Hoi Irm, ik ben het niet helemaal met je eens, een ‘goede moslim’ woont niet samen… dat past echt niet binnen de familie en cultuur, resp. het geloof.
Dat het in het westen 50 jaar geleden anders was dan nu heb je helemaal gelijk in, het vervelende is dat de islamvoorschriften zijn gebaseerd op de tijd dat Mohammed zijn verhalen begon te vertellen, die na 100 jaar of zo zijn opgeschreven (Mohammed was blijkbaar analfabeet).
De regels en levensvoorschriften zijn dus nog steeds hetzelfde, een man mag 4 vrouwen hebben, mag (in sommige uitleg van de koran) wel gemeenschap buiten het huwelijk hebben, maar dan met een slavin…
Een man mag ook trouwen met een niet-moslim, maar een vrouw mag dat niet, een vrouw heeft geen scheidingsrecht (alhoewel dat onder Mubarak hier in Egypte is versoepeld) terwijl een man dat wel heeft, ook bij een rechtszaak is een vrouw minder als getuige, geldt voor de helft.
Ook in 2012 is de vrouw ondergeschikt aan de man binnen de islamitische wereld en hier in Egypte is met de opkomst van de Salafisten en de Moslim Brotherhood het nodige weer achteruitgegaan w.b. de rechtspositie van de vrouw.
Een ‘goede moslim’ vraagt geen geld van zijn vrouw, integendeel. Een ‘goede moslim’ is de baas over zijn vrouw, en vrouwen worden nog steeds ‘gekocht’ middels het huwelijkscontract, voor een egyptische vrouw betalen ze een kapitaal, een westerse vrouw kostte vroeger een paar piaster, nu een pond of zoiets.
Vergeet ook niet dat een orphi contract in tegenstelling tot wat veel mensen zeggen en denken wel degelijk rechtswaarde heeft, er zijn westerse dames veroordeeld tot gevangenisstraf omdat hun ex met hun orfipapier ging zwaaien toen zij een nieuwe vriend kreeg. Dat is bigami en ondanks dat mannen dat wel mogen is dat bij vrouwen reden voor veroordeling en gevangenisstraf…
Er zijn een heleboel zaken die de verliefde dames niet weten en vaak ook niet verteld wordt, zoals het sprookje dat westerse vrouwen geen huis op hun naam kunnen hebben, of een auto of een boot, bijvoorbeeld. Nonsens.
Bottomline, ja, verdiep je eerst heel goed in de cultuur en de godsdienst, een paar boeken van Joris Luyendijk zijn verfrissend en ook het boek ‘Grenzeloos Verliefd’ is verhelderend.
En denk ook eens na wat je zou doen en hoe je zou reageren als een Nederlandse man je hetzelfde vertelde als de mannen in de exotische vakantielanden
Sterkte allen die aan het genezen zijn van een relatie die heel anders was dan je dacht…
En ja, er zijn relaties met egyptenaren die wel redelijk goed gaan, maar dat is een heeeeeeeeeeeeeeeel klein percentage!
Irm, het is niet zo dat een Moslim niet samen kan wonen met een vrouw, natuurlijk kan dat, echter het is iets wat in de meeste Egyptische families niet in dank afgenomen zal worden en aangezien de druk en invloed van de familie (oudste mannelijk lid) van de familie erg veel invloed heeft zul je het zelden tegen komen in Egypte. Waarschijnlijk in de grotere steden en Cairo of Alexandra heb je wel kans maar in de buitenwijken en upper Egypt…nee, none done. Dat ze dit wel doen met een Europese vrouw heeft weer te maken met geld. De familie keurt dit wel goed omdat het geld in het laatje brengt en de familie hiervan mee profiteert.
Ik heb lang zoals jij gedacht: wat vind ik eigenlijk leuk in Egypte, waarom blijft het land zo boeien ondanks alles. De laatste vakantie heb ik eens goed om me heen gekeken: alle bezienswaardigheden heb ik gezien, ja de zon schijnt, maar die schijnt op meer plaatsen, de plaatselijk bevolking doet al lang niet meer echt aardig tegen me omdat ze weten dat ik er al een beetje door heen kijk…en de charme was weg, de betovering is verbroken. De paar goede vrienden die ik in al die jaren over heb gehouden in Egypte zijn te verwaarlozen met de vrienden die ik er dacht te hebben.
Ieder heeft zijn eigen visie idd, maar het is dus niet mijn mening of visie, het is wat ik hier (in Egypte) heb geleerd.
Ik vind het prima en weet ook dat moslims in andere landen samenwonen, ik weet ook dat er 7 stromen in de islam zijn, waaronder ook de minder strenge.
