'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

[QUOTE=Dus … bij twijfel pak je kans :)[/QUOTE]

Haha toch een advies :slight_smile: Thanks!

Voor mensen die negatieve ervaringen hebben met een Egyptische partner of gewoon een relatie met een Egyptenaar hebben GEHAD, die kunnen natuulijk ook even hier spuien.

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=78525
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=42855

Misschien handiger dan bij dit topic? Wil hiermee niet zeggen dat het hier niet mág hoor…

Heeft er hier iemand eigenlijk een relatie met een Christen Orthodoxe Egyptenaar?
Opmerkelijk hoe jullie slechts 1 kant van “Egypte”,namelijk (sorry voor het woord maar het is nu eenmaal zo) de moslimkant in het daglicht stellen.
Jullie besteden aandacht aan het offerfeest en wensen elkaar proficiat maar twee weken geleden was het Kerstmis voor de christenen ginds, werd geen woord over gerept. Over de aanslag op de kerk, egyptische moslims die egyptische christenen vermoorden. De aanslag op de trein (aswan-cairo) met een schietincident waarbij een moslim enkel "maar wel toevallig, heel toevallig) 6 christenen heeft gedood. Nog geen week geleden is dit gebeurd.
En dan zijn er hier nog die zeggen dat dit niet gebeurd en dat dit uitzonderlijk is. Mijn vriend (uiteraard christen) die na ruim twee jaar behoorlijk vlot nederlands kan lezen, is verwonderd van hoe jullie zich laten innemen door dat andere geloof en dit nog verdedigen ook.

ja idd wat irm zegt is wel juist, zeker 90% is moslim dus komen we vanzelf ook minder in ‘aanvaring’ met de koptische (katholiek orthodoxe) kant van egypte.
Ik ken wel een meid die met een katholieke egyptenaar samen is en in hurghada woont, ze gaan in februari 2012 trouwen en zij heeft zich wel bekeert. maar heel veel meer weet ik zelf ook niet van die kant.

wat zijn dan ook juist de strubbelpunten in egypte tussen deze twee geloven? is het vergelijkbaar met wat we meemaken in het westen? een onverdraagzaamheid tussen 2 geloven?

De Kopten in Egypte zijn fanatieker in hun geloofsbeleving dan wat wij gewend zijn. Ik weet niet of komt omdat zij een minderheid zijn in een samenleving die steeds fanatieker hún geloof belijdt, of vanwege de discriminatie van het geloof. Het zal allemaal wel verband met elkaar houden. Er zijn wijken waarin Kopten al generaties lang tussen moslims leven, en waar geen wanklank gehoord wordt. Maar je hoort ook van vele incidenten, ook met geweld.
Ik ken geen enkele Kopt die tevreden is me de manier waarop zij behandeld worden.
Tegelijkertijd is er een hele grote Koptische lobby in de VS, en die gooit nogal olie op het vuur, met als gevolg dat de zaak nogal opgefokt wordt…

1 like

ok beetje zelfde situatie als hier dus
invloed van amerika, gebrainwashed en dan krijgen moslims hier nog eens veel meer ‘rechten’ of kadootjes toegeworpen gekregen waardoor je en sfeer crëeert dat de één de ander gaat haten, ongenoegen en geen respect voor elkaar
en idd, de ene godsdienst is de ware en de juiste en de ander moet het afbollen…
zoiets dus :slight_smile:

ok dit was een beknopte discussie maar is idd mss een ideetje om topic van te maken

saraderaedt dit heb ik gepost en dat als partner van een moslimman gedaan omdat wij het beide heel erg vinden wat er is gebeurd.
En die aanvallen dat is niet gebeurd door een moslim een moslim doet dit niet het is gebeurd door een gekke terrorist.
En dan heel jammer om zo bericht te lezen van jou want ik heb dit op het forum geplaatst en geen reactie van jou gehad terwijl ik lees dat je er wel een beetje van baalt dat het teveel over de moslim gaat.
Er zijn er wel die er aandacht aanbesteden.
Aangezien de meeste moslim zijn praten we daar meer over en over het nieuwe jaar ik weet het 2 goede vrienden van mij man zijn christen.
Jij als geen ander weet de feestdagen van hun beter dus waarom schrijf je zelf niets op forum zodat we jou en je man kunnen feliciteren.
Als je iets niet leuk vind of er moet meer aandacht aan besteed worden prima maar wees dan de 1ste.

Er zijn legio onderwerpen die de moeite van het bespreken waard zijn, maar die je hier nooit ziet en waarschijnlijk ook nooit zult zien. Ten eerste omdat dit forum van orgine een toeristeninformatie-board is, en de onderwerpen waarin de mainstream toerist geinteresseerd is, over het algemeen beperkt zijn. Ten tweede omdat het aantal vaste bezoekers <en dus geen toerist genoemd meer kunnen worden> nog bezig is met hun zekerheden te vinden in een relatie met een Egyptische man. De nieuwe winkelsluitingswet, de wegenverkeerswet, onderwijswet, en de verkiezingen, het zal ze een zorg zijn.
Overigens, in juni zijn er verkiezingen die weleens voor heel veel onrust kunnen gaan zorgen. Hou er rekening mee als je die kant op wil gaan.

Juist ja; tip: open een politiek forum!
Ik voel me zeker niet persoonlijk aangesproken maar zoals je aangeeft is dit topic er niet voor bedoelt.

