@Suusieme. Mijn vriendin zat zo mogelijk 24/7 aan de buis gekluisterd, belde zoveel en zo vaak mogelijk naar huis ( want ze was toevallig hier) en was vooral bang dat er iets met haar huis zou gebeuren. Ze begint nu dingen op te merken als media die ze altijd als betrouwbaar had gezien, en dat niet bleken te zijn. Ze had ook geen idee dat de media hier ook niet altijd even objectief zijn. Stemmen, verkiezingen, ze heeft er nooit iets mee gedaan.
Ze is, zoals ieder ander die ik sprak, vooral diep beledigd door de enorme hoeveelheden geld die de familie Mubarak zich heeft toege-eigend. En dat is natuurlijk ook zo. Als je kijkt naar de vermogens die een Mubarak, een Khadaffi, een koninklijke familie van Saudi Arabie heeft, daar kon heel het gebied mee boven jan geholpen worden. 'Da’s misdadig…
Hoi Fieeh 19, bedankt voor je bijdrage!
nou zit ik voorlopig nog met mijn hoofd en hart in egypte maar dat kan mss snel veranderen he, weet je nooit… ![]()
heb nooit veel van de Turken moeten weten en zou ook nooit zelf zeggen dat ik op vakantie zou gaan naar Turkije dus ik zie het niet gebeuren maar het hart gaat soms waar het niet euhm… mogen gaat…?? ![]()
hebben we zelf al met velen ondervonden met de egyptenaren haha
nou ja, Turkije trekt me dus absoluut niet aan maar ken het ook niet, en heb al wat fotos gezien van dames met een Turkse vriend/man en damn er zit ook wat lekkers tss dus ja
lol2
Turkije is vooral een mix tussen Europese en Arabische cultuur. Perfect toch?
Vanuit Turkije kan de Griekse cycladen enz… ook bezoeken, dus das wel een chanceke!
Achja zolang er maar Sisha en Bellydance is zijn wij tevreden! ![]()
Petry, inderdaad misdadig! Heb een paar dagen terug in de krant een artikel gelezen over experts die dachten dat Mubarak het nog zo lang gerokken heeft als president om zijn fortuin veilig te stellen… Heb je daar echt experts voor nodig om dat te weten? Nee nee, het is omdat hij echt zoveel van zijn vaderland hield dat hij het niet wou opgeven, zei hij zelf nog! Yeah right… dat leugenachtige zit toch altijd in die arabische oorden he.
Ik weet niet wat het is, maar ik heb nog nooit zo veel ergens weten liegen als in Arabische landen. Al is het maar om iets stoms te omzeilen! Misschien hebben ze die mentaliteit aangenomen onder de corruptie in Egypte… iemand een idee?
Dreetje, maaar misschien moet je je iets onafhankelijker opstellen tegenover M? Want nu geef je hem misschien de indruk dat je hem stalkt fzo, door altijd naar zijn werk te bellen…
- het is trouwens bewezen dat onafhankelijke vrouwen graag gezien worden door mannen
Als dat een geruststelling mag zijn. + Laat hem gewoon eens initiatief nemen… je zal wel zien
Iemand begon tegen mij eens een discussie over het onwaarschijnlijke in onze religie; de drie-eenheid, de onbevlekte ontvangenis, de verrijzenis etc. Dat is natuurlijk ook onmogelijk, geen mens die hedentendage daar nog in gelooft. Meestal beschouwen wij het als symboliek voor een hogere gedachte, en hebben daar geen probleem mee.
Die filosofie ging hem te ver, gaat véél moslims te ver omdat ze nooit geleerd hebben vraagtekens te zetten achter voor hun vaststaande zaken, maar toen ik hem fijntjes wees op onwaarschijnlijkheden en onmogelijkheden in de Islam ( zoals de profeet Mohamed die op zijn paard uit de hemel neerdaalt) kon dat niet gewaardeerd worden. Je mag lachen om de rare dingen in een ander geloof, maar de rare dingen uit het eigen geloof is iets anders!