Maar ‘goede moslim’, zoals dat hier en over het algemeen gezien wordt is dus iemand die de leefregels op de juiste wijze hanteert en daar horen idd de familie- en huwelijkswetten bij, want de voorschriften zijn feitelijk wet (sharia) voor de gelovigen.
Dus nee, ik vind het helemaal niet ok als een man zijn vrouw slaat of welke dingen ze dan ook doen uit naam van hun godsdienst, want ook ik ben feministisch en atheistisch en moet dus helemaal niks hebben van dat machogedoe.
Inge63borg, je hebt het prima verwoord, ik heb (gelukkig) nooit een relatie gehad met een egyptenaar en ik ken ze ook al 15 jaar, er zijn goede bij, die moet je ook koesteren, maar voor de rest ben ik terughoudend, en ja ook in het begin wel belazerd. Maar sinds ik enigzins Arabisch spreek is het minder en je leert de trucen of manieren.
Ik heb hier wel vrienden, meer westeuropese dan egyptische, en dat zijn over het algemeen goede vrienden/mensen, dus het eerste deel kan ik het grotendeels mee eens zijn, het laatste niet zo.
Daarbij er zijn zoveel mooie dingen hier, in die 15 jaar heb ik ze echt nog niet allen bezocht/gedaan, ook omdat er bepaalde plekken bij zijn waar ik meerdere keren ben geweest en nog wel vaker naar toe zal gaan
Een verschil misschien, ik woon in Egypte en ik vind het ondanks alle dingen die er ook nu weer plaatsvinden nog steeds boeiend, ook al is het een stuk crimineler en onveiliger geworden. Ik leef hier nog steeds lekker en geniet iedere dag van mijn plekje onder de Egyptische zon (ook als is het nu wel erg warm voor de tijd van het jaar).
Wat ik lees over de leefregels van Egyptenaren, dat is eigenlijk wel een beetje waar ik bang voor ben en me dus nog niet volledig durf over te geven.
Aan de ene kant ben ik van mening dat je idd moet oppassen, en heb ik dus heel veel aan wat ik lees hier. Maar toch vind ik het ergens ook erg zwart wit. Tuurlijk is er altijd een verschil en ja heeft jou vriend strenge ouders en komen ze uit 1 of ander dorp dan kunnen ze hun zoon dingen opdragen.
Wel of niet samen wonen als je niet getrouwd ben. Mijn vriend benoemt dat het officieel niet mag, maar doet het wel.
Ik vind het allemaal maar erg spannend. Mijn vriend heeft geen ouders meer wat voor hem vreselijk is, maar misschien voor mij een voordeel?
Je zou wat meer waarde moeten hechten aan het begrip ’ goede moslim’ . Het Egyptische parlement heeft een meerderheid van islamisten, de geclaimde overwinning van Morsi, dit is allemaal mogelijk omdat de meerderheid er nog steeds meer waarde aan hecht om een goede. Moslim te zijn, dan een goede werknemer, goede echtgenoot, slimme leerling, etcetra. Op vrijdagmiddag wordt gepreekt over het belang van een goede moslim zijn.
Het is ook niet onverstandig om de tijd te nemen, ik ken heel wat vrouwen die toen de roze bril afging een heel andere ‘vriend/man/partner’ zagen.
Lees, praat, vraag, en probeer je hersens erbij te houden, wat altijd lastig is als je verliefd bent of houdt van iemand.
Doe alles op jouw tijd, op jouw tempo en probeer kritisch te blijven je af te blijven vragen of je de dingen ook zou doen bij een Nederlandse vriend.
Het kan positief zijn, hoe naar het ook klinkt, dat je vriend geen ouders meer heeft, maar naast de ouders is er de hele familie, zijn oudere broers, ooms, alles in de mannelijke lijn heeft uiteindelijk toch vaak invloed.
Het ligt eraan hoe zelfbewust jij bent, wat jij wilt, hoe jij de relatie wilt vormgeven, want het is uiteindelijk wel jouw leven… en dat van je eventuele kinderen.
Verdiep je in het geloof, de cultuur, die leefregels en blijf vooral jezelf, laat je niet veranderen. Als iemand van je houdt met alles wat je nu bent, moet hij je niet willen veranderen en ook accepteren waar JIJ vandaan komt en wat JIJ als toekomstbeeld hebt. En dat kan zomaar minder romantisch zijn dan het sprookje waar we allemaal zo graag in geloven.
Mijn advies is, ga lezen, denk na en liefst praat ook met mensen die in hetzelfde schuitje zitten, verdiep je en lees ook serieus de niet leuke kanten van een andere cultuur en religie.
De romantiek verdwijnt, en die moet niet veranderen in een nachtmerrie, en dat is wat ik diverse keren heb meegemaakt.
Ik hoop dat je een van de juweeltjes hebt gevonden, die er ook zijn!!!
Veel geluk en wijsheid