Quote: *âAls jij aardig wilt zijn, wil je aardig gevonden worden en wil je dus afhankelijk zijn van een ander. *
Wil jij dat?â
Datum: 1 januari 2005
Onderwerpen: Aardig zijn, leren over jezelf door naar anderen te kijken
**Gesprek met **Jim.
Ik ben een beetje door de war.
Hoezo?
Nou, ik had gehoopt geld te winnen met de Staatsloterij. Ook twijfel ik aan mijn eigen âaardigheidâ nu ik duidelijker ben geworden.
Moet je dan aardig zijn?
Nee, denk ik, maar ik wil het wel zijn.
Aardig ben je niet. Aardig wordt je gevonden. Het is simpelweg een perceptie van een ander. Dus als jij aardig wilt zijn, wil je aardig gevonden worden, wil je afhankelijk zijn van een ander.
Wil jij dat?
Nee
Pretendeer dan niet aardig gevonden te willen worden. Aardig gevonden willen worden is zoveel moeilijker dan aardig zijn voor jezelf. Elk mens heeft namelijk andere maatstaven waar hij of zij âaardigheidâ aan meet.
Van jezelf weet jij wat je wilt (waarschijnlijk) en door jezelf te steunen i.p.v. af te maken of te beangstigen ben je al aardig voor jezelf.
Er zijn zoveel verschillende normen waar âaardigâ aan moet voldoen, dat nooit iedereen je aardig kan vinden. Daarvoor moet je perfect zijn. En dat ben jij niet. Accepteer dat.
Maar als je aardig bent voor jezelf resulteert dit wel in meer duidelijkheid, eerlijkheid en besluitvaardigheid naar jezelf en naar je omgeving toe. Als jij jezelf steunt - en dus niet heen en weer geslingerd wordt tussen zekerheid en onzekerheid - weet de ander veel duidelijker wat hij of zij aan jou heeft. Wie jij bent.
Dat is pas aardig: Als jij jezelf in elke situatie en bij elk persoon compleet durft te laten zien, zodat de ander niet onder valse voorwendselen contact met jou heeft. Dan ben je eerlijk naar jezelf en naar de ander. Dat levert veel eerlijkere en uiteindelijk ook veel diepere vriendschappen en contacten op.
En als die ander dan niet voor jou kiest als je zo eerlijk bent. Want dat wou je vragen hĂš?
Ja.
Als de ander niet voor jou kiest als je puur jezelf bent, is het geen groot verlies, omdat hij of zij dan op dat moment niet bij jou past. Jullie hebben elkaar kennelijk op dat moment niets te leren. Vertrouw er op dat je altijd mensen aantrekt die bij je passen en dat je degenen afstoot waar je niet meer van kan leren.
Van elk mens die je tegenkomt of met wie je contact hebt kun je dingen leren over jezelf. Welke eigenschappen waar jij je bij een ander aan irriteert heb je zelf ook?
Vragen mensen om je heen je steeds duidelijk te zijn? Of gebeuren er juist dingen tegen je zin in? In hoeverre ben jij dan zelf duidelijk over wat jij wilt? In hoeverre heeft het consequenties voor anderen als zij jouw grenzen overtreden? In hoeverre ben jij consequent?
Van elk mens om je heen kun je leren. Van elke situatie waarin je verkeert kun je leren.
In jou samenleving hebben veel mensen oogkleppen op, zoals bij paarden. Ze kunnen zich alleen focussen op hun doel en hoe ze daar het snelst kunnen komen. Heb je wel eens gezien hoe snel mensen in een winkelstraat lopen? En dat is dan nog iets wat een ontspannende bezigheid behoort te zijn.
Iedereen lijkt snel bij hun doel te willen komen - net als jij met je geld -, maar kijkt niet om zich heen en naar de weg die je naar je doel toe leidt.
De weg naar je doel toe geeft je veel meer wijsheid en voldoening dan het doel zelf. Je kunt ook genieten van je leven, je omgeving en jezelf als je (nog) niet je doel hebt bereikt.
Dus, even kort samenvattend:
Ik moet niet bang zo zijn om niet aardig gevonden te worden door anderen, maar aardig zijn voor mezelf. Dat kost me uiteindelijk minder energie en levert me de goede en eerlijke contacten op waar ik naar verlang.
En ik moet wat meer om me heen kijken. Ik kan mezelf leren kennen door te kijken in welke situatie ik verkeer en welke mensen er in mijn omgeving zijn. De weg naar mijn doel levert me uiteindelijk meer wijsheid en verzadiging op dan het doel zelf. Dus ga niet zo snel!
Er vallen wel heel veel dingen op zijn plaats nu. Weet je dat verschillende mensen in mijn omgeving me complimenteerden met mijn schrijven en me steeds aanspoorden om weer te gaan schrijven?
Dat klopt. Het was de bedoeling dat je weer zou schrijven. Net zoals het de bedoeling was dat ik je zo zou ontmoeten, zo met je zou gaan samenwerken en dat je deze website zou gaan oprichten. Je omgeving gaf je aan dat het tijd werd. Het kostte even tijd voordat je dit zelf doorhad, maar we hebben en hadden geduld met je. We wisten dat het zou komen.
Doordat je nu door hebt dat je omgeving je altijd signalen geeft, zul je vanaf nu sneller doorhebben wanneer het universum je iets nieuws of anders wil aanreiken. Als je dit eenmaal door hebt, snap je het voor altijd. Het is net als fietsen, dat verleer je ook niet meer als je het eenmaal kan.
Ik snap het.
Mooi zo. Je bent een vlotte leerling. Ga je het nu ook toepassen?
Ik doe mijn best.
Dat is niet genoeg. Ik herhaal: Ga je dit nu toepassen? Wil je dit?
Ja en ja.
Mooi zo. Als je dit echt wilt, kun je dit.
Wat je ook doet, we steunen je en geloven in je. Altijd. We houden van je.
http://www.intermediair.nl/artikel/collegas-en-bazen/139730/pas-op-voor-aardige-collegas.html