'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

Ik vind het ook een lief gebaar. Zolang het uit respect gebeurd zie ik er geen problemen in. Tuurlijk mag je allebei je voorkeur uitspreken, dat moet kunnen en als je daar samen een weg in kunt vinden vind ik dat van respect getuigen aan beide kanten.
Vond het ook lief en respectvol dat M mijn lichaam op de foto niet aan anderen laat zien. t Moet wel wederzijds zijn/blijven.

Naja maakt t voor mij nu ook moeilijk te begrijpen dat hij niets laat horen, klinkt misschien naief maar hij zou dat denk ik alleen doen als hij niets kƔn laten horen. ARGH!! Wat een K** situatie.

Mloos … een logische actie vind ik het niet hoor…
Als de vrouw dit zelf wil, geen probleem. Maar als dit moet omwille van het feit dat haar man het niet kan verdragen dat er anderen naar haar kijken, sorry hoor! Maar dat is dik hypocriet. Want het zijn meestal de mannen die vrouwen dwingen… die het snelst vreemd gaan.
Ik vind dat zoiets niet mag opgelegd worden en dat het dus ook geen logische actie is…

Vergelijk het met de boerka…welke vrouw wil er nu in godsnaam een hele dag in zo’n gewaad rondlopen heel haar leven voor haar man… un poco locoooo! En dan in die hitte ginder! Tzal ferm stinken!

• vergeet niet dat de koran, die zegt dat moslimvrouwen een hoofddoek moet dragen, opgesteld is door de volgelingen van god –> mannen. Dus eenerzijds snap ik die godsdienst toch niet zo gooed hoor. Of misschien worden de vrouwen gewoon achterlijk gehouden… Ze denken toch da het de rechtstreekse woorden van god zijn, die in de Koran zijn opgenomen.

Ik heb me al dikwijls afgevraagd of al die profeten niets mankeerden… visioenen krijgen… In die tijd bestonden er nog geen gestichten eh…
Sorry voor de gelovigen onder ons, ik heb echt wel respect voor iemands godsdienst hoor, maar als atheist zijnde is dit mijn mening.

Wauwie, zonnetje, hoe uit jij je respect dan voor iemands godsdienst? Zeggen dat profeten in een gesticht thuis horen klinkt niet echt respectvol.

En volgens mij zei Mloos dat wanneer het opgelegd wordt t niet logisch is… logisch als t uit eigen wil en uit respect gebeurd.

2 likes

Ik uit mijn respect door verdraagzaam te zijn tegenover godsdiensten en mij te verdiepen in de cultuur die erachter zit. Want godsdienst is gebaseerd op een cultuur en ā€˜mythes’ (in mijn ogen) zal ik het maar noemen :wink:

Inderdaad een reactie met een mening, maar respectloos.
Niet alleen voor mannen in het algemeen, ook voor de eigen keuze van vrouwen en hun religie.

Het is heel gemakkelijk om iets negatiefs te vinden.
Ik vind het leuker en heb meer behoefte om het positieve uit bepaalde dingen te halen.

Je moest eens weten hoeveel respect ik heb voor moslims en de vrouwen ginder. Als ik de godsdienst niet kon hebben, was ik allang uit Egypte weggebleven hoor. En mijn mening omvat niet alleen de Islam, maar ook de godsdienst van mijn cultuur, het christendom. Dus dan zou ik mezelf ook beledigen.

Dus ik vind het een beetje respectloos om mijn mening respectloos te noemen.

En Mloos, no hard feelings, maar het is ook makkelijk om het negatieve niet te willen zien :wink:

In het begin van mijn relatie ( we zijn nu bijna 5 jaar verder ), waren er ook veel dingen die mijn man maar niks vond en er moeite meehad.
Bikini was er een van…
Nu hou ik van zon en ( een beetje bruin ) worden, dus dat gaat het best in een bikini.
Nu ben ik wel iemand die niet rondloopt in een bikini, omdat ik me daar niet prettig bij voel.
Ik zwem ( in Egypte) soms ook gewoon met zwemrokje…
Bestel ik iets aan de bar van het zwembad of op het strand, doe ik mijn strandjurk aan, daar voel ik me het beste bij !!

