ik zet het weekend in mijn agenda! Lijkt me gezellig om met een grote groep af te spreken, als ik de peiling moet geloven dan zijn er hier nog heel veel meer meiden, dus kom op meiden ga gezellig mee! Het is echt heel leuk om elkaar te ontmoeten en te kletsen over egyptenaren en ervaringen uit te wisselen!!
Ademloos, wat vervelend hoe het gelopen is, heel veel sterkte met het verwerken en een plekje geven! Maar wel heel goed van je dat je hier je verhaal verteld daar kunnen we allemaal van leren. Als je terug kijkt heb je dan nooit een idee ervan gehad?
Jasmin is gelukkig inmiddels weer opgeknapt! Ik weet dat ik recht heb op ouderschapsverlof, maar ben een beetje bang dat mijn teamleidster gaat dreigen met dat als ik terug kom ik mijn vaste dagen niet meer kan krijgen, die ik wel nodig heb ivm de creche! En daarbij komt dat ik iemand moet hebben die mijn huisje wil huren in die periode want ik kan die kosten er niet bij hebben en degene die dat eerst wilde ziet er toch van af. dus als iemand nog iemand weet…let me know! Zit nu wel te denken om maar 3 maanden te gaan ipv een half jaar, dat is net iets beter haalbaar.
mijn beste egyptische vriend heeft zich verloofd…met een meid die hij niet kent, laat staan hij dat hij er verliefd op is, laat staan dat hij van haar houdt! Wat zeg je in hemelsnaam tegen zo iemand, “proficiat met je dwanghuwelijk”?
Ik weet dat hij (ergo, zijn moeder) al meer dan een jaar aan het onderhandelen was, maar in al die tijd heeft hij haar maar 2 keer gezien. Hij doet het alleen maar om zijn moeder te plezieren, omdat ze al jaren de typische egyptische moederdruk op hem uitoefend “ik ga dood zonder dat jij mij ooit kleinkinderen gegeven hebt en ik ga ongelukkig en eenzaak sterven” blablabla.
Ik weet gewoon echt niet hoe ik hier op moet reageren. Het is confronterend, in wat voor een andere wereld zelfs de meest verwesterse egyptenaren nog steeds leven. Ik heb andere egyptishe vrienden hierop aangesproken, maar zij halen gewoon de schouders op en zeggen “it’s not ok, but it’s normal. Just say congratulations and be done with it”
Ja, dat het een goede zoon is… ;P. Dat is dan ook meteen het enige wat zo’n jongeman voelen zal. Natuurlijk is het spannend, en natuurlijk is het een eer, maar vergis je niet, een verloving is de periode waarin nog vanalles mis kan gaan. Beide families bestrijden elkaar te vuur en te zwaard, en er worden hoge eisen gesteld. Iemand vertelde me ooit hoe hij zich eronder voelde. Het was enorm spannend en op het moment supreme, na de ceremonies, bleek de bruid VIJF lagen ondergoed aan te hebben, en daar zakte zijn broek spreekwoordelijk van af, haha. Daarom heb je ook van die huwelijken waarin man in een plaats woont en vrouw in een andere. Of waarin men toch steeds twee gescheiden families blijken te zijn, waarin men weinig in elkaar geinteresseerd is.
de datum is al geprikt… in augustus. Veel tijd voor onderhandelingen blijft dus niet meer.
Maar, petry, jij hebt dit dus al vaker meegemaakt? Feliciteer je dan zo iemand? Ik heb eerder de neiging hem te condoleren.
Ja, vaak genoeg. Maar ook dat het dán nog mis ging, hoor. Verbroken verlovingen komen veel voor. Eigenlijk is die verloving alleen maar bedoeld om aan te geven dat men serieus is.
Ik heb meegemaakt dat man zijn baan kwijtraakte en daardoor ook de verloofde, dat de familie van de vrouw op de avond vóór de bruiloft aanvullende eisen ging stellen ( men dacht dat de man een schandaal zou willen vermijden en meer geld zou geven) maar toen werd de bruiloft afgezegd, en volgde familieberaad. Na een avond ruziemaken besloot men het aan het bruidspaar zélf over te laten,en die trouwden een paar maanden later alsnog.
Verder heb ik nog een verbroken verloving gezien waarvan ik de reden waarom het afgezegd is, nooit heb gehoord. De familie ( lees Europese familie) moest een appartement voor hem kopen, en dat heeft hij nog steeds, maar geen verloofde meer.
Het gaat vooral om elkaar imponeren, zaken doen, en ondertussen ontmoeten de aanstaande man en vrouw elkaar en gaan soms ook uit. Het is niet te vergelijken met Nederland.
