed, hen geen aandacht schenkt en gewoon duidelijk nee zegt, vallen ze je echt niet lastig hoor!
Ik heb me in Egypte nog nooit onveilig gevoeld, en ja, ik heb er ook in mijn eentje rondgereisd als (blonde) vrouw. Ik kan iedereen aanraden naar dit prachtige land te gaan!
Heb even snel de discussie gevolgd over de veiligheid in Egypte, nav de post over het terugsturen van de man v Haaima.
Heb zelf een goede ervaring met Egypte, net terug gekomen uit Hurghada.
Geen last gehad van opdringerige mensen, dat je uren in een winkel staat om af te dingen/onderhandelen, HELEMAAL NIET!
Kon gewoon relaxt over straat lopen als vrouw, geen probleem.
Ach ja, waar je ook bent, het kan overal gebeuren, mensen willen hun geld verdienen en jij als toerist hebt (in hun ogen geld). Maar goed, zelf dus geen last gehad van nare ervaringen.
Vond het juist een aanrader, en ik zal zeker naar dit land terugkeren voor een volgende vakantie…
Ik ben afgelopen najaar een maand in Caïro geweest en dat was echt tóp! Ik (v, alleenreizend) ben al vaak in Egypte geweest en heb voor volgend jaar ook weer 3 reizen daarheen gepland. Tayyib, MASR, kullu tamam!!! http://babitainegypte.waarbenjij.nu/
Vandaag terug uit Marsa Alam.
En we hebben het ontzettend naar ons zin gehad.
Weer was fantastischs en het resort prima.
Luxor vondt ik ontzettend interresant.
De tempel van Karnak schitterend.
Egyptenaren waren vriendelijk en behulpzaam.
Maar wat een armoede nog onderweg.
Zou er absoluut niet willen wonen maar zeker nog een keertje terug op vakantie.
Mijn “gouden tip” voor Egypte is: Dahab in de Sinai-woestijn. Dahab betekent idd “goud”. Het is een hippie-dorp aan de kust met een zandpad bij wijze van boulevard en heel veel geweldig lekkere en goedkope restaurantjes. Toen wij er waren, was er nog geen hoogbouw, zelfs een gebouw met hoger dan begane grond had je er niet. Er waren veel goedkope hotelletjes. Op de strook strand waren overal palmstammen in vierkanten neergelegd met kussens er tegenaan en kleden in het midden. Zo kon je dan als een sjeik hierop hangen en bestellingen roepen.
Oudere reisgidsen waarschuwen voor cholera en aanverwante ziektes in Dahab, maar toen wij er waren leken al dit soort ziektes uitgeroeid te zijn.
Je kunt prachtig snorkelen in Dahab en je kunt er ook je duikbrevet halen. Je kunt je ook met een jeep naar allerlei prachtige plekken in de buurt laten brengen om daar te gaan duiken.
Dahab lijkt in de verste verte:vak02: niet op het massatoerisme van Hurghada of Sharm-el-Sheikh en is een juweeltje in de woestijn.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik het gros van de egyptenaren in de toersisten gebieden niet bepaald vriendelijk vind. Het begint al op het vliegveld, moet je een euro betalen voor een bagage karretje. Als je geen losse euro hebt, hebben ze geen wisselgeld van 5 euro (onzin natuurlijk) geen mooie binnen komer als je voor het eerst in Egypte komt, dit alles gaat op een erg onvriendelijke manier. De verkoop in Sharm is aan de aggresieve kant, een vriendelijk no thank you wordt meerdere malen niet geaccepteert, dringen op een aggresieve manier aan. als je niets koopt kijken ze je aan als of je een stuk vuil bent. Helaas meerdere keren meegemaakt.
Ik weet dat die mensen ook wat willen verdienen en dat gun ik ze ook wel, maar wat mij vooral stoort is de manier waarop. In cambodja bijv zijn de mensen ook arm, maar alles gaat op een veel gemoedelijkere manier. Met een lach met een grapje en ook als je niets koopt blijven ze vriendelijk. Dat soort dingen maken voor mij het grote verschil.
Tijdens mijn tussenlanding in Cairo had ik nog enkele uren om rond te slenteren in het vliegveld,niks speciaal,een koffie gedronken voor 3euro(het was geschonken in een eierdopje)zo klein was het kopje koffie!Toen ik met mijn boardingcard naar de gate ging(H2)moest ik voorbij een controlepunt,had mijn artikelen in een mandje geplaatst.Toen ik voorbij de poort ging was het alarm afgegaan,een norse beamtenaar had mij gefouileerd en ik had vergeten mijn aansteker uit mijn broek te halen.Bye bye mooie aansteker,was hem kwijt!Toen ik arriveerde in Brussel en mijn bagage ging afhalen,was er een opening in mijn koffer(dit waarschijnlijk opgelopen toen mijn bagage enkele uren in Cairo stond te wachten!wat is er verdwenen? 1slof sigaretten +mijn i pod!toen ik dat zegde aan het personeel van beschadigde voorwerpen in Zaventem,was het eerste wat de beambte zegde,tjaaa:er wordt veel bagage stukgemaakt die uit Cairo komen.Je kunt wel papieren invullen,maar dat het wordt vergoed de schade die ik heb opgelopen dat zal een paar andere mouwen zijn.Dus met andere woorden,zaak wordt geclasseerd.georgessiam