'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

Voor mij is deze hele situatie te complex om een persoonlijke mening over te kunnen hebben.
Kan alleen aangeven wat ik er bij voel en dat is met name verdriet.
Ik hoop dat er nu echt iets in positieve zin mag veranderen voor de Egyptenaren en dan met name voor degene die dit het hardste nodig hebben.

En ik schaam me als ik me realiseer dat ook de westerse maatschappij (inclusief mijzelf) debet is aan de armoede en de jarenlange onderdrukking en uitbuiting van dit land en haar bewoners. En dat hier weinig aandacht aan wordt besteed.

Op vakantie voor een prik in tijden van ‘economische crisis’ en een goede prijs/kwaliteitsverhouding? Dan is onder andere Egypte een goede keus maar hoe komen de prijzen zo laag?

De hotelketens…vooral in handen van buitenlandse bedrijven…
De duikindustrie…vooral in handen van de europeanen.

Europese duikscholen die de regels aan hun laars lappen en niet voldoen aan de eis om een bepaald percentage egyptische duikmasters en duikinstructeurs in dienst te nemen.
Europese duikscholen die een tijdje geld komen graaien en niet investeren (in b.v. scholing van medewerkers of milieu)

Europeanen die het wel leuk lijkt om een jaartje als divemaster in Egypte te vertoeven en er niet bij stilstaan wat dit betekent voor de egyptenaren.
Door de ‘economische crisis’ is de situatie er alleen nog maar erger op geworden.
Arbeidscontracten zijn van de ene op de ander dag verbroken, egyptische duikinstr en masters stonden in één keer op straat en konden gaan freelancen…
Lonen in deze tak zijn met meer dan 50% gedaald. De duikscholen willen de toeristen toch binnen halen met goede aanbiedingen en het geld moet ergens op bespaard…

Het heeft het nieuws nooit gehaald maar begin vorig jaar is een betoging geweest in Hurghada van egyptenaren die werkzaam zijn in de duikbranche…de politie heeft er snel een eind aan gemaakt.

Er wordt op dit forum gezegd ‘laat de egyptenaren het zelf maar oplossen’.
Ik hoop dat hiermee niet ‘in de steek laten’ wordt bedoeld.

In mijn beleving zijn wij allemaal medeverantwoordelijk voor de huidige situatie in Egypte (en wat zich verder op deze aardbol afspeelt).

Groetjes
Pit:dag:

heavy heavy heavy:
CAIRO - Ongeveer duizend betogers hebben zaterdag in Caïro het ministerie van Binnenlandse Zaken bestormd.

© ANP

De politie opende het vuur. Dat berichtte de Arabische nieuwszender al-Jazeera

Hoi Irma,

Fijn dit te begrijpen…en je ziet hoe complex het geheel is…

Groetjes

Had het gisteren nog met mijn man, over de toestand in Egypte.

Hij had op Aljeezera ( de arabische zender ) o.a. gehoord dat de V.S. veel ontwikkelingshulp ( geld ) stuurdt naar Egypte en als er iemand aan de macht zou komen die zij ( De V.S ) niet vertrouwen , de geldkraan dan dicht gaat !!
Dit zou dan betekenen dat het Egyptische volk het nog moeilijker krijgt, dan dat het nu al heeft !!

Hoe dan ook, het wordt een moeilijke weg en ik hoop niet dat het er slechter op wordt voor de bevolking daar !!

Moet er niet aan denken dat het zo wordt als in Iran of S.A.

Tijd zal het uitwijzen.

Wens het Egyptische volk het allerbeste in deze strijd voor democratie en tegen armoede en corruptie !!

Hoi Raks,

Laten we niet alle egyptenaren over één kam scheren, lijkt me niet de juiste weg…
Er is absoluut een deel bij dat het verpest voor de rest.
Er zijn ook egyptenaren die hun zaken wel voor elkaar hebben en op een goede manier voor hun familie of gezin (willen) zorgen.
Deze mensen lijden enorm onder het slechte imago wat zij onterecht opgeplakt krijgen…

Groetjes

Mooie en toepasselijke tekst Irma!

Laten we ons vooral richten op de ’ schone oceaan’ en niet meer aandacht dan nodig geven aan de dirty drops…

Het is zo makkelijk te oordelen en de vinger te wijzen… en te vergeten dat als we naar een ander wijzen er drie vingers naar onszelf wijzen…

Groet

1 like

Het grootste deel schijnt defensiebijdrage te zijn, maar dat terzijde.
Ik neem aan dat men uitgaat van de redenatie dat een bevolking zelf zijn leider keist. Ook als dat een slechte leider is, er ontstaat een moment waarop de bevolking in opstand komt en de leider verjaagt. Dat zie je door de hele geschiedenis…

Ik heb dagelijks contact met men vriend, hij heeft vandaag ook zijn familie in Alexandrië kunnen bereiken…en is het volledig oneens met wat er allemaal gebeurd, altijd volle lof over Moebarak…()

Man zeg!