Wat een gedoe weer…

1 like

excuses aanvaard m-loos- en geloof me ik ben blij dat je het daar fijn hebt
oooo suusje tog, je hoeft in Egypte geen enkel papier-paspoort te hebbe in verband met de vader- indien Gij moeilijk (wil) doen ,ik zeg niet dat dit gaat gebeuren- zal gij gelijk krijgen(het kind komt niet uit de hemel gevallen hee,en ze zien heus ook wel dat het half egyptisch is jou kleintje, jeetje miena-- !! en mocht je 126 nodig hebbe (gaf je tog zelf aan-succes! je kan hun mischien uitlegge dat het van een nederlander komt het kindje met jou ervaring …
trek me trouwes jou ervaring niet aan als je zo tekeergaat! “happy holiday”…

petry!! mag je dat hier vertellen dat er “onrust” zal zijn
die is er nu al- vooor het parlementsgebouw in cairo ,heeft er een zichzelf in brand gestoken-
ik weet niet wie op dit forum ,zich daar bedenkingen bijmaakt,(op enkele uitzonderingen na)
of mischien n,negatief -zeldzaam geval die in gans haar leven geen ervaring heeft
ja tzal er waarschijnlijk heftig aan toe gaan-ze "zijn "nu echt moe van hun President- ze zijn nu al alert-politie in Cairo (vooral)staat op scherp

dreetje er zijn in Egypte 2systemen
zowel bij vodafone-mobinil -en etisalat dacht ik ook
als er “toeristen” om n,sim komen word hun de sim verkocht die maar 3maanden geldig is…
maar je hebt ook de sim ,die je voor altijd tr plekke jou vast nummer geeft(die is wel duurder)
de Egyptenaren weten dat, aan hun gaat mn ook geen 3maanden sim verkopen…

Klinkt hier enig sarcasme doorheen? Dit topic heet ‘Relatie met een Egyptenaar’. Het woord ‘relatie’ is een breed begrip. Dát hoeft niet persé een M/V relatie te zijn. Ik heb óók een relatie met een Egyptenaar, plus een met de hele familie! En dat daarin andere zaken spelen als waar jij in geinteresseerd bent, betekent nog niet dat jij daarom beslissingsbevoegdheid hebt over wat wél en niet hier besproken mag worden, toch? Een columniste noemde het laatst ‘de muilkorfbrigade’. Het schijnt tegenwoordig een zelfverklaard recht te zijn: beslissen over wat een ander mag zeggen en wat niet.Nou, laat ik je dit zeggen: een gesprek valt en staat met deelnemers. En zolang er deelnemers zijn, gaat het gesprek door… of je het nu leuk vindt of niet…

1 like

Camilla, de reden waarom er zoveel over moslimmannen gepraat wordt hier op het forum, is misschien omdat 90% moslim is, maar in 2de instantie ook om dat je bij een moslimman met veel meer moet rekening houden dan bij een christen. Christendom is normaal gezien ook onze godsdienst en zit in onze cultuur verweven, daarom dat er niet zo veel over te vertellen valt, omdat wij het gewoon zijn in die cultuur te leven. Terwijl het met een moslimman altijd wel iets is :), geen discriminatie op religieus vlak hoor, maar de mentaliteit is anders. Als vrouw moet je onderdanig zijn inde moslimcultuur, dat heb je bij christenen niet. Je mag niet dit, je mag niet dat, het is altijd wel iets. En dan kunnen ze nog zo westers lijken zoals die van jou, diep vanbinnen zijn de gewoontes en waarden en de visie op een gemeenschap in hem geworteld.

Ik vind dat het forum trouwens wel meer op een ‘hou u bakkes, want alles wat gij zegt is fout en niet goed’- forum begint te lijken :slight_smile: excuses voor mijn taalgebruik :).

grtjs

Het is echt niet houd je bakkes hoor zo bedoelde ik het niet maar alleen jammer dat er bepaalde dingen niet gelezen wordt en geen woorden maar daden (leve feyenoord hihi) dus als je ergens over wilt praten ga je gang geen probleem maar verwacht niet dat een ander dat altijd doet.
En ook de christenen in Egypte leven heel anders dan hier in Nederland dus daar weet ik ook niet heel veel van nu meer omdat ik een aantal christen egyptenaren ken.
Ik verdiep mijn in zijn cultuur omdat ik het interessant en leuk vind en hij verdiept zich in mij cultuur het moet wel van beide kanten komen.

2 likes

Jeetje…

'In Egypte hebben twee mensen zichzelf vandaag in brand gestoken. Zij lijken het voorbeeld te volgen van een Egyptische man die zich gisteren voor het parlement in brand zette. De Egyptenaren zijn vermoedelijk geïnspireerd door de Tunesiër die met zijn zelfverbranding op 17 december vorig jaar een volksopstand in gang zette.

Een van degenen die zichzelf vandaag in brand stak is volgens internationale persbureaus een Egyptische advocaat. Hij voerde de daad uit voor het kantoor van de premier in het centrum van Caïro. Volgens ooggetuigen was het vuur dat de man omringde snel geblust. Anonieme officials lieten Reuters weten dat hij geprotesteerd zou hebben tegen de politie, die volgens de man te weinig werk maakt van de vermissing van zijn dochter.

De Arabische zender Al-Arabiya maakte rond één uur melding van nog een zelfverbranding: in Alexandrië zou een man zichzelf in brand hebben gezet. Meer details daarover zijn nog niet bekend.’ NRC.nl

1 like

misschien is het wel beter dat het gebeurd… 1 moet beginnen en nu word er tenminste een begin aan gemaakt…

2 likes