De hemel, ook zoiets. In onze geschiedenis werd de hel gevreesd, mensen waren bang om gestraft te worden voor hetgeen ze verkeerd hebben gedaan. Prioriteit is dat men goed moet doen. een moslim gaat er van uit dat een moslim in de hemel komt en een andersgelovige, of,erger nog, een ongelovige nóóit in de hemel kan komen. Dus een moslims met een strafblad waarvoor je kettingpapier nodig hebt, wordt beloond en een persoon die nooit iemand kwaad heeft gedaan maar Joods, Christen of iets anders is, wordt geSTRAFT omdat ie geen moslim is.
“Zou God zo oneerlijk zijn” was mijn vraag. Not amused!
Hoofdzaak is dat de meeste mensen een te kleine kennis van religie hebben. Men ziet geen filosofie achter wat geschreven is, geen symboliek en geen overeenkomsten. Uiteindelijk zijn alle religies terug te brengen op enkele universele humanitaire normen en waarden. Maar de mensen zien het niet! Ze zijn nooit verder gekomen dan het star opvolgen van wat volgens hen een gebod of regel is. Er is een oude rumi filosoof die het mooi verwoordde:
“Out beyond ideas of wrongdoing and rightdoing, there is a field. I will meet you there.”
Jalal ad-Din
Hihihi Petry, ja straf soms he hun uitspraken
M zei me altijd toen ik hem vroeg van ben ik dan niet haram want ik ben geen moslilm AT ALL?? zei ie nee want je doet geen grote zonden, okee je rookt al eens een sigaret en drinkt al eens een glas en hebt seks, maar je bent een goed mens en zal voor die kleine zonden wel vergeven worden
:D:D:D
haha
en vorige week gesprek gehad met iemand en die vroeg me “waarom heeft het Westen zoveel schrik van ons, de moslims??”
beetje proberen uitleggen en dat het vooral door diegene die de islam en de koran letterlijk nemen en door de extremisten dat we een verkeerd beeld krijgen van moslims
zei ie “wat is nou het grote verschil met katholieken en moslims?? geen toch”
want beweerde hij wij gaan toch ook (vroeger meer natuurlijk…) naar de kerk en onze geboden zijn toch ook niet stelen, niet moorden, begeer je buur zijn goederen en zijn vrouw niet etc…
dus zei hij onze geloven hebben toch eenzelfde basis?
nou, ik vond het eigenlijk el heel mooi verwoord van hem…
Zo dat was mijn kleine bijdrage deze morgend want ben eerlijk gezegd nog niet goed wakker ![]()
heel mooi vind ik ook, dat in het arabisch de christelijke god en de islamitische god beiden Allah heten… het is gewoon dezelfde knakker
alleen andere mensen die zijn wil uitleggen.
het gaat niet zo zeer om moslim of katholiek, maar om iedere vorm van extremisme. Alleen zien we op dit moment meer moslimextremisme dan christelijk extremisme. Hoevaak horen we nog van christelijke suicidebombers?
in hoeverre liggen we nog wakker ervan als een katholiek met een atheist trouwt en de kinderen niet meer dopen?
In hoeverre liggen we er wakker van dat tegenwoordig niemand meer maagd is voordat ze trouwen, dat je kunt scheiden, weer opnieuw met iemand kunt trouwen die ook al kinderen heeft uit een ander huwelijk, etc.
Wanneer is hier voor het laatst een pastoor aan de deur gekomen omdat je al 2 jaar geen kind meer eruit gepoept hebt en dat je dus je christelijke plicht niet doet?
in landen zoals Egypte is men gewoon extremer in de religieuze opvattingen. Niet alleen moslims, maar ook christenen. Zo ken ik een kopt, die beweerde dat een andere man zijn baan was kwijtgeraakt omdat hij van zijn vrouw gescheiden was (al jaren geleden), dat dit de straf van god was en hij nu per direct terug moest naar zijn vrouw zodat god hem zou vergeven. En het maakte niets uit dat ze niet van elkaar hielden, dat ze elkaar haatten, dat ze een slechte vrouw was, etc. Hij deed zich volgens hem gewoon niet genoeg moeite.
