al voordat ik het schreef wist ik dat een reaktie als deze eraan zat te komen.
het topic is destijds met een andere insteek begonnen⦠neemt niet weg dat je zeker wel eens van het pad kunt afwijken. maar ik ervaar dat dit pad de laatste tijd bijna de rode draad wordt binnen dit topic. dat wil niet zeggen dat ik niet geinteresseerd ben in wat er zich in egypte afspeelt, op politiek of religieus gebied of welk vlak dan ook, waar baseer je dat op? en ga het dan niet over beslissingsbevoegdheid hebben of wat dan ook, alsjeblieft zeg! een belerend vingertje is hier zeker niet op zijn plaats.
ik gaf een TIP⦠het is wellicht duidelijker om zaken een beetje gescheiden te houden, en dan ook voor een ieder interessanter. maar wie ben ik?
Hm⦠wordt er n.a.v. alle gebeurtenissen in Egypte erg veel gebeld daar vandaag en is het netwerk weer eens beperkt beschikbaar? Of ben ik weer de enige die last heeft van een onbereikbare telefoon? Voor de honderd tachtig duizendste keer⦠Zondag ook al.
Zo irritantā¦
Ik had geen idee dat ze in egypte het kerstfeest 2 weken geleden vierdeā¦Ben nu wel benieuwd waarom het niet tegelijk valt met het kerstfeest hier? Ik heb af en toe contact met een christen Orthodoxe Egyptenaar en die had ik hier ook niet overgehoord.
ik mis N.!!! ik word helemaal gek en heb t vandaag echt niet! k wil niet maar voel t wel! pffffffffffffff diepe zucht
Ik heb het ook van gisteren niet Suus!! Idd ppppffffff zeg wel ![]()
maandag was de depressiefste dag van de winter/van het jaar, zou het daar iets mee te maken hebben?? lol
en hoe komt het meid? is er iets gebeurd of is het een gewone spontane hormoonbui dat vrouwen zoal eens hebben?? ![]()
Het kerstfeest van de Kopten valt steeds op 7 januari. Op 6 januari is er een kerkdienst, de dag erna komen ze samen met familie.
Zij volgen de koptische kalender wat verschilt van de katholieke.
Pasen daarentegen valt steeds op een andere datum wat vooraf gaat met een vastentijd.
ok, vandaar! thnx voor de info! Is dan heel anders dan we hier gewend zijn.
Suusieme, knuffel voor jou? Is er een reden voor of gewoon even een āterug valā? Sterkte!
Dreetje, ik had M. net gewoon aan de tel. en hij is nu online dus geen verbindingsproblemen hier!
Ok. Ik word een beetje misselijk
Er is nl weer gedoe met zn familie, ben bang dat er misschien iets mis is. Is al eerder wat voorgevallen en nu kreeg ik zaterdag een verontrustend smsje⦠Oh wat haat ik die afstand.
Shit⦠Afwachten maar weerā¦
bedankt voor de knuffel,
reden voor de terugval⦠hmm ik kan allerlei smoesjes verzinnen:
blauwe maandag, maandelijkse periode/ emotioneler, gewend om iemand te hebben waar ik altidj tegen kon praten na een rotdag en nu alleen zitten terwijl er onwijs veel gedoe is geweest op werk, niemand die ik vertrouw om me heen, verliefde stelletjes zien enzā¦
ja mijn hart heb t er nogsteeds moeilijk mee ookal weet mn verstand dat t goed is zo.
zucht gewoon weer doorbijten. denk idd dat blauwe maandag ECHT een kleredag is geweest daardoor, heb nog geen irritantere dag gehad dan die dag vooral qua werk!
Na een periode van stilte , is iedereen weer volop van start gegaan in het nieuwe jaar. Wat betreft de situatie in Egypte maak ik me best wel zorgen. Ze zitten met spanning te wachten of het vuur van Tunesie overslaat. Het is triest om te zien dat mensen voor lijfsbehoud hun mond houden. Maar als verzet zich uitbreid dan ben ik er niet gerust op. Aan 1 kant is het misschien nodig om het tij te keren, anderzijds de angst dat er dingen gebeuren die we allemaal niet willen.
Nog even over de aanslag op de koptische kerk. Niet alleen hier in Nederland, maar zeker in Egypte hebben moslims massaal hun steun betuigd aan de kopten. Volgens mij wordt het beeld naar buiten anders geschetst dan de werkelijkheid laat zien. Ze leven al jaren in saamhorigheid samen, uitzonderingen daargelaten.
Suusiemme, sterkte met je dip. Heel begrijpelijk. Belangrijkste is dat je nog steeds achter je keuze staat.
Suusje, toeristenpolitie is misschien een optie, of de nederlandse ambassade. Maar ga er van uit dat het allemaal goed gaat.
Ik hoop volgende week te vertrekken, zien wel hoe de situatie is.