Het vreemdste wat ik wat dat betreft heb meegemaakt, is dat er inderdaad getrouwd werd, en er na 2 weken weer gescheiden werd: de bruid werd hysterisch van angst zodra ze in bed lag. Die had dus duidelijk iets meegemaakt, waar beide families geen enkele aandacht aan schonken. Bruid ging terug naar haar familie, alles wat ze gekregen had moest ook terug, en ze kreeg nog een pak slaag van haar broer ook. Ik heb nooit begrepen waarom die familie, óók die van de man, geen hulp geboden hebben. Het is vreselijk, maar daar wordt heel laconiek over gedaan. En dan krijg je toch wel een ander beeld van die zg. warmte binnen de familie…
feliciteer hem gewoon en zeg dat je hoopt dat ze samen gelukkig zullen worden
het broertje van M is ook verloofd voor de 2de keer de 1ste keer een meisje die hij zelf heeft uitgekozen maar iemand die alleen maar goud wilde de 2de keer via zijn vader en dat is echt een heel leuk en lief meisje hun passen heel goed bij elkaar.
We zijn met zijn 4-en naar Alex geweest zie je ze samen verliefd hand in hand lopen.
Gingen we ergens wat drinken hun aan elkaar hun handen friemelen hoor ik M tegen me zeggen moet je me broertjes broek zien hahahahahahaha.
Het is even elkaar leren kennen wat wij hier ook doen en wie weet klikt het of niet dan is het natuurlijk ook welk familie je heb.
Zijn zusje heeft haar verloving ook verbroken ze vond hem dus een sukkel (een jongen die ze zelf uit had gekozen) en gelukkig op die manier kon ze erachter komen of het wel of niet wat was beter dan gelijk trouwen en het werkt niet.
Zo zie je maar het verschilt echt hoe modern je familie is en ook het verschilt per persoon zoals je ziet bij M en mijn en zijn broertjes etc.
Teigetje: ik begrijp je wel. Toen mijn mans vertelde dat zijn dochter was verloofd had ik ook moeite met een felicitatie, omdat ik me niet kon verplaatsen in de manier waarop zij een partner uitkiezen. Die verloving was ook snel weer voorbij. Mijn man wil wel dat zijn dochters zich gelukkig voelen en het zelf willen. Hij is zelf namelijk vroeger onder familiedruk gehuwd en het is nooit liefde geworden. Vele egyptenaren denken echter dat de liefde en het respect op den duur wel komen. Ook verbaas ik me op het hele proces van onderhandeling en eiesen die worden gesteld. maar het is ook een soort garantie voor als het mis gaat. Persoonlijk heb ik het meeste moeite met het uitkiezen door de ouders, het moet wel een eigen keuze zijn. En de hele familie (mannen natuurlijk) houden zich bezig met het onderhandelingsproces. Natuurlijk is het ook niet overal hetzelfde.
verder heeft het kennismakingsproces ook wel iets moois. Ben het met Irm eens, hier zijn we m.i. wel iets te vrij. Ook al is dat ook verschillend. Wij vinden soms dat jongereb daar te snel trouwen. Mijn arabische lerares zij, maar hier gaan ze eerst samenwonen, wat is het verschil. Ja het is net hoe je het bekijkt
Ja zo is het wij gaan samenwonen en hun gaan verloven ik heb er geen slechte ervaringen mee of gezien en ik heb vele verloofde stellen gezien hoor die ook getrouwd zijn en gelukkig en sommige die toch niet zijn gaan trouwen.
Ongelukkigen heb je ook maar die heb je overal ter wereld ja elke land doet het weer anders he dus niet alleen Egypte.
Kom op wie komt er nog meer op de meeting gezellig lekker relaxen op het strand roddelen over alle kamelen (egyptenaren).
Het aantal mislukte relaties is in beide gebieden hoog, dus er is niet een soort van betere methode aan te wijzen. Het ís ook zo dat liefde en respect groeien naarmate je langer bij elkaar bent, en dat een persoon op leeftijd anders tegen een relatie aankijkt dan een twintiger. Het elkaar uitonderhandelen is in feite als borgstelling voor de vrouw bedoeld, maar je hoort vaak dat er geprobeerd wordt een slaatje uit te slaan. Het gaat allemaal om status en klasse. Men probeert een zo goed mogelijke partij te trouwen en de economische waarde van zo’n relatie stijgt naarmate de sociale klasse van de betrokkene hoger is.
Laten we maar eens met de traditionele werkeloze jongeman van niet rijke komaf beginnen. Er zullen weinig families te vinden zijn die hun dochter met zo’n lapzwans willen laten trouwen. Ik noem hem lapzwans omdat men hem beschouwd als een lapzwans, een nietsnut, een nutteloos persoon. Hij zal een vrouw kunnen trouwen waar ’ iets’ aan mankeert: straatarm, geen maagd meer, zwakzinnig, of fysiek of mentaal zwak. Zodra de jongeman werk heeft stijgen zijn kansen. Maar dan nóg zal er iets geboden moeten worden: een appartement, inboedel, goud, geld.