Onder veel jeugd is gelukkig ook een mildere beweging te zien, maar ik denk dat de ontzuiling en de daarbij horende ont-extremisering (euhhh geen goed nederlands, maar jullie snappen wat ik bedoel) veel tijd nodig heeft.
Teigetje fantastisch goed verwoord hoor!!
:cheer:
Had ook veel die bedenking bij gesprekken met M van die jongen heeft niet persé ongelijk en kan hem op veel gebieden snappen, maar is gewoon denk ik iets dat in ons bloed gekropen is dat we bang zijn van de islam, en waarom eigenlijk?
Is idd volgens mij ook een trend nu door het veel in het nieuws komen van extremistische moslimtoestanden, maar dan denk ik ook aan de ETA en de IRA ed waarvoor ik weet dat er een gemeng koppel (met egyptenaar) TERUG naar egypte verhuisd waren omdat ze zich in europa niet meer veilig voelden… Stemt toch ook tot nadenken vind ik.
De gulden middenweg tussen west en oost is volgens mij het mooie plaatje… Of dit haalbaar is of ooit zal gebeuren weet ik niet, maar kan geen kwaad van te dromen denk ik dan ![]()
@ raks, al 8 jaar? wow dan zul je wel supergoed zijn! ik doe het pas een half jaar, inderdaad heerlijk om zo bewust bezig te zijn met je lichaam, ik krijg er erg veel zelfvertrouwen door ondanks dat ik geen maatje 36 ben. Ik ben dit weekend naar het international bellydancefestival bij mij in de buurt geweest en heb dr een geweldig outfit gekocht. Wie weet verras ik dit jaar mijn egyptische vrienden bij mijn favo egyptische cafe eens met een optreden ![]()
voetje is in orde, alleen nu de pech dat ik vorige week een autoongeluk heb gehad, dus de les maandag moest ik toch skippen ![]()
@julie mijn ouders zijn duits-nederlands… weet je wat voor een hel die hebben meegemaakt toen ze trouwden? en dat was maar 30 jaar geleden!
kijk naar het Nederlandse spreekwoord “2 geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen”. dat ging over protestanten en katholieken. en wie ligt daar nu nog wakker van?
alleen door een vermilding van beide kanten (water bij de wijn doen, hi hi), kan die middenweg gevonden worden.
zelf ga ik altijd in bikini zwemmen als ik met Egyptische vrienden onderweg ben, ik heb daar ook nog nooit commentaar op gekregen
ik ga natuurlijk niet over straat lopen met een diepe decol of een superkort rokje, of topless zonnen. En als ik op het strand naar de wc loop, doe ik altijd een doek om of een strandjurk (al is het maar omdat ik mijn strandjurkjes supercool vind haha)… maar als je jezelf aanpast voor je vent, ga je hem dat op termijn alleen maar kwalijk nemen.
En als iets niet bevordelijk is voor je relatie…
wou dat jullie dit kunnen zien hadden
heb net een mooi voorbeeld( maar niet in de letterlijke zin van mooi)
gezien hoe het niet moet
was net mijn wasgoed aan het ophangen en mijn buurvrouw verscheen op het balkon ( kwam vanonder de douche of weet ik veel ) met enkel een
piepkleine handdoek omgeslagen en gaat zo effe staan kijken naar de bouwvakkers die hiernaast bezig zijn
er zouden nog ongelukken kunnen gebeuren door de schok van al dit bloot te zien lol2
wou er een fotootje van maken , maar ja , dat zou dan weer schending van haar" privacy" geweest zijn zeker …
LOL had ik graag willen zien!!! bouwvakkers die spontaan van de stelling afvallen lol2
ja teigetje ben het volledig met je eens!
maar waar trek je dan de grens??
ieder bepaald dit wel voor zz maar ik doe ook water bij mijn wijn en M heeft dat ook (op veel, niet alle) gebieden gedaan met mij.
en is dit niet nodig in elke relatie??