Wat een gedoe op het nieuws! Ze zijn zelfs al overal aan het plunderen geslagen! Zelfs het nationaal museum hebben ze naar de knoppen geholpen, 2 mummies beschadigd en beelden omver geworpen! (De plunderaars zouden wel opgezet zijn door de politie en er zouden zelf politieagenten tussen gezeten hebben)
Overal op straat zie je gewonden en schreeuwende mensen, ik vind al dat verdriet zo erg :(.
Ondertussen zou Mubarak een vice president aangesteld hebben om zijn eigen positie veilig te stellen. Vraag me af wanneer dei man zal aftreden! Hopelijk zo snel mogelijk, want ik vertrek binnen 2,5 maand naar marsa alam. :stuck_out_tongue: De touroperators hebben alle reizen gecancelled. Suusje zit daar nu momenteel, maar ik denk niet dat ze daar in de badplaatsen zo veel last hebben.

grtjs

dat is de hele dag al bezig de slechte mensen maken het nog slechter vele musea’s nu naar de knopen te triest voor woorden echt ik vind het zo verdrietig hebben ze een ziekenhuis gesloopt deze was speciaal voor mensen met kanker alle winkels naar de knopen alles.
Ze willen het beter zo maken ze het alleen maar slechter.
De goede jongens zijn nu op straat om een oogje in het zeil te houden zijn ouders die heet water in emmers hebben gedaan voor degene die komen slopen echt zo zielig.
Ik houd mijn hart vast mijn gedacht gaat uit naar onze familie en alle anders personen die het goed bedoelen ik hoop snel dat de rust zal wederkeren.
Ik ben bedroeft ik zie mijn man boos zijn niet zijn familie kunnen helpen gelukkig kan hij ze wel bellen maar die is klote
inshallah komt het snel goed

Soms word ik dit forum zo moe, altijd negatief, of onder-onsjes. Kweet niet of sommige zich realiseren dat ze op een forum zitten ‘relatie met egyptenaar’…niemand kan oordelen over een ander zijn situatie tenzij men er echt in leeft, ben het niet altijd eens met ‘de egyptenaar’, maar soms zijn jullie ongelofelijk grof

1 like

en wie bedoel je sofi ik zie wat ik zie op tv en dat was echt niet goed ik hoor zijn familie dat is ook echt niet goed ben heel bezorgt als je iets wilt dan kan je het niet zo oplossen

sorry hoor maar ben toch echt wel heel bezorgt mijn hart gaat ook uit naar degene die in egypte wonen sterkte en kijk uit

Camillia, sterkte voor jou en mannetje. Ik snap goed dat hij boos is dat hij hier zit en niets kan doen, snap ook heel goed dat jou dat verdrietig maakt…
Sterkte daar samen, hoop dat het goed gaat met zn familie en dat jullie contact met ze kunnen blijven houden.

Ik heb M vandaag niet meer aan de lijn kunnen krijgen maar ben er vrij zeker van dat hij in elk geval veilig zit. Maak me wel zorgen om zijn zus en haar familie in Cairo (ook al ken ik ze niet persoonlijk).

Hoop dat er snel wat meer rust komt. Meer veiligheid en duidelijkheid. En fatsoenlijk sms verkeer :slight_smile:

Camilla ben het met je eens, slechte maken het nog slechter. Als dit alles het waard is, we zullen zien…

dank jullie
ik weet niet of het het waard is om heel het land te slopen heel jammer en hopelijk kunnen jullie ook snel je mannetje spreken die onzekerheid vreet je op van binnen

Komt t toch nog van pas, mijn ervaring langere tijd niets van hem te horen :wink:
Maak me om hem gelukkig niet meer zo heel veel zorgen meer. Gister gehoord dat hij ok is… zit me gelukkig niet helemaal op te vreten, hij loopt niet in 7 sloten tegelijk…

Hoop dat de meesten van jullie enigszins gerustgesteld zijn over de mensen die jullie lief zijn…

Wij zijn bang voor alles of ze niet het huis van zijn ouders gaan slopen zijn vaders bedrijf zijn winkel van zijn zusje hun auto niets is veilig en dan ook weten dat je voelt dat ze bang zijn zo erg is dat
hopelijk blijft het hierbij want straks is alles weg ook heel de geschiedenis van Egypte dat mag niet gebeuren.
Dit hadden we niet verwacht en ons hart is nu bij Egypte en we duimen dat het snel maar dan ook heel snel voorbij is.

2 likes

Het is echt heel heftig in cairo. Ik zou vrijdag vertrekken, vlucht uitgesteld , vanochtend besloten om niet te gaan. Mijn man zou me ophalen, kon hem niet bereiken, dit maakte de beslissing zo moeilijk. Maar blij dat ik niet gegaan ben. Hij hoeft zich nu geen zorgen te maken om mij, maar kan zich richten op z’n familie. Voel me wel heel schuldig, gevoel dat ik hem in de steek laat, maar gelukkig begrijpt hij het wel. Als ik de beelden zie, maakt mij dat behoorlijk ongerust. Vooral de plunderingen en het wegblijven van de politie. Ik hoop dat alles oplevert wat het gros van de egyptenaren willen. Niemand kan goedkeuren hoe vele egyptenaren daar leven. Iedereen heeft recht op respect en kans op werk. Dat is nu ver te zoeken. Ik hoop dat we een beetje contact kunnen houden, gelukkig lukte mij het vanochtend, maar nu weer niet.