Mijn man, was moeilijker in het begin van de relatie ( vooral met, zoals ik het zag, mijn persoonlijke vrijheid ) als nu.
Na veel praten en discussieren, wat water bij de wijn doen, kwamen we er wel uit…
Hij is altijd eerlijk tegenover mij geweest en ik ook tegenover hem.
Ik ben wie ik ben en in sommige dingen kan ik me heel goed aanpassen, zolang ik er maar achter sta !!
Maar ik** ben en blijf een Nederlandse**, die houd van haar ( persoonlijke ) vrijheid en haar eigen mening heeft !!
Nu mijn man mij veel beter kent en mijzelf daardoor ( ook veel meer ) vertrouwd, heeft hij sommige dingen maar geaccepteerd, ook al had hij sommige dingen liever anders gezien.
Maar ja, dat doe ik ook bij hem ( hem nemen zoals hij is ) !!

Ik heb genoeg vrouwen gezien, die in iemand anders veranderden, omdat ze hun ( moslim ) man tevreden wilden stellen en omdat dat van ze verwacht werd of zelf geeist…
Ze werden een schim van hun zelf. Heel triest !!

@ zonnetje; je hebt het uitstekend verwoord , dat van die burka !!
Ik zou ook weleens een man ( diegene die dat ook verwachten van hun vrouw ) in een boerka willen rond lopen lol2, maar helaas zou dat niet gebeuren !!

Groetjes Hadiya :zon02:

2 likes

Ik ken veel moslima’s ( uit vele landen van de wereld, inclusief Nederland ) en ondanks dat ze vaak van hun goddienst houden, laten ze me ( als vrouw tot vrouw ) weten dat ze in hun religie hebben en dat ze vaak** geen eigen keuze** hebben en dat er veel dingen worden opgelegd !!
Dat geld voor o.a het trouwen met een geschikte partner, het aantal kinderen wat de vrouw moeten krijgen, hun kleding, dragen van een hoofddoek enz.
Ze weten dat ze geen gelijke rechten hebben als hun broers, man, vader, ooms enz. en zijn daar allerminst blij om !!
Maar ze berustten zich erin, het is niet anders…

1 like

Ergens in (moeten) berusten is geen vrijheid en dus niet positief.
Als je geen gelijke rechten hebt is dat niet positief.
Elkaar dingen opleggen en geen eigen keuzes hebben is niet positief.

Daar zijn we het dus over eens. Ik zie het negatieve natuurlijk wel. Het zou naief zijn als je dat zou ontkennen.

Ik zie alleen ook positieve dingen in sommige dingen.

+ vergeet niet dat de koran, die zegt dat moslimvrouwen een hoofddoek moet dragen, opgesteld is door de volgelingen van god –> mannen. Dus eenerzijds snap ik die godsdienst toch niet zo gooed hoor. Of misschien worden de vrouwen gewoon achterlijk gehouden… Ze denken toch da het de rechtstreekse woorden van god zijn, die in de Koran zijn opgenomen.

Zo grappig je interpelleert de koran verkeerd de koran zegt niet dat een vrouw een hoofddoek moet dragen maar haar zena moet bedekken oftewel haar sieraden.

Maar als je ergens bent opgegroeid waar men dit altijd doet dan weet je niet beter dus is het een probleem om dan een hoofddoek te dragen die is hun cultuur/

Dreetje 1 maart vandaag ben benieuwd.

1 like

ik bedoel als ik zal opgroeien waar ze alleen blauwe jurken zouden dragen zal ik dat waarschijnelijk ook doen.

M vind het allemaal geen probleem en hoeft mij niet te vertellen om me te bedekken want als ik bij zijn ouders ben doe ik dat zoiezo uit respect uit mezelf daar is het ook niet toeristisch dus een bikini aan gaat niet maar als ik in het toeristen gebied ben dan draag ik wat ik wil al ben ik niet helemaal van het blote lijf (vrouw eigen).

