'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

Een deel van onze eigen ervaringen zullen natuurlijk gebonden zijn aan de mensen waar het om gaat. Als mijn vriendin bepaalde eigenschappen heeft, hoeven die niet persé typisch Egyptisch te zijn, zoals onze eigenschappen niet typisch Nederlands hoeven te zijn.
Voor wat ik heb meegekregen is het meer een algemeen iets dan een persoonlijk iets: de moeder vertelt de dochter wat zij vindt dat de dochter weten moet, en de dochter licht haar dochters voor. De vader doet dat bij de zonen.
De oudste zoon is de opvolger van de vader als een soort hoofd van de familie, terwijl de oudste zuster een soort van zeggenschap heeft over haar jongere zusters. Maar ook daar heeft de mannelijke versie weer een soort van overkoepelend eindbeslissingsbevoegdheid.

Voor wat betreft het boek:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/goede-man-slaat-soms-zijn-vrouw-10-euro-editie/1001004004730003/index.html

Nog een:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-arabische-cultuur-leren-kennen-en-begrijpen/1001004001812389/index.html

Ik vind Sultana juist niet overeenkomen met de doorsnee Egyptische vrouw. Ten eerste omdat ze lid is van de koninklijke familie en haar leven niet te vergelijken is, en ten twede omdat ze salafistisch is, en dat is een heel andere vorm van Islam.

Maar je krijgt wel een beeld hoe mannen en vrouwen daar worden behandelt en het boek verboden liefde is echt een aanrader vond het een mooi boek.
Overal is het anders en ook in Egypte in Luxor leven ze heel anders dan in Alexandria dus het is moeilijk om een beeld te krijgen van de Egyptische vrouw ik zeg je wat ik meemaak en welke boeken je toch wel aan het denken zet.

@ Dreetje en Julie,

Begrijpelijk, maar toch jammer…
Hopenlijk wanneer het wat beter gaat, horen we af en toe ( of wat vaker ) van jullie.

@ Julie; ben ook erg benieuwd naar jouw ervaringen in Turkeije, vind het zelf een geweldig land, maar pas op voor de turkse mannen , hahaha , daar zitten ook veel charmeurs tussen .

@ camilla ; heb allebei de boeken gelezen ( Verboden Liefde en Sultana ) en vond het ook erg goeie boeken…
Sultana heb ikzelf thuis, maar dan de drieluik ( met 3 verhalen ), welke heb jij gelezen ??
Ik lees dit boek al vaker gelezen en bij elke keer, ben ik dolgelukkig dat ik niet daar geboren ben !!
Ik hou toch wel erg van mijn vrijheid !!

Groetjes Hadiya :zon02:

Ik heb nu deel 1 gelezen en ga volgende week sultana’s dochter lenen bij de bib mijn moeder heeft ook de boeken in 1 maar die heeft de bib niet.
Nou ik ben ook zeker blij dat ik hier ben geboren maar ik kan je ook vertellen dat ik ook heel blij ben met mijn schoonfamilie want wat ik in de boeken lees herken ik niet in hun gelukkig.

Nou van alle negatieve verhalen, ga ik denk ik het record breken!!!
Ik ben al een paar maanden geleden gestopt met het geven van geld aan M.

Nu heeft hij een vriend van ons verteld dat onze relatie bij hem puur en alleen om het geld ging. Hij heeft dit gezegd met het excuus dat iedereen in Hurgada en Sharm el Sheikh dit om die reden zo doet. Nu er niets meer te halen valt, heeft hij een verhaal opgehangen om met mij geen toekomst te zien. (zie mijn eerdere posts) Zodat ik de relatie zou verbreken… en dat heb ik ook gedaan, want geen toekomst, geen relatie, toch??

Hij vind het verhaal (vanwege geld een relatie met mij aangaan), blijkbaar minder erg dan het verhaal dat hij is vreemd gegaan van zijn vrouw en kinderen. maar dat is puur mijn intrepetatie van wat onze vriend is verteld.

Ook hoor ik ineens dat hij op een blacklist staat en daarom nooit mee naar NL wilde. Hij was nl al een keer illigaal langer in Italie gebleven. Dat wist ik. Maar niet dat ie nu niet meer naar NL zou kunnen om die reden. Dat heeft ie me nooit verteld.

Ik ben dus 15 maanden lang voorgehouden, dat ie oprecht van me hield, maar dat het best hopeloos was vanwege andere redenen. Deze reden doet 100 x meer pijn. Ik hoor nu ook niks meer van hem en ik ben geschokt…

No money, no love…

ok, ik ben er ook even klaar mee en ik join de club van Dreetje en Julie

1 like

pppffff vervelend allemaal mloos weer een messteek in je rug sterkte en knuffel

Mloos sterkte! Het houdt blijkbaar niet op!

Weet er hier niem wat er gaande is in Sharm, hij heeft me 2x gebeld vandaag, dat de situatie niet veilig is, mensen verdwijnen…als ik ga, beter binnen blijf…

Dank Petry!

