'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

mijn beste vriendin heeft al jaren een relatie met een turkse man :slight_smile: en een andere vriendin heeft sinds een paar maanden een relatie met een turkse man.

dus die vragen kan ik je wel beantwoorden! hij is al een paar keer hier op bezoek geweest en een orfi hebben ze niet. Ze wordt door zijn familie op handen gedragen, zeker sinds ze turks heeft geleerd. Wel is het zo, dat als ze trouwen, er veel aanpassing van haar wordt verwacht. Bijvoorbeeld in financiële zin. Ieder gezin (vader, moeder, kiddies en aanhang kiddies) hebben 1 gezamelijke rekening waar alle lonen etc op worden gestort. zodra iemand iets nodig heeft, gaat dat daarvandaan.
Dus, zodra zij trouwen, wordt van haar verwacht dat haar loon daar ook naar toe gaat. Die hint wordt haar nu al gegeven (tenslotte is ze nu al deel van het gezin, hin hint). Maar van die gezamelijke rekening wordt echt alles betaald, dus nu ook het huwelijk van de broer van haar vriend, de bruidschat, de nieuwe woning, en de verse bruid wil direct ook haar eigen boutique openen dus ook dat gaat van de gezamelijke rekening.

Dit is natuurlijk voor ons Nederlanders erg moeilijk. Wij zijn loyaal aan onze familie, maar dit gaat erg ver. Hierdoor leeft ook minder een gevoel van waarde voor het geld. Tenslotte, of je nou werkt of niet, het komt toch wel binnen. En waarom zou je niet direct dat krijgen wat je wil, als het toch al op de gezamelijke rekening staat?

oftewel, bij mijn beste vriendin is religie minder een probleem, maar meer andere culturele aspecten.

ik heb net al een beetje rondgelezen op da forum, en heb echt het idee dat egypte een stuk strenger is. met orfi en alles en ok met familie en bij elkaar slapen.
Heel appart! wat ik ook zie bij geloof is dat bijna alle turkse mannen wel tegen hun vriendin zeggen dat ze graag willen dat ze moslima word.
uiteindelijk wilde mijn ex dat ook, maar dat gaf hij pas toe toen het uit was. en daarbij zei hij vanaf het begin: ik zal je nooit dwingen/overtuigen, want het moet uit je hart komen.
wel erg leuk om daar een beetje mee te lezen, erg interresant!

ook relatie met een bp’er maar daar komen toch weer hele andere dingen bij kijken dan met een egyptenaar.

bp’er?

In principe gaat het over relaties waarvan de partners veel verschillen. Als een Fries met een Limburgse trouwt, krijgen ze te maken met culturele verschillen. Als vervolgens de geloven ook nog verschillend zijn, (en ze zijn practiserend), dan heb je een extra risico-factor. Zijn ze dan ook nog eens afkomstig uit verschillende milieu’s, dan stapelen de verschillen zich op. Is de Fries een generatie jonger dan de Limburgse, dan kun je vraagtekens gaan zetten.Die zorgen ongetwijfeld voor problemen, en daar kan niet iedereen mee omgaan.
Dan spreek ik over echtparen die de intentie hebben iets van hun relatie te maken!
Goede bedoelingen, maar veel verschillen.

Je kunt je voorstellen dat, hoe groter de verschillen, hoe meer er van de partijen gevragd wordt. Laat staan als er oneigenlijke bedoelingen zijn. Dan is er sprake van een ander doel dan een relatie. Zodra het doel bereikt is, zal de relatie eindigen. Dit is niet positief en niet negatief, het is gewoon de realiteit.

Turkije is moderner dan Egypte wat betreft het samenzijn echter het zijn ook moslims hebben ze ook hun regels en doen hoe dan ook het is en blijft een cultuurverschil het land Turkije is gewoon wat moderner.
Een orfi hebben ze daar niet maar dit betekend niet dat je zomaar met jan en alleman mag thuiskomen.
Ook hebben ze een verdrag met de Eu dus dat betekend dat ze de papieren niet hoeven te legaliseren wat een hoop tijd en stress scheelt een turks rijbewijs wordt wel in Belgie erkend scheelt ook weer natuurlijk verder blijft de procedure voor iedereen die buiten de Eu woont hetzelfde.
Egypte het land zelf is gewoon strenger met dat soort dingen maar dat betekend niet dat onze liefde daardoor verandert echt niet door alle rompslomp zijn we juist nog meer naar elkaar toegegroeid en zijn wij ook erg blij met de dingen die wij bereiken.
Dit zal voor turken ook wel gelden hoor al ken ik er een paar die het niet zoveel schelen.

Juridisch in de zin van het Nederlandse recht geldt voor Suusje84, M. heeft het kind wettelijk gezien niet erkend. Dus je wordt in Egypte gewoon gezien als Nederlandse toerist met een kind (alleenstaande moeder) dus je wordt in principe gewoon beschermd. Er staat helemaal nergens op papier dat M. de vader van haar kind is dus in die zin bedoel ik juridisch in Nederland.