Soms sta ik verbaasd over de eisen die wederzijds gesteld worden, en over hoe krampachtig men de sociale klasse hoger wil laten voordoen als dat ze in werkelijkheid is. Niet alleen in huwelijken, trouwens. Wij kennen natuurlijk ook sociale klasses en ook wij zullen een familie Flodder lager klasseren dan een familie Fentener van Vlissingen. Maar wij bestaan niet uit families Flodder die voortdurend Fentener van Vlissingen willen lijken en bij voorkeur een jongedame Fentener van Vlissingen trouwen óók als je toevallig Johnny Flodder heet.
Dus, de Johnnies zien er netjes uit, en presenteert zich bij voorkeur met een familielid dat abmtenaar is, of een beetje een functie in het leger heeft. Of met een Europese partner van een oom. Of met de kinderen daarvan. Hij zal zusje Kees die zich niet gedraagt buiten beeld trachten te houden en zo proberen een stapje hoger op de maatschappelijke ladder te komen. Want bij dat stapje hoger horen de nét wat hogere banen, huizen, scholen enz…
Voel zo met je mee suusje. Jullie horen als gezin gewoon bij elkaar te zijn. Vooral als je samen een kind hebt wil je alles delen met elkaar. En heb je elkaar nodig natuurlijk. Gelukkig mag je over n paar weekjes alweer…dat geeft toch n beetje troost. Knuff voor nu… Sommige momenten zijn gewoon moeilijk.
dank jullie wel! dit soort dagen zijn zo moeilijk… voelt best eenzaam ondanks dat ik Jasmin bij mij heb! Het lijkt nog zo lang te duren voor we weer samen zijn! En als we dan samen zijn is het maar voor 2 weekjes en moeten we weer afscheid nemen en dan doet het internet vandaag ook nog raar waardoor we elkaar maar 1 minuut gesproken hebben! Niet leuk!
Over de meeting, doen we het op zaterdag of zondag? En waar? Als het lekker weer is dan is het misschien een leuk idee om naar het strand te gaan en allemaal wat lekkers mee te nemen en dan lekker op het strand te picknicken (hmm schrijf je dat zo) en dan kunnen we ons daarna nog verplaatsen naar een leuke strandtent…en dan moeten we natuurlijk allemaal zo creatief zijn om egyptische hapjes te maken he Voor mij is overdag het handigst en eventueel tot niet te laat in de avond ivm Jasmin, anders moet ik oppas regelen en omdat ze al vaak (door mijn werk) bij andere is heb ik haar het liefst in mijn vrije dagen gewoon lekker bij me.
Mijn voorkeur gaat uit naar een zaterdag voor de meeting maar een zondag is ook geen probleem maar wel fijn om te weten welke dag het wordt.
Overdag of zelfs 's ochtends is prima hoor suusje ik wil ook niet heel laat thuis zijn zeker niet als we op een zondag gaan.
Egyptische hapjes hhmmmmm maar of ik dat kan doen??? meestal zijn het niet echt hapjes maar ik verzin wel wat.
En waar ja waar is er allemaal strand??? Waar ik dan aan de denk is Vlissingen of Scheveningen of de Reeuwijkse plassen maar er zullen vast meer plassen zijn dus alle ideeën zijn welkom.
Er moeten er toch nog veeeel meer zij die meewillen naar de meeting? waar is iedereen die zich nog niet gemeld heeft? Dalfien ben je al terug…
Voor mij is de zaterdag ook goed hoor, vind ik altijd wel een gezellige dag. En zo vanaf 11u ofzo ergens afspreken? Vlissingen vind ik net iets te ver maar zo ergens aan de ZuidHollandse kust is prima. Wie een leuke plek weet waar je ook makkelijk iets af kan spreken mag t zeggen.
Eeerlijk gezegd ben ik geen kei in hapjes maken maar het idee is leuk. Maar we moeten ook rekening houden met regen, kou, brrrr…en dat we dus niet buiten kunnen zitten
Ik hoor het al haha het word gewoon een strandtent waar de hapjes geserveerd worden!! Ach ik vind het best want heb waarschijnlijk toch geen tijd om wat te maken!
tot nu toe komen de volgende:
Skybleu
camilla
clejo
Muchacha
Nog meer??
Helaas kan ik er niet bij zijn. Zou het graag willen. Maar mijn man is dan hier in Nederland en hebben we al plannen. Volgende keer beter.
Alvast veel plezier en hopelijk laat de zon jullie niet in de steek.
Voor mij is Scheveningen centraler dan Vlissingen ahahhahaaa…Wordt het zaterdag 4 juni of zondag 5 juni…BTW. in dit weekend is er bij ons Internatinal Jazz Festival…