Kan niet wachten.
voor meer info over de koptische kalender en de andere kerstdatum, kan eens hier kijken: http://www.koptischekerkutrecht.nl/nl/artikelen/kerst/19-waarom-de-kopten-kerstmis-in-januari-vieren
wordt er goed uitgelegd ![]()
Lees ik dit nu goedā¦:mad:
Wie zegt er hier in hemelsnaam dat bepaalde gebeurtenissen met koptisch christenen niet gebeurd zijn? Ik voel me enorm beledigd door bovenstaand stuk. Als je interesse in iets hebt post er dan zelf iets over en ga mij niet verwijten dat ik me laat innemen door een ander geloof.
Ik zou zeggen dat als iets (met betrekking tot je relatie met een Egyptenaar) je interesse heeft, post er gerust iets over en informeer mensen. Maar zoān stuk plaatsen met alleen maar verwijtenā¦
Dreetje, wat vervelend van het smsje, hopelijk valt het mee! Ik denk aan je. En ik laat het weten wanneer ik weer ga!:kus:
Suusje84, maak je niet druk, juridisch gezien heb je niets te vrezen. Maar als je twijfelt, laat M. gewoon nooit alleen met je prinsesje. En blijf samen met je vriendin.
Suusieme, een knuffel voor jou in moeilijke tijden:kus:
Marmah, wat fijn om te lezen dat jullie zo aan het genieten zijn.
Clejo, ook goed om te lezen dat het bij jullie zo goed gaat.
Mloos, geniet van je lief en het land.
Irm, sterkte met al het geregel!
Met mij en mijn lief gaat het hartstikke goed, ik mis hem elke dag en we kennen elkaar al geruime tijd, zie mijn ticker:dag:
Tja⦠ik vind het lastig.
Het is erg genoeg dat sommige mensen menen zulke drastische maatregelen te moeten nemen, allemaal vanwege een religieus conflict (ik doel op wat er de afgelopen tijd allemaal is gebeurd in Egypte qua aanslagen en dergelijke). Met meer respect voor elkaar zouden we volgens mij veel verder komenā¦
Helaas merk ik op kleine schaal dat respect wel vaker ontbreekt, dat is naar mijn mening precies waarom de familie van mijn vriend het ons zo moeilijk maakt. En ze gaan belachelijk ver⦠Zonder dat ze de moeite willen nemen mij te leren kennen.
Iets wat mij en mijn vriend totaal vreemd isā¦
Jammer Sara dat je vriend meent dat wij ons makkelijk laten innemen door ādat andere geloofā. Misschien is het namelijk gewoon respect wat we opbrengen voor een andere religie?
Respect en interesse⦠Dat is het in elk geval in mijn situatie. Waarom zou ik iets āafkeurenā wat ik niet ken? Volgens mij krijg je dan onzinnige conflicten.
Ik denk dat het ook maar logisch is dat de kopten zich benadeeld voelen, of dit nu echt zo is of niet.
Is maar normale reactie als je als groep in een samenleving in de ferme minderheid bent denk ik.
Er is ook een Facebook groep āIām Egyptian, not Arabā. Of de Kopten overdrijven in hun minderwaardigheidsgevoelens? Geen idee. Ze zijn emotioneler in hun geloven, dus lijkt het me logisch dat ze ook heftiger zijn in andere emoties. Er zijn zóveel verborgen krachten die een rol spelen. Vanuit Amerika heb je die sterke lobby, die dan weer gevoed wordt door de Joodse lobby, want die hebben er belang bij.
Trouwens, ik hoorde net op het Egyptische journaal dat er Palestijnen zijn opgepakt, die van plan waren telecommunicatie netwerken plat te leggen door middel van explosieven. āDat die Palestijnen in hun eigen land aanslagen gan plegenā was de reactie. Maar ook daar kun je iets achter gaan zoeken.
Eigenlijk word je er paranoia van, al die duistere zaken die in het geniep uitgevoerd wordenā¦
het is jammer dat een land dat zo mooi is, zo een heerlijk klimaat bezit, zo een uitgebreide en unieke cultuur en geschiedenis heeft, en ook een groot aantal prachtige mensen als inwoners heeft, zo verpest wordt door diegenen die niet open staan voor andere denkbeelden dan hun eigen.
En dit koste wat kost willen opleggen aan anderen.
toch zijn die verschillen niet alleen daar heh, kijk maar in NL, daar worden juist de moslims weer iets meer benadeeld met bijv. zoeken naar werk.
wat ik wel erg zonde vind van de cultuur, geschiedenis in het land en vooral de oude tempels/piramiden en overige schatten, dat ze helemaal niet goed bewaard en onderhouden worden, waardoor alles snel de kleuren verliezen en het niet zo mooi bewaard blifjt als dat het wel zou kunnen.
trouwens, hoe zit het als je een relatie heb met bijv. een turkse man. is het dan ook zo moeilijk om hem naar nederland te halen en daar is toch ook de moslimcultuur? zou je daar ook een orfi contract hebben? hmm k ga t ffe chekken op dat forum, ben ffe nieuwschierig haha!