Wij gaan in april heel misschien 2 dagen naar dehab toe vrienden opzoeken en lekker in de zon zitten heel misschien gaan zijn ouders mee om even lekker te relaxen en toen zei M zelf al ga lekker zonnen ik wil dat je wel bruin wordt nou als zijn ouders meega ga ik niet daar alleen in bikini liggen vind ik niet zo fijn.

Je moet toch ook wel uitkijken ik vind niet dat hij nu inene van alles kan gaan eisen hoor eerst goed en dan niet dus wat volgt nog meer.
Oke als hij in het begin daar eerlijk over is weet je wat je kan verwachten maar nu komt het als een schok.

Het dragen van een hoofddoek, het gedrag van een vrouw, het zijn vaak zaken die ook onderhevig zijn aan een bepaalde sociale druk. Je kunt in een dure nieuwbouwwijk wonen en je kinderen naar privƩscholen sturen en er zal minder druk zijn om te voldoen aan dat cultureel/ religieus kader van regels en voorschriften.
Dat is niet goed of slecht, maar zuiver een gevolg van waar iemands wieg heeft gestaan. Het goede zien in iets wat wij als negatief beoordelen is een zaak van persoonlijke intelligentie. Je kunt een zaak van meerdere kanten bekijken en inderdaad verklaringen halen uit iets wat wij als negatief zouden betitelen. het wordt pas een probleem als die eigenschap eenzijdig wordt gebruikt. Het zou makkelijk zijn als de partner ook de verschillende perspectieven gebruikt om de gewoontes van zijn echtgenote te kunnen beoordelen.

hƩ hƩ , heel wat moeten lezen
naar mijn gevoel is het in elke relatie waar dan ook geven en nemen
en van beide kanten water bij de wijn doen
elke partner is in zijn eigen cultuur geboren en grootgebracht en we krijgen alle normen en waarden met de paplepel ingegeven
ben het volledig eens met degenen die schrijven dat je van in het begin duidelijke afspraken moet maken en niet ergens halfweg plots dingen wil gaan veranderen.mijn man heeft er ook nooit een punt van gemaakt
over zonnen in bikini of badpak. maar ergens uit mezelf vind ik net zoals
wie schreef het hier ook weer je niet moet gaan rondparaderen , en dan sla ik ook wat om of doe een t shirt aan . dat is mij nooit opgedrongen
maar iets wat ik zelf vond dat het zo hoorde. hierdoor heb ik heel veel respect gekregen van mijn man.ook als er vrienden van je man of vriend in de buurt zijn vind ik het niet gepast om half bloot rond te lopen.
naar mijn mening pas je jezelf toch wat aan als je in egypte wil wonen
en er gerespecteerd wil worden.ZEKER IN UPPER EGYPT
heb het al eerder op her forum vermeld dat het verkeerd is te denken dat
elke vrouw hier gedwongen wordt om gesluierd rond te lopen.
er zijn echt wel vrouwen en meisjes die er zelf voor kiezen
herrinner het verhaal over een nichtje van mijn man
zij ging eerst vrij modern gekleed en heeft gekozen om voortaan
gesluierd rond te lopen ( ze is niet getrouwd en niet verloofd)
en komt uit een moderne familie.
heb een keer met een aantal vrouwen gesproken hier en er zijn er best veel die tevreden zijn met hun rol als vrouw in het gezin.
natuurlijk is er ook een groep die het liefst dingen anders had zien gebeuren en die het jammer vinden dat ze bijv. niet kunnen studeren hebben.van de andere kant ken ik ook meisjes die wel een diploma hebben
maar die als doel in hun leven hebben ; een bruidegom vinden met genoeg centjes ( want ze vinden mooie kleren en juwelen heel belangrijk dewelke de bruidegom hen moet schenken bij het huwelijk)
en dan kindjes krijgen , en dat is dan voor hen het perfecte leven.
zoals ik al zei , de dingen zijn nooit zwart -wit
daartussen bevinden zich nog vele grijstinten

Het principe van een sluier dragen, blijft in ieder geval hetzelfde.