als ik zeg okee als we kinderen hebben zullen ze moslim zijn ed krijg ik direct de commentaren van amai jij geeft wel veel op voor je relatie en je gaat jezelf verliezen en blablabla
maar een vriendin van mij haar vriend werkt in restaurant (kok) en zij moet ook leren leven zonder hem aangezien ze altijd op andere uren werken en thuis zijn… zij had het hier ook moeilijk mee maar omdat ze elkaar zo graag zagen aanvaard zij dit nu, mist ze hem en wacht ze tot de moment dat ie een traiteur-zaak of dergelijke zou beginnen
dit is OOK een ENORM compromis van haar kant, maar geen haan die daar naar kraait!
en DAT kan mij soms zo kwaad maken…
zolang ik me niet sluier of bekeer tot de islam ed, denk ik niet dat je van mij kan zeggen dat ik hard van stapel loop, zelfs integendeel, dus kan soms die commentaren moeilijk verkroppen…
denk inderdaad dat je voor jezelf moet uitmaken waar je grens ligt
en het moet van twee kanten komen
ik zeg altijd dat in een goede relatie de beide partners elkaar in het midden tegenkomen en dan vind ik het niet perse fout dat je bepaalde toegevingen doet
als er eentje alles geeft en de andere enkel neemt dan zit het grondig fout
vind het heel belangrijk dat je zelf je " eigenheid " niet verliest
dus van in het prille begin duidelijk je grenzen aangeven
ik zou bijv. nooit maar dan ook nooit met een hoofddoek gaan rondlopen
want dat ben ik niet
vaak zegt je gevoel wel waar je toegevingen kan doen zonder daarin te ver te gaan
en in de meeste gevallen krijg je daarvoor ook heel veel respect voor terug
Hihi ik heb op vakantie een keer in een boze bui geroepen: WAT DOE JIJ EIGENLIJK VOOR ONZE RELATIE??
Haha… was helemaal niet terecht en dat hoofd van hem had niet kwader kunnen worden denk ik. Had hij ook gelijk in, dat weet ik ook best wel maar in boze buien wil ik nog wel eens wat roepen
Net als hij trouwens ![]()
Anyway, het moet in balans blijven en het moet je evt aanpassingen/moeite waard zijn. (tja en op dat punt ben ik er momenteel niet helemaal uit maar goed, vermoeiend hoor zo’n interne strijd)
Petry ook in de bijbel is het zo als je niet gelooft ga je naar de hel of je nu een goed leven heb geleid of niet. Mijn ex is christen en zijn ouders ook (streng) elke zondag naar de kerk en hun vertelde mij dit en M als moslim ook dus heel veel verschil zit er niet in.
Ik denk dat ik me meer ga verdiepen in de het geloof ik denk begin nu echt te geloven dat er een God is want M heeft altijd geluk en ik altijd ongeluk of ik ben niet geboren voor het geluk? M zegt altijd ik vraag het God en Hij geeft mij wat ik vraag of niet en daar is dan een reden voor.
Een klein voorbeeld van M dinsdag theorie examen hij stond in de rij om te betalen was geld aan het zoeken dus er drong iemand voor oke geen probleem degene die voordrong had een computer die kapot was waardoor hij 2 vragen niet kon beantwoorden en is gezakt.
En ik vandaag een brief gekregen voor een sollicitatiegesprek voor gisteren waattttt de post heeft er te lang overgedaan terwijl er wel een speciaal zegel op zit en ik bellen om 18.20 nee mevrouw die meneer werkt tot 18.00 ik had 35 minuten vertraging met de trein als dat niet zo zal zijn had ik hem dus wel kunnen bereiken en alles kunnen uitleggen.
Ik ben altijd iemand die netjes belt en nu dit hun wachten en niemand komt schaam me diep morgen maar weer bellen maar ja hopelijk mag ik nog komen of ze hebben al iemand??
Zo gaat het nu altijd M heeft altijd geluk ik kan zoveel voorbeelden geven en ik altijd ongeluk ik ben nu zo down bleh klotezooi en door deze verhalen begin ik nu echt sterk te geloven dat er iets is hoor want ik doe nooit iemand kwaad heb altijd goed gedaan maar nooit maar dan ook nooit iets voor teruggekregen.