Mloos, wat sneu… Maar bij mij komt zijn argument eerder over als een argument waar hij de stopzetting van jullie relatie mee wil verklaren, maar misschien ook wel het argument met een tikkeltje waarheid in…
Ik snap trouwens niet waarom je al beginnen bent met hem geld te geven. Er gaan al zoveel verhalen de ronde dat je moet oppassen met mannen die om geld vragen en toch…

Sofi…vreemd seg, mensen die verdwijnen… bedoel je toeristen? vrouwen?
Nu er geen politie meer op straat loopt, misschien was die politie toch nog voor iets goed…want alle Egyptenaren hadden er schrik van…

Ik heb wel iets vernomen dat er terug haaienaanvallen zijn gebeurd in Sharm, maar wellicht heeft het daar niets mee te maken…

Yep zonnetje, in januari heb ik een duitse ontmoet, ze sprak aardig mondje arabische en had ook haar eigen app daar, hij vertelde me dat ze al 10 dagen vermist is…Vind het allemaal nogal heel vreemd, ook iets dat er iets staat te gebeuren met de bedoeïnen

Jeetje Mloos, dat is inderdaad erg naar om te horen. Veel sterkte met alles te verwerken. Het zal erg moeilijk zijn maar ik denk aan je!

Sofi, ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw posts vrij onduidelijk vindt. Uit het niets geef je aan dat er mensen verdwijnen, graag een verduidelijking van hoe dit bedoeld wordt.

Tiens, er is wel een lichaam teruggevonden in zee…waaraan een haai aan het knabbelen was… misschien… ja je weet nooit he. Maar dat nu over heel sharm juist zij moet opgepeuzeld worden, zou toch wel heel straf zijn, niet?

Sorry voor de onduidelijkheid, deze verhalen worden me ook maar verteld.

IK verzin ze niet.

@ mloos ; vind het erg, wat jou overkomen is en wil je veel sterkte wensen !!

Het is een klote streek, wanneer iemand met je gevoel speelt, puur omdat diegene een dubbele agenda heeft !!
Niemand verdient dat, maar helaas gebeurt dat nog heel veel ( en vooral toch , wanneer er een groot verschil in inkomsten is en natuurlijk speelt hebzucht de grootste rol ).

Nogmaals heel veel sterkte met deze nieuwe tegenslag…

Liefs Hadiya :zon02:

Ik denk, dat niemand hier denkt dat jij ze verzint…

Wanneer je contact hebt met de lokale bevolking of met expats daar, dan hoor je meer, dan een gewone tourist zou horen.

Dit verhaal verbaast me dan ook niks.

Ik heb weleens eerder zoiets gehoord, dat jonge ( Europese ) vrouwen vermoord terug gevonden werden, in de woestijn vlakbij Hurghada.
Dat werd niet bekend gemaakt door de politie, maar juist stil gehouden, omdat ze anders bang waren dat het negatieve gevolgen had voor het tourisme daar !!
Maar de lokale bevolking en de expats wisten er wel van…

Misschien is hier ook zoiets dergelijks gebeurt ??

Hopenlijk niet en duikt deze vrouw levend nog op…

2 likes

@ sofi, Ik zeg niet dat je het verzint, het was alleen erg onduidelijk wat je precies bedoelde.

laten we aub geruchten en feiten uit elkaar houden…
elkaar hier liggen op te steuken maakt de situatie voor die meiden die hun hart gebroken hebben er niet beter op

Wat is de link tussen beiden? :stuck_out_tongue:
Het zijn 2 totaal verschillende onderwerpen?

1 like

Het wordt stiller hier op het forum :frowning:

Dreetje en Julie, sterkte X
@mloos, jij ook heel veel sterkte en ik hoop dat het goed gaat komen voor jullie allemaal. het doet me wel verdriet om dit te lezen omdat dit herkenbaar is…Ik wil jullie veel sterkte en kracht toewensen om dit alles te verwerken, Big hugs and Love…

@sofie, ja kan je het wat duidelijker uitleggen wat er in sharm is gebeurt? Is het niet veilig voor toeristen? Ik wil nl eind deze maand alleen naar hurghada gaan.

veel sterkte aan diegenen waar het nu niet zo goed gaat

die geruchten over verdwijningen en moord zijn ongeveer een jaar geleden
al begonnen
vrienden uit Hurghada hebben me toen verteld dat er een buitenlandse vrouw vermoord was teruggevonden in haar flat
en een ander verhaal over een aanranding van een egyptisch meisje
dat door drie kerels naar een afgelegen plek was gebracht en verkracht
of het nu geruchten zijn of waarheden dat weet ik echt niet
over sharm el sheihk heb ik enkel gelezen in een belgische krant
op internet dat toeristen gezien hebben hoe een haai een vrouwenlichaam
aan het opeten was en dat dit incident moest stilgehouden worden