'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

Oh My God: this guys is crazy. Mubarak just decided to order the Egyptian government to resign and that’s it!!!55 seconden geleden

Hij is geschift. Kunnen ze hem niet laten inslapen?:dag:

1 like

Ik ben vannacht drie keer wakker geworden, en ik droomde van El Baradei. En het was géén romantische droom. Ik heb gewerkt en de hele dag nieuws gevolgd, net even met mijn vriendin uit wezen eten en de toestand besproken, natuurlijk. Zij denkt dat het nog maanden duurt…

Helaas doet de telefoon t weer niet.
Jammer dat je je achteraf altijd beseft wat je allemaal nog had moeten vragen en zeggen. Helaas…

Ze moeten het inderdaad zélf oplossen. Maar, een hypothetische vraag. Stel, de bevolking heeft gewonnen, en op den duur wint de bevolking altijd, en men krijgt wat men wil: democratie.
Wat denk je dat de bevolking gaat kiezen? Iemand die ze vertrouwen.
Dat is niét Mohamed El Baradei. Die weet niet wat er hier speelt, zeggen de mensen, hij is véél te lang weggeweest. Hij is een marionet van Amerika.
Dus, stel, dat ze in dezelfde val trappen als de Perzen deden tijdens hún revolutie, eind jaren 70. Dat zou nóg geen probleem zijn als de nieuwe machtshebbers de democratische rechten van de burgers zouden blijven respeceteren. Maar dát gebeurt meestal niet!
Amerika en Israel bibberen van angst. Het hart van de Arabische wereld staat op het punt om in handen van een volk te komen dat maar één ding wil: wraak. Vergis je niet, de Egyptenaren zijn een volk dat trots en eer dikwijls voor het verstand laat gaan. Mubarak wordt gezien als vriendje van de Amerikanen. Ik ben bang dat de nieuwe machtshebbers nét zo’n machtswellustelingen zullen zijn als hun voorganger. En dan zijn we nét zo ver als toen Nasser koning Faroek afzette. De rijken wordt alles afgenomen en de nieuwe rijken gaan door met waar de oude rijken mee bezig waren.
Met dat verschil dat de nieuwe rijken steeds een beetje stommer zijn dan de oude, als gevolg van gebrek aan ontwikkeling.
Van het geloof hoef je dat niet te verwachten.
Een moslimbroederschap zal de voorkeur genieten boven een Baradei, en dát is democratie…

petry je verwoord mijn zelfde angst op zo’n mooie manier!
moslims, joden, niet te onderschatten, het geloof is een sterk iets!
en **daar **heb ik schrik van!

Hahaha ik ben Al Jazeera English aan t volgen, er is nu een man aan de lijn die redelijk gefrustreerd is en het gesprek met de vrouw in de studio loopt niet heel soepel, maar het is zó herkenbaar! Als M boos is reageert hij precies zo en gaat het bij ons net zo, echt een manier van communiceren die af en toe tenenkrommend is waardoor mijn irritatiegrens altijd snel bereikt is hahaha…
Sorry… verder is het niet grappig.

Ik snap je punt wel Petry maar is het dan niet goed dat ze nu op zn minst misschien weer een kans hebben op een democratie? Zoals het ging, ging het ook niet. En het lijkt me in elk geval goed voor de spirit dat men het idee heeft dat ze zichter bij een democratie komen… En zijn ze dat ook niet als ze nu echt mogen kiezen wie er aan de macht komt? Dat is toch democratie? Waarschijnlijk heb je gelijk dat het op lange termijn misschien niet gaat werken. Maar verkiezingen die niet eerlijk zijn gegaan is ook geen democratie… En als Mubarak zijn presitentschap over zou geven aan zijn zoon (dat gerucht ging ook) past dat toch ook niet in het plaatje van democratie?

Nu grijpen ze in elk geval een kans…

Dat si zeker en vast waar Dreetje
Ik vind het ook eerder goed dan niet goed dat dit gebeurd
verandering moest er sowieso komen
maar ik hoop vooral dat dit binnen egypte blijft, verandering in tunesie, verandering in egypte… ok allemaal goed maar waar eindigt het dan? als er een domino-effect ontstaat en alle landen die zich onderdrukt voelen gaan beginnen protesteren… :s daar heb ik ook wel schrik voor
en tunesie heeft nu wel gekregen wat ze wouden maar wat is er daar nu verder aan de hand? president is afgetreden, en nu?? hoe gaat het verder?
iemand een idee daarover?

Ja t is wat allemaal.
Oh help, suusje is er nu ook met haar kindje toch?
Nouja tot nu toe heb ik niets gehoord dat er in Hurghada/sharm ook veel protesten zijn, dus hoop dat het daar allemaal goed gaat.
ben nogsteeds erg benieuwd van de vriendjes van de dames hier van deze demonstraties vinden… en wat hun blik op deze situatie is!
aangezien het toch het onderwerp relatie met een egyptenaar is ;).

Ik vind het wel erg spannend, ik lig er niet echt wakker van gelukkig, maar ben wel heel erg benieuwd over hoe het allemaal gaat aflopen!

hahah ik heb dat ook!! moeite om me terug aan te passen aan de belgische maatstaven haha
dan roep ik “yella yella” aan de kassa van de winkel hahahaha :smiley:

en obama staat ook wel hoog in mijn vaandel, respect voor die man! hoe hard ie ook wordt tegengewerkt door zijn eigen volk, hij blijft ervoor gaan, toch nog een slimme amerikaan! hahaha

ben ook wel heel erg benieuwd, weet enkel wat meningen van toen we over de situatie in egyote discuteerden afgelopen zomer
en heb al gepolst bij een egyptische kennis die in cairo woont en werkt, maar laat niet echt veel los :s

en raks, ik ga altijd eens graag langs bij de pittabar hier achter een slaatje om nog eens mijn arabisch te kunnen bovenhalen hahaha
hoewel er nu wel wat haar opstaat want spreek het niet echt veel meer :s

ben ook net nr al jazeerah aan het kijken
zou beter nog wat voortleren aan mijn cursus van jetair :s maar lukt niet echt met deze toestanden hier

opzich logiesch, t internet ligt er bij bijna iedereen uit, dus wieweet weten de meeste ook niet hoe t gaat met hun mannetje en wat die er zelf van vinden…

1 like

Ik heb hem gister even 5 minuten gesproken. Maar werd er niet veel wijzer van. Moesten natuurlijk even laten weten hoeveel zorgen we ons om elkaar maakten, even horen dat hij ok is en dat we elkaar missen haha, haden mekaar al ruim een week niet gesproken.
Hij kon zn familie niet bereiken en verder zat hij net het nieuws te kijken bij een vriend, hij klonk geschrokken over de situatie in Cairo en Alex. Over zijn standpunt hebben we het eigenlijk niet gehad, best suf achteraf…