Pppffffffffffffffffffffff bedankt voor het luisteren :mad::mad:
hahaha nou nu klink je echt als die extremistische kopt die ik ken!!!
nou, de God die ik ken denkt niet in straffen en beloningen. Sterker nog, waarom denk je dat je vlak voordat je de doodstraf krijgt nog toegang krijgt tot een pastoor/priester? omdat zolang je nog om vergiffenis vraagt, hij je zonden vergeeft en je in de hemel komt.
Alhoewel ik niet langer geloof in een God die zo veel tijd heeft om zich zo intensief met onze levens te bemoeien dat iedere keer als ik in de hondepoep stap, dat hij bewust die hond daar heeft laten poepen en mij afgeleid heeft waardoor ik neit naar de grond heb gekeken (ik bedoel, dat zou toch echt het ultieme bewijs zijn dat God een vrouw is en geen man hi hi), geloof ik wel dat alles met een reden gebeurt.
Niet zo zeer als in, het is een test. Maar, er is niets zo slecht dat er niets goeds uit kan komen, hoe rot dan ook. Misschien heb je die sollicitatie gemist, omdat er iets anders op je wacht. Misschien, als je die baan gekregen had, was er daar iets heel vervelends gebeurd waardoor je zwaar geraakt zou zijn.
ik weet het niet. Maar er zijn genoeg ongelovigen die ook heel veel geluk hebben en gelovigen die pech hebben. dus daar kan het niet aan liggen ![]()
Heb net ‘bij kunnen lezen’ en kom erachter dat veel onderwerpen terug komen in een boek waar ik de laatste dagen (heel veel uren in de trein) weer eens in heb zitten lezen…
‘Bewustzijn’ van Anthony de Mello (jezuit, overleden in '87 maar nog altijd ‘live’ op you tube te zien en horen.)
Ik vind het geweldig hoe deze man me liefdevol confronteert en me ‘wakker schudt’…
Zo ook een stukje over hersenspoeling:
*"Er is aangetoond dat je gehersenspoelt bent als je een idee aanneemt, of ‘introjecteert’, dat niet van jou is, dat van iemand anders is. *
*En het grappige is dat je bereid bent om voor dat idee te sterven. Is dat niet curieus? *
*De eerste test of je gehersenspoelt bent en kampt met geintrojecteerde ideeen en overtuigingen, speelt zich af zodra ze worden aangevallen. Je voelt je verbijsterd, je reageert emotioneel. *
*Dat is een vrij goed teken-geen onfeilbaar- maar een vrij goed teken-dat we te maken hebben met een hersenspoeling. *
Je bent bereid te sterven voor een idee dat nooit van jou is geweest. Terroristen of zogenaamde heiligen nemen een idee over, slikken het met huid en haar in en zijn bereid er voor te sterven.
*Het valt niet mee om te luisteren als je emotioneel wordt over een idee. En ook als je er niet emotioneel over wordt, is het programmering, vanuit je conditionering, vanuit je hypnotische staat. *
Heel vaak interpreteer je alles wat er wordt gezegd in termen van je hypnotische trance, je conditionerng of je programmering.
We hebben allemaal onze posities en we luisteren ook vanuit deze positie…
*'Henry, wat ben je veranderd! vroeger was je lang en nu ben je klein. Je had z’on goed postuur en nu ben je zo mager. Je was zo blond en nu heb je zulk donker haar. Wat is er met je gebeurd Henry? *
*Zegt Henry: Ik ben Henry niet, ik ben John. *
O, je hebt je naam dus ook veranderd!
Hoe maak je dat zulke mensen naar je luisteren? ’
Deed me denken aan een gesprek dat ik had met een egyptenaar over de koran en de bijbel.
Hij vertelde dat er zulke mooie verhalen in de koran staan en begon het verhaal over de ark van Noah te vertellen . Ik maakte het verhaal af en hij was totaal verrast: heb jij de koran gelezen?
Toen ik zei nee…de bijbel…was hij totaal van de wap…
(is overigens ook degene die niet wilde geloven dat Hogan de Hulk en maatjes op t.v. aan ‘showworstelen’ doen en dat er dus niet echt gevochten wordt…):so:
Groetjes
Pit:dag: