'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

Ben net thuis, is voor t eerst dat ik er iets van zie.
Merk dat ik onbewust met mijn hand voor mijn mond zit te kijken… Kunnen we ons zó niet voorstellen (ik niet althans).

Vriend wist juist te vertellen, dat er al meerdere hotels gesloten zijn in Sharm en hij vreest dat Sharm weldra ook gesloten zal worden, nog heel weinig toeristen. We zitten in maand 5 van visumaanvraag, vandaag bericht gekregen, uitstel van beslissing, onderzoek lopende (Heel duidelijke mail :frowning: Ik hoop weldra es van 1 nacht behoorlijk te kunnen slapen…

Wie je in Cairo ziet met paarden en kamelen zijn de egyptenaren die bij de piramides hun brood proberen te verdienen (door toeristen te paard of per kameel de piramides te laten bezoeken)
Het kan zijn dat deze mensen door deze situatie (geen toeristen meer, geen inkomen) geen andere uitweg meer zien…

Groetjes Pit:dag:

pff wat n gedoe weer zucht, ik hoop echt dat het heel heel heel snel beter zal gaan met die mensen. het eerste wat in mij op kwam:
pro-mubarakkers zorgen gelijk voor geweld…
dat idee krijg ik er in ieder geval wel van. Camilla, in hoeverre is het nou waar dat het politie is of niet? en wat vind je man hiervan dat dit gezegd word.
Ik klijk/lees helemaal niets via al jazeera, ik kijk CNN en op www.nu.nl en daar word er niets gezegd dat het politier is, maar inderdaad mensen die normaal bij de piramides staan. en dat ze nu dus boos zijn omdat de toeristen er niet zijn.

god, dat zoiets uberhaupt kan gebeuren. iemand die compleet in elkaar geramd word. kippenvel. mensen worden opgetild en weggebracht. waarom nou die agressie, gisteren was het zo vredig en mooi met vrouwen en kinderen er zelfs bij en dan moet het nu weer zo gaan. echt, jakkes!

Op nu.nl wordt het ook wel vermeld hoor. Dat er sprake zou zijn van…
Op het nieuws op de radio heb ik het ook de hele dag gehoord dat het politie zou zijn, dus niet alleen Al Jazeera meldt dat.

We are all Khaled Said Mustafa Alfiki NDP leader on Aljazeera: “Runling National Democratic party paid sums of money to thugs to attack protesters”.

T’is dan wel Al Jazeera maar Al Jazeera laat zo’n man niet zoiets zeggen… dat doet ie zelf.

M zeg dat dit niet waar is hij zegt dat die mensen die op paard/kameel zaten boos zijn omdat ze geen inkomsten meer hebben doordat er geen toerist meer kan komen en zeker is dit niet afkomstig van Mubarak hij gelooft in hem en dat hij altijd zijn best heeft gedaan.
Echter zijn er nu heel veel mensen aan het demonstreren die voor hem zijn zag ik net.
Een goede vriend van M is christen en is ook voor Mubarak.
Ik vind het wel jammer dat ze op de hoofd van Mubarak een hitler snor hebben getekend of een jodenster.
Hitler vermoorde deze mensen en Mubarak heeft Israël altijd bevriend gehouden.
M zegt ook als iemand wat hoor of denk en die geeft dat door op een gegeven moment weten heel veel mensen het zonder te weten of het nu echt wel zo is.
Ook M is erg verdrietig door deze beelden.
Net ook de moslims broeders die voor de museum vuurbommen gooiden ppfff waar gaat dit heen.
Vind het zo moeilijk pppff.
Las vandaag de krant van gister bndestem dat Eu ook wilt dat Mubarak blijft tot september om tot een betere overeenkomst te komen er stond nog meer maar weet het niet zo goed te beschrijven en kan het stukje ook niet meer vinden.

Man man man!!

Ik ben juist terug van 4 dagen Londen en het eerste wat ik heb gedaan bij het thuiskomen en het zien van deze beelden is een half uur tranen zitten laten. Hoe is dit in godsnaam zover kunnen komen! Mijn hart breekt als ik de beelden zien, al deze ‘vriendelijke’ mensen die als woesten tekeer gaan. Het plunderen van winkels, huizen en musea heeft niets meer te maken met strijden om democratie.
Als deze mensen een democratie willen, zullen ze eerst moeten inzien dat ze dat niet gaan bereiken door elkaar af te slachten en een tirannie op elkaar uit te oefenen.

En het ergste is nog! UK biedt goedkope promotiereizen aan naar Egypte!!! 450 pond voor een pakketreis naar Sharm zag ik daarstraks nog staan! Terwijl elk land zijn toeristen evacueert, sturen ze hun volk er naar toe!

Camilla… Mubarak heeft idd voor vrede tussen Egypte en Israel gezorgd, maar je mag niet vergeten dat hij diegene is die het land zo corrupt heeft gemaakt en 100en mensen het zwijgen heeft opgelegd als ze hun mening gaven door hen te folteren… soms met de dood tot gevolg.
Sorry dat ik dit zeg hoor, maar elke egyptenaar die buiten europa verblijft heeft altijd als motief gehad om het regime en de corruptie te ontvluchten. Natuurlijk als je in een hotel werkt als animator moet je niet dagelijks vechten tegen de werkloosheid en zien dat je rondkomt met je loon. Want dan zie je de mooie kant van het leven…europese toeristen= vrijheid en dan kan je even ontsnappen uit die dagelijkse ellende. Geen wonder dat er zoveel in het toerisme werken ;). En dit is niet als een aanval bedoelt op jou hoor. Maar ik denk dat het een greep is uit de realiteit. Mensen die dagelijks in de stad werken en die moeten vechten voor hun brood, hun leven, hun familie en hun mening, elke dag opnieuw, hoe zou je zelf zijn…

Mijn buur is egyptenaar en toen ik hem erover aansprak heeft hij zelf toegegeven dat hij voor Mubarak naar België is gekomen, weliswaar door met een Belgische te trouwen… Waarmee ik niet wil zeggen dat hij nu. ondertussen met iemand anders getrouwd, niet gelukkig is, want ze hebben een pracht van een dochter, maar dit is om maar even aan te geven waarom de meeste mannen aan een visum willen geraken.

Pffff ik ben zo depri nu, mijn hart gaat uit naar de mensen ginder

grtjs

De vrede met Egypte ontstond door de Camp David akkoorden. Die zijn afgesloten door Sadat, en hij is er voor vermoord. Wánt; de bevolking wilde geen vrede met Israel. Zelfs tot op de dag van vandaag haat de meerderheid de Israelis, de Joden en het Judaisme. Mubarak heeft die vrede in stand gehouden en daar werd hij dik voor betaald.
Door Amerika, door Engeland, zelfs door Nederland. Heel het Westen draagt bij.
Daarbij verrijkte hij zichzelf, zijn familie en een kring getrouwen. De rest werd armer en armer. En dáárom ontstaat er een revolutie…

3 likes

Sorry ik heb nooit zo opgelet bij geschiedenis…

Waarom vinden Egypte en Israel elkaar niet aardig? (voel me nu heel blond :redface:)

Geen enkele Arabische staat vindt Israeliërs aardig. Omdat het Joden zijn, en omdat de Joden een stuk land hebben gekregen om een eigen staat te stichten. Dat land was van hén.
Er zijn tal van oorlogen over gevoerd en de geschiedenis gaat terug tot in het Ottomaanse tijdperk. Dat kun je niet in een topic vertellen. Niet eens in een boek!

1 like

Snap ik :slight_smile: Maar dit is voldoende, thanks.

Dacht al dat het zoiets was en dat ik het in die hoek moest zoeken maar vroeg me alleen af of er specifiek iets tussen Egypte en Israel was gebeurd.

hallo
weet iemand van jullie of er in hurghada al terug internet verbinding is

Zouden deze mensen hun enige bron van inkomsten (hun paard,kameel) riskeren om daar ff wat mensen neer te slaan? 1 mes en ht paard of kameel is nutteloos,dan kan de demo morgen ophouden,maar toch zijn ze dan hun bron van inkomsten kwijt.en waarom hebben ze dan op de rijders die ze overmeesterd hebben politie IDs gevonden?

Al die mensen die winkels hebben daar,ze hebben die allemaal gebarricadeerd.niemand heeft zijn winkel als brandbom gebruikt om de demo dwars te zitten en zo weer klanten te krijgen. Waarom? Niemand wil zijn bron van inkomsten riskeren.
Het zou onlogisch zijn.

Het is niet dat ik niet geloof in het bestaan van pro-mubarakmensen. Iedereen mag zijn eigen mening hebben.maar deze explosie van geweld, de verdwijningen,de gevonden politie IDs plus het feit dat agenten in burger om met geweld protest neer te slaan een veel gebruikte methode is in het midden oosten en al eerder gebeurde in egypte…
Ik kom maar tot 1 conclusie :S

2 likes

Dreetje,

In de bijbel kun je veel te weten komen over de oorsprong van de relatie tussen Egypte en Israel…zover dien je hiervoor terug te gaan in de tijd…

Groetjes
Pit:dag:

Ja het internet is daar terug, heb al enkele viafacebook gezien vanuit hrg :wink:

Teigetje,

Inderdaad moeilijk om me voor te stellen dat iemand zijn dier (lees: bron van inkomsten) in gevaar zou brengen maar een kat in het nauw maakt rare sprongen… zeker als je geen inkomen meer hebt om je gezin* en* je dieren te voeden en verzorgen…

Wij hebben slechts zeer beperkt zicht op wat daar gaande is.
Het is heel verleidelijk om conclusies te trekken maar waar baseren wij onze conclusies op?
Wat wij zien en horen is maar een heel klein stukje van het geheel.
Daarbij zijn onze waarnemingen gekleurd door onze emoties en eigen eerdere ervaringen.

Groetjes
Pit:dag:

1 like