En verwijtend? dat kan, omdat ik haar stuk erg verwijtend vind overkomen aan degene die een relatie met egyptische moslim hebben.

1 like

Ik voelde me ook beledigt maar daar heb ik al wat van opgeschreven helaas geen reactie gekregen van haar jammer.
Soms denk ik dat ik onzichtbaar ben ofzo misschien moet ik het hier maar bij laten anders ben ik straks de boosdoener al zijn er genoeg dingen die ik kan schrijven maar niet doe.

1 like

bp : buitenlandse partner

erg leuke stukjes om te lezen hier!

Ik ken een paar moslim Marrokanen en heb een vriendin die 2 jaar een relatie heeft gehad met een Marrokaan (échte Marrokanen he dus geen Belgische of Nederlandse ;-))
Haar partner had ook maar na anderhalf jaar toegegeven dat ie graag had dat ze een hoofddoek zou dragen (geen burka welteverstaan en of ze zich dan ook maar meteen moest bekeren heeft ie er niet bijgezegd lol)
En de Marrokanen die ik ken geven elk een andere uitleg, het is in Marroko volgens mij heel erg streekgebonden.
En je zou denken dat ze in de toeristische gebieden lakser zijn op gebied van hand in hand lopen ed maar ginder is het net het omgekeerde!
In streken als Cassablanca en Marrakech zijn ze hier net niet zo open in. In streken als Tetouan bvb dan weer wel.
Raar he soms.

Camilla, je bent voor mij niet onzichtbaar! Ik heb soms hetzelfde idee als jij:kus:

1 like

Orfi is de Egyptische benaming van een huwelijksovereenkomst. Ik heb ooit gehoord dat die oorspronkelijk is gemaakt om het pensioen van weduwen veilig te stellen, ze konden dan samenwonen volgens de normen van de Islam en tegelijkertijd het pensioen van de overleden echtgenoot behouden.
Zo zijn er ook tijdelijke huwelijksovereenkomsten, wat tegelijkertijd ook een orfi kan zijn. Zo kan je geoorloofd samenzijn, voldoen aan de normen van de Islam, terwijl het in feite een samenzijn is dat niet aan de ethiek voldoet. Bijvoorbeeld: prostitutie en de vriendinnen voor de duur van een zomervakantie. De Saoudi’s stonden er bekend om, en er kwamen arme moeders hun dochters aanbieden aan zo’n rijke man. De dochter werd dan aangespoord goed hun ‘best’ te doen, zodat ze misschen wel tweede, derde of vierde vrouw van zo’n man konden worden.

Voor wat ik ervan weet, is dat tegenwoordig anders. Er is voldoende ‘aanbod’, al dan niet gedreven door armoede, maar ook wel gemakszucht of hebzucht. Het soort ‘vermaak’ dat door middel van een orfi gelegaliseerd wordt…
Verder vormen de miljoenen dakloze kinderen een prooi voor illegaal vermaak.

1 like

(Even tussendoor, iemand iets gehoord over slecht weer in Egypte de afgelopen dagen?)

Nee…maar ik heb er ook niet naar gevraagd. Koeweit was 10 graden gisteren, ook niet erg warm. In Taba was het 15 graden: Weer Egypte - Meerdaagse weersverwachting Egypte | Weeronline

Grappig… http://www.almasryalyoum.com/en/news/postcard-amsterdam-homeless-conversations

1 like

Het weer in Alexandria is helemaal niet slecht op het moment.
De zon schijnt en het is ongeveer 18 graden, denk ik. :zon02:
Heeft wel hard geregend deze week, maar dat was vooral ´s nachts en s´morgens vroeg. Overdag best wel lekker weer en droog! Het zuiden van Egypte heeft meer last gehad van het slechte weer.

Ik ben nu aan het leren met mn zoon (9 jaar), want hij heeft volgende week examen op school. Zijn vandaag bezig met science en frans.
Na ongeveer 2 maanden school heeft hij een week examen van wat hij die 2 maanden heeft gehad. Lijkt overdreven, maar valt best wel mee. Zijn het gewend; doen het al vanaf zijn 6e jaar (Grade 1).
En daarbij; we leren altijd samen, leert zijn moeder ook nog heel wat!!
Behalve arabisch, die taal blijft steken in mijn hersens. Terwijl hij het vloeiend spreekt, leest en schrijft!!! Met daarnaast ook vloeiend nederlands, engels en een beetje frans!!

Ik wens jullie vanuit Alexandria allemaal een heel fijn weekend!!

1 like

Blegh… stomme doemdenkers in mijn omgeving.
Waarom moet ik op álle vragen een antwoord hebben terwijl dat waarschijnlijk niet het geval was als ik een NL jongen zou hebben? Dan zou er geen haan naar kraaien.
Hoe kan ik nou weten hoe de toekomst er uit ziet??

Sorry… heb een stomme dag en ben even klaar met al die negativiteit die veel mensen mee brengen.

knuffel

1 like

Omdat ze om je geven, Dreetje…