Ik denk dat sommige vrouwen het er wel moelijk mee hebben om ons toeristen dan te zien komen en we quasi alles mogen dragen, terwijl het hun toch wel min of meer opgelegd wordt. En de meeste vrouwen kunnen dit misschien wel uit vrije wil doen, maar dan is de vraag… vrij wil omdat men anders scheef bekeken wordt en uit respect voor de familie of echt vrij wil ten overgave aan god? Als ik goed vernomen heb, droeg Susu ook geen hoofddoek, maar was wel moslima… ik denk dat gesluierd rondlopen toch eerder onder druk van familie zal gebeuren…

En nee je moet niet gaan rondparaderen dat doe je thuis ook niet. Maar ik vergelijk het altijd met de situatie hier bij ons… Als ik me anders zou kleden of anders zou gaan gedragen in Egypte dan in BelgiĆ«, denk ik dat het omwille van het feit is dat er druk op de ketel staat. En dan verlies je jezelf!

I know… zucht. Heb geen zin om te bellen… stom he?
Ik denk een soort van angst voor weer zo’n vaag gesprek waaruit blijkt dat hij daar niet is, ze ook niet weten waar hij is en wanneer hij weer komt en naja waarschijnlijk wil ik dan weer van alles vragen wat voor hen waarschijnlijk heel raar klinkt. En aan het eind van het liedje weet ik nog niks.
Blegh… echt geen zin om te bellen. Zou willen dat iemand anders dat voor me kon doen :slight_smile:

hoi dames

heb toch zelf ook de indruk dat, niet alleen in egypte, terug gegrepen wordt naar tradities van vroeger
hier hadden we ook de trend dat iedereen vrijer dacht (dan dat men al dacht) en kindjes had zonder te trouwen ed, het samenwoningscontract ed. hoeveel jonge koppels willen er nu niet terug trouwen voor de kerk en voor god? is hier ook dat men terug gaat naar ā€˜de vroegere dagen’.
in egypte heb ik dit ook gemerkt. jonge dames die zelf ervoor kiezen om gesluierd rond te lopen, en die geen problemen hebben met ons, de westerse vrouwen, omdat zij ook gewoon weten dat het een verschil in geloof en opvoeding is.
ben er paar keer ook van verwonderd geweest, maar geloof me, veel egyptische vrouwen zijn heus niet op hun mondje gevallen hoor!

M is ook steeds eerlijk geweest tegen mij, ook van dingen waarvan ie wist dat ik er anders over denk en dat ik niet akkoord zou zijn.
en dat apprecieer ik ook, dan A zeggen en na x aantal jaar B zeggen…
ik bedek me ook aan het strand ed als ik iets ga bestellen ook gewoon omdat ik zelf niet graag rondparadeer in mijn bikini, zelfs de afstand van mijn ligzetel of handdoek tot het water :smiley:

Dreetje kom op! we wachten zelf allemaal vol ongeduld over hoe het nou zit!! :smiley: :wink:
en zo heb je zelf mss ook wel wat meer duidelijkheid, en kan je hem onder zijn voeten geven, want dit is niet gepast he!
ik weet dat niet makkelijk is, schrik om het antwoord te horen of om niets te horen… maar zo krijg je mss toch wat duidelijkheid!
toi toi :cheer:

@ Dreetje,

Je moet zelf doen , wat goed voelt ( als dat nu wel of niet bellen wordt ) !!
Succes met jouw keuze…
Hoe dan ook, het is en blijft een vervelende situatie, sterkte ermee !!

Groetjes

@ dreetje

ik denk dat indien je belt en je mischien wat te horen krijgt dat niet echt was wat je er van verwacht had al even erg is als niet bellen en het nooit weten wat er gaande is
wat is erger ? bellen en weten of niet bellen en niet weten
moest ik in die situatie zitten ik zou bellen
maar dat is mijn visie
jij moet jou gevoel volgen
in elk geval a big hug en veel sterkte met wat de uitkomst ook mag zijn

Ik heb gebeld.
Hij is vanaf 6 maart weer aan het werk. Heb ook maar even gevraagd wanneer ze m voor t laatst aan de lijn hebben gehad want ik maak me zorgen en ze hadden hem gister nog gesproken en hij is ok